01. Wprowadzenie.pdf

(279 KB) Pobierz
Wyk³ad 1
Z. Kąkol-Notatki do Wykładu z Fizyki
Wykład 1
1. Wprowadzenie
1.1 Istota Fizyki
Główny cel - poszukiwanie i poznawanie podstawowych praw przyrody, od których za-
leżą wszystkie zjawiska fizyczne.
Historia nauki - coraz głębsze poziomy pojmowania ale podstawowe prawa oraz teorie
na kolejnych poziomach coraz prostsze i coraz ich mniej .
Przykład 1 jak przebiegał rozwój nauki o elektryczności i magnetyzmie, która ma tak
fundamentalne znaczenie dla nas dzisiaj (elektronika, telekomunikacja, energetyka, in-
formatyka itd.)?
• Już w starożytności wiedziano o oddziaływaniu ciał naelektryzowanych (potarty
bursztyn przyciągał kawałki materii) i namagnesowanych (bryła magnetytu przyciąga-
jąca drobne kawałki żelaza).
• Dopiero w XVII wieku pierwsze pomiary ilościowe i pierwsze prawa fizyczne (pra-
wo Coulomba).
• XIX wiek - oddziaływanie prądu z igłą magnetyczną (Oersted), oddziaływanie prze-
wodników z prądem (Ampere), indukcja elektromagnetyczna (Faraday), prawo Ohma i
w końcu jednolita teoria zjawisk elektromagnetycznych (prawa Maxwella.
Prawa Maxwella ("tylko" cztery!!!) są prawami ogólnymi, które zawierają w sobie jako
przypadki szczególne nie tylko wszystkie prawa elektryczności i magnetyzmu, ale także
wyjaśniają właściwości światła jako fali elektromagnetycznej.
Nie ulega wątpliwości, że zjawiskami przyrody rządzi stosunkowo niewielka liczba
praw ogólnych. Celem fizyki jest właśnie poznanie tych praw.
Konsekwentnie, prawa fizyki będą wyprowadzane (gdzie to tylko możliwe) z podsta-
wowych zasad, tj. będzie podkreślona różnica pomiędzy zasadami podstawowymi a tym
co można z nich wyprowadzić.
Badania podstawowe - cząstki elementarne ich właściwości i oddziaływania.
Jak dotychczas stwierdzono tylko cztery podstawowe oddziaływania, z których wynika-
ją wszystkie siły i oddziaływania zaobserwowane we Wszechświecie.
Tab. 1.1 Cztery podstawowe oddziaływania.
Typ oddziaływań Źródło
Względne
natężenie
Zasięg
Grawitacyjne
Słabe
Elektromagnetyczne
Jądrowe
Masa
Wszystkie cząstki elementarne
Ładunek elektryczny
Hadrony (protony,neutrony,mezony)
~ 10 -38
~ 10 -15
~ 10 -2
1
Długi
Krótki (10 -18 m)
Długi
Krótki (10 -15 m)
Podstawowy charakter cząstek elementarnych i ich oddziaływań przejawia się np.
w tym, że objaśniają one zarówno świat małych jak i dużych wielkości (gwiazdy,
galaktyki).
Wszystkie działy nauk fizycznych i biologicznych mają swe korzenie w fizyce.
1-1
4224461.002.png
Z. Kąkol-Notatki do Wykładu z Fizyki
1.2 Pojęcia podstawowe
Tak jak w każdej dyscyplinie, w fizyce posługujemy się specyficznymi pojęciami
podstawowymi do opisu wielkości fizycznych czy też właściwości fizycznych obiek-
tów. Pojęcia fizyczne definiujemy stosując pewne prawa fizyki. Bez zrozumienia tych
pojęć nie jest możliwe opisanie zjawisk fizycznych i posługiwanie się tym opisem (mo-
delami).
1.3 Jednostki
Fizyka w znacznej mierze zajmuje się pomiarami wielkości fizycznych, mających
cechy ilościowe. Dlatego tak istotne jest podanie obok wielkości numerycznej (liczby)
także jednostki. Dotyczy to również rozwiązań zadań z fizyki (uwaga do ćwiczeń). Nie
wolno podawać odpowiedzi numerycznej nie podając jednocześnie jednostki.
Podstawowe jednostki - wiele wielkości fizycznych jest współzależnych. Np. prędkość
jest długością podzieloną przez czas, gęstość masą podzieloną przez objętość itd.
Większość wielkości fizycznych jest związana z długością (l), czasem (t) i masą (m).
Oznacza to, że te podstawowe wielkości wyznaczają wymiar innych wielkości fizycz-
nych. Tak więc prędkość ma wymiar l / t ( lt -1 ) a gęstość m / l 3 ( ml -3 ).
Zdecydowanie najpowszechniejszy jest układ metryczny. Bardzo prosta w tym układzie
jest konwersja do innych jednostek. Po prostu dodaje się przedrostek określający odpo-
wiednią potęgę dziesięciu (patrz Tab 1.2).
Tab. 1.2 Przedrostki jednostek metrycznych.
Przedrostek
Skrót
Potęga dziesięciu
tetra
giga
mega
kilo
centy
mili
mikro
nano
piko
femto
T
G
M
k
c
m
µ
n
p
f
12
9
6
3
-2
-3
-6
-9
-12
-15
Długość , pole powierzchni, objętość są zdefiniowane w geometrii Euklidesowej.
Definicje 1 metra (historycznie):
• część (1/10 7 ) odległości od bieguna do równika,
• odległość między rysami na sztabie platynowej (Międzynarodowe Biuro Miar i Wag
w Sevres, Francja),
• w oparciu o długość fal pewnej linii widmowej kryptonu 86 Kr.
• jako droga, którą w próżni przebywa światło w czasie 1/299792458 sekundy.
Czas - jest pojęciem fizycznym, jego definicja jest związana z pewnymi prawami fizyki.
Np. prawa fizyki mówią, że (a) okres obrotu Ziemi musi być z dużą dokładnością stały;
(b) okres drgań oscylatora krystalicznego (zegarek, zegar komputera) jest stały przy sta-
1-2
4224461.003.png
Z. Kąkol-Notatki do Wykładu z Fizyki
łych warunkach zewnętrznych takich jak np. temperatura. Obecnie najdokładniejsze ze-
gary zliczają drgania promieniowania emitowanego przez atomy izotopu cezu 133 Cs.
Sekundę definiuje się jako czas trwania 919263177⋅10 9 drgań promieniowania emito-
wanego przez 133 Cs.
Masa - również pojęcie fizyczne zdefiniowane przez pewne prawa fizyki. Nowoczesna
definicja masy (w oparciu o prawo zachowania pędu) będzie podana w kolejnych wy-
kładach. Obecnie światowym wzorcem kilograma (kg) jest walec platynowo-irydowy
(Międzynarodowe Biuro Miar i Wag w Sevres, Francja),
Kiedy takie pojęcia jak czas czy masa opieramy na prawach fizyki, nie możemy być
pewni, że te prawa są absolutnie poprawne. Teoria fizyczna w ostateczności spoczywa
na fundamentach doświadczalnych, gdyż fizyka zajmuje się światem fizycznym. To
właśnie obserwacje doświadczalne stwierdzające pewne prawidłowości (jeżeli spełnio-
ne są dane warunki to wynik doświadczenia się powtarza) leżą u podstaw formułowania
praw przyrody. Doświadczenie weryfikuje więc teorię ale tylko w sensie negatywnym
tj. może spowodować odrzucenie teorii. Nie może potwierdzić "całkowicie" teorii ze
względu na ograniczone możliwości pomiarowe. Innymi słowy nie można wykluczyć
sytuacji, że teoria nie przejdzie kolejnego testu doświadczalnego.
Trzeba powiedzieć, że takich teorii (tzw. wielkich teorii), które przewidują w szero-
kim zakresie i z bardzo dużą dokładnością wyniki doświadczeń jest niewiele np. me-
chanika klasyczna Newtona, teoria względności Einsteina. Inne przykłady spoza fizyki
to geometria Euklidesowa i teoria Darwina. Do takiej teorii pretenduje również mecha-
nika kwantowa.
1.4 Matematyka w fizyce
1.4.1 Modele matematyczne w fizyce
W fizyce wyniki badań podaje się w postaci liczb i praw wyrażonych matematycz-
nie. Matematyka jest więc językiem fizyki, bez użycia matematyki nie można opisać
zjawisk fizycznych ani z teoretycznego ani z doświadczalnego punktu widzenia (opis
jakościowy, opis ilościowy). Matematyka stanowi narzędzie w pracy badawczej i służy
do formułowania modeli matematycznych.
intuicja
zagadnienie fizyczne
rozwi¹ zanie fizyczne
konstrukcja modelu
matematycznego
symulacja
interpretacja
rozwi¹ zania
matematycznego
zagadnienie
matematyczne
matematyka
rozwi¹ zanie
matematyczne
Stykając się z określoną sytuacją fizyczną fizyk stara się dokonywać jej idealizacji
matematycznej czy, jak mówimy, symulacji, sporządzając wyidealizowany model ma-
tematyczny tej sytuacji według poniższego schematu
1-3
4224461.004.png
Z. Kąkol-Notatki do Wykładu z Fizyki
Idealizacja polega na przyjęciu założeń upraszczających np. dla wahadła złożonego z
kulki zawieszonej na nici:
• przyjmujemy, że wahadło waha się w jednej płaszczyźnie,
• pomijamy opór powietrza,
• zaniedbujemy tarcie w punkcie zawieszenia,
• zaniedbujemy masę nici,
• zakładamy, że nić jest nierozciągliwa,
• zakładamy, że cała masa kulki jest skupiona w jednym punkcie w jej środku masy.
Rozważania dotyczące metod badań fizycznych i modeli zilustrujemy prostym
przykładem: badanie siły oporu powietrza F oporu działającej na poruszający się
samochód. Najpierw, jak wygląda metoda indukcyjna. Badacz analizujący ruch
samochodu ustala najpierw wielkości fizyczne: prędkość samochodu, gęstość powietrza
itd. Następnie stawia hipotezę, że siła oporu powietrza zależy od prędkości v
(porównanie z jazdą na rowerze), od gęstości powietrza ρ (ośrodka) i od powierzchni
pola przekroju S . Doświadczalnie sprawdza tę hipotezę. Okazuje się, że dla różnych v ,
ρ, S otrzymuje się różne wartości oporu powietrza. Teraz badacz buduje model
matematyczny badanego zjawiska przyjmując, że pomiędzy badanymi wielkościami
istnieje zależność funkcyjna: F oporu = f( v , ρ, A ). Celem jest znalezienie (dopasowanie)
tej funkcji. Można to zrobić na wiele sposobów. Poniżej, omówimy jeden prosty i
skuteczny sposób tzw. analizę wymiarową .
1.4.2 Analizawymiarowa
To postępowanie polega, w pierwszym kroku, na sformułowaniu uogólnionego
związku
F oporu ~ A x ρ y v z
gdzie x , y , z są nieznanymi wykładnikami potęgi. Teraz sprawdzamy wymiar po obu
stronach równania. Wyrażamy wymiar przez podstawowe wielkości: masę, długość
i czas. Otrzymujemy
mlt -2 = (l 2 ) x ·(ml -3 ) y ·(lt -1 ) z
Z przyrównania wykładników otrzymujemy
y = 1
(przy m )
2 x -3 y +z = 1
(przy l )
- z = -2
(przy t )
Rozwiązaniem są x = 1, y = 1, z = 2.
Wstawiając to do równania wyjściowego otrzymujemy
F oporu ~ A ρ v 2
Okazuje się, że to równanie jest poprawne z dokładnością do czynnika 1/2 (stała pro-
porcjonalności). Stałą tę można wyznaczyć z wyników doświadczalnych.
1-4
4224461.005.png
Z. Kąkol-Notatki do Wykładu z Fizyki
1.4.3 Formalizmmatematyczny
Uważa się, że fizyka posługuje się trudną matematyką wyższą. Tak nie jest gdy cho-
dzi o podstawowe prawa. W większości będziemy używać prostej algebry, geometrii
i trochę trygonometrii. Wprowadzimy elementy rachunku różniczkowego i całkowego
ale w ograniczonym zakresie. Na wstępie kilka uwag (inne w trakcie wykładów).
skalary i wektory
w tekście oznaczenia wektorów a i a r są równoważne
Uwaga: Stosowane
Dodawanie wektorów
, metoda geometryczna
• rozkładanie wektorów na składowe i dodawan
ie wektorów, metoda analityczna
y
a y
a
j
θ
i
a x
x
sk
ładowe: a x = a cosθ; a y = a sinθ
długość:
a +
=
a
2
a
2
x
y
wektor:
a +
=
i
a
x
j
a
y
analogicznie: b =
i + , c
x
j
b
y
=
i +
x
j
c
y
dodawanie wek ró
to w
c = a + b
c x = a x + b x c y = a y + b y
skalarne : iloczyn dwóch
Mnożenie wektorów
wektorów jest skalarem (liczbą)
a
b
=
ab
cos
θ
=
a
x
b
x
+
a
y
b
y
g
dzie θ jest kątem pomiędzy wektorami a , b .
1-5
b
c
4224461.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin