DATA: 23.10.2003
GRUPA: 3-4 – latki
PROWADZĄCA:
TEMAT: Odloty ptaków do ciepłych krajów – oglądanie teatrzyku cieni: „O gościach co nie przyszli na ucztę”.
CELE OGÓLNE:
- poznanie niektórych ptaków (jaskółka, wilga, kukułka, słowik) odlatujących na zimę do ciepłych krajów
DZIECKO POTRAFI:
- nazwać bohaterów utworu,
- wypowiadać się na temat wysłuchanego utworu,
- uważnie słuchać czytanego utworu,
DZIECKO UMIE:
- przedstawić treść opowiadania z użyciem sylwet,
- poprawnie formułować wypowiedzi pod względem gramatycznym,
- odnaleźć różnice w dwóch podobnych rysunkach,
DZIECKO ZNA:
- nazwy ptaków odlatujących na zimę do ciepłych krajów (jaskółka, wilga, kukułka, słowik),
- reguły zabawy w teatr
METODY:
- Słowna ( omówienie treści utworu, wypowiadanie się dzieci na określony temat),
- Oglądowa ( oglądanie teatrzyku cieni, poznanie bohaterów za pomocą sylwet),
- Czynna ( ćwiczenia praktyczne – zabawa w teatr, wyszukiwanie różnic w dwóch obrazkach).
FORMA: zbiorowa, indywidualna.
POMOCE: L. Krzemieniecka „Z przygód krasnala Hałabały”, lampka, zasłonka, sylwety: Hałabały, Pani Jesieni, ptaków, obrazki do ćwiczeń spostrzegawczości.
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
1.Zapoznanie z bohaterami utworu.
Nauczyciel pokazuje sylwety: Hałabały, jaskółki, wilgi, kukułki i słowika. Nazywa ptaki, po czym pyta dzieci, czy wiedzą, co robią niektóre ptaki, gdy kończy się lato, a zaczyna jesień ( gdy robi się chłodniej).
2. Teatrzyk cieni – przedstawienie utworu L. Krzemienieckiej „O gościach co nie przyszli na ucztę”.
3.Omówienie treści utworu.
- Jak nazywał się krasnal?
- Co przygotował na ucztę?
- Jakie ptaki zaprosił?
- Dlaczego ptaki nie pojawiły się na uczcie?
- Co stałoby się z ptakami, gdyby zostały na zimę w naszym kraju?
4. Zabawa ruchowa „Przelot ptaków”.
5. Ćwiczenia naśladowcze – naśladowanie głosu kukułki i innych ptaków.
6.Pokazanie przez nauczyciela, w jaki sposób powstawały cienie w teatrzyku.
7.Zabawa w teatr – chętne dzieci, w dowolny sposób za pomocą sylwet, przedstawiają treść opowiadania.
8.Ćwiczenie spostrzegawczości: „Czym różni się zawartość dwóch koszy krasnala Hałabały”– porównywanie dwóch obrazków.
naplos