Scenariusz40_6l.doc

(33 KB) Pobierz
Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub

 

 

„ Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 6 letnich do programu

Edyty Gruszczyk –Kolczyńskiej  i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

Scenariusz  zajęć nr 40

 

TEMAT: Układanie i konstruowanie gier.

ZAGADNIENIE: Kształtowanie odporności emocjonalnej dzieci i zdolności do wysiłku  

                               intelektualnego.

 

1.„Na dzień dobry”

§         „Kto ma ...?”- zabawa integracyjna  

CEL: autoprezentacja, oznaczenie prawej strony ciała

JAK? Dzieci siedzą na krzesełkach i otrzymują kolorowe klamerki ,  przypinają je  na prawej  stronie ciała. Podczas śpiewania wstają dzieci z wywołanym kolorem  i wypowiadają swoje  imię, piosenka nr 19 cz.I „ W co się bawić z dziećmi?. Piosenki i zabawy :Ja wśród innych” oprac. Marta Bogdanowicz

 

Kto ma ....(np. czerwony) kolor

Ma wstać! Ma wstać! Ma wstać!

     Bo chcemy go przywitać i jego imię znać

 

2. „ Prawa ręka”

§      „ Labada” …- zabawa ruchowa ze śpiewem

     CEL: utrwalenie orientacji w schemacie ciała

        JAK? Dzieci chwytają się za odpowiednie części ciała, poruszają się rytmicznie w

      koło i śpiewają piosenkę nr  43 cz.II „W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy

      : Ciało i przestań” oprac. Marta Bogdanowicz Zabawę rozpoczynamy od trzymania

      się za ręce

 

Tańczymy labada,  labada, labada,

Tańczymy labada, małego walczyka.

Tańczą go harcerze, harcerze, harcerze.

Tańczą go harcerze i małe zuchy też

                                      ( lub przedszkolaki też)

Po odśpiewaniu piosenki zatrzymują się i odpowiadają na pytania prowadzącego np.

- czy małe ręce były?

- tak!                 /odpowiadają dzieci

-czy małe główki były?

- nie!

Wszyscy chwytają się za główki i zabawa rozpoczyna się od początku. Przypominamy wszystkie części ciała użyte w zabawie np. brzuch, ramiona, uszy itp

 

§         „ Prawa strona” …- zabawa ruchowa ze śpiewem

CEL: utrwalenie orientacji w schemacie ciała

JAK? Dzieci wskazują odpowiednie części ciała, udają, że szturchają sąsiada , piosenka nr 55 cz.II „W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy : Ciało i przestań” oprac. Marta Bogdanowicz

Prawa ręka, noga prawa,

Cała strona też jest prawa…

Prawe ucho, oko mam…

Prawym łokciem w bok ci dam…

Prawe ucho, oko mam…

          Prawym łokciem w bok ci dam

 

    3. „Ile? Tyle?”

§         „ Biały i czarny kotek ?”- gra opowiadanie 

CEL: rozwijanie u dzieci zdolności do wysiłku intelektualnego w sytuacjach pełnych napięć

JAK? Nauczycielka proponuje zbudowanie gry – opowiadania . Na dużym kartonie rysuje drogę kotka do miski z mlekiem (kostki lub kółeczka jak w grze ściganka).

1)układa opowiadanie włączając w nie dzieci.

Kotek na swej drodze ma niezwykłe przygody. Spotyka budę z psem , musi ją ominąć ( rysuje dodatkowe kostki omijające psa) . Kotek idzie dalej spotyka dużą rzekę  na której nie ma mostu, musi znaleźć drogę okrężna (dorysowuje kolejne  kostki ). Biegnie dalej , ale na swej drodze spotyka myszkę , zapragnął ją złapać 

( rysuje strzałkę do  tyłu drogi i zamalowuje kostkę, gdzie kotek ma się zatrzymać żeby wrócił na chodniczek do miski). W końcu dochodzi do miski z mlekiem.

2) dzieli dzieci na dwa zespoły, każdy zespół otrzymuje kotka

3) kostką do gry rzucają dzieci naprzemiennie z zespołów

4) wygrywa ten zespól, który pierwszy dotrze do miski z mlekiem jest to META

 

§               „Sam buduję grę- gra opowiadanie

CEL: konstruowanie prostych gier –opowiadanek

JAK?  Dzieci w parach otrzymują kartkę , pisaki, kostkę do gry , zwierzęta, postacie z bajek, samochody itp. do ułożenia opowiadania

1)     Proponujemy grę w parach, dzieci budują grę na kartkach  zachowując ustalone zasady

2)     Wspólnie ustalają i wybierają  postacie do opowiadania

3)     Rysują trasę dla np. piesków , zaznaczają przeszkody, start i metę

4)     Grają  w parach

 

4„Ważny wyraz”- zabawa słuchowo- ruchowa

CEL: rozwijanie słuchu fonematycznego, usprawnianie koordynacji słuchowo- ruchowej

JAK? Prowadzący umawia się z dziećmi, że będą ilustrować dźwięki deszczu ciałem. Uczestnicy powtarzają kolejno ruchy demonstrowane przez kierującego zabawą:

 

Lekki deszcz – pocieranie dłońmi o siebie

Silniejszy deszcz- klepanie dłońmi o uda

Burza – tupanie wysuniętymi stopami o podłogę

Na dany sygnał włączają się kolejno do zabawy, powtarzając zadany gest. Wyłączają się w tej samej kolejności na ponowny sygnał, tak by dźwięki wzmagały się i cichły stopniowo

 

5.ćwiczenia grafomotoryczne

CEL: rozwija koordynację wzrokowo- ruchową, doskonali pracę ręki

JAK? Dziecko otrzymuje kartę nr II-16, dorysowuje wg własnego pomysłu

„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia   grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz

 

POMOCE:

1.      piosenki

2.      kostki do gry, kartki, mazaki

3.      karty pracy

2

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin