Scenariusz23.doc

(34 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć nr 23

 

 

„ Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 5-6 letnich do programu

Edyty Gruszczyk –Kolczyńskiej  i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

Scenariusz  zajęć nr 23

 

TEMAT: Przy stole

ZAGADNIENIE: Intuicje matematyczne- prostokąt

 

1.„Na dzień dobry”

·         Zaczarowane imię” – zabawa słowna

CEL: autoprezentacja,  rozwijanie słuchu fonematycznego

JAK? Przedstawiamy się i mówimy co lubimy sylabami, uderzamy klockiem o podłogę akcentując sylaby

np. Je-stem  Zu-zia.  Lu- bię  lo-dy,

 

·         „Ręka wita się z…” – zabawa słowno- ruchowa przy melodii

CEL: doskonalenie orientacji w schemacie ciała

JAK? Wyróżniamy części ciała ( zarówno z prawej jak i z lewej strony) z którymi wita się prawa ręka ( np. z prawym uchem , z lewym kolanem itp.),dzieci biegają po sali, na sygnał prowadzącego  prawa ręka dotyka wymienianych części ciała

 

2.„Prawa ręka

·         „Maszerują dzieci drogą”- zabawa ruchowa przy piosence 

CEL: doskonalenie orientacji w schemacie ciała , utrwalanie prawej i lewej strony ciała

JAK? Dzieci śpiewają  z równoczesnym ilustrowaniem treści piosenki nr 63 cz. II „ W co się bawić z dziećmi” Piosenka i zabawa: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz

 

Maszerują dzieci drogą, raz, dwa, trzy!

Prawą nogą, lewą nogą, raz, dwa, trzy!

A nad drogą słonko świeci

I uśmiecha się do dzieci, raz, dwa, raz, dwa trzy!

              Maszerują dzieci drogą, raz, dwa, trzy!

              Prawą nogą, lewą nogą, raz, dwa, trzy!

              Naprzód zuchy, naprzód śmiało,,

              Będzie przygód tu niemało, raz, dwa, raz ,dwa trzy!             

Dzieci ustawione gęsiego maszerują w koło.

Na słowa: raz, dwa, raz, dwa, trzy – wysuwają w bok prawą lub lewą nogę i tupią nią.

Treść ilustrują gestem lub ruchem.

 

3. „Ile? Tyle?

·        „ Przy stole? – zabawa tematyczna

CEL: ustalanie na poziomie intuicji czym jest prostokąt, dostrzeganie jego cech, dostrzeganie prostokąta w różnych przedmiotach

JAK?

1)     zagadka 

Jestem prawie jak kwadrat…

Lecz nie taki sam

Bo dłuższe i krótsze

Pary boków mam                             PROSTOKĄT

 

2) dzieci wypowiadają „PROSTOKĄT” cicho i głośno pokazując

prostokąt – w przysiadzie,  w półprzysiadzie,

3) wspólne budowanie prostokąta, ustalanie cech : 2 boki krótsze, 2 boki dłuższe, kąty proste ( paski do demonstracji)

4) przeliczanie boków, kątów, wierzchołków, porównywanie z kwadratem

5) ćwiczenia praktyczne- każde dziecko wyszukuje w sali klocek : kwadrat i prostokąt, opisuje cechy danej figury

 

·                     Prostokąt jak… – zabawa słowna

CEL: dostrzeganie kształtu prostokąta  w różnych sytuacjach

JAK?

1.      oglądanie różnych przedmiotów i wyszukiwanie podobieństw do prostokąta: np. stół,  klocek, pudełko,  okno, dywan itp.

2.      zabawa przy piosence „ Obiega pieśń wesoła dookoła koła” nr 1 cz. I „Ruch i piosenka  dla najmłodszych” Marty Bogdanowicz

Dzieci tworzą koło podczas śpiewania piosenki , jedno dziecko w kole ma  „prostokąt,” gdy  piosenka się skończy dziecko  musi powiedzieć co jest podobne do prostokąta?

3.      Kreślimy prostokąt  wg wzoru w powietrzu, na dywanie , na plecach kolegi mały i duży

 

4„Ważny wyraz”- ćwiczenia artykulacyjne ,

CEL: ćwiczenia narządów mowy, usprawnianie języka ,utrwalenie  głoski SZ

    JAK?  dzieci powtarzają za nauczycielem , wykonują ćwiczenia języka ( podnoszenie

    języka ,mlaskanie itp.), powtarzają słowa wiersza z akcentowanie głoski SZ

 

Szara myszka

Szara myszka w szafie mieszka

A na imię ma Agnieszka.

Ma w szufladzie trzy  koszule

Kapelusze, szelki, sznurek.

Grywa w szachy, pisze wiersze,

Tuszem robi szlaczki pierwsze.

Chętnie szynkę je i groszek,

Kasze, gulasz, gruszek koszyk.                             

                      Dorota Krupa „ Rymowanki- utrwalanki. Materiały do ćwiczeń logopedycznych. Oficyna Wydawnicza IMPULS Kraków 2005

                           

5. Ćwiczenia grafomotoryczne-

CEL:  rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, doskonalenie precyzji palców dłoni

JAK? każde dziecko  wyszukuje prostokąt  na ilustracji z pośród innych figur, obrysowuje go ,koloruje  lub karta nr I-23

„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia   grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz

 

POMOCE:

1.      klocki, przedmioty codziennego użytku

2.      piosenki, wiersz, karty pracy

 

Agnieszka

 

Myszka

 

Szafa

 

Koszule

 

 

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin