„ Projekt i raz…i dwa…” dla dzieci 5-6 letnich do programu
Edyty Gruszczyk –Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”
Scenariusz zajęć nr 23
TEMAT: Przy stole
ZAGADNIENIE: Intuicje matematyczne- prostokąt
1.„Na dzień dobry”
· „ Zaczarowane imię” – zabawa słowna
CEL: autoprezentacja, rozwijanie słuchu fonematycznego
JAK? Przedstawiamy się i mówimy co lubimy sylabami, uderzamy klockiem o podłogę akcentując sylaby
np. Je-stem Zu-zia. Lu- bię lo-dy,
· „Ręka wita się z…” – zabawa słowno- ruchowa przy melodii
CEL: doskonalenie orientacji w schemacie ciała
JAK? Wyróżniamy części ciała ( zarówno z prawej jak i z lewej strony) z którymi wita się prawa ręka ( np. z prawym uchem , z lewym kolanem itp.),dzieci biegają po sali, na sygnał prowadzącego prawa ręka dotyka wymienianych części ciała
2.„Prawa ręka
· „Maszerują dzieci drogą”- zabawa ruchowa przy piosence
CEL: doskonalenie orientacji w schemacie ciała , utrwalanie prawej i lewej strony ciała
JAK? Dzieci śpiewają z równoczesnym ilustrowaniem treści piosenki nr 63 cz. II „ W co się bawić z dziećmi” Piosenka i zabawa: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz
Maszerują dzieci drogą, raz, dwa, trzy!
Prawą nogą, lewą nogą, raz, dwa, trzy!
A nad drogą słonko świeci
I uśmiecha się do dzieci, raz, dwa, raz, dwa trzy!
Naprzód zuchy, naprzód śmiało,,
Będzie przygód tu niemało, raz, dwa, raz ,dwa trzy!
Dzieci ustawione gęsiego maszerują w koło.
Na słowa: raz, dwa, raz, dwa, trzy – wysuwają w bok prawą lub lewą nogę i tupią nią.
Treść ilustrują gestem lub ruchem.
3. „Ile? Tyle?
· „ Przy stole? – zabawa tematyczna
CEL: ustalanie na poziomie intuicji czym jest prostokąt, dostrzeganie jego cech, dostrzeganie prostokąta w różnych przedmiotach
JAK?
1) zagadka
Jestem prawie jak kwadrat…
Lecz nie taki sam
Bo dłuższe i krótsze
Pary boków mam PROSTOKĄT
2) dzieci wypowiadają „PROSTOKĄT” cicho i głośno pokazując
prostokąt – w przysiadzie, w półprzysiadzie,
3) wspólne budowanie prostokąta, ustalanie cech : 2 boki krótsze, 2 boki dłuższe, kąty proste ( paski do demonstracji)
4) przeliczanie boków, kątów, wierzchołków, porównywanie z kwadratem
5) ćwiczenia praktyczne- każde dziecko wyszukuje w sali klocek : kwadrat i prostokąt, opisuje cechy danej figury
· „Prostokąt jak… – zabawa słowna
CEL: dostrzeganie kształtu prostokąta w różnych sytuacjach
1. oglądanie różnych przedmiotów i wyszukiwanie podobieństw do prostokąta: np. stół, klocek, pudełko, okno, dywan itp.
2. zabawa przy piosence „ Obiega pieśń wesoła dookoła koła” nr 1 cz. I „Ruch i piosenka dla najmłodszych” Marty Bogdanowicz
Dzieci tworzą koło podczas śpiewania piosenki , jedno dziecko w kole ma „prostokąt,” gdy piosenka się skończy dziecko musi powiedzieć co jest podobne do prostokąta?
3. Kreślimy prostokąt wg wzoru w powietrzu, na dywanie , na plecach kolegi mały i duży
4„Ważny wyraz”- ćwiczenia artykulacyjne ,
CEL: ćwiczenia narządów mowy, usprawnianie języka ,utrwalenie głoski SZ
JAK? dzieci powtarzają za nauczycielem , wykonują ćwiczenia języka ( podnoszenie
języka ,mlaskanie itp.), powtarzają słowa wiersza z akcentowanie głoski SZ
Szara myszka
Szara myszka w szafie mieszka
A na imię ma Agnieszka.
Ma w szufladzie trzy koszule
Kapelusze, szelki, sznurek.
Grywa w szachy, pisze wiersze,
Tuszem robi szlaczki pierwsze.
Chętnie szynkę je i groszek,
Kasze, gulasz, gruszek koszyk.
Dorota Krupa „ Rymowanki- utrwalanki. Materiały do ćwiczeń logopedycznych. Oficyna Wydawnicza IMPULS Kraków 2005
5. Ćwiczenia grafomotoryczne-
CEL: rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, doskonalenie precyzji palców dłoni
JAK? każde dziecko wyszukuje prostokąt na ilustracji z pośród innych figur, obrysowuje go ,koloruje lub karta nr I-23
„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz
POMOCE:
1. klocki, przedmioty codziennego użytku
2. piosenki, wiersz, karty pracy
Agnieszka
Myszka
Szafa
Koszule
1
katarzynakondracka1