WYKŁAD 3.
*ze względu na założenie, że pomiar ten da się oszacować pojawiają się kwestie
1) czy to jacy jesteśmy jest efektem wpływu naszych rodziców na nas?
2) EUGENIKA- podkreślająca wpływ genetyki; szczególnie popularna w okresach wojennych,
3) częste zestawianie populacji z Ameryki z populacjami „zza żelaznej kurtyny”.
Obserwowane prawidłowości:
- rodzice autorytatywni à dzieci otwarte, społecznie kompetentne,
- rodzice autorytarni à lękliwe, nie radzące sobie społecznie dzieci.
ü Za podobieństwo odpowiedzialne są geny,
ü Rodzina jako całość może na siebie oddziaływać – zależności wewnątrzrodzinne: jeśli jest zależność między Matką a Jasiem to i będzie między Jasiem a Matką, czyli: jeśli np. rodzic jest autorytarny to dziecko będzie społecznie niekompetentne (zależności tego typu zakwestionował model genetyki zachowania- różne problemy społeczno-ekonomiczne, każde dziecko ma „swoją drogę” np. wpływ kolejności urodzenia, płeć, uroda, pobyt matki w szpitalu, co ma różne znaczenie u dzieci w różnym wieku),
ü Korelacje między dziećmi a rodzicami przybranymi są niskie,
ü Efekt wspólnego środowiska jest w przypadku osobowości właściwie do pominięcia.
v Eksperyment ten dotyczył socjalizacji psów (wpływu wychowania)- czy istnieją mechanizmy środowiskowe u 4 różnych ras psów (Owczarek Szetlandzki, Basedżi, Fox Terier, Beagle),
v Psy te były wychowywane od 3 do 8 tyg życia, dodatkowo podzielone na grupy: 1) permisywna, 2) „szkoła dobrych manier dla psów”,
v Po odpowiednim wychowaniu psów, każdego z nich stawiano głodnego przed miską i nie pozwalano jeść przez 3 minuty,
v Wyniki: 1) Owczarki Szetlandzkie- obrażały się i nie jadły, 2) Basedżi- jadły, 3) Fox Teriery- z grupy permisywnej potrzebowały więcej czasu, żeby podejść do miski, 4) Beagle- ze szkoły dobrych manier potrzebowały mniej czasu, żeby podejść do miski,
v Wniosek: otrzymujemy różne wyniki w zależności od tego, kogo badamy.
– U osób zdrowych: występuje od 2 do 4 takich anomalii (związane są ze zmianami w I. trymestrze ciąży) np. owłosiony język, 5 palec u ręki nieproporcjonalnie krótki,
– Większość z anomalii występuje u osób z zespołem Downa,
– Badanie: I. zmienna: natężenie anomalii, II. zmienna, poziom narzekania u rodziców
*uwzględniono także płeć,
*okazało się, że I. zmienna była wskaźnikiem impulsywności,
*jeśli była tylko 1 z 2 zmiennych to te grupy nie różniły się od siebie – z tym, że dziewczynki otrzymywały zawsze niższe wyniki na wymiarze impulsywności (a jeszcze niższe mieli chłopcy o niskiej 1. i 2. zmiennej);
- EPIGENETYKA- mechanizm interakcji geny-środowisko
ü strukturalna zmiana w chromatynie (białka lub DNA),
ü zmiana ekspresji genów (np. metylacja, enzym demetylazy),
- szczury zadbane to szczury szczęśliwe (Meaney, 2010): szczury dobrze zaopiekowane przez matkę w czasie, gdy były małymi szczurzątkami, potem (w dorosłości) są szczęśliwe – oddziaływanie matki powoduje zmiany w chromatynie tego szczura, co prowadzi do zmiany w ekspresji genów,
- zachowanie matki może „zaprogramować” ekspresję genów i doprowadzić do powstania różnic indywidualnych w reakcji na stres.
*z tej perspektywy zachowania wychowawcze rodziców wyglądają na czas stracony.
- Max Weber: przekonania, wartości i motywy mogą kształtować świat społeczny – mechanizmy powstawania państwa kapitalistycznego,
· Model Thomasa Pettigrew:
1. MACRO – poziom kultury, społeczności, kraju,
2. MESO – bardziej bezpośredni poziom kontaktów międzyludzkich,
3. MICRO – osobowość pojedynczych ludzi.
- Brytyjczycy wykazywali zaufanie do administracji rządowej i polityków, Niemcy tylko dla administracji, Amerykanie tylko dla polityków, a Meksykanie i Włosi do nikogo,
Zintegrowany model rozwoju (Sameroff, 2010)
„Ja”- psychologiczne funkcjonowanie, które ma podłoże w funkcjonowaniu biologicznym.
– Osobowość nie może istnieć bez kultury (istnieją wówczas jedynie procesy biologiczne),
– Koncentracja na procesach psychologicznych (a nie na różnicach indywidualnych),
– Wysoce kontekstowy opis procesów psychologicznych (uniwersalność kwestionowana),
– Pojęcie cechy i spójności osobowości – kulturowe (zachodnie),
– Pojęcie cechy osobowości jest w wysokim stopniu produktem kultury.
Psychologia międzykulturowa
- akcent na różnice indywidualne (cechy, wartości, przekonania),
- porównywanie wielu kultur w poszukiwaniu elementów uniwersalnych i specyficznych dla kultury,
- narzędzia: kwestionariusze, testy zaadaptowane kulturowo.
Psychologia międzykulturowa – zróżnicowanie
· Perspektywa genotypowa (McCrac i Costa, 1996)
- cechy osobowości – wewnętrzne i odziedziczalne podstawowe tendencje niezależne od kultury...
psychologia-UJ