Scenariusz zajęcia pokazowego dla rodzicówRodzaj zajęcia: Z edukacji w zakresie mowy i myślenia w korelacji z edukacją społeczno-moralną i kulturowo-estetyczną.Temat zajęcia: Poznajemy naszą ojczyznę – Polskę.Zagadnienie hospitacyjne: Wychowanie patriotyczne.Cele ogólne: - Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej- Rozpoznawanie godła i barw narodowych.- Nabywanie większej świadomości narodowej. - Wskazywanie na mapie stolicy Polski – Warszawy oraz największej rzeki Wisły.- Zapoznanie z herbem Warszawy – Syrenką.- Poznanie miast i regionów Polski w sposób pośredni poprzez ilustracje, obrazki.- Śpiewanie I zwrotki hymnu narodowego – rozumienie, że jest to pieśń wszystkich Polaków.- Słuchanie wiersza.- Próby globalnego odczytywanie wyrazów w połączeniu z obrazkiem.- Udział w zabawach integracyjnych.- Wykonanie chorągiewek.Cele szczegółowe:Dziecko:- Zna godło i barwy narodowe- Rozumie pojęcie ojczyzna- Wie, że jesteśmy Polakami, mówimy po polsku, nasz kraj, to Rzeczpospolita Polska.- Potrafi wskazać na mapie stolicę Polski oraz największą rzekę Wisłę.- Potrafi wskazać na mapie tereny górskie, morskie.- Zna i potrafi zaśpiewać I zwrotkę hymnu.- Potrafi globalnie czytać proste wyrazy.- Aktywnie uczestniczy w zabawach integracyjnych- Rozpoznaje i naśladuje dźwięki dochodzące z otoczenia- Potrafi wykonać chorągiewkę.- Potrafi zachować prawidłową postawę podczas hymnu.Metody:aktywizująco – twórcze z problemowymisłowneoglądowedziałań praktycznychForma: zbiorowa, indywidualnaPomoce: mapa Polski, godło, flaga Polski, ilustracje i obrazki przedstawiające pejzaż górski, morski, Kraków, Warszawę, herb Warszaw – Syrenka najważniejsze zabytki Krakowa i Warszawy, chusta animacyjna, płyta CD z piosenkami, hymnem „Mazurek Dąbrowskiego”, hejnał z wieży mariackiej, odgłosami morza ulicy, napisy do globalnego czytania : Polska, Góry, Kraków, Morze, Warszawa, Sandomierz, obręcz, czapki marynarskie, statek, muszelki, wykałaczki, papier kolorowy, klej.Literatura: Klauza „Zabawy z chustą”, „ABC Program wychowania przedszkolnego XXI wieku”. Realizacja programu autorskiego pt. „Przedszkolaki bliżej Europy” autorstwa B. Zberaz. Scenografia:Sala udekorowana plakatami, ilustracjami, napisami miejsc, które będziemy odwiedzać.Przebieg:1. Zabawa słowna „Kim jesteśmy”. Dzieci uzupełniają zdanie „Jesteśmy Polakami, bo...”.2. Przytoczenie pełnej nazwy naszego kraju – Rzeczpospolita Polska.3. Słuchanie wiersza W. Bełzy pt. „Kto ty jesteś...”. Omówienie jego treści.4. Przypomnienie mapy Polski, czytanie globalne wyrazu MAPA, POLSKA. Wskazanie największej rzeki Wisły.5. Poznanie symboli Polski : godło, flaga. Omówienie ich wyglądu. Globalne czytanie wyrazów: GODŁO, FLAGA.6. Słuchanie hymnu Polski „Mazurek Dąbrowskiego” z zachowaniem prawidłowej postawy/kto zna ten śpiewa I zwrotkę/. Wyjaśnienie wyrazu ’’hymn’’, okoliczności w jakich można go usłyszeć, przy jakiej okazji. 7. Zaproszenie dzieci w podróż po Polsce.a) podróż autobusem (jedno dziecko jest kierowcą, trzymając kierownicę -obręcz wiezie siedzących za nim parami dzieci, w dali słychać odgłosy ulicy, dzieci naśladują jadące samochody).Dojeżdżamy na południe Polski- wskazanie gór na mapie Polski- czytanie globalne wyrazu GÓRY- określenie jakim kolorem są oznaczone na mapie- słuchanie odgłosów gór - rozmowa na temat gór, ludzi tam żyjących, zwierząt, - zabawa ruchowa przy piosence „Sanna”. b) podróż pociągiem( dzieci ustawione w pociąg, bawię się przy piosence „Jedzie pociąg z daleka”. Pod koniec podróży dzieci słyszą melodię – hejnał. Wyjaśnienie dzieciom nazwy melodii, która je powitała)Przybycie do Krakowa- wskazanie na mapie Krakowa- czytanie globalne wyrazu KRAKÓW- wyjaśnienie, że był on kiedyś stolicą Polski- poznanie najważniejszych zabytków: Wawel-siedziba Królów, Smok wawelski, Sukiennice, Lajkonik.c) podczas dalszej podróży pociągiem dojeżdżamy na północ PolskiJesteśmy nad Morzem Bałtyckim- wskazanie morza na mapie- odczytanie globalne wyrazu MORZE BAŁTYCKIE- zabawa z chustą animacyjną – robimy fale małe, duże, sztorm – chowanie się pod chustę, spacerujemy po plaży i zbieramy muszelki- ściągamy kapcie, podwijamy nogawki, w tle słychać szum morza, wpływające statki do portu –zaproszenie rodziców do zabawyd) wsiadamy do łodzi z kapitanem i płyniemy w dół Wisły, (wybrane dziecko lub nauczyciel jest kapitanem, pozostał dzieci załogą w gazetowych czapkach marynarzy. Przybycie do Warszawy- wskazanie Warszawy na mapie- czytanie globalne wyrazu WARSZAWA- Warszawa stolicą Polski- poznanie herbu Warszawy – Syreny (omówienie jej wyglądu)- słuchanie piosenki pt. „Nasza Warszawska Syrenka” - poznanie najważniejszych zabytków: Zamek Królewski, Pomnik Króla Zygmunta, Pałac w Łazienkach, pomnik „Małego Powstańca”.e) lot samolotem – powrót do przedszkola, (odgłos lecącego samolotu)Przybycie do Sandomierza - wskazanie Sandomierza na mapie- czytanie globalne wyrazu SANDOMIERZ8. Słuchanie piosenki pt. „To nasza Ojczyzna”.9. Praca plastyczna – wykonanie przez dzieci flagi Polski.10. Ocena prac.11. Wspólny śpiew I zwrotki hymnu z zachowaniem właściwej postawy przez dzieci,trzymające w ręku wykonane chorągiewki.12. Podziękowanie dzieciom oraz rodzicom za udział w zajęciu i wspólną zabawę.
pajaczek3011