PRACA Z DZIECKIEM DYSLEKTYCZNYM
Dysleksja
Termin ten wprowadzono na określenie specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym, u których prawidłowo funkcjonują narządy zmysłów wzroku i słuchu.
Rodzaje dysleksji:
· dysleksja właściwa - objawia się zaburzeniami poprawnego mówienia, czytania, pisania i liczenia,
· dysleksja rozwojowa - powstaje w wyniku nieharmonijnego rozwoju dziecka,
· dysgrafia - objawia się zaburzeniami techniki pisania, niskim poziomem graficznym pisma, często bardzo wolnym lub bardzo szybkim tempem pisania,
· dysortografia - to popełnianie błędów ortograficznych mimo opanowanych zasad i reguł pisowni.
U około 70 % dzieci stwierdza się zaburzenia dyslektyczne. Dzieci te bez pomocy specjalistycznej nie są w stanie pokonać swojej „ułomności".
Specyficzne trudności w mówieniu, czytaniu i pisaniu są najczęściej spowodowane zaburzeniami funkcji percepcyjno - motorycznych.
Dla prawidłowego rozwoju mowy niezbędny jest słuch fonemowy, którego odpowiedni poziom uwarunkowany jest sprawnie funkcjonującym słuchem fizycznym.
Przyczyny dysleksji:
Dysleksja stała się problemem, zjawiskiem powszechnym. Potrafimy zdiagnozować jej objawy, organizować pomoc osobom z dysleksja, choć dalej nie znamy dokładnie jej genezy.
Znane są następujące przyczyny dysleksji:
· mikrouszkodzenia mózgu (w życiu płodowym, w czasie porodu, w życiu noworodkowym),
· genetyczne - predyspozycje,
· opóźnienie sprawności ruchowych (nadmierna ruchliwość lub nadmierna ociężałość),
· zaburzona lateralizacja,
· zaburzony słuch fonemowy.
Objawy dysleksji:
· opóźnienie rozwoju orientacji w przestrzeni,
· opóźnienie pamięci wzrokowej i słuchowej,
· opóźnienie sprawności percepcyjnych,
· opóźnienie rozwoju mowy i wymowy.
W badaniach mózgu osób z dysleksją stwierdzono, że w ośrodku mowy występują komórki nerwowe o anormalnie małych rozmiarach i anomaliach w ich rozmieszczeniu.
W miarę rozwoju technik komputerowych będzie przybywało „dyslektyków", ale też komputery będą pomagały w terapii osób z dysleksją.
Przyczyny dysleksji, objawy:
W wieku niemowlęcym i poniemowlęcym:
· opóźnienie rozwoju mowy,
· opóźnienie rozwoju ruchowego,
· opóźnienie rozwoju słuchu fonemowego.
Istnieje teoria, że jeżeli dziecko nie raczkowało, może mieć w przyszłości problemy w czytaniu (raczkowanie to przemieszczanie się dziecka, symulacja lewej i prawej półkuli mózgu - a do czytania potrzebne są obie).
W wieku przedszkolnym:
· mała sprawność ruchowa w zakresie całego ciała: dziecko takie słabo biega, ma trudności z utrzymaniem równowagi, niezdarne w ruchach, źle funkcjonuje w zabawach ruchowych, z trudem uczy się jeździć na rowerze,
· mała sprawność ruchowa ręki: trudności i niechęć do samoobsługi (zapinanie guzików, sznurowanie obuwia), do zabaw manipulacyjnych (nawlekanie korali), źle trzyma ołówek, kredki, rysując naciska za mocno lub za słabo,
· słaba koordynacja wzrokowo - ruchowa: trudności sprawia budowanie z klocków, niechętnie i prymitywnie rysuje np. z trudem rysuje koło, kwadrat, trójkąt,
· zaburzenia rozwoju spostrzegania wzrokowego i pamięci wzrokowej,
· trudności z orientacją w schemacie ciała i przestrzeni, myli kierunki, ma problemy z określeniem stosunków przestrzennych: wyżej, niżej, nad, pod, za, przed.
· opóźniony rozwój mowy (to najbardziej uchwytny sygnał) np. dziecko 4 - letnie nie mówi, nie wymawia niektórych głosek, głoski dźwięczne wymawia bezdźwięcznie np. ząb - sop, zupa - supa, dom - tom, baba - papa.
Wstępna diagnoza:
Wykorzystując kwestionariusz obrazkowy do badania mowy i wymowy, wstępną diagnozę mogą postawić: rodzice, lekarze, pielęgniarki, nauczyciele wychowania przedszkolnego i nauczania początkowego stwierdzając np. że:
· dziecko 4-5 letnie nie mówi,
· nie wymawia lub źle wymawia niektóre głoski,
· głoski dźwięczne wymawia bezdźwięcznie,
· nie potrafi dokonać analizy słowa np. oko (o-k-o), tata (t-a-t-a),
· nie potrafi dokonać syntezy głoskowej słowa o-k-o (oko), s-o-w-a (sowa),
· nie odróżnia liter p-b, d-p, m-w, t-f, itp.
Wczesne badanie lekarskie pozwala wykryć zaburzenia w rozwoju psycho - fizycznym dziecka (wzrok, słuch, mowa).
Badanie psychologiczne daje obraz rozwoju intelektualnego i sprawności intelektualnych dziecka (myślenie, pamięć, uwaga, spostrzeżenia i wyobrażenia).
Badanie pedagogiczne dostarcza wiedzy o dziecku dotyczącej jego sprawności manualnych, językowych, słuchu fonemowego, zasobów wiedzy i sprawności warunkujących naukę czytania i pisania (grafomotoryka, zasób słownictwa, dojrzałość szkolna.
Wykorzystuj grę dydaktyczną „Przygody ślimak” uzyskujemy możliwości obserwacji dziecka w czasie zabawy, diagnozowania i wstępnej oceny:
· sprawności językowych,
· sprawności manualnych (motorycznych),
· percepcji wzrokowej i słuchowej,
· lateralizacji,
· orientacji w przestrzeni,
· uwagi i pamięci.
Działania specjalistyczne niosące pomoc dzieciom ze specyficznymi trudnościami w mówieniu, czytaniu i pisaniu oraz ich rodzicom noszą nazwę terapii pedagogicznej.
Mają one najczęściej charakter profesjonalnych porad oraz działań korekcyjno- kompensacyjnych, usprawniających dziecko z zaburzonymi funkcjami.
Terapia pedagogiczna - to sztuka przekonywania, docierania z wiedzą pedagogiczną do dziecka i jego rodziców. Współczesna wiedza pedagogiczna zmienia nasze stereotypy schematycznego podejścia do dziecka.
Jest choroba - leczymy chorobę. Jąka się dziecko - leczymy jąkanie się. Źle się zachowuje - dostaje lanie. Źle się uczy - organizujemy douczanie. Ma trudności w czytaniu i pisaniu - polecamy więcej czytać i pisać. Zamiast leczyć choroby i dolegliwości zacznijmy leczyć człowieka.
Zamiast podawania „martwej wiedzy dotyczącej ich ułomności” nauczmy je pewnego stylu życia, myślenia, które pozwoli im pokonać trudności, jak to jest w przypadku dzieci z wadami mowy, dzieci z dysleksją.
Słowa te kieruję do swoich koleżanek terapeutek, lekarzy, psychologów, pedagogów szkolnych oraz rodziców.
Dzieci dyslektyczne mają specjalne potrzeby edukacyjne. Wymagają współdziałania rodziców i terapeuty pedagogicznego, logopedy, neurologa, pediatry, psychiatry i psychologa. Coraz częściej terapia pedagogiczna i logopedyczna wspomagana jest farmakoterapią.
W Polsce około miliona dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym przejawia zaburzenia dyslektyczne. Dzieci dyslektyczne, jak też ryzyka dysleksji, nie są w stanie same pokonać swojej ułomności.
Terapeuci pedagogiczni we współpracy z rodzicami organizują najczęściej w formach zabawowych ćwiczenia:
· sprawności manualnych,
· sprawności ruchowych,
· sprawności grafomotorycznych,
· funkcji wzrokowych,
· wrażliwości słuchowych,
· słuchu fonemowego,
· analizy i syntezy słuchowej
Zainteresowaniem terapeuty pedagogicznego powinno być dziecko i jego rodzice. Aby nieść racjonalną i skuteczną pomoc, należy śledzić rozwój dziecka jest to zadanie dla rodziców. Natomiast naszym zadaniem jest przygotować ich do racjonalnego śledzenia rozwoju dziecka oraz do wczesnego reagowania na wady i zaburzenia rozwojowe.
Z praktyki wiemy, że rodzice i opiekunowie stosunkowo wcześnie reagują na makrouszkodzenia, natomiast na mikrouszkodzenia, jak wady mowy, obniżona sprawność ruchowa, słuch fonemowy, grafomotoryka, zahamowania psychoruchowe dysgrafia, dysortografia, nadpobudliwość psychoruchowa dysleksja - reagują za późno. Wynika to zapewne z małej wiedzy na ten temat.
Znajomość charakterystycznych symptomów świadczących o zjawisku dysleksji, pozwala stwierdzić, w których przypadkach można przewidzieć wystąpienie dysleksji.
Terapeuta pedagogiczny badając za pomocą dostępnych mu pomocy, narzędzi i metod stwierdza u dziecka np. wady mowy, trudności w dokonywaniu analizy i syntezy głoskowej słów, trudności w odtwarzaniu wzorów graficznych i we współpracy z rodzicami organizuje fachową pomoc.
...
annmari1