KOMUNIAKCJA SPOŁECZNA(1).doc

(206 KB) Pobierz
KOMUNIAKCJA SPOŁECZNA

KOMUNIAKCJA SPOŁECZNA
 

 

Etymologia pojęcia ‘komunikowanie’

‘communicare’

‘communio’

 

Propozycje definiowania ‘komunikowania’:

          komunikowanie jako transmisja 

          komunikowanie jako rozumienie

          komunikowanie jako oddziaływanie

          komunikowanie jako łączenie (wspólnota)

          komunikowanie jako wymiana

 

Komunikowanie wg J.A.F. Stonera
to proces, w którym ludzie dążą do dzielenia się znaczeniami za pośrednictwem symbolicznych komunikatów.

Komunikowanie wg A. Wiszniewskiego
to wzajemne przekazywanie informacji, umiejętności, pojęć, idei, uczuć, itp.. Za pomocą symboli tworzonych przez słowa, dźwięki, obrazy czy dotyk.

 

Komunikowanie społeczne jest proces wytwarzania, przekształcania i przekazywania informacji pomiędzy jednostkami, grupami i organizacjami społecznymi. Celem komunikowania jest stałe i dynamiczne kształtowanie, modyfikacja bądź zmiana wiedzy, postaw i zachowań w kierunku zgodnym z wartościami i interesami oddziałujących na siebie podmiotów.

Leksykon politologii, red. A. Antoszewski, R. Herburt, Alta 2, Wrocław 1995.

 

W świetle powyższych definicji komunikowanie:

          jest procesem symbolicznym

          jest procesem społecznym

          jest relacją wzajemną

          opiera się na indywidualnej interpretacji przekazu

          przebiega w określonym kontekście

          jest działaniem świadomym i celowym

          polega na ciągłych i przemiennych oddziaływaniach werbalnych i niewerbalnych.

 

Paradygmat naukowy jest zbiorem zasadniczych i najważniejszych koncepcji oraz założeń, obowiązujących w określonym czasie w nauce, dotyczących istoty świata, natury i przedmiotu badań danej dziedziny.

 

Najważniejsze paradygmaty w nauce o komunikowaniu:

          dominujący

          instytucjonalny

          krytyczny

          techniczny

          behawioralny

          funkcjonalny

          interpretacyjny

 

Funkcje komunikowania:
- informacyjna
- motywacyjna
- kontrolna

 

Środki komunikowania:

          Język, w sensie j. naturalnego

          Znaki językowe lub wszelkie systemy znaków

          Kody, które są oparte na konwencjach i pozwalają konstruować przekazy

          Nośniki sygnałów

          Instrumenty pozwalające na powielanie, transmisję lub odbiór przekazu

          Instytucje, które tworzą przekaz

 

 

Środki komunikowania A. Kłoskowska dzieli na:

          nietrwałe bezpośrednie (jak mowa)

          nietrwałe pośrednie (radio i telewizja)

          trwałe pośrednie (pismo i druk)

          trwałe bezpośrednich (rysunek tworzony w obecności widzów)

 

Formy komunikowania:

          werbalne i niewerbalne,

          ustne i pisemne,

          bezpośrednie i pośrednie

          jednokierunkowe i dwukierunkowe,

          symetryczne i niesymetryczne,

          formalne i nieformalne,

          obronne i podtrzymujące

 

Różnice między komunikowaniem jedno- a dwukierunkowym:

         jednokierunkowe zabiera mniej czasu niż dwukierunkowe.

 

         dwukierunkowe komunikowanie jest dokładniejsze niż jednokierunkowe. Odpowiedź pozwala nadawcy na udoskonalenie komunikatu tak, że staje się bardziej precyzyjny i zrozumiały.

 

         odbiorcy są pewniejsi siebie i swoich sądów przy komunikowaniu dwukierunkowym. Mogą zadawać pytania i wyjaśniać ewentualnie wątpliwości.

 

         przy komunikowaniu dwustronnym nadawca może łatwo uznać, że jest atakowany, gdyż odbiorcy zwracają uwagę na niejednoznaczności i błędy nadawcy.

 

         jednokierunkowe komunikowanie mimo, że mniej dokładne, wydaje się bardziej uporządkowane niż dwukierunkowe, które często sprawia wrażenie hałaśliwego i chaotycznego.

 

 

Poziomy komunikowania wg McQuaila

 

MODELE KOMUNIKOWANIA

Model transmisji danych Shannona

Model aktu perswazyjnego Lasswella

Model dwustopniowego przepływu informacji Katza i Lazarsfelda

Model komunikowania wg Stona

 

Percepcja – postrzeganie rzeczywistości. Stanowi ramy naszego funkcjonowania w świecie. Od tego jak widzimy i wyobrażamy świat zależy to, jak będziemy się w nim orientować

 

Wykonaj następujące polecenia w nie więcej niż 3 minuty

1.       Przeczytaj wszystkie polecenia zanim zaczniesz robić cokolwiek.

2.       Napisz swoje imię i nazwisko w prawym górnym rogu kartki.

3.       Narysuj cztery kwadraty w górnym lewym rogu.

4.       W każdy narysowany kwadrat wpisz X.

5.       Narysuj kółko wokół każdego narysowanego przed chwilą kwadratu.

6.       Podkreśl polecenie nr 1.

7.       Na odwrocie tej kartki podziel 50 przez 12,50, a wynik wpisz w to miejsce ……

8.       Jeśli zastosowałeś się do wszystkich poleceń krzyknij „Zrobiłem to!”.

9.       Narysuj na odwrocie kartki rower.

10.    Popatrz uważnie na swój rysunek i oceń go od 1 do 6.

11.    Sprawdź na swoim zegarku godzinę i wpisz ją w lewym dolnym rogu kartki.

12.    Jeśli dotarłeś do tego punktu powiedz głośno: „Jestem najlepszy!”.

13.    Napisz na odwrocie 16 literę alfabetu.

14.    Napisz dzisiejszą datę w prawym górnym rogu.

15.    Krzyknij „Finiszuję!”.

16.    Kiedy już skończyłeś uważnie czytać wszystkie polecenia, wykonaj tylko polecenie pierwsze i drugie.

 

 

 

 

Ocenianie powinno odbywać się w kolejności:
- na podstawie tego, co mówi
- jak mówi
- jak wygląda podczas swej wypowiedzi

 

 

Słuchacze oceniają paradoksalnie odwrotnie:

          90% odbierane bodźce to wrażenia wzrokowe

          70% sygnały akustyczne

          3% to bodźce dotykowe

 

To na co zwracamy uwagę i czy w ogóle zwrócimy uwagę na coś zależy od kilku czynników:

          potrzeby i interesy obserwatora

          pełniona rola społeczna i zawodowa

          doraźny stan emocjonalny

          struktura poznawcza przedmiotu

          tło na jakim pojawia się dana rzecz

          częstotliwości pojawiania się danej rzeczy

          atrakcyjność fizyczna

 

KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
część 1

 

Komunikowanie niewerbalne – jest to posługiwanie się przez komunikatorów rodzajem wizualnych, wokalnych i innych niewidzialnych systemów komunikowania.

 

Reguły komunikowania niewerbalnego

n       zachowania niewerbalne są bardziej nielingwistyczne niż lingwistyczne

 

n       zachowania niewerbalne są bardziej niestrukturalne niż posiadające swoją strukturę

 

n       sygnały werbalne maja charakter analogowy

 

n       sygnały niewerbalne są ciągł

 

n       sygnały niewerbalne są bardziej nieintencjonalne niż intencjonalne

 

n       sygnały niewerbalne są bardziej wiarygodne, bardziej wrodzone niż wyuczone

 

n       podejście neurofizjologiczne

 

 

Funkcje sygnałów niewerbalnych

1.       Funkcja informacyjna

2.       Funkcja definiowania i wspierania przekazów werbalnych:

              potwierdzanie

              zaprzeczanie

              uzupełnianie

              zastępowanie             

              akcentowanie

              regulowanie

3.       Funkcja wyrażania postaw i emocji

4.       Funkcja definiowania relacji

              komunikowanie wzajemnej atrakcyjności

              komunikowanie bliskości i bezpośredniości

              pobudzanie emocjonalne, brak opanowania i formalność

              dominacja i status

5.               Funkcja kształtowania i kierowania wrażeniami

 

 

Komunikacja niewerbalna
cz. 2

Typy, kształty i wymiary ciała

1. atrakcyjność
2. wyobrażenie ciała
3. zadowolenie z ciała
4. przekaz prezentowany przez ciało

 

Postrzeganie atrakcyjności fizycznej i jej wpływ na zachowanie

Gesty, ruchy, pozycje ciała

 

Rodzaje gestów:

         emblematory

         afektatory

         ilustratory

         regulatory

         adaptatory

 

Ruchy, pozycje ciała

Różnice międzypłciowe w postawach i zachowaniach kinezycznych

 

MIĘDZYPŁCIOWE RÓŻNICE W POSTAWACH ZACHOWANIACH KINETYCZNYCH

 

ZACHOWANIA KOBIET

ZACHOWANIA MĘŻCZYZN

kobiety skłaniają się do trzymania nóg złączonych

kobiety trzymają ręce i ramiona bliżej ciała (w sposób bardziej zwarty)

kobiety prezentują ogólnie bardziej zwarta postawę ciała (bardziej zamkniętą)

kobiety skłaniają się do rzadszego prezentowania i mniej intensywnego wychylenia ciała

kobiety chodzą kołysząc biodrami nieznacznie wychylając je do przodu

kobiece ciało podczas chodzenia, od karku aż do kostek zachowuje się jak jedna, zharmonizowana całość

mężczyźni skłaniają się do trzymania bardziej rozwartych nóg rozchylonych od 10 do 15 stopni

mężczyźni trzymają ramiona odchylone od ciała od 5 do 10 stopni

mężczyźni prezentują bardziej otwarty układ i postawę ciała

mężczyźni skłaniają się do częstszego i bardziej intensywnego pochylenia ciała do przodu

mężczyźni chodzą trzymając biodra bardziej nieruchomo i cofając je nieznacznie do tyłu

mężczyzna wykonuje niezależny od reszty ciała ruch ramion, a idąc nieznacznie kołysze klatka piersiową (górną częścią tułowia)

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin