Dzielniki i wielokrotności liczb
1.Podręczniki:
Matematyka z plusem- klasa 4 dział: Własności liczb naturalnych
Matematyka wokół nas klasa 4 dział: Podzielność liczb naturalnych
Matematyka 2001 klasa 4, wielokrotności i dzielniki
2.Jak wprowadzone:
Matematyka 2001 bardzo ciekawe wprowadzenie- temat ,, Musztra na wesoło”
Matematyka Wokół Nas
Jako ciekawostka:
W podobny sposób temat wprowadzony jest w Matematyce z plusem.
Na przykładzie szklanek.
Szklanki sprzedaje się w kompletach po 6 sztuk. Liczba szklanek, które można kupić wynosi więc: 0,6,12,18,24,30..... Te liczby nazywamy wielokrotnościami liczby 6.
Każda wielokrotność liczby 6 jest wynikiem mnożenia liczby 6 przez pewną liczbę naturalną:
0=0*6 , 6=6*1, 12=6*2, 18=6*3......
3.Zadania ze standardami egzaminacyjnymi
I CzytanieUczeń:
4.
4. Odczytuje dane z:a) tekstu źródłowego,b) tabeli,c) wykresu,d) planu,e) mapy,f) diagramu,oraz odpowiada na proste pytania z nimi związane
II PisanieUczeń:
formułuje wypowiedzi ze świadomością celu (intencji):a) pyta i odpowiada,
2) Kasia napisała na kartonikach wszystkie liczby mniejsze od 100. Następnie odłożyła wszystkie wielokrotności liczby 3 Chciała też odłożyć też wielokrotności liczby 6. Nie znalazła żadnej. Czy to możliwe? Odpowiedź uzasadnij
3) Jaś bawił się klockami. Gdy rozkładał je po dwa, wszystkie klocki ładnie się dzieliły. Tak samo było, gdy układał je po trzy. Iloma klockami mógł się bawić Jaś? Czy możliwa jest tylko jedna odpowiedź?
4.Ciekawe zadania:
1.
2.
P
D
A
Z
O
I
E
T
L
N
K
7
12
11
60
40
30
54
81
48
42
10
120
36
Wykreśl wszystkie liczby, które nie są wielokrotnościami liczby 6. Litery nad pozostałymi liczbami utworzą rozwiązanie. Odczytajcie je.
5. Ścieżki edukacyjne
Prozdrowotna:
1) Ola ma 4 cukierki, Jola dwukrotnie więcej, a Kasia trzykrotnie więcej niż Ola. Ile cukierków ma Jola, a ile Kasia?
2) Pani Kasia co 4 dni czesze swojego psa, co 3 dni myje mu łapy, a co 2 dni chodzi z nim na spacery do parku. Co ile dni pani Kasia wykonuje te czynności jednocześnie?
6. Ciekawe wprowadzenia
Jestem twoim dzielnikiem, twoją wielokrotnością”
W trakcie zabawy, każdy uczeń jest liczbą równą jego numerowi w dzienniku. Np. Wybrany uczeń wstaje i przedstawia się, np.
„ Jestem liczbą 8. Jestem swoim dzielnikiem, jestem swoją wielokrotnością”
Następnie wstają uczniowie „dzielniki” i „wielokrotności” liczby 8 i przedstawiają się, np.
„Jestem liczbą 4. Jestem twoim dzielnikiem”,
Jestem liczbą 16. Jestem twoją wielokrotnością”, itd. ..Pozostali uczniowie kontrolują prawidłowość wypowiedzi kolegów, uzupełniają brakujące dzielniki i wielokrotności.
GRA Z KOSTKĄ
· Każdy uczeń rzuca kostką do gry.
· Dodajcie liczbę oczek na czterech kostkach , a otrzymacie pewną liczbę .
· Wypiszcie 5 wielokrotności tej liczby .
· Wypiszcie wszystkie dzielniki tej liczby .
· Zadanie powtórzcie 2 razy .
· Znajdźcie wspólne dzielniki obu liczb i zaznaczcie je prostokątem .
Karta odpowiedzi:
I RZUT II RZUT
· suma wyrzuconych oczek ( działanie ) :
· otrzymana liczba ....... ............
· wielokrotności liczby : ......................... .......................................
· dzielniki liczby : .................................. ...
btrybon