Access_2007_PL_Formuly_raporty_kwerendy_Rozwiazania_w_biznesie_ac27fo.pdf

(536 KB) Pobierz
Access 2007 PL. Formuły, raporty, kwerendy. Rozwiązania w biznesie
Access 2007 PL.
Formu³y, raporty, kwerendy.
Rozwi¹zania w biznesie
Autor: Paul McFedries
T³umaczenie: Pawe³ Koronkiewicz
ISBN: 978-83-246-2142-2
Reports, and Queries (Business Solutions)
Format: 170x230, stron: 416
Odkryj najg³êbsze sekrety Accessa i twórz atrakcyjne raporty biznesowe!
Jak zbudowaæ efektywny i funkcjonalny formularz?
Jak przygotowaæ atrakcyjny i praktyczny raport?
Jak u¿ywaæ funkcji i stosowaæ kwerendy?
Microsoft Access to bardzo rozbudowane, a przez to uznawane za bardzo
zaawansowane, narzêdzie do zarz¹dzania informacjami. Wielu u¿ytkowników nigdy
nie wychodzi poza projektowanie prostych tabel czy korzystanie z kreatorów formularzy
i raportów. W ten sposób marnuj¹ niezwyk³e mo¿liwoœci Accessa w zakresie
przetwarzania, analizowania i prezentowania informacji. A przecie¿, jak w ka¿dym
programie, trzeba tylko wiedzieæ, gdzie znajduj¹ siê potrzebne narzêdzia i w jaki sposób
ich u¿ywaæ. W tej ksi¹¿ce znajdziesz potrzebne wiadomoœci, które pozwol¹ Ci
samodzielnie pracowaæ i optymalnie wykorzystywaæ najwa¿niejsze opcje tego
programu!
Ksi¹¿ka Access 2007 PL. Formu³y, raporty, kwerendy. Rozwi¹zania w biznesie
zawiera szczegó³owy opis trzech istotnych narzêdzi, które pozwalaj¹ u¿ywaæ
najcenniejszych z wielu funkcji Accessa: formularze, raporty i kwerendy. Dziêki temu
podrêcznikowi nauczysz siê tworzyæ interfejsy danych (formularze), czytelne
i przejrzyste wydruki (raporty), a tak¿e kwerendy pobieraj¹ce z bazy tylko te dane,
których naprawdê potrzebujesz. Poznasz podstawowe i bardziej zaawansowane
zagadnienia, takie jak tworzenie formularzy specjalnych, na przyk³ad paneli
prze³¹czania, okien dialogowych czy okien wyœwietlanych przy otwieraniu bazy.
Tworzenie formularza
Praca z formantami
Projektowanie formularzy biznesowych
Tworzenie i publikowanie raportu
Zasady projektowania raportów biznesowych
Raporty zaawansowane i specjalne
Praca z kwerendami
Arkusze danych i rekordy
Wyra¿enia kryteriów wyboru
Funkcje i tabele przestawne
Kwerendy w jêzyku SQL
Ca³a wiedza potrzebna do sprawnego tworzenia formularzy, raportów i kwerend!
692031001.001.png 692031001.002.png
Spis treści
Wstęp ................................................................................................. 15
Jak czytać tę książkę ................................................................................................................. 16
Konwencje typograficzne ......................................................................................................... 17
Przykłady .................................................................................................................................. 18
I FORMULARZE
1 Tworzenie nowego formularza ............................................................. 21
Tworzenie formularza — wprowadzenie ................................................................................ 23
Formularz standardowy .................................................................................................... 23
Formularz dzielony ........................................................................................................... 25
Formularz z wieloma rekordami ....................................................................................... 26
Tworzenie prostych formularzy przy użyciu kreatora ............................................................... 27
Nawigacja w formularzu .......................................................................................................... 29
Tworzenie formularza w widoku projektu ............................................................................... 29
Widok projektu .................................................................................................................30
Zmiana źródła rekordów ................................................................................................... 31
Formanty .......................................................................................................................... 31
Dodawanie pól ..................................................................................................................33
Zmiana rozmiarów formularza ......................................................................................... 33
Wyświetlanie formularza .................................................................................................. 34
Autoformatowanie w widoku projektu ............................................................................ 34
Właściwości formularza .................................................................................................... 35
Praca z nagłówkiem i stopką formularza .......................................................................... 36
Dodawanie logo ................................................................................................................37
Dodawanie tytułu ............................................................................................................. 38
Formatowanie tła ............................................................................................................. 38
Tworzenie formularza interakcyjnie w widoku układu ............................................................ 40
Analiza przypadku: Zabezpieczanie dostępu do formularza i danych ............................... 41
Co dalej? ................................................................................................................................... 43
2 Praca z formantami ............................................................................. 45
Wstawianie i modyfikowanie formantów ................................................................................ 45
Wstawianie formantów .................................................................................................... 46
Zaznaczanie formantów ................................................................................................... 47
Formatowanie formantów ............................................................................................... 48
Formatowanie warunkowe .............................................................................................. 48
Wymiary formantów ........................................................................................................ 49
Przesuwanie formantów ................................................................................................... 51
4
Access 2007 PL. Formuły, raporty, kwerendy. Rozwiązania w biznesie
Układy formantów ........................................................................................................... 53
Praca z marginesami ........................................................................................................ 55
Grupowanie formantów ................................................................................................... 55
Porządkowanie formantów nakładających się ................................................................. 55
Przemiana formantu niezwiązanego w związany ............................................................ 56
Zmiana typu formantu ..................................................................................................... 57
Określanie kolejności przechodzenia klawiszem Tab ........................................................ 57
Dodawanie etykiet ................................................................................................................... 58
Wstawianie etykiety ......................................................................................................... 58
Modyfikowanie tekstu etykiety ........................................................................................ 59
Używanie etykiet do wiązania skrótów klawiaturowych z formantami ........................... 59
Wstawianie pól tekstowych ..................................................................................................... 60
Wstawianie pola tekstowego ........................................................................................... 61
Pola tekstowe jako formanty obliczeniowe ...................................................................... 61
Analiza przypadku: Projekt kalkulatora kredytowego ..................................................... 63
Co dalej? .................................................................................................................................. 65
3 Formularze do wprowadzania danych ....................................................67
Sprawdzanie poprawności danych .......................................................................................... 68
Wyświetlanie podpowiedzi .............................................................................................. 68
Sprawdzanie poprawności przy użyciu wyrażeń .............................................................. 69
Maska wprowadzania — wymuszanie spójności ............................................................ 70
Ograniczanie zakresu dostępnych opcji ................................................................................... 74
Pola typu Tak/Nie ............................................................................................................. 74
Przyciski opcji — wybieranie jednego z kilku elementów ............................................... 77
Analiza przypadku: Użycie grupy opcji do wybierania sposobu dostawy ......................... 80
Pola listy — duży zbiór opcji do wyboru ......................................................................... 81
Wprowadzanie danych przy użyciu formantów ActiveX .......................................................... 86
Wprowadzanie wartości z użyciem przycisku pokrętła ..................................................... 86
Wprowadzanie liczb przy użyciu paska przewijania ......................................................... 88
Wprowadzanie dat przy użyciu formantu kalendarza ...................................................... 90
Gromadzenie danych przy użyciu poczty elektronicznej .......................................................... 91
Rozsyłanie wiadomości ADC ............................................................................................. 92
Odpowiadanie na wiadomość ADC ................................................................................... 93
Zarządzanie odpowiedziami ADC ..................................................................................... 93
Co dalej? .................................................................................................................................. 94
4 Formularze w środowisku firmy .............................................................95
Wprowadzenie ........................................................................................................................ 95
Po co gromadzimy dane? ................................................................................................. 96
Dane — co to takiego? .................................................................................................... 96
Kim są użytkownicy? ........................................................................................................ 97
Spis treści
5
Dziesięć podstawowych zasad projektowania formularzy biznesowych .................................. 97
1. Pamiętaj, że liczy się czas .............................................................................................. 97
2. Przewiduj możliwe pomyłki .......................................................................................... 98
3. Podobieństwo do papierowego oryginału jest korzystne ............................................. 98
4. Daj użytkownikom to, czego potrzebują, i nic więcej .................................................... 98
5. Pamiętaj o klawiaturze ................................................................................................. 98
6. Zachowaj naturalną kolejność pól (i przechodzenia klawiszem Tab) ............................ 99
7. Zwróć uwagę na rozdzielczość ekranu .......................................................................... 99
8. Tekst formularza musi być czytelny .............................................................................. 99
9. Oszczędnie z „fajerwerkami” ...................................................................................... 100
10. Wiele formantów warto połączyć w grupy ............................................................... 100
Układ formantów ................................................................................................................... 100
Linie i prostokąty ............................................................................................................ 101
Grupy opcji ...................................................................................................................... 102
Porządkowanie formularza przy użyciu kart ................................................................... 103
Praca z tekstem ...................................................................................................................... 104
Formatowanie tekstu ..................................................................................................... 106
Porady dotyczące formatowania .................................................................................... 106
Atrakcyjniejszy wygląd formularza ........................................................................................ 107
Użycie kolorów ............................................................................................................... 108
Wstawianie obrazków .................................................................................................... 110
Efekt cienia tekstu ........................................................................................................... 111
Co dalej? ................................................................................................................................. 112
5 Formularze specjalne ..........................................................................113
Tworzenie formularza dla danych z wielu tabel ..................................................................... 113
Podformularze — wprowadzenie ................................................................................. 114
Tworzenie formularza i podformularza przy użyciu kreatora .......................................... 115
Tworzenie podformularza w widoku projektu ................................................................ 116
Przyciski poleceń .................................................................................................................... 118
Analiza przypadku: Panel przełączania ........................................................................... 120
Tworzenie okien dialogowych ................................................................................................ 121
Tworzenie formularza podręcznego (wyskakującego) .................................................... 122
Tworzenie formularza modalnego .................................................................................. 122
Formularz oparty na kwerendzie z parametrami ................................................................... 123
Tworzenie formularza pobierającego parametr .............................................................. 124
Przygotowywanie kwerendy .......................................................................................... 125
Używanie formularza i kwerendy z parametrem ............................................................ 126
Formularz typu Autostart ....................................................................................................... 126
Tworzenie formularza z wykresem przestawnym .................................................................. 127
Co dalej? ................................................................................................................................. 129
6
Access 2007 PL. Formuły, raporty, kwerendy. Rozwiązania w biznesie
II RAPORTY
6 Tworzenie nowego raportu ................................................................. 133
Tworzenie prostego raportu .................................................................................................. 133
Tworzenie prostych raportów przy użyciu kreatora ............................................................... 134
Tworzenie raportu w widoku projektu .................................................................................. 136
Widok projektu ............................................................................................................... 137
Zmiana źródła rekordów ................................................................................................ 138
Budowa raportów Accessa ............................................................................................. 138
Formanty raportu ........................................................................................................... 139
Dodawanie pól ............................................................................................................... 140
Dodawanie etykiet ......................................................................................................... 140
Dodawanie logo ............................................................................................................. 142
Dodawanie tytułu ........................................................................................................... 142
Dodawanie numerów stron ............................................................................................ 143
Dodawanie daty i godziny .............................................................................................. 144
Zmiana rozmiarów sekcji raportu ................................................................................... 144
Podgląd raportu ............................................................................................................. 144
Autoformatowanie w widoku projektu .......................................................................... 145
Właściwości raportu ....................................................................................................... 147
Formatowanie tła raportu .............................................................................................. 147
Wstawianie i modyfikowanie formantów ...................................................................... 149
Grupowanie formantów ................................................................................................. 156
Porządkowanie formantów nakładających się ............................................................... 156
Tworzenie raportu interakcyjnie w widoku układu ............................................................... 157
Publikowanie raportu ............................................................................................................ 158
Raport drukowany .......................................................................................................... 158
Raport wysyłany pocztą elektroniczną ........................................................................... 158
Eksportowanie raportu do programu Word ................................................................... 159
Eksportowanie raportu do pliku PDF lub XPS ................................................................. 159
Co dalej? ................................................................................................................................ 161
7 Raporty w środowisku firmy ................................................................ 163
Wprowadzenie ...................................................................................................................... 163
Co ma zawierać raport? .................................................................................................. 164
Jaki jest cel raportu? ....................................................................................................... 165
Kim są osoby czytające raport? ....................................................................................... 166
Dziesięć podstawowych zasad projektowania raportów biznesowych .................................. 167
1. Podobieństwo do starszych wzorców jest korzystne .................................................. 167
2. Daj użytkownikom to, czego potrzebują, i nic więcej — część pierwsza ................... 167
3. Daj użytkownikom to, czego potrzebują, i nic więcej — część druga ........................ 168
4. Pamiętaj o numeracji stron ........................................................................................ 168
692031001.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin