PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – OPIEKUŃCZO - WYCHOWAWCZEJ W GRUPIE TRZYLATKÓW
WRZESIEŃ 2009
TEMATY KOMPLEKSOWE:
1. Moje przedszkole
2. Bezpieczny przedszkolak
3. Ja w przedszkolu
4. Jak o siebie dbam
CELE OGÓLNE:
· stwarzanie atmosfery przyjaznego i bezpiecznego środowiska;
· nawiązywanie bliskiego kontaktu z nauczycielem i nabywanie umiejętności wyrażania słowami własnych potrzeb;
· poznawanie zasad warunkujących bezpieczeństwo w drodze do przedszkola i na jego terenie;
· poznawanie zasad regulujących zachowania w sali przedszkolnej;
· wspomaganie rozwoju wiedzy o samym sobie;
· udział w zabawach manipulacyjnych i konstrukcyjnych;
· nabywanie odwagi i umiejętności do wyrażania własnych myśli i uczuć w kontaktach indywidualnych i zespołowych;
· doskonalenie umiejętności w zakresie niektórych czynności samoobsługowych;
· poznawanie zasad higienicznego i zdrowego trybu życia.
MOJE PRZEDSZKOLE
Cele szczegółowe
Dzieci:
- wchodzą odważnie do sali przedszkolnej;
- przedstawiają się i zapoznają imiona kolegów i koleżanek;
- nawiązują pierwsze znajomości i kontakty koleżeńskie;
- znają pomieszczenia, z których uczą się prawidłowo korzystać;
- potrafią odnaleźć swój znaczek w szatni, na krzesełku i w łazience;
- informują nauczycieli o swoich potrzebach, proszą o pomoc;
Zabawy swobodne dzieci przy niewielkim udziale nauczyciela
Zajęcia dydaktyczne realizowane wg wybranego programu wychowania przedszkolnego – „Wesołe przedszkole trzylatka”
Pobyt dzieci na świeżym powietrzu – organizowane zajęcia ruchowe, zabawy ruchowe itp.
Czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne, wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka, rozmowy z rodzicami itp.
Zabawy w kąciku pluszaków, odkładanie zabawek na miejsce.
Zabawa w kąciku lalek – przyjmowanie różnych ról społecznych.
Budowanie z różnego rodzaju klocków dowolnych konstrukcji. Zachęcanie do zabawy w niewielkich zespołach.
Oglądanie książek – nauka prawidłowego przewracania kartek.
Kolorowanie i swobodne malowanie kredkami świecowymi.
Lepienie z plasteliny dowolnych ulepianek przy stolikach – ćwiczenie motoryki małej.
Zabawy organizowane w kółeczku – „Balonik”, „Kółko graniaste”.
Zabawy stolikowe rozwijające sprawność manualną i intelektualną – puzzle, układanki.
Zabawy dowolne na dywanie.
· „Poznajemy przedszkole i nowych kolegów” – zapoznanie dzieci z nową salą i pomieszczeniami w przedszkolu, z których dzieci każdego dnia będą korzystać. Opowiadanie nauczycielki o Kącikach Zabaw i zwyczajach panujących w przedszkolu.
· Zabawa edukacyjna „Mam na imię..” - zapoznanie wszystkich dzieci przez samodzielne przedstawianie się z wykorzystaniem pacynki.
· „Śpiące dzieci” – ćwiczenia logarytmiczne.
· Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw ćwiczeń na podstawie przewodnika metodycznego – dzieci nabierają wiary w swoje możliwości i pokonują nieśmiałość.
· Zabawa paluszkowa „Rodzinka” – dzieci pokazują kolejne palce ręki jednocześnie wypowiadając tekst – ćwiczenia pamięci i koordynacji ruchowo – słuchowej.
· Zabawa przy piosence „Krasnoludki” – próba powtarzania ilustracji ruchowej do utworu za nauczycielką.
· Wysłuchanie wiersza J. Straburzyńskiej „Moje trzy latka” – dzieci zapamiętują fragmenty wiersza , pamiętają, jak wygląda ich znaczek.
Zabawy dowolne na urządzeniach ogrodowych – dzielenie się miejscem do zabawy, czekanie na swoją kolej.
Ćwiczenia na świeżym powietrzu według pomysłu nauczycielki – podskoki, bieg, pajacyki, wymachy rąk.
Zabawy połączone ze śpiewem: „Balonik”, „Kółko graniaste”, „Stary niedźwiedź”.
Czynności przygotowawcze i organizacyjne przed posiłkami, oraz przed wyjściem do ogrodu przedszkolnego. Rozwijanie umiejętności samoobsługowych dzieci w zakresie zabiegów higienicznych.
Pogadanka z dziećmi na temat nie oddalania się od nauczycielki w ogrodzie.
Poobiedni odpoczynek na leżakach – słuchanie bajki czytanej przez nauczycielkę lub nagrania CD.
Pogadanka na temat bezpiecznej i zgodnej zabawy w sali i ogrodzie.
Nauka samodzielnego zdejmowania ubranek przed snem.
Rozmowy indywidualne z rodzicami na temat zachowania oraz pierwszych dni pobytu w przedszkolu.
BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK
- adaptują się w nowym środowisku;
- znają zasady warunkujące bezpieczeństwo na terenie przedszkola;
- znają podstawy bezpiecznego poruszania się po drodze pod opieką dorosłych;
- zapamiętują słowa krótkich rymowanek, rozumieją ich znaczenie;
- znają zasady zachowania się w sali przedszkolnej i reguły zgodnej zabawy;
- zacieśniają więzi z kolegami i nauczycielami;
- odważnie wypowiadają swoje zdanie w kontaktach indywidualnych i zespołowych;
- poznają wybrane przybory plastyczne, uczą się z nich korzystać.
Dowolne zabawy na dywanie wybranymi przez dzieci zabawkami.
Zabawy w kącikach zainteresowań – zgodna zabawa w niewielkich grupkach.
Zabawy organizacyjno-porządkowe inicjowane przez nauczycielkę: „ Balonik”, „Kółko graniaste”, „Jedzie pociąg”, „Niedźwiedź”.
Zabawa melodyczno – rytmiczna „Kłębek”.
Zabawa ruchowa „Myszko do domu”
Zabawa ruchowa, ćwiczenie koncentracji, uwagi i schematu swojego ciała „Stop”.
Swobodne malowanie na małych i dużych arkuszach papieru za pomocą różnego rodzaju kredek.
Swobodna zabawa przy stoliku niewielką ilością plasteliny – tworzenie plastelinowych obrazków na kartce papieru.
Zabawy stolikowe rozwijające percepcję, koncentrację, pamięć i umiejętności manualne – puzzle, układanki, proste gry planszowe i zabawki magnetyczne.
Przeglądanie książeczek, czytanie wybranych pozycji przez nauczycielkę i omawianie ich z dziećmi.
Zabawy konstrukcyjno-manipulacyjne różnego rodzaju klockami.
· „Na ulicy” – omówienie plakatu przedstawiającego ruch drogowy. Próby wspólnego wskazania właściwych i niewłaściwych zachowań podczas przechodzenia przez jezdnię.
· Zabawa dydaktyczna „Na pasach” z wykorzystaniem makiety sygnalizatora świetlnego – nauka właściwego reagowania na sygnały świetlne.
· „Czerwone światło stój” – nauka na pamięć krótkiej rymowanki o sygnalizacji świetlnej połączona z ruchem.
· „Sygnalizator” – praca plastyczna – malowanie sygnalizatora świetlnego farbami plakatowymi. Zwrócenie uwagi na prawidłowe trzymanie i użycie pędzelka i zachowanie porządku w miejscu pracy.
· Zabawa dydaktyczna „Co to za zabawka?” – rozpoznawanie zabawek na podstawie wydawanych przez nie odgłosów. Wspólne porządkowanie zabawek.
· Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw ćwiczeń na dywanie według pomysłu nauczycielki – rozwijanie motoryki dużej.
· „Dziewuszka” – ilustracja ruchowa do piosenki. Próby samodzielnego śpiewania i pokazywania.
· Ćwiczenia oddechowe – „Wyścig piłeczek”
Zabawy dowolne w ogrodzie przedszkolnym ze zwróceniem szczególnej uwagi na zasady bezpieczeństwa.
Nauka prawidłowego poruszania się w „pociągu”.
Zabawy ze starszymi dziećmi – poznanie pozostałych przedszkolaków, wdrażanie do zgodnej i bezpiecznej zabawy.
Zabawy na świeżym powietrzu organizowane przez nauczycielkę – „Balonik”, „Stary niedźwiedź”, podskoki, skręty, wymachy rąk.
Śpiew i ilustracja ruchowa piosenki „Dziewuszka” – ćwiczenia na podwórku przedszkolnym.
Słuchanie opowiadań i nagrań CD podczas leżakowania. Dbanie o ciszę podczas odpoczynku śpiących kolegów i koleżanek. Nauka samodzielnego zdejmowania ubranek.
Zwrócenie uwagi na odkładanie na odpowiednie półeczki elementów garderoby przed wyjściem na podwórko i po powrocie.
Rozmowy nauczycielki z dziećmi. Wspólne omawianie ilustracji w książkach. Wdrażanie dzieci do samodzielnego wydawania sądów i opinii dotyczących otaczającego świata. Zwrócenie uwagi na poprawne formułowanie wypowiedzi.
Swobodne rozmowy indywidualne i zbiorowe z dziećmi.
Wspólna zabawa z nauczycielką. Wdrażanie do odpowiedzialności za porządek w sali.
Rozmowy indywidualne z rodzicami, dzielenie się uwagami i obserwacjami dotyczącymi dzieci.
JA W PRZEDSZKOLU
Cele szczegółowe:
- skupiają się na słuchanym wierszu;
- wiedzą, gdzie należy odkładać własne rzeczy oraz zabawki i przybory przedszkolne;
- rozumieją znaczenie pojęcia „para”, potrafią dobrać w pary elementy garderoby i pasujące do siebie obrazki;
- liczą prawidłowo w zakresie 3, potrafią wskazać zbiory trzyelementowe;
- potrafią nazwać najważniejsze części swojego ciała;
- potrafią tworzyć z plasteliny wskazane przez nauczycielkę proste formy;
- tworzą opinie na temat głównego bohatera opowiadania, rozumieją przyczyny jego zachowań;
- wiedzą jak postępować z otrzymanym podręcznikiem; omawiają zawarte w nim ilustracje;
- uważnie słuchają i wykonują polecenia nauczycielki dotyczące pracy w książce.
Zabawy ruchowe i muzyczno-ruchowe organizowane przez nauczycielkę: „Rodzina pajacyków”, „Balonik”, „Tańczące pajacyki”, „Powtórz po mnie”, „Myszko, do domku”, Prysznic”.
Zabawy w kącikach zainteresowań. Wchodzenie w różnego rodzaju role podczas zabawy.
· Słuchanie wiersza „Trzylatku” I. Salach – dzieci pamiętają miejsce przechowania swoich rzeczy (sala, szatnia, łazienka), potrafią skoncentrować uwagę na wierszyku, który recytuje nauczycielka z pomocą pacynki.
· Zabawa edukacyjna „Poszukaj do pary”. Opowiadanie nauczycielki „Misie i rękawice” – dzieci łączą przedmioty w pary.
· Zabawa ruchowa z liczeniem „Wieszamy pranie” – dzieci liczą w zakresie 3.
· „To jestem ja” – Zabawa ruchowa ćwicząca znajomość schematu własnego ciała. Zapamiętanie nazw najważniejszych części ciała.
· Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw na podstawie przewodnika metodycznego – dzieci doskonalą umiejętność czworakowania w różnych kierunkach. Nabywają umiejętność ćwiczenia w parach.
· Zabawy plastyczne „W Plastelinkowie” – nauka lepienia form wskazanych przez nauczycielkę – kulek wężyków różnej wielkości.
· „Pajacyk Fik-Myk” – poznanie głównego bohatera książki. Wysłuchanie i omówienie opowiadania B. Szurowskiej „Smutna przygoda pajacyka”, wyciągnięcie wniosków z usłyszanej historyjki. Oglądanie ilustracji w książce, odpowiedzi na pytania nauczycielki.
· „Pajacyki” – wykonanie pajacyków z kart pracy przy pomocy nauczycielki.
...
mary7772