Plan I.doc

(70 KB) Pobierz

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – OPIEKUŃCZO - WYCHOWAWCZEJ W GRUPIE TRZYLATKÓW

 

STYCZEŃ 2010

 

 

 

TEMATY KOMPLEKSOWE:

 

  1. Urodziny lalki Ali
  2. Witaj, zimo biała
  3. Przedszkolny karnawał
  4. Jestem wnuczkiem

 

 

CELE OGÓLNE:

 

- wzbudzanie zainteresowania obrazem i tekstem literackim;

- stwarzanie warunków do spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka;

- rozpoznanie w stosunkach przestrzennych, praktyczne wykorzystanie tej umiejętności;

- rozwijanie sprawności fizycznej;

- rozwijanie sprawności manualnej i zdolności twórczych;

- wspomaganie rozwoju wiedzy o sobie i swojej rodzinie;

- udział w zabawach manipulacyjnych i konstrukcyjnych;

- nabywanie odwagi i umiejętności do wyrażania własnych myśli i uczuć oraz do występu przed publicznością;

- bogacenie estetycznych przeżyć dziecka przez poznawanie barw i kształtów;

- rozwijanie kompetencji językowych;

- rozumienie pojęć matematycznych – „para”, „tyle samo”

 

 

 

 

 

URODZINY LALKI ALI

 

Cele szczegółowe

Dzieci:

- wchodzą w wyznaczone w zabawie role;

- poznają pojęcie „Nowy Rok”

- rozwijają kompetencje językowe;

- opowiadają własnymi słowami treść opowiadania i ilustracji;

- próbują liczyć i porównywać liczebność zbiorów;

- pamiętają o odpowiednim ubieraniu się podczas zimowych zabaw na śniegu;

- utrwalają pojęcie „para”;

- rozpoznają świat przyrody przez bezpośredni kontakt i obserwację;

- utrwalają nazwy podstawowych kolorów i potrafią je rozpoznać;

- doskonalą precyzję ruchów.

 

Zabawy swobodne dzieci przy niewielkim udziale nauczyciela

Zajęcia dydaktyczne realizowane wg wybranego programu wychowania przedszkolnego – „Wesołe przedszkole trzylatka”

Pobyt dzieci na świeżym powietrzu – organizowane zajęcia ruchowe, zabawy ruchowe itp.

Czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne, wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka, rozmowy z rodzicami itp.

Zabawy ruchowe i muzyczno-ruchowe: „Nowy Roczek i Stary Rok”, „Lepimy bałwana”, „Małe i duże kotki”, „Znajdź swoją parę”, „Kolory”.

Zabawy dowolne na dywanie oraz dowolne zabawy stolikowe.

Zabawy konstrukcyjno – manipulacyjne klockami różnego rodzaju.

Zabawy w kącikach zainteresowań związane z wchodzeniem w wybrane role.

Swobodne malowanie na małych i dużych arkuszach papieru za pomocą różnego rodzaju kredek.

Swobodna zabawa przy stoliku niewielką ilością plasteliny – tworzenie plastelinowych obrazków na kartce papieru.

Zachęcanie do zabawy w niewielkich zespołach.

Oglądanie książek

Kolorowanie i swobodne malowanie kredkami świecowymi.

 

·        Zapoznanie z pojęciem „Nowy Rok”. Praca z książką.

·        Słuchanie opowiadania B. Szurowskiej „Urodziny Ali”. Rozmowa na temat opowiadania, omówienie ilustracji. Praca z książką.

·        Praca plastyczna „Tort urodzinowy lalki Ali” – układanie z pasków kolorowego papieru tortu urodzinowego, doklejenie plastelinowych świeczek, dorysowanie do nich płomyka.

·        Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw na podstawie przewodnika metodycznego. Rozwijanie płynności ruchów.

·        Wysłuchanie i omówienie wiersza J. L. Kerna „Śnieg”.

·        „W niebieskiej krainie” – dzieci rozpoznają kolor niebieski w obserwacji i eksperymencie. Praca z książką.

·        Zabawy plastyczne – „Niebieskie obrazki” – malowanie kredkami i farbami w niebieskim kolorze.

Krótki spacer w okolicy przedszkola, zwrócenie uwagi na ochronę przed zimnem.

Zabawy ruchowe na śniegu:

- szukanie śladów i tropów zwierząt w ogrodzie przedszkolnym;

- śniegowe rysunki;

- bitwa śnieżkowa;

- lepienie bałwankowej rodzinki.

Czynności przygotowawcze i organizacyjne przed posiłkami, oraz przed wyjściem do ogrodu przedszkolnego. Zwrócenie uwagi na strój chroniący przed zimnem. Ćwiczenia samodzielnego ubierania się. Rozwijanie umiejętności samoobsługowych dzieci w zakresie zabiegów higienicznych.

 

Poobiedni odpoczynek na leżakach – słuchanie bajki czytanej przez nauczycielkę lub nagrania CD. Zasypianie z przytulanką. Zachowanie ciszy podczas odpoczynku.

Indywidualne zabawy i rozmowy z dziećmi.

Praca przy stoliku z wybranymi dziećmi – ćwiczenia spostrzegawczości, wzbogacanie dziecięcego słownictwa.

Wzmacnianie więzi z dziećmi.

Rozmowy z rodzicami na temat postępów dzieci. Wymiana spostrzeżeń.

 

WITAJ, ZIMO BIAŁA

 

Cele szczegółowe

Dzieci:

- dostrzegają i kontynuują rytm;

- ćwiczą szybkość spostrzegania i reakcji;

- utrwalają umiejętność liczenia do 3 i pojęcie „tyle samo”;

- przestrzegają reguł bezpiecznego korzystania ze sprzętów terenowych;

- ćwiczą wyobraźnię i motorykę;

- poznają utwory literatury dziecięcej;

- doskonalą koordynację wzrokowo-ruchową;

- poznają liczby w aspekcie porządkowymi

- rozwijają kompetencje językowe.

 

 

Zabawy swobodne dzieci przy niewielkim udziale nauczyciela

Zajęcia dydaktyczne realizowane wg wybranego programu wychowania przedszkolnego – „Wesołe przedszkole trzylatka”

Pobyt dzieci na świeżym powietrzu – organizowane zajęcia ruchowe, zabawy ruchowe itp.

Czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne, wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka, rozmowy z rodzicami itp.

Zabawy ruchowe i muzyczno-ruchowe: „Znajdź swoje rękawice”, „Złóż swój szalik”, „Śnieżki”, „Lepimy bałwana”, „Znajdź swoją parę”.

Zabawy w kąciku pluszaków, odkładanie zabawek na miejsce.

Zabawa w kąciku lalek – przyjmowanie różnych ról społecznych.

Budowanie z różnego rodzaju klocków dowolnych konstrukcji. Zachęcanie do zabawy w niewielkich zespołach.

Oglądanie książek – nauka prawidłowego przewracania kartek.

Kolorowanie i swobodne malowanie kredkami świecowymi.

Lepienie z plasteliny dowolnych ulepianek przy stolikach – ćwiczenie motoryki małej.

 

·        „Czy starczy dla wszystkich?” – liczenie do trzech, utrwalenie pojęcia „tyle samo”. Praca z książką – dostrzeganie i kontynuacja rytmu.

·        Zabawy graficzne „Sople i sopelki”

·        Zapoznanie z piosenką „Chrapu, chrap w mroźną zimę”. Praca z książką.

·        Zapoznanie z wierszem J. Straburzyńskiej „Śnieżki – broszki”. Rozmowa na temat treści wiersza.

·        Praca plastyczna „Zimowe motylki” – malowanie palcami białą farbą na kolorowym arkuszu – kreślenie ósemek bez odrywania ręki palca od kartki.

·        Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw ćwiczeń z elementami metody R. Labana – rozwijanie płynności ruchów przy muzyce.

·        Wysłuchanie wiersza J. Papuzińskiej „Bal bałwanków”, rozmowa na temat treści wiersza. Praca z książką.

·        Praca plastyczna „Bałwankowa rodzina”.

Zabawy na śniegu z użyciem sanek – wożenie partnera, zjazdy z małych wzniesień, slalom na saneczkach.

Zabawy na terenie ogrodu przedszkolnego – lepienie bałwana, rzuty śnieżkami, lepienie dowolnych form ze śniegu.

Zwrócenie szczególnej uwagi na bezpieczeństwo podczas zabaw na śniegu oraz na odpowiedni strój i ochronę przed zimnem.

Wdrażanie do samodzielnego i kulturalnego spożywania posiłków i korzystania z toalety.

Indywidualne zabawy i rozmowy z dziećmi. Praca przy stoliku z wybranymi dziećmi – ćwiczenia spostrzegawczości, wzbogacanie dziecięcego słownictwa.

Wdrażanie dzieci do samodzielnego wydawania sądów i opinii dotyczących otaczającego świata. Zwrócenie uwagi na poprawne formułowanie wypowiedzi.

Swobodne rozmowy indywidualne i zbiorowe z dziećmi.

Wspólna zabawa z nauczycielką. Wdrażanie do odpowiedzialności za porządek w sali.

Wzmacnianie więzi z dziećmi.

Rozmowy z rodzicami na temat postępów dzieci.

 

 

PRZEDSZKOLNY KARNAWAŁ

 

Cele szczegółowe

Dzieci:

- Słuchają i starają się interpretować przedstawione im teksty literackie;

- Wykonują polecenia nauczycielki pracując w podręczniku, rozumieją polecenia do zadań;

- Poznają słowa i zapamiętują linię melodyczną do nowej piosenki;

- Rozwijają i ćwiczą sensomotorykę zmysłów;

- Potrafią pobudzać i hamować swoje reakcje;

- rozróżniają i nazywają kolor czerwony;

- poznają przyjemność wynikającą ze wspólnej zabawy podczas karnawałowego balu, chętnie biorą udział w konkursach i zabawach integrujących.

 

Zabawy swobodne dzieci przy niewielkim udziale nauczyciela

Zajęcia dydaktyczne realizowane wg wybranego programu wychowania przedszkolnego – „Wesołe przedszkole trzylatka”

Pobyt dzieci na świeżym powietrzu – organizowane zajęcia ruchowe, zabawy ruchowe itp.

Czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne, wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka, rozmowy z rodzicami itp.

Zabawy ruchowe i muzyczno-ruchowe: „Zimowe zabawy”, „Na balu”, „Wielki bal”, „Zaczarowany woreczek”, „Dwóm tańczyć się zachciało”.

Swobodne malowanie na małych i dużych arkuszach papieru za pomocą różnego rodzaju kredek.

Zabawy stolikowe rozwijające sprawność manualną i intelektualną – puzzle, układanki.

Zabawy dowolne na dywanie.

Przeglądanie książeczek, czytanie wybranych pozycji przez nauczycielkę i omawianie ich z dziećmi.

Zabawy konstrukcyjno-manipulacyjne różnego rodzaju klockami.

 

·        Wysłuchanie wiersza D. Gellner „Sen o balu”. Omówienie treści wiersza z dziećmi, wyjaśnienie niezrozumiałych zwrotów.

·        Nauka piosenki „Wielki bal”. Praca z książką.

·        Rozwiązywanie zagadek dotyczących karnawałowych strojów – „Zgadnij za kogo się przebrałem”

·        Ćwiczenia gimnastyczne przy muzyce– rozwijanie aktywności ruchowej, reakcja na sygnał wzrokowy.

·        „W czerwonej krainie” – dzieci poznają dokładniej otaczający je świat barw. Rozpoznają i wskazują kolor czerwony. Praca z książką.

·        BAL KARNAWAŁOWY W PRZEDSZKOLU.

·        „Poznajemy świat zmysłami” – zabawy badawcze.

Zabawy na śniegu z użyciem sanek – wożenie partnera, zjazdy z małych wzniesień, slalom na saneczkach.

Zabawy na terenie ogrodu przedszkolnego – lepienie bałwana, rzuty śnieżkami, lepienie dowolnych form ze śniegu.

Krótki spacer w okolicach przedszkola.

Czynności przygotowawcze i organizacyjne przed posiłkami, oraz przed wyjściem do ogrodu przedszkolnego. Rozwijanie umiejętności samoobsługowych dzieci w zakresie zabiegów higienicznych.

Wdrażanie do samodzielnego korzystania z toalety.

Poobiedni odpoczynek na leżakach – słuchanie bajki czytanej przez nauczycielkę lub nagrania CD. Zasypianie z przytulanką. Zachowanie ciszy podczas odpoczynku.

Rozmowy i zabawy indywidualne nauczycielki z dziećmi.

 

 

JESTEM WNUCZKIEM

 

Cele szczegółowe

Dzieci:

- wypowiadają się na temat swojej rodziny, szanują jej członków;

- wypowiadają się samodzielnie na temat wysłuchanego utworu, budują własne wypowiedzi na zadawane pytania otwarte;

- potrafią dokonać oceny postępowania bohaterów bajek, budują własne sądy na temat ich działania;

- ćwiczą precyzję podczas wykonywania zadań plastycznych;

- doskonalą umiejętność ćwiczenia z przyborem;

- potrafią wykonać przestrzenną pracę plastyczną według wskazówek nauczycielki;

- przełamują nieśmiałość podczas występu przed publicznością;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zabawy swobodne dzieci przy niewielkim udziale nauczyciela

Zajęcia dydaktyczne realizowane wg wybranego programu wychowania przedszkolnego – „Wesołe przedszkole trzylatka”

Pobyt dzieci na świeżym powietrzu – organizowane zaję...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin