PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – OPIEKUŃCZO - WYCHOWAWCZEJ W GRUPIE TRZYLATKÓW
STYCZEŃ 2010
TEMATY KOMPLEKSOWE:
CELE OGÓLNE:
- wzbudzanie zainteresowania obrazem i tekstem literackim;
- stwarzanie warunków do spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka;
- rozpoznanie w stosunkach przestrzennych, praktyczne wykorzystanie tej umiejętności;
- rozwijanie sprawności fizycznej;
- rozwijanie sprawności manualnej i zdolności twórczych;
- wspomaganie rozwoju wiedzy o sobie i swojej rodzinie;
- udział w zabawach manipulacyjnych i konstrukcyjnych;
- nabywanie odwagi i umiejętności do wyrażania własnych myśli i uczuć oraz do występu przed publicznością;
- bogacenie estetycznych przeżyć dziecka przez poznawanie barw i kształtów;
- rozwijanie kompetencji językowych;
- rozumienie pojęć matematycznych – „para”, „tyle samo”
URODZINY LALKI ALI
Cele szczegółowe
Dzieci:
- wchodzą w wyznaczone w zabawie role;
- poznają pojęcie „Nowy Rok”
- rozwijają kompetencje językowe;
- opowiadają własnymi słowami treść opowiadania i ilustracji;
- próbują liczyć i porównywać liczebność zbiorów;
- pamiętają o odpowiednim ubieraniu się podczas zimowych zabaw na śniegu;
- utrwalają pojęcie „para”;
- rozpoznają świat przyrody przez bezpośredni kontakt i obserwację;
- utrwalają nazwy podstawowych kolorów i potrafią je rozpoznać;
- doskonalą precyzję ruchów.
Zabawy swobodne dzieci przy niewielkim udziale nauczyciela
Zajęcia dydaktyczne realizowane wg wybranego programu wychowania przedszkolnego – „Wesołe przedszkole trzylatka”
Pobyt dzieci na świeżym powietrzu – organizowane zajęcia ruchowe, zabawy ruchowe itp.
Czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne, wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka, rozmowy z rodzicami itp.
Zabawy ruchowe i muzyczno-ruchowe: „Nowy Roczek i Stary Rok”, „Lepimy bałwana”, „Małe i duże kotki”, „Znajdź swoją parę”, „Kolory”.
Zabawy dowolne na dywanie oraz dowolne zabawy stolikowe.
Zabawy konstrukcyjno – manipulacyjne klockami różnego rodzaju.
Zabawy w kącikach zainteresowań związane z wchodzeniem w wybrane role.
Swobodne malowanie na małych i dużych arkuszach papieru za pomocą różnego rodzaju kredek.
Swobodna zabawa przy stoliku niewielką ilością plasteliny – tworzenie plastelinowych obrazków na kartce papieru.
Zachęcanie do zabawy w niewielkich zespołach.
Oglądanie książek
Kolorowanie i swobodne malowanie kredkami świecowymi.
· Zapoznanie z pojęciem „Nowy Rok”. Praca z książką.
· Słuchanie opowiadania B. Szurowskiej „Urodziny Ali”. Rozmowa na temat opowiadania, omówienie ilustracji. Praca z książką.
· Praca plastyczna „Tort urodzinowy lalki Ali” – układanie z pasków kolorowego papieru tortu urodzinowego, doklejenie plastelinowych świeczek, dorysowanie do nich płomyka.
· Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw na podstawie przewodnika metodycznego. Rozwijanie płynności ruchów.
· Wysłuchanie i omówienie wiersza J. L. Kerna „Śnieg”.
· „W niebieskiej krainie” – dzieci rozpoznają kolor niebieski w obserwacji i eksperymencie. Praca z książką.
· Zabawy plastyczne – „Niebieskie obrazki” – malowanie kredkami i farbami w niebieskim kolorze.
Krótki spacer w okolicy przedszkola, zwrócenie uwagi na ochronę przed zimnem.
Zabawy ruchowe na śniegu:
- szukanie śladów i tropów zwierząt w ogrodzie przedszkolnym;
- śniegowe rysunki;
- bitwa śnieżkowa;
- lepienie bałwankowej rodzinki.
Czynności przygotowawcze i organizacyjne przed posiłkami, oraz przed wyjściem do ogrodu przedszkolnego. Zwrócenie uwagi na strój chroniący przed zimnem. Ćwiczenia samodzielnego ubierania się. Rozwijanie umiejętności samoobsługowych dzieci w zakresie zabiegów higienicznych.
Poobiedni odpoczynek na leżakach – słuchanie bajki czytanej przez nauczycielkę lub nagrania CD. Zasypianie z przytulanką. Zachowanie ciszy podczas odpoczynku.
Indywidualne zabawy i rozmowy z dziećmi.
Praca przy stoliku z wybranymi dziećmi – ćwiczenia spostrzegawczości, wzbogacanie dziecięcego słownictwa.
Wzmacnianie więzi z dziećmi.
Rozmowy z rodzicami na temat postępów dzieci. Wymiana spostrzeżeń.
WITAJ, ZIMO BIAŁA
- dostrzegają i kontynuują rytm;
- ćwiczą szybkość spostrzegania i reakcji;
- utrwalają umiejętność liczenia do 3 i pojęcie „tyle samo”;
- przestrzegają reguł bezpiecznego korzystania ze sprzętów terenowych;
- ćwiczą wyobraźnię i motorykę;
- poznają utwory literatury dziecięcej;
- doskonalą koordynację wzrokowo-ruchową;
- poznają liczby w aspekcie porządkowymi
- rozwijają kompetencje językowe.
Zabawy ruchowe i muzyczno-ruchowe: „Znajdź swoje rękawice”, „Złóż swój szalik”, „Śnieżki”, „Lepimy bałwana”, „Znajdź swoją parę”.
Zabawy w kąciku pluszaków, odkładanie zabawek na miejsce.
Zabawa w kąciku lalek – przyjmowanie różnych ról społecznych.
Budowanie z różnego rodzaju klocków dowolnych konstrukcji. Zachęcanie do zabawy w niewielkich zespołach.
Oglądanie książek – nauka prawidłowego przewracania kartek.
Lepienie z plasteliny dowolnych ulepianek przy stolikach – ćwiczenie motoryki małej.
· „Czy starczy dla wszystkich?” – liczenie do trzech, utrwalenie pojęcia „tyle samo”. Praca z książką – dostrzeganie i kontynuacja rytmu.
· Zabawy graficzne „Sople i sopelki”
· Zapoznanie z piosenką „Chrapu, chrap w mroźną zimę”. Praca z książką.
· Zapoznanie z wierszem J. Straburzyńskiej „Śnieżki – broszki”. Rozmowa na temat treści wiersza.
· Praca plastyczna „Zimowe motylki” – malowanie palcami białą farbą na kolorowym arkuszu – kreślenie ósemek bez odrywania ręki palca od kartki.
· Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw ćwiczeń z elementami metody R. Labana – rozwijanie płynności ruchów przy muzyce.
· Wysłuchanie wiersza J. Papuzińskiej „Bal bałwanków”, rozmowa na temat treści wiersza. Praca z książką.
· Praca plastyczna „Bałwankowa rodzina”.
Zabawy na śniegu z użyciem sanek – wożenie partnera, zjazdy z małych wzniesień, slalom na saneczkach.
Zabawy na terenie ogrodu przedszkolnego – lepienie bałwana, rzuty śnieżkami, lepienie dowolnych form ze śniegu.
Zwrócenie szczególnej uwagi na bezpieczeństwo podczas zabaw na śniegu oraz na odpowiedni strój i ochronę przed zimnem.
Wdrażanie do samodzielnego i kulturalnego spożywania posiłków i korzystania z toalety.
Indywidualne zabawy i rozmowy z dziećmi. Praca przy stoliku z wybranymi dziećmi – ćwiczenia spostrzegawczości, wzbogacanie dziecięcego słownictwa.
Wdrażanie dzieci do samodzielnego wydawania sądów i opinii dotyczących otaczającego świata. Zwrócenie uwagi na poprawne formułowanie wypowiedzi.
Swobodne rozmowy indywidualne i zbiorowe z dziećmi.
Wspólna zabawa z nauczycielką. Wdrażanie do odpowiedzialności za porządek w sali.
Rozmowy z rodzicami na temat postępów dzieci.
PRZEDSZKOLNY KARNAWAŁ
- Słuchają i starają się interpretować przedstawione im teksty literackie;
- Wykonują polecenia nauczycielki pracując w podręczniku, rozumieją polecenia do zadań;
- Poznają słowa i zapamiętują linię melodyczną do nowej piosenki;
- Rozwijają i ćwiczą sensomotorykę zmysłów;
- Potrafią pobudzać i hamować swoje reakcje;
- rozróżniają i nazywają kolor czerwony;
- poznają przyjemność wynikającą ze wspólnej zabawy podczas karnawałowego balu, chętnie biorą udział w konkursach i zabawach integrujących.
Zabawy ruchowe i muzyczno-ruchowe: „Zimowe zabawy”, „Na balu”, „Wielki bal”, „Zaczarowany woreczek”, „Dwóm tańczyć się zachciało”.
Zabawy stolikowe rozwijające sprawność manualną i intelektualną – puzzle, układanki.
Zabawy dowolne na dywanie.
Przeglądanie książeczek, czytanie wybranych pozycji przez nauczycielkę i omawianie ich z dziećmi.
Zabawy konstrukcyjno-manipulacyjne różnego rodzaju klockami.
· Wysłuchanie wiersza D. Gellner „Sen o balu”. Omówienie treści wiersza z dziećmi, wyjaśnienie niezrozumiałych zwrotów.
· Nauka piosenki „Wielki bal”. Praca z książką.
· Rozwiązywanie zagadek dotyczących karnawałowych strojów – „Zgadnij za kogo się przebrałem”
· Ćwiczenia gimnastyczne przy muzyce– rozwijanie aktywności ruchowej, reakcja na sygnał wzrokowy.
· „W czerwonej krainie” – dzieci poznają dokładniej otaczający je świat barw. Rozpoznają i wskazują kolor czerwony. Praca z książką.
· BAL KARNAWAŁOWY W PRZEDSZKOLU.
· „Poznajemy świat zmysłami” – zabawy badawcze.
Krótki spacer w okolicach przedszkola.
Czynności przygotowawcze i organizacyjne przed posiłkami, oraz przed wyjściem do ogrodu przedszkolnego. Rozwijanie umiejętności samoobsługowych dzieci w zakresie zabiegów higienicznych.
Wdrażanie do samodzielnego korzystania z toalety.
Rozmowy i zabawy indywidualne nauczycielki z dziećmi.
JESTEM WNUCZKIEM
- wypowiadają się na temat swojej rodziny, szanują jej członków;
- wypowiadają się samodzielnie na temat wysłuchanego utworu, budują własne wypowiedzi na zadawane pytania otwarte;
- potrafią dokonać oceny postępowania bohaterów bajek, budują własne sądy na temat ich działania;
- ćwiczą precyzję podczas wykonywania zadań plastycznych;
- doskonalą umiejętność ćwiczenia z przyborem;
- potrafią wykonać przestrzenną pracę plastyczną według wskazówek nauczycielki;
- przełamują nieśmiałość podczas występu przed publicznością;
Pobyt dzieci na świeżym powietrzu – organizowane zaję...
mary7772