nauka o administracji.doc

(477 KB) Pobierz
CO TO JEST KORUPCJA

CO TO JEST KORUPCJA?

 

 

Ø      jest to wręczanie, przyjmowanie, żądanie lub proponowanie bezpośrednio lub pośrednio, łapówki

Ø      wykorzystywanie pełnionej funkcji publicznej do osiągania prywatnych korzyści

Ø      płatna protekcja w obsadzaniu stanowisk

Ø      wykorzystywanie środków budżetowych majątku publicznego dla prywatnych lub osobistych korzyści

Ø      handel wpływami np. poparcie w wyborach

 

Korupcja bierna to bezpośrednie lub pośrednie żądanie lub otrzymywanie korzyści dowolnego rodzaju dla siebie lub innej osoby, albo przyjmowanie obietnicy, podejmowanie działania lub powstrzymywanie się od czynności wynikającej z obowiązków urzędnika.

 

Korupcja czynna to umyślne działanie polegające na dawaniu obietnicy lub przekazywaniu bezpośrednio lub pośrednio korzyści dowolnego rodzaju urzędnikowi lub osobie trzeciej. Celem takiego działania jest pełnienie przez urzędnika funkcji z naruszeniem obowiązków lub powstrzymywanie go od podejmowania czynności, do której podjęcia był zobowiązany.

 

Rodzaje korupcji

 

Ø      Polityczna

Ø      Gospodarcza

Ø      Indywidualna i zbiorowa

Ø      Narodowa i międzynarodowa

Ø      Urzędnicza

 

PRZYCZYNY KORUPCJI

 

Ø      niskie płace w sektorze publicznym

Ø      brak osobowości i uczciwości

Ø      akceptacja społeczna

Ø      ograniczenie wolności mediów

Ø      relatywizm kulturowy

Ø      nietykalność urzędników publicznych

Ø      utajanie prac rządu

Ø      proces prywatyzacji

Ø      niejasne finansowanie wyborów

Ø      złe zarządzanie majątkiem publicznym

Ø      wzrost inwestycji zagranicznych i handlu

 

 

Kodeks karny

 

1. Łapownictwo bierne (sprzedajność) określone w art. 228 § 1 Kodeksu karnego,

jako typ podstawowy określa następujące zachowania:

Przyjmowanie korzyści majątkowych lub osobistych;

Obietnicę przyjęcia korzyści majątkowej lub osobistej;

Żądanie korzyści majątkowej lub osobistej.

2. Łapownictwo czynne

Przekupstwo

Przez przekupstwo rozumiemy udzielenie korzyści majątkowej lub osobistej osobie pełniącej

funkcję publiczną, aby zwróciła ona szczególną uwagę na interesy osoby przekupującej.

 

3. Opłacony protekcjonizm

Opłacony protekcjonizm, tj. czyn określony w art. 230 Kodeksu karnego, zagrożony jest

karą pozbawienia wolności do lat 3.

Dla wyczerpania znamion płatnej protekcji sprawca musi:

powoływać się na swoje wpływy w instytucji państwowej lub samorządu terytorialnego; podjąć się pośrednictwa w załatwieniu sprawy w zamian za korzyść majątkową lub

jej obietnicę.

 

4. Przekroczenie uprawnień

Przekroczenie uprawnień lub niedopełnienie obowiązku to zdarzenie określone w art. 231 Kodeksu karnego. Dla bytu tego zdarzenia, jako typu podstawowego, spełniony musi być warunek działania na szkodę interesu publicznego lub prywatnego, za co grozi kara pobawienia wolności do lat 3.

Typ kwalifikowany, określony w § 2, stanowi o przypadku dopuszczenia się tego czynu w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub osobistej; sprawca czynu podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10.

 

Motywacja

Jest to ogólny termin odnoszący się do regulacji zachowania zaspokajającej potrzeby i dążącego do realizacji określonego celu. Na proces motywacyjny składa się wiele tzw. motywów, czyli stanów organizmu, które wpływają na jego gotowość do rozpoczęcia i kontynuowania układów reakcji, czynności, działań.

 

 

Charakterystyka procesu motywacyjnego:

 

Warunkiem uruchomienia procesu motywacyjnego jest użyteczność celu i prawdopodobieństwo jego osiągnięcia

 

Motywacja jest charakteryzowana poprzez opis poszczególnych jej celów tj.:

 

 

  1. Siła motywacji- czyli zdolność do wyłączania konkurencyjnych celów i stopień  kontrolowanych danym motywem własnych działań.
  2. Wielkość motywacji- czyli potrzeba, od której zależy wielkość wyniku

 

·         Teorię potrzeb- Człowiek uświadamia sobie brak czegoś, co jest ważne dla niego, dla jego planu życiowego. Następnie werbalizuje ów plan, co wywołuje proces myślenia o przedmiocie potrzeby,ocenie możliwości, aż do podjecia decyzji o działaniu. Połączenie potrzeby z chęcią osiągnięcia celu staje się motywem.

 

3. Intensywność motywacji-

  Jako własność, od której zależy poziom mobilizacji organizmu.

  W sprawie pobudzania motywacji zwraca się uwagę na:

l      Teorię wzmocnienia- zwolennicy tej teorii uważają, że ludzie postępują, zachowują się tak jak się tego nauczyli. Pracownik nie dlatego wykonuję pracę dokładnie, uczciwie, szybko, że się boi czegoś, ale dlatego, że takiego stosunku do pracy się nauczył. Według tej koncepcji ludzie postępują tak jak postępują, gdyż nauczyli się w przeszłości , że pewne zachowania wiążą się z przyjemnością nie zaś z przykrością.

Udział w realizacji  celów organizacji powinien być dla pracownika elementem     nagradzającym

 

l      Stanowisko humanistyczne- Zwolennicy wychodzą z założenia, że jeżeli stworzymy człowiekowi ciepłe, serdeczne warunki, pozwolimy na zrozumienie samego siebie, będzie się z powodzeniem samorealizował.

Jeżeli zatem  w procesie kierowania zaakceptujemy ludzi takich jakimi są, pomożemy      im zrozumieć samego siebie, to w ten sposób wyzwolimy w nich chęć do efektywnej pracy.

Najważniejsze jest to, aby pełniący funkcję kierowniczą, ułatwiał kierowanym wzrost ich samoświadomości i pomagał samo realizować się: ma wysłuchiwać podwładnych, a nie pouczać, rozumieć ich zachowanie, a nie nakazywać itp.

 

l      Systemowy pogląd na motywację w organizacji- uważa się, że sytuacja zadaniowa, zmiana w otoczeniu człowieka, perswazja itp.. Powodują pewien rodzaj napięcia

( napięcie motywacyjne). Napięcie to powoduje specyficzny stan pobudzenia ośrodków regulacji, wyrażającym się zmniejszeniem aktywności.

 

To podejście systemowe zawiera inne elementy, które mogą zwiększyć napięcie motywacyjne, a mianowicie:

 

ü      Cechy indywidualne pracownika

ü      Wyposażenie stanowiska pracy

ü      Kulturę organizacji

ü      Gratyfikacje

 

Cechy indywidualne-

 

Spośród cech osobowości mają pracownika we wzbudzaniu wielkości motywacji swój udział:

l      Potrzeby

l      Zainteresowania

l      Inteligencja

l      Zdolności

l      Charakter

l      sumienie

 

Elementy stanowiska pracy-

 

l      Urządzenia sygnalizacyjno- sterujące

l      Wyposażenie

l      Wystrój współpracę

l      Atmosferę

l      Rodzaj zadań

l      Więzi interpersonalne

l      Styl kierowania itp.

Kultura organizacji-

 

Każdy z elementów kultury, a zwłaszcza system norm etycznych, stosunek do pracy, lojalność wobec firmy ma też udział w wyzwoleniu motywacji.

 

Ø      Gratyfikacja-

              Czyli dodatkowe wynagrodzenie jakie otrzymuje pracownik jest ważnym środkiem wyzwalania i podtrzymywania napięcia motywacyjnego              

 

W organizacji kierownicy korzystają z dwojakiego rodzaju oddziaływań motywacyjnych, a mianowicie:

  1. Technik bezpośrednich
  2. Technik pośrednich

 

Do technik bezpośrednich należą te, które nadają realizowanym celom wartość gratyfikacyjną:

 

ü      Premie

ü      Nagrody

ü      Wyróżnienia

ü      Pochwały

ü      Awanse

ü      Wzrost prestiżu społecznego

ü      Przemieszczenie na stanowisko społecznie ważniejsze

ü      Zwiększenie uprawnień

ü      Zwiększenie stopnia samodzielności itp.

 

Do technik pośrednich należą:

 

ü      Perswazja

ü      Nakłanianie

ü      Manipulacja

ü      Kształtowanie potrzeb oraz oczekiwań, stosunku do pracy i współpracowników

ü      Pracy w zespole

 

Napięcie motywacyjne

 

l      Samorealizacji

l      Uznania

l      Społeczne

l      Bezpieczeństwa

l      Fizjologiczne

 

Napięcie motywacyjne zależy od poziomu zaspokojenia określonej potrzeby np. z repertuaru przedstawionych na rysunku w poprzednim slajdzie jak wynika z powyższej ryciny potrzeby mają charakter hierarchiczny i w tym przypadku obejmują podstawowe grupy potrzeb. Dla przykładu bardziej szczegółową listę potrzeb psychogennych przedstawiona jest poniżej.

 

 

 

Koncepcja hierarchii potrzeb wg. A. H. Maslowa-

 

W organizacjach istnieje gradacja potrzeb, które muszą być zaspokojone, aby odczuwać następne potrzeby. Po zaspokojeniu wszystkich potrzeb fizjologicznych, bezpieczeństwa, afiliacji i szacunku, pracowników będzie motywować potrzeba samorealizacji, kierownicy wówczas muszą stosować różne sposoby, które umożliwiają jej spełnienie.

 

. Potrzeby związane głównie z przedmiotami nieożywionymi;

 

l      Potrzeba nabywania

l      Potrzeba przechowywania

l      Potrzeba porządku

l      Potrzeba zatrzymywania

l      Potrzeba konstruowania

 

Potrzeby stanowiące wyraz ambicji, silnej woli, pragnienia osiągnięć i prestiżu;

 

l      Potrzeba wywyższania się

l      Potrzeba osiągnięć

l      Potrzeba uznania

l      Potrzeba pokazania się

l      Potrzeba nietykalności

l      Potrzeba unikania poczucia niższości

l      Potrzeba samoobrony

l      Potrzeba przeciwdziałania

 

Potrzeby związane z poddawaniem się lub sprzeciwianiem się władzy;

 

l      Potrzeba dominowania

l      Potrzeba ulegania

l      Potrzeba naśladowania

l      Potrzeba niezależności

l      Potrzeba odróżniania się

 

Potrzeby związane ze szkodzeniem innym lub sobie:

 

l      Potrzeba agresji

l      Potrzeba poniżania się

l      Potrzeba unikania nagany

 

Potrzeby dotyczące uczuć między ludźmi:

 

l      Potrzeba afiliacji

l...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin