MAN napedy_dodatkowe_pl.pdf

(656 KB) Pobierz
Przystawki dodatkowego odbioru mocy (napędy dodatkowe)
NAPĘDY DODATKOWE
84601936.036.png 84601936.037.png 84601936.038.png 84601936.039.png 84601936.001.png 84601936.002.png 84601936.003.png 84601936.004.png 84601936.005.png 84601936.006.png 84601936.007.png 84601936.008.png 84601936.009.png 84601936.010.png 84601936.011.png 84601936.012.png 84601936.013.png 84601936.014.png 84601936.015.png 84601936.016.png 84601936.017.png 84601936.018.png 84601936.019.png
 
Wydawca
MAN Nutzfahrzeuge AG
Oddział ESC
Engineering Services
Consultation (dawniej TDB)
Dachauer Str. 667
D - 80995 München
E-Mail:
esc@man.eu
Fax:
+ 49 (0) 89 1580 4264
Ze względu na ciągły rozwój zastrzega się prawo do wprowadzania zmian technicznych.
© 2008 MAN Nutzfahrzeuge S.A.
Dodrukowywanie, powielanie lub tłumaczenie, również fragmentów, bez pisemnej zgody MAN Nutzfahrzeuge AG jest zabronione.
MAN zastrzega sobie wszelkie prawa, w szczegolności prawa autorskie.
Trucknology ® i MANTED ® są zarejestrowanymi markami MAN Nutzfahrzeuge AG.
Jeśli oznaczenia określają markę, są uznawane za chronione także bez specjalnych oznakowań ( ® ™).
7. Przystawki dodatkowego odbioru mocy (napędy dodatkowe)
7.1. Zasady ogólne
7. 1.1 Obliczanie mocy i momentu obrotowego
7.1.2 Przyłączenie wału przegubowego do przystawki odbioru mocy
7.2. Regulacja prędkości obrotowej
7.2.1 Regulacja przy pomocy tempomatu
7.2.2 Regulacja prędkości obrotowej za pośrednictwem portu ZDR
7.2.3 Uruchamianie i zatrzymywanie silnika spoza kabiny kierowcy
7.2.4 Blokada włączania biegów
7.3. Techniczny opis napędów dodatkowych
1
3
3
3
3
4
5
5
6
6
6
7
8
11
13
13
14
16
19
20
20
20
20
7.3.1 Przystawki dodatkowego odbioru mocy MAN
7.3.1.1
Koło pasowe
7.3.1.2
Przystawka przy sprężarce powietrza
7.3.1.3
Odbiór napędu dodatkowego
7.3.1.4
Przystawka przy skrzynce rozdzielczej napędu
7.3.2 Przystawki odbioru mocy przy skrzyni biegów
7.3.2.1
Podział
7.3.2.2
Przystawki odbioru mocy zależne od sprzęgła
7.3.2.3
Napędy dodatkowe zależne od silnika
7.3.2.4
Przystawki przy skrzyni biegów z WSK
7.3.2.5
Przystawki przy automatycznej skrzyni biegów ZF HP
7.3.2.6
Napędy dodatkowe i intarder
7.3.2.7
Przystawki przy skrzyni biegów ZF
7.3.2.8
Przystawki przy skrzyni biegów EATON
Napędy dodatkowe I
84601936.020.png 84601936.021.png 84601936.022.png 84601936.023.png 84601936.024.png
7.
Przystawki dodatkowego odbioru mocy (napędy dodatkowe)
7.1. Z a sa d y o g ó l n e
Napędy dodatkowe mogą być montowane, po części jednocześnie, w następujących miejscach:
przy silniku
-
z przodu silnika
-
napęd paskami klinowymi od 2 rowkowego koła pasowego na przodzie wału korbowego
-
bezpośrednia zabudowa pompy przy sprężarce powietrza
-
z tyłu silnika (np. napęd od wałka rozrządu, napęd dodatkowy od koła zamachowego)
przy skrzyni biegów
przy skrzynce rozdzielczej.
W przypadku wyboru napędu dodatkowego należy uwzględnić:
dopuszczalne momenty obrotowe
kierunek obrotów
współczynniki dynamiczne
żywotność
krytyczną prędkość obrotową
maksymalną długość wału przegubowego
kąt wychylenia wału przegubowego
przełożenie
chłodzenie (ciepło nie może się gromadzić przy napędzie dodatkowym)
montaż i dostępność
zabudowę pompy
wskazówki producenta napędu dodatkowego
wskazówki producenta pompy
wskazówki producenta wału przegubowego.
Producenci wałów przegubowych wydają własne broszury, które wyczerpująco informują o:
właściwym doborze napędu dodatkowego
właściwym zastosowaniu
zapobieganiu drganiom i ich eliminacji.
Dopuszczony dla napędu dodatkowego maksymalny moment obrotowy może być wykorzystywany tylko wtedy, gdy praca przebiega
bez uderzeń i drgań. Taka sytuacja zdarza się bardzo rzadko i dlatego w praktyce, przy doborze napędu dodatkowego,
należy uwzględniać współczynniki dynamiczne. Tabela 1 pokazuje klasyfikację momentu obrotowego względem współczynnika
dynamicznego dla niektórych typowych możliwości zastosowań.
Wymiarowanie musi się opierać na największym występującym momencie obrotowym włącznie ze współczynnikiem dynamicznym.
Napędy dodatkowe 1
84601936.025.png 84601936.026.png 84601936.027.png 84601936.028.png 84601936.029.png
Tabela 1:
Momenty obrotowe i współczynniki dynamiczne przy napędzie dodatkowym
M[Nm]
betonomieszarki
pompy pożarnicze
pompy f-my Kreisel
myjka wysokociśnieniowa
szambiarka
pompa wysokociśnieniowa
sprężarki rotacyjne
300
pompy wywrotu skrzyń ładunk
kołowroty linowe z napędem
hydraulicz
kołowroty linowe z napędem
mechan
małe sprężarki chłodnicze
małe napędy hydrostatyczne
prasy w śmieciarkach
zamiatarki
silosy
pompy do betonu
sprężarki rotacyjne
pompy tłokowe
wysokociśnieniowe
1 2
M max
Współczynnik dynamiczny =
M min
Napędy dodatkowe należy chronić przed przegrzaniem, w szczególnym przypadku producent nadwozia jest zobowiązany do
zamontowania śmigła wentylatora. Nie może dojść do spiętrzanie się ciepła. Niewystarczające chłodzenie może być przyczyną
uszkodzeń.
Wskazówka dotycząca temperatury oleju w skrzyni biegów:
Podczas eksploatacji, temperatura oleju w skrzyni biegów i napędzie dodatkowym nie może przekroczyć 110 °C.
Do 30 minut są jeszcze dopuszczalne temperatury szczytowe do maks. 130°C. Jeżeli kontrola temperatury oleju wykazuje wyższe
wartości, trzeba temu zaradzić przez wprowadzenie dodatkowego chłodzenia (np. śmigło wentylatora).
Jeżeli w celu zamontowania napędów dodatkowych konieczne jest usunięcie elementów kapsuły (obudowy) silnika, należy je zastąpić
odpowiednimi własnymi, przy czym należy się upewnić, że powstający hałas nie przekroczy dopuszczalnych wartości. Należy
uwzględnić wskazówki zawarte w rozdziale „Modernizacja podwozi“ (w broszurach danego modelu), ustęp „Zmiany w okolicy silnika”.
Napędy dodatkowe nie są przystosowane do przejmowania obciążeń promieniowych łożysk wywołanych przez mechanizmy pasowe
lub łańcuchowe. W związku z tym koła zębate lub koła pasowe nie mogą być montowane bezpośrednio przy napędach dodatkowych.
Wiodący producenci wałów przegubowych informują w swoich dokumentacjach o spodziewanym skróceniu żywotności i o
zwiększonych siłach osiowych i promieniowych w pozycjach łożysk. Te fakty muszą być uwzględnione podczas projektowania napędu
i należy się liczyć z ograniczeniem przenoszonej mocy.
Gdy napędzane mają być agregaty, które stwarzają zagrożenie przeciążenia napędu dodatkowego, wówczas należy zamontować
zabezpieczenie przeciwprzeciążeniowe. Obowiązuje to również wtedy, gdy pojedyncze szczytowe momenty obrotowe przekraczają
wartości dopuszczalne. Przy pojazdach TG, warsztaty serwisowe MAN mogą parametryzować i podłączać ograniczenia prędkości
obrotowej i/lub momentu obrotowego wykorzystując w tym celu port seryjny.
Wszystkie dane dotyczące kierunku obrotów, zgodnie z zasadami przyjętymi w budowie maszyn, powinny być określane właściwie
do „spojrzenia w kierunku czopa wału”, a więc miejsca odbioru napędu.
Niedopuszczalne są:
Prędkości obrotowe silnika < 800 ob./min przy włączonym i obciążonym napędzie dodatkowym
Parzyste stosunki przełożenia, jak np. 1:1, 1:2 itd., ponieważ mogą wówczas powstawać drgania rezonansowe.
Napędy dodatkowe 2
84601936.030.png 84601936.031.png 84601936.032.png 84601936.033.png 84601936.034.png 84601936.035.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin