CorelDRAW_X4_PL_cwiczenia_praktyczne_cwcdx4.pdf

(519 KB) Pobierz
CorelDRAW X4 PL. Ćwiczenia praktyczne
Ěwiczenia praktyczne
Autor: Roland Zimek
ISBN: 978-83-246-1927-6
Format: A5, stron: 152
Wydawnictwo Helion
ul. Koľciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
ZdobĴdł nowe umiejķtnoľci, pracujĴc z nowĴ wersjĴ CorelDRAW
¤ Jak wyrwnywaě obiekty wzglķdem tekstu?
¤ Jak wprowadzaě do tabeli tekst i obrazy?
¤ Jak wstawiaě znaki specjalne?
Program CorelDRAW znany jest uŃytkownikom od dawna, co nie znaczy, Ńe kolejna
wersja nie zaskoczy ich nowymi moŃliwoľciami! CorelDRAW X4 PL zostaĀ wyposaŃony
w wiele nowych funkcji i usprawnieĺ. Wprowadzono w nim m.in. narzķdzie Tabela,
ktre pozwala na rysowanie tabeli o dowolnych rozmiarach, formatowanie jej w sposb
zbliŃony do stosowanego w edytorach tekstu oraz poddawanie rŃnym transformacjom.
MoŃna takŃe importowaě tabele z innych programw. Ulepszono rwnieŃ regulacjķ
kolorw, naroŃnikw i wygĀadzania. Dziķki temu CorelDRAW wciĴŃ pozostaje
doskonaĀym programem graficznym zarwno dla amatorw, jak i profesjonalistw.
âCorelDRAW X4 PL. Ěwiczenia praktyczneÒ to doskonaĀy przewodnik dla wszystkich,
ktrzy chcĴ rozpoczĴě pracķ z grafikĴ wektorowĴ. Jak wszystkie ksiĴŃki tej serii, takŃe
i ta zostaĀa napisana w sposb uĀatwiajĴcy przyswajanie wiedzy. WykonujĴc
poszczeglne ěwiczenia, bķdziesz mgĀ szybko zdobyě konkretne umiejķtnoľci.
Z ĀatwoľciĴ nauczysz siķ tworzyě projekty wizytwek, ulotek reklamowych, szyldw
czy plakatw. Bķdziesz umiaĀ przygotowaě skomplikowane rysunki techniczne, raporty,
dyplomy i broszury. Z tym podrķcznikiem zyskasz wiedzķ i kwalifikacje niezbķdne, by
tworzyě profesjonalnĴ grafikķ.
¤ Podstawy rysunku wektorowego
¤ Inteligentne rysowanie i grupy obiektw
¤ Blokowanie, wyrwnywanie i rozkĀadanie obiektw
¤ Praca z tekstem i tabelami
¤ WypeĀnienie tonalne, jednolite i postscriptowe
¤ WypeĀnienie deseniem i teksturĴ
¤ Precyzyjne rysowanie
¤ Siatka i linijki
¤ Dynamiczne prowadnice i przyciĴganie do obiektw
Ěwiczenia czyniĴ mistrza iÈ
mistrzowskĴ grafikķ!
CorelDRAW X4 PL.
693752103.017.png 693752103.018.png 693752103.019.png 693752103.020.png
Spis tre!ci
Rozdzia" 1. Wst#p
5
Opis programu CorelDRAW X4
5
Co nowego w programie
6
Wymagania systemowe
8
Ró!nice mi%dzy rysunkiem rastrowym a wektorowym
8
Rozdzia" 2. Pierwsze kroki
13
Uruchamianie programu
13
Wygl$d ekranu
17
Zapisywanie, otwieranie i drukowanie rysunków
20
Zapisywanie rysunków
20
Otwieranie rysunków
23
Drukowanie rysunków
25
Przydatne informacje
27
Okno Podpowiedzi
31
Rozdzia" 3. Podstawy rysunku wektorowego
35
Rysowanie prostych obiektów
35
Prostok$ty, elipsy, wielok$ty, gwiazdy i spirale
35
Kszta"ty podstawowe
40
Obiekty z 3 punktów
41
Inteligentne rysowanie
42
Nadawanie kolorów obiektom
44
Transformacje obiektów
48
Tworzenie kopii obiektu
51
Kolejno#+ obiektów
54
4
C o r e l D R A W X 4 P L • % w i c z e n i a p r a k t y c z n e
Wybieranie obiektów
55
Grupy obiektów
57
Blokowanie obiektów
59
Wyrównywanie i rozk"adanie obiektów
60
=wiczenia podsumowuj$ce
63
Rozdzia" 4. Praca z tekstem i tabelami
75
Tekst
75
Wprowadzanie i formatowanie tekstu
75
Formatowanie tekstu
79
Wyrównywanie obiektów wzgl%dem tekstu
88
Wstawianie znaków specjalnych
90
Tabele
91
Tworzenie tabel
91
Zaznaczanie wybranych elementów tabeli
94
Praca nad kolumnami, wierszami i komórkami
96
Wprowadzanie do komórek tekstu oraz obrazów
99
Formatowanie tabeli i komórek
100
=wiczenia podsumowuj$ce
101
Rozdzia" 5. Wype"nienia i kontury
105
Zmiana ustawie' domy#lnych
105
Wype"nienie jednolite
107
Wype"nienie tonalne
113
Wype"nienie deseniem
116
Wype"nienie tekstur$
117
Wype"nienie postscriptowe
119
Okno dokowane Kolor
120
Kontury obiektów
121
Szybkie wype"nianie cz%#ci wspólnej
125
=wiczenia podsumowuj$ce
127
Rozdzia" 6. Precyzyjne rysowanie
129
Linijki
130
Siatka
133
Prowadnice
136
Dynamiczne prowadnice
139
Przyci$ganie do obiektów
141
=wiczenia podsumowuj$ce
145
5
Wype nienia i kontury
Gdy narysujesz nowy obiekt, zostan! mu nadane domy"lne
kolory wype#nienia, konturu itp. (standardowo jest to kolor
czarny dla konturu i przezroczysty dla wype#nienia). Oczy-
wi"cie, wszystkie te parametry (i wiele innych) mo$na dowolnie mody-
fikowa%. W rozdziale 3. pokaza#em ju$, jak mo$na zmieni% kolor wy-
pe#nienia. Jednak nie musi ono by% jednokolorowe. CorelDRAW ofe-
ruje wiele ró$nych mo$liwo"ci u$ywania wype#nie&. Aby do nich
dotrze%, musisz wybra% narz'dzie Wype"nienie . Tam zgrupowane s!
wszystkie sposoby wype#niania obiektów (rysunek 5.1):
Rysunek 5.1.
Narz&dzie
wype"nienia
Zmiana ustawie# domy$lnych
Musisz pami'ta%, aby przed skorzystaniem z narz'dzia Wype"nienie
wskaza% obiekt, gdy$ w przeciwnym razie pojawi si' okno umo$li-
wiaj!ce zmian' ustawie& domy"lnych pokazane na rysunku 5.2.
693752103.001.png 693752103.002.png 693752103.003.png 693752103.004.png 693752103.005.png 693752103.006.png 693752103.007.png 693752103.008.png 693752103.009.png 693752103.010.png 693752103.011.png 693752103.012.png 693752103.013.png 693752103.014.png
1 0 6
C o r e l D R A W X 4 P L • ' w i c z e n i a p r a k t y c z n e
Rysunek 5.2.
Okno zmiany
ustawie+
domy,lnych
W I C Z E N I E
5.1
Zmiana domy/lnych ustawie8 rysowania
Gdy rysujesz nowy obiekt, standardowo jego kontur przyjmuje kolor
czarny, a wype#nienie jest przezroczyste. Aby to zmieni%, musisz wy-
kona% nast'puj!ce kroki:
1.
Kliknij pusty obszar „kartki”.
2.
Kliknij lewym przyciskiem myszy palet' kolorów z prawej strony
ekranu, wybieraj!c barw' czerwon!. Poniewa$ nie zaznaczy#e"
obiektu, program b'dzie chcia# zmieni% ustawienia domy"lne.
3.
Pojawi si' okno zmiany ustawie& domy"lnych. Pozostaw
zaznaczon! opcj' Rysunek . Dzi'ki temu zmiany b'd! si'
odnosi#y do nowo tworzonych obiektów graficznych.
4.
Zaznacz Tekst ozdobny , je$eli chcesz zmieni% tak$e ustawienia
domy"lne tekstu artystycznego, lub Tekst akapitowy , je"li chcesz
dokona% zmian w tek"cie akapitowym.
5.
Kliknij przycisk OK .
Od tego momentu ka$dy nowo rysowany obiekt b'dzie mia# czerwone
wype#nienie.
693752103.015.png 693752103.016.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin