Plan zajęć wychowawczo- profilaktycznych ,,Spójrz inaczej”
Klasa I
Cele:
- budowanie właściwych relacji między rówieśnikami
- wytwarzanie w dzieciach pozytywnej samooceny
- umiejętność konstruktywnego radzenia sobie w trudnych sytuacjach
- rozwijanie świadomości własnego ciała
- poznanie roli, jaką odgrywa równowaga zdrowotna organizmu
Materiały
Przebieg spotkania
1.Poznajemy się
Przedstawienie się, omówienie tematyki zajęć, autoprezentacja dzieci
Papier rysunkowy, pisaki, kredki
1.Omówienie tematyki spotkań.
2. Rysunkowe autoprezentacje.
2.Moja rodzina ( wykonanie książeczki o rodzinie)
Uświadomienie sobie przez dzieci, co to jest rodzina i co to znaczy, że są jej członkami
Papier rysunkowy, kredki, pisaki
1. Rozmowa o rodzinie.
2. Wykonanie książeczek o rodzinie, omówienie wyglądu stron.
3.Omawianie książeczki o rodzinie.
Zdobycie wiadomości o rodzinach swoich kolegów i koleżanek, uczenie się wzajemnego słuchania
Wykonane przez dzieci książeczki
1. Oglądanie wykonanych książeczek.
2. Wypowiedzi dzieci na temat swoich książeczek.
4. Każdy w rodzinie ma swoje obowiązki
Zwrócenie uwagi na to, jaki jest udział dziecka w pracach domowych i co lubi ono robić
1.Rozmowa z dziećmi na temat rodzinnych zajęć. Ustalenie listy wykonywanych w domach czynności i osób za nie odpowiedzialnych. Podkreślenie czynności wykonywanych w domach przez dzieci.
2.Zgadnij, co lubię robić-przestawianie ruchem wykonywanych w domu czynności.
Razem uczymy się i razem bawimy
Temat zajęć
Cele
1.Jesteśmy klasą
Uświadomienie sobie przez dzieci, że klasa to nie tylko miejsce nauki, ale też miejsce spotkań z innymi ludźmi
Farby, kredki, pisaki, papier pakowy, taśma klejąca
1.Rozmowa w kręgu na temat klasy- co to znaczy, że jesteśmy klasą.
2.Współny rysunek- ulubione zajęcie w szkole.
3. Oglądanie rysunku, rozmowa na temat pracy.
2.To są moi przyjaciele
Uświadomienie sobie przez dzieci co to znaczy być czyimś przyjacielem i mieć przyjaciela
Papier pakowy, kredki, pisaki, papier rysunkowy
1.Rozmowa w kręgu na temat osób ( zwierząt) bliskich dzieciom i które mogą nazwać przyjaciółmi.
2. Rysunek- przedstawianie byłych lub obecnych przyjaciół.
3. Poznajemy normy, reguły, zasady.
Uświadomienie dzieciom, że ustalanie oraz przestrzeganie zasad i reguł wpływa na ich dobre relacje z innymi i zapobiega nieporozumieniom
Rysunek pomocniczy
1.Rozmowa w kręgu o tym, do czego są potrzebne ludziom wspólne umowy i reguły.
2.Ustalenie listy reguł, co do których przestrzegania dzieci chcą się umówić w klasie.
3. Kraj bez reguł- opowiadanie z wykorzystaniem rysunku pomocniczego, dopowiadanie zakończenia.
Nasze uczucia
1.Rozpoznajemy i nazywamy uczucia
Uświadomienie dzieciom, że w różnych sytuacjach ludzie przeżywają różne uczucia, rozpoznawanie i nazywanie uczuć
Ilustracje przedstawiające ludzi w różnych sytuacjach i wyrażających łatwo dające się odczytać uczucia
1. Nazywanie uczuć-oglądanie rysunków, nazywanie uczuć przedstawionych osób.
2.Pokazywanie uczuć za pomocą mimiki i gestów.
3. Uzupełnianie zdań.
2. Wyrażamy uczucia mimiką
Uświadomienie dzieciom, że uczucia, które przeżywamy , wyrażają się często za pomocą mimiki i że patrząc na twarz innej osoby możemy rozpoznać jej uczucia
Karton, nożyczki, kredki, pisaki, rysunki pomocnicze- ilustracje uczuć
1. Rozmowa o uczuciach: smutku, radości, złości, strachu i zdziwieniu.
2.Gra w karty- pokazywanie mimiką uczuć.
3.Wspólna gra w karty-ilustrowanie zdań rysunkami twarzy.
3.Wyrażamy uczucia w zachowaniu
Zwrócenie uwagi dzieci na zachowanie ludzi
Papier, kredki, pisaki
1.Odgrywanie ról- scenki ukazujące uczucia.
2.Rozmowa- jak czuję się dzisiaj.
4.Zwracamy uwagę na uczucia innych ludzi
Zwrócenie uwagi dzieci na to, że ludzie przeżywają różne uczucia i należy te uczucia akceptować
Ilustracje przedstawiające osoby w działaniu, w wyraźnie określonych sytuacjach, rysunki pomocnicze
1. Różne uczucia- oglądanie ilustracji, próby opisywania przedstawionych uczuć.
2. Jak rozpoznać czyjeś uczucia- podawanie przez dzieci przykładów sytuacji, w których rozpoznały uczucia innych.
3.Moje uczucia- omawianie uczuć towarzyszących podawanym sytuacjom.
4.Twarze do kolorowania- kolorowanie i opowiadanie o tym co mogło się wydarzyć osobom na rysunkach.
5. Rundka.
5. Uczymy się rozumieć uczucia innych ludzi.
Zrozumienie przez dzieci uczuć i przeżyć rówieśników w sytuacjach konfliktowych
Tekst opowiadania
1. Odgrywanie sytuacji konfliktowych.
2. Omówienie uczuć osób grających .
3. Wysłuchanie opowiadania, rozmowa na temat występujących w nim uczuć i emocji.
6. Każdy z nas wygląda inaczej.
Dostrzeganie różnic w swoim wyglądzie i akceptowanie ich
Papier pakowy, kredki, pisaki
1.Sylwetki- obrysowanie na papierze konturów dzieci.
2.Uzupełnianie sylwetek – szczegóły twarzy, ubrania.
7. Różnimy się między sobą
Dostrzeganie własnej indywidualności i niepowtarzalności
Sylwetki dzieci wykonane na poprzednim spotkaniu
1. Omówienie sylwetek- zgadywanie kto jest na rysunku.
2. Podawanie przez dzieci cech, które świadczą o ich wyjątkowości.
3. Rozmowa na temat różnic w rysunkach.
8.Ludzie różnią się od siebie nie tylko wyglądem
Zwrócenie uwagi na różnice między ludźmi
Papier pakowy. Rysunkowy, kredki, pisaki
1. Jesteśmy różni- ustalenie i zapisanie pod jakimi względami ludzie się różnią.
2. Komórki do wynajęcia.
3. Rozmowa na temat różnych uczuć towarzyszących tym samym zajęciom.
9.Jak można mnie rozpoznać?
Rozpoznawanie swoich charakterystycznych cech
Filizanka_Snu