Drodzy Nauczyciele!
Przekazujemy Państwu przykładową propozycję planu wynikowego dla klasy trzeciej, opracowanego na podstawie rozkładów treści kształcenia dla klasy trzeciej (pakietu „Nowe Już w szkole”) oraz programu nauczania dla I etapu kształcenia – edukacji wczesnoszkolnej „Szkoła na miarę”.
Przypominamy, że plan wynikowy to:
· uporządkowany spis oczekiwanych i szczegółowo opisanych wyników uczenia się wraz z podporządkowanym im zakresem materiału nauczania, jego istotą jest przystosowanie procesu nauczania – uczenia się i wychowania do uwarunkowań lokalnych, osobowych uczniów i nauczycieli oraz wpływanie na te uwarunkowania; to dokument redagowany indywidualnie przez Nauczyciela i dotyczący danego zespołu uczniów z uwzględnieniem warunków, w jakich się uczą, specyfiki danej klasy, możliwości i preferencji Nauczyciela;
· dokument ukierunkowany na umiejętności uczniów, które są rzeczywistym i autentycznym efektem procesu nauczania – uczenia się danego zespołu; zastępuje dawne rozkłady nauczania, w których nie uwzględniano przewidywanych umiejętności uczniów po zrealizowaniu danej partii materiału;
· najniższy dokument w hierarchii dokumentów szkolnych z zakresu dydaktyki; dokumenty te opracowuje się w szkole dla konkretnych uczniów i z uwzględnieniem warunków materialnych, pracy szkoły, potrzeb, oczekiwań i możliwości uczniów.
Poniższy plan wynikowy to tylko propozycja, którą każdy Nauczyciel będzie mógł zmodyfikować i dostosować do potrzeb i możliwości uczniów, warunków nauki i specyfiki szkoły. Pozwoli na to forma, w jakiej otrzymują Państwo ten materiał metodyczny – dokument programu Microsoft Word.
Mamy nadzieję, że spełniliśmy Państwa oczekiwania. Życzymy wielu sukcesów w pracy
– Wydawnictwo Nowa Era.
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA W KLASIE 3, SEMESTR 1
(Nowe Już w szkole)
UMIEJĘTNOŚCI PODSTAWOWE
(zawarte w podstawie programowej)
UMIEJĘTNOŚCI PONADPODSTAWOWE
(wykraczające poza podstawę programową)
Rozpoczynamy nowy rok szkolny
Nasze obowiązki w szkole
Jak zatrzymać lato?
Rocznica wybuchu II wojny światowej
Wydarzenia II wojny światowej
Uczeń:
· opowiada o wakacyjnych miejscach wypoczynku, przywiezionych pamiątkach; planach dotyczących nauki w III klasie
· układa i pisze zdania z rozsypanek sylabowych
· wykorzystuje zgromadzone wyrazy do uzupełnienia tekstu, zapisuje je w odpowiedniej formie; uzupełnia dialog na podstawie opowiadania; pisze o swojej pamiątce z wakacji w formie odpowiedzi na pytania
· zna prawa i obowiązki ucznia
· czyta głośno zwrotkę wiersza, fragment tekstu informacyjnego o II wojnie światowej
· z uwagą słucha opowiadania czytanego przez nauczyciela
· zna polskie symbole narodowe, śpiewa hymn, pamięta o właściwej postawie i zachowaniu
· zna najważniejsze wydarzenia historyczne Polski
· najbardziej popularne skróty pisze całymi wyrazami
· tworzy zdrobnienia, dopisuje przymiotniki do podanych rzeczowników; rozpoznaje czasowniki w liczbie pojedynczej i mnogiej
· zna zasady pisowni wielką literą nazw państw i narodowości oraz pisownię małą literą przymiotników utworzonych od tych nazw
· liczy głoski w wyrazach
· rozumie, że liczby dwucyfrowe są sumą dziesiątek i jedności
· dodaje i odejmuje w zakresie trzeciej dziesiątki
· rozwiązuje proste zadania tekstowe oraz zadania jednodziałaniowe na porównywanie różnicowe
· odtwarza różne rytmy
· wykonuje ćwiczenia orientacyjno-porządkowe; rozpoznaje rówieśników po głosie, za pomocą dotyku
· ciekawie, pełnymi zdaniami wypowiada się na podany temat
· przedstawia swoje wrażenia i spostrzeżenia związane z nowymi podręcznikami
· podaje przykłady innych skrótów
· czyta utwór poetycki z naturalną intonacją, ze zrozumieniem tekst informacyjny
· pisze opis pamiątki z wakacji
· w kilku zdaniach wyjaśnia znaczenie wybranego prawa i obowiązku ucznia
· zna wybrane fakty z historii Polski
· wyjaśnia symboliczne znaczenie godła Polski
· wyszukuje potrzebne informacje historyczne w książkach i albumach
· wyjaśnia, dlaczego należy pamiętać o bohaterach broniących ojczyzny
· układa i pisze krótką wypowiedź na określony temat na podstawie tekstu i zgromadzonych informacji
· właściwie stosuje wielką literę w nazwach państw i narodowości oraz małą literę w przymiotnikach utworzonych od tych nazw
· wskazuje czynności wykonane w przeszłości
· tworzy rytm do podanego metrum
· sprawnie współpracuje z grupą podczas wykonywania ćwiczeń orientacyjno-porządkowych
· sprawnie dodaje i odejmuje w zakresie 30 różnymi sposobami
· rozwiązuje kilkudziałaniowe zadania tekstowe na porównywanie różnicowe
Wakacje na mapie
· rozpoznaje różne miasta i miejsca Polski przedstawione na zdjęciach i pocztówkach i opowiada o tych, które zna
· wskazuje na mapie miasta, rzeki o podanej liczbie liter
· wskazuje granice Polski, odczytuje nazwy krajów sąsiednich
· czyta płynnie wiersz
· rozwiązuje rebusy i zagadki
· określa położenie miast na mapie
· wymienia nazwy państw sąsiadujących z Polską
· wyjaśnia znaczenie kolorów i znaków na mapie
· opowiada o swoich wakacjach – buduje wielozdaniową, spójną, logiczną wypowiedź i zapisuje ją w zeszycie
· czyta wiersz z humorem, wskazuje w nim elementy fantastyczne
Krąg tematyczny: MOJE BEZPIECZEŃSTWO ZALEŻY TAKŻE ODE MNIE
Uczestniczę w ruchu drogowym
Na tropie znaków
Bezpieczne zabawy
Pomagam koleżankom i kolegom
Jestem ostrożny
· uważnie słucha tekstu czytanego przez nauczyciela
· czyta tekst z podziałem na role, wiersz płynnie i wyraziście
· ustala kolejność wydarzeń w opowiadaniu i ocenia postępowanie bohatera
· opowiada historyjkę obrazkową
· porządkuje fragmenty tekstu tworząc opowiadanie, nazywa jego części
· redaguje zasady przechodzenia przez jezdnię w formie zdań rozkazujących, przepisuje je do zeszytu, wyjaśnia pisownię wybranych wyrazów
· wie, że warunki pogodowe i pora dnia wpływają na postrzeganie sytuacji na drodze przez pieszych i kierowców
· zna podstawowe i najczęściej spotykane znaki drogowe oraz wie, co oznaczają kolory sygnalizacji świetlnej
· zna i stosuje w praktyce zasady przechodzenia przez jezdnię
· wyjaśnia, dlaczego należy pomagać innym
· zna zasadę pisowni „nie” z czasownikami, „ż” wymienne na „g”
· wskazuje czasowniki w opowiadaniu, wie, że czasowniki przybierają różne formy i potrafi odmieniać je przez osoby, łączy wyrazy należące do tej samej rodziny, wyjaśnia pojęcia „głoska”, „litera”, „dwuznak”, „samogłoska”, „spółgłoska”
· mówi alfabet z pamięci, układa wyrazy w kolejności alfabetycznej według pierwszej i drugiej litery
· dodaje i odejmuje kilka liczb w zakresie 100
· układa pytania do zadania tekstowego
· rozwiązuje zadania tekstowe
· czyta dane zawarte w tabeli, na kartce kalendarza
· zna prawo przemienności dodawania i stosuje je w praktyce
· odczytuje temperaturę na termometrze
· pracując w grupie wykonuje plakat „Potrafimy pomagać innym”; samodzielnie wykonuje płaskorzeźbę
· wykonuje ćwiczenia bieżne, prowadzi piłkę noga, podaje do partnera i strzela do bramki
· dobiera odpowiednią intonację do czytanego fragmentu
· układa nowe zakończenie opowiadania
· dopisuje zakończenie historyjki obrazkowej tak, żeby była ona radą dla innych, jak należy dbać o własne bezpieczeństwo
· pisze kilkuzdaniową wypowiedź na podany temat
· wyjaśnia znaczenie poszczególnych części opowiadania
· wyjaśnia własnymi słowami pojęcie „droga hamowania pojazdu”
· uzasadnia pisownię wyrazów podając odpowiednią zasadę ortograficzną
· wskazuje cząstkę znaczeniową w wyrazach pokrewnych
· uczestniczy w ruchu drogowym, obserwuje i komentuje zachowania pieszych i kierowców
· planuje, jak może pomóc innym
· stosuje poznane zasady ortograficzne w praktyce
· odmienia dowolne czasowniki przez osoby w czasie przeszłym, teraźniejszym, przyszłym
· rozwiązuje zadania dwudziałaniowe na porównywanie różnicowe
· rozwiązuje trudniejsze zadania tekstowe
· twórczo współpracuje w grupie
· zna i stosuje w praktyce zasady gry w piłkę nożną
Pentelinka