XII - Historiografia II RP.doc

(45 KB) Pobierz

HISTORIOGRAFIA II RZECZPOSPOLITEJ

 

Odbudowanie niepodległego bytu państwowego zmieniło bowiem zasadniczo warunki uprawiania nauki historycznej w Polsce – korzystniejsze.

Znaczenie dla rozwoju nauki historycznej miał rozwój wyższych uczelni, obok uniwersytetów w Krakowie i Lwowie, powstawały uniwersytety w Warszawie, Poznaniu, Wilnie i KUL. Z tym wiązał się rozwój naukowego czasopiśmiennictwa historycznego: ogólnego, wyspecjalizowanego i regionalnego.

W roku 1925 powołano do życia Polskie Towarzystwo Historyczne. Naukowcy nawoływali do zasadniczej reorientacji historiografii polskiej i stworzenia nowej, odpowiadającej potrzebom obecnej rzeczywistości Polski, syntezy jej dziejów.

·         Smoleński pisał: nauka historyczna polega na poszukiwaniu prawdy dla samej prawdy, bez względu na jej stosowalność praktyczną w chwili bieżącej i w przyszłości.

·         Bobrzyński uważał, że synteza dziejów musi obracać się nie wokoło pytania dlaczego upadła Polska, lecz jak dźwigaliśmy się z upadku i z jakim zasobem sił moralnych i fizycznych.

·         Zakrzewski uważał, że pogląd historiografii na narodową przeszłość straci uczuciowo – polityczne zabarwienie. Wskrzeszone państwo domaga się od ogółu swych obywateli starannego przygotowania historyczno – politycznego.

·         Konopczyński zgadzał się ze zdaniem, że wskrzeszenie państwa powinno zmodyfikować nasz punkt widzenia w poglądach na przeszłość; wyrażał pogląd że demokratyzacja społeczeństwa każe pytać tym pilniej o przeszłość warstw ludowych, a nie tylko szlachty.

 

Dzieje Polski:

·         Dzieje Polski Sobieskiego

·         Wielka Historia Powszechna

Utrudniało stworzenie syntezy dziejów, że pogłębiona refleksja teoretyczno – metodologiczna nie należała do mocnych stron ówczesnej historiografii polskiej. Nasi historycy bardzo mało interesowali się teoretyczno – metodologiczną problematyką historii.

 

·         Rewizjonizm historyczny:

o        Skałkowski Adam – zakwestionował demokratyzm Tadeusza Kościuszki

o        Górka Olgierd

§         rewizja sienkiewiczowskiego Potopu; zaproponował sensacyjne odwrócenie pojęć: uważane za pesymistyczne poglądy szkoły krakowskiej ocenił jako optymistyczne

§         pogląd szkoły krakowskiej, że upadła Polska z własnych win implikuje tezę, że odrodziła się również dzięki własnemu wysiłkowi

§         główny czynnik dziejotwórczy to nie naród jako zbiorowość, ale aktywne polityczne elity, kierowane przez wielką opatrznościową jednostkę

§         tradycja szkoły krakowskiej powinna stać się fundamentem obozu sanacji

§         Polska odzyskała niepodległość własnym, tzn. legionowym  wysiłkiem

 

Nurty historiografii:

·         Sanacja – piłsudczykowi

o        Władze wywierały wpływ na historiografię: rząd sanacyjny pozbawił katedr na Uniwersytecie Jagiellońskim dwóch wybitnych historyków: Kota i Sobieskiego; pierwszego za krytykę panującego systemu, drugiego za ocenę wydarzeń z 1920 roku

o        Sam Marszałek zajmował się historią; pisał o postaniu styczniowym, dziejach polskiego czynu zbrojnego podczas I WŚ oraz dziejami wojny polsko – bolszewickiej

o        Uczeni: Wacław Lipiński, Julian Stachiewicz, Władysław Pobóg – Malinowski zajmowali się najnowszymi dziejami Polski, akcentując w szczególności znaczenie polskiego czynu zbrojnego w odzyskaniu niepodległości i umocnieniu podstaw odrodzonej państwowości

·         Endecja – narodowa demokracja

o        Jedyny kierunek który zdobył się na stworzenie swojej własnej syntezy historii Polskie autorstwa Sobieskiego

o        Liczyła więcej historyków niż sanacja ale częściej uczestniczyła w twórczości publicystycznej niż naukowej

o        Uczeni: Konopczyński W. i Wojciechowski Z.

·         Socjalizm

o        Uczeni: Limanowski, Cynarski, Próchnik

·         Komunizm

o        Uczeni: Eugeniusz Przybyszewski, Hipolit Grynwaser

 

Orientacje historiograficzne:

·         Zachodnia

o        Idee narodowej demokracji, która główne zagrożenie dla Polski upatrywała w Niemczech i uważała, że odrodzona Polska powinna nawiązywać do tradycji państwa Piastów

o        Badacze czasów średniowiecza: Tymieniecki, Tyc, Maleczyński, Włodarski, Górski, Zajączkowski, Sobieski, Feldman

o        Polemizowali z poglądami historiografii niemieckiej podkreślali, że państwo polskie powstało na rodzimym korzeniu, rozwinęło się jako organizm niezależny od Niemiec, które wciąż mu zagrażały, że żywioł rodzimy, nie zaś niemiecki, zdecydował o ukształtowaniu struktury dawnego polskiego społeczeństwa

o        Przeciwstawiali się rozwijanemu zarówno przez dawniejszą, jak i współczesną historiografię niemiecką poglądowi na niemiecką ekspansję wschodnią – był to brytany podbój a nie misja cywilizacyjna

o        Wskazywali na polski i słowiański charakter obszarów pozostających pod panowaniem niemieckim: Śląsk  Pomorze

·         Wschodnia

o        Federalistyczne koncepcje obozu piłsudczykowskiego, który nawiązywał do tradycji wielkości Polsk w czasach Jagiellonów

o        Badacze czasów Jagiellońskich: Halecki, Kolankowski, Paszkiewicz, Kamieniecki

o        W idei jagiellońskiej poszukiwali tradycji, mającej uzasadniać mocarstwowe ambicje współczesnego państwa polskiego

o        Koncepcje polskiej obecności na Wschodzie: unitarystyczna i federalistyczna

o        Powstała więc dyskusja na temat unii polsko – litewskiej; czy polegała ona na inkorporacji czy też na federacji

o        Uważano, że unia miała polegać na dobrowolnym związku narodów, miała być świadectwem pokojowej ekspansji cywilizacyjnej

 

Szkoły naukowe

·         Grono uczonych, skupionych wokół jednego bądź kilku naukowych mistrzów

o        Szkoła historyczno – prawna: O. Balzer oraz S. Kutrzeba

o        Szkoła ustroju: Dąbkowski, Wojciechowski, Hejnosz, Adamus

o        Szkoła historii gospodarczej: Bujak, Rutkowski, Inglot, Hoszowski, Rusiński, Deresiewicz

o        HANDELSMAN:

§         Historia powszechna zachodnioeuropejskiego średniowiecza: Manteuffel Serajski, Arnold, Małowist, Gieysztor

§         Historia powszechna i Polski czasów nowożytnych i XIX wieku: Więckowska, Płoski, Żywczyński, Rusjan

o        Szkoła wojskowości: Tokarz, Moraczewski, Oppman, Jabłoński

 

Polska nauka historyczna w okresie II RP rozszerzyła horyzont swoich zainteresowań pod względem chronologicznym i problemowym; zajmuje się czasami przedhistorycznymi i czasom bliższym współczesności. Zajmuje się czasami porozbiorowymi – odzyskaniem niepodległości.

 

Europejski charakter historiografii polskiej:

·         Historycy poczęli uprawiać badania nad niegdysiejszą rolą Polski na arenie międzynarodowej, zajmując się międzynarodowymi stosunkami:

o        Politycznymi

o        Gospodarczymi – historia gospodarcza

§         Lwów – Bujak

§         Poznań – Rutkowski

§         Kraków – Grodecki

§         Warszawa - Arnold

o        Kościelnymi – dzieje kościoła

o        Kulturalnymi – historia kultury

§         Kraków – Kot

§         Lwów – Łempicki, Ptaśnik

§         Warszawa - Czarnowski

o        Naukowymi – historia nauki i oświaty

§         Kot, Łempicki, Barycz

·         Historia powszechna

o        Starożytność

§         Morawski, Zieliński, Piotrowicz, Czarnecki

o        Bizancjum

§         Zakrzewski, Halecki

o        Średniowiecze

§         Ptaśnik, Dąbrowski, Zajączkowski, Włodarski, Handelsman

o        Nowożytna i Najnowsza

§         Dembiński, Konopczyński, Szelągowski, Feldman

o        Żydzi

§         Mojżesz Schorr, Majer Bałaban

 

Zasadnicze znaczenie dla rozwoju polskiej nauki historycznej było stworzenie dla niej normalnych, podobnych do istniejących w innych krajach europejskich, warunków rozwoju – umożliwiło to tym samym rozwój naukowej kadry. Sprzyjało rozszerzaniu zarówno chronologicznych, jak i problemowych horyzontów nauki; pobudziło rozwój nowych historycznych koncepcji. Historiografia polska była w pełnym tego słowa znaczeniu historiografią europejską.

7

Zgłoś jeśli naruszono regulamin