Praca licencjacka Michalik M..doc

(41098 KB) Pobierz
POSTAWY

 

UNIWERSYTET ŚLĄSKI

OŚRODEK DYDAKTYCZNY W RYBNIKU

 

 

 

 

 

 

MARTYNA MICHALIK

NR ALBUMU 219669

 

 

 

PRACA LICENCJACKA

 

 

 

POSTAWY POLAKÓW WOBEC ZWIERZĄT DOMOWYCH.

WPŁYW MODY NA WYBÓR PSA.

 

 

 

 

 

 

 

PROMOTOR

Dr PIOTR WRÓBLEWSKI

 

 

 

 

 

 

ŻORY 2008

 

Wyrażam zgodę na udostępnienie mojej pracy dyplomowej licencjackiej dla celów naukowo-badawczych.

 

 

                                                                      

                                                                       DATA…………………………………………………..

 

 

                                                                      

PODPIS AUTORA……………………………………..

 

 

 

Słowa kluczowe:……………………………………………………………………………………….

                          (max 5)

 

 

 

 

 

 

_____________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

Oświadczenie autora pracy

 

 

Świadoma/y odpowiedzialności prawnej oświadczam, że niniejsza praca dyplomowa została napisana przeze mnie samodzielnie i nie zawiera treści uzyskanych w sposób niezgodny z obowiązującymi przepisami.

Oświadczam również, że przedstawiona praca nie była wcześniej przedmiotem procedur związanych z uzyskaniem tytułu zawodowego w wyższej uczelni.

Oświadczam ponadto, że niniejsza wersja pracy jest identyczna z załączoną wersją elektroniczną.

 

 

 

 

Data                                                                                                           Podpis autora pracy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Chciałabym serdecznie podziękować mojemu promotorowi i opiekunowi pracy, dr Piotrowi Wróblewskiemu za cenne uwagi i wskazówki pomocne w pisaniu pracy oraz za poświęcony mi czas.

Spis Treści

Wstęp              6

Rozdział 1.  Społeczne i kulturowe wyznaczniki postaw.              8

1.1.              Pojęcia postawy              8

1.2.              Różne ujęcia postawy              8

1.3.              Przedmiot badania              10

1.4.              Komponenty postawy              11

1.5.              Typy postaw              11

1.6.              Oceny i normy a emocje              13

1.7.              Ambiwalencje postaw              13

1.8.              Postawy a zachowania.              14

1.9.              Moda i prestiż              15

1.10.              Zjawisko mody              15

1.11.              Prestiż              21

Rozdział 2.  Metodologia badań              24

2.1. Problematyka badawcza              24

2.2.  Hipotezy              25

2.3. Dobór próby              26

2.4. Miejsce badań              27

2.5.  Narzędzia badawcze              27

 

 

Rozdział 3. Kryteria wyboru rasy psa.              32

3.1. Pies w życiu człowieka.              32

3.2. Właściciele psów w oczach ekspertów społecznych.              39

3.3 . Psy rasowe na wystawie międzynarodowej i ich właściciele              47

Wnioski              58

Zakończenie              58

Bibliografia              58

Aneks              58

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wstęp

 

 

 

              We współczesnym świecie można zauważyć zjawisko wszechobecnej i ciągle zmieniającej się mody. Zjawisko to ujawnia się niemal we wszystkich dziedzinach życia człowieka. Sprawia, że ludzie chcą być podobni, bądź  całkowicie różni od innych. Często wpływa na postawy jednostek, którzy nie zważając na konsekwencje, za wszelką cenę chcą być najlepsi. W niniejszej pracy chciałabym przedstawić jeden z przejawów mody, którym jest posiadanie rasowego psa.

              Przeglądając gazety, oglądając telewizję, czy po prostu przechodząc ulicą, możemy zauważyć coraz to bardziej widoczne i różnorodne postawy ludzi w stosunku do swoich psów. Dla jednych jest to jedynie przyjaciel, towarzysz codziennego życia, dla innych z kolei jeden z elementów, poprzez które mogą być zauważeni, który podkreśla ich osobowość. Coraz to nowe, bardziej fantazyjne rasy psów sprawiają, że nieraz ich wygląd, ich wizerunek staje się dużo ważniejszy od charakteru. Przestają być jedynie zwierzętami – dokonuje się ich uprzedmiotowienie. Stają się narzędziem, dzięki któremu, ludzie mogą się wybić, mogą zwiększyć swój prestiż w społeczeństwie. Tak jak pieniądze, czy inne posiadane wartości, które wpływają na to zjawisko, konkretna rasa psa, która aktualnie jest najbardziej trendy, staję się pewnym wyznacznikiem mody.

Zjawisko to coraz bardziej jest zauważalne i myślę, że na tyle interesujące, że zajęłam się nim w niniejszej pracy. Oprócz kwestii tego, jak moda wpływa na wybór rasy psa oraz czy jest znakiem prestiżu właściciela, praca ta ma również na celu uchwycenie innych ważnych problemów.

Jednym z nich jest nieco odmienne i niewątpliwe pocieszające kryterium wyboru psa, a mianowicie podobieństwo cech charakteru psa i właściciela, które wpływają na wybór zwierzęcia.

Przedstawione zostały wyniki badań na temat tego czy posiadanie psa może wpływać na zminimalizowanie osamotnienia.

Jednym z niewątpliwie interesujących zagadnień, jest wpływ jaki wywierają dzieci na rodziców, aby Ci z kolei zaspokoili ich oczekiwania i kupili wymarzone zwierzę.

Dlaczego kupujemy rasowego psa? Co wpływa na nasz wybór? Czy jest to moda, wygląd zewnętrzny czy też charakter psa, a może chęć spełnienia oczekiwań swoich dzieci bądź lek na samotność ? Niniejsza praca wyjaśni i odpowie na te pytania.

Na podstawie wybranych przeze mnie zagadnień teoretycznych, które umieszone są w części pierwszej, dalej poprzez wybór narzędzi badawczych oraz  dokonane badania i analizy, postaram się pokazać, jakie Polacy przyjmują postawy wobec swoich zwierząt domowych, jak moda wpływa na wybór konkretnej rasy psa.

             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozdział 1. Społeczne i kulturowe wyznaczniki postaw.

 

 

 

1.1.           Pojęcia postawy

 

              Nawiązując do tematu mojej pracy, w pierwszym rozdziale chciałabym przedstawić teorie na temat postaw. Pojawiają się w polu naszego zainteresowania, gdy zastanawiamy się nad czynnikami wyznaczającymi ludzkie działania. W postawach ludzi szukamy przyczyn ich takiego, a nie innego zachowania wobec różnych kategorii przedmiotów, sytuacji czy innych osób, z jakimi się stykają – zwłaszcza, gdy zachowania te nabierają kształtu względnie trwałego.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin