PROGRAM AUTORSKI
pt. „Z higieną za pan brat” - stymulowanie rozwoju dziecka poprzez profilaktykę w edukacji prozdrowotnej
Powyższy program profilaktyczno-zdrowotny „Z higieną za pan brat”” wprowadzono do realizacji jako uzupełniający treści programu „ABC.. Program wychowania przedszkolnego XXI wieku.” do wewnętrznego stosowania w grupie dzieci 6-letnich. Wprowadza on dodatkowe treści dotyczące profilaktyki zdrowotnej i bezpieczeństwa.
Został pozytywnie zaopiniowany przez nauczyciela dyplomowanego oraz dopuszczony do użytku wewnętrznego w Miejskim Przedszkolu Nr 34 w Katowicach przez dyrektora przedszkola, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej jak i Rady Rodziców.
Program wpisano do przedszkolnego wykazu programów realizowanych w przedszkolu pod numerem MP34- 4345/4/06
Opracowanie: mgr Marzena Gdak, nauczycielka M. Przedszkola Nr 34 w Katowicach
KATEGORIA PROGRAMU: profilaktyczno-zdrowotny
I. AUTORKA PROGRAMU: mgr Marzena Gdak
II. REALIZATORZY:
- Do realizacji badań określonych w programie zobowiązana jest nauczycielka grupy starszaki I –mgr Marzena Gdak.
- W ramach realizacji tego programu przewidziana jest współpraca z rodzicami oraz z panią prezes PCK w Katowicach p. Wiesławą Rak.
III. ZAŁOŻENIA PROGRAMU I OKREŚLENIE PROBLEMU
Prezentowany program autorski przeznaczony jest dla dzieci przedszkolnych 6-letnich. Stanowi uzupełnienie programu „ABC.. Program wychowania przedszkolnego XXI wieku.” Wdrażając go do codziennego rozkładu zajęć w przedszkolu, chciałabym wykształcić u dzieci nawyk dbania o zdrowie (w szczególności o zdrowie zębów), a także wykształcić umiejętność bezpiecznego zachowania się dzieci w różnych sytuacjach. Okres przedszkolny to czas, kiedy można również uwrażliwić dzieci na potrzebę niesienia pomocy innym. W związku z narastającą falą przemocy na świecie i brutalizacją życia, należy pokazywać dzieciom pozytywne wzorce zachowań w celu kształtowania postaw tolerancji i wrażliwości. Uznałam więc, że w roku szkolnym 2006/2007 dobrze byłoby stworzyć program działalności Klubu Wiewiórka, promującym zdrowie i idee Czerwonego Krzyża.
Do założenia Klubu Wiewiórka skłoniły mnie po części doniesienia prasowe o fatalnym stanie uzębienia naszych dzieci. Ponadto nadal dość często panuje przekonanie, iż dzieci w wieku przedszkolnym nie muszą dbać i zęby mleczne. Założyłam więc sobie, że poprzez różnego rodzaju pogadanki, zabawy, a także przez systematyczne mycie zębów w przedszkolu, dzieci nabiorą odpowiednich nawyków zdrowotnych i higienicznych jamy ustnej i zębów, co pozwoli im zachować na długi czas zdrowy i radosny uśmiech. Program Klubu Wiewiórka będzie realizowany w ranku dwa razy w tygodniu, a także podczas codziennej akcji mycia zębów po posiłkach.
IV. CELE PROGRAMU
CELE OGÓLNE:
1. Kształtowanie nawyków dbania o higienę oraz zdrowia:
- popularyzacja zasad higieny jamy ustnej,
- popularyzacja zasad zdrowego odżywania się,
- przestrzeganie podstawowych zasad higieny narządu wzroku,
- kształtowanie podstawowych nawyków higieniczno-sanitarnych i żywieniowych,
- wyrabianie nawyku dbania o prawidłową postawę ciała,
- wyrabianie nawyków ubierania się stosownie do pory roku, pogody i temperatury,
2. Kształtowanie postaw warunkujących bezpieczeństwo:
- poznawanie zasad warunkujących bezpieczeństwo na drodze,
- przestrzeganie zakazu poruszania się po drogach bez opieki dorosłych,
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa na placu zabaw,
- wykształcenie umiejętności udzielania pierwszej pomocy przy lekkich urazach,
- poznanie zasad bezpiecznego pobytu w lesie,
- przestrzeganie zakazu próbowania nieznanych owoców, roślin, grzybów, itp.
- wykształcenie umiejętności zachowania się w sytuacji kryzysowej,
- poznania numerów tel. : 997- policja, 998- straż pożarna, 999- pogotowie, 112- wspólny numer z telefonu komórkowego,
- poznanie zasad bezpieczeństwa dotyczącego zabaw na śniegu i lodzie,
- przestrzeganie zakazów: zabawy ogniem i zapałkami, samodzielnego korzystania z urządzeń elektrycznych,
-rozumienie potrzeby zachowania ostrożności w kontaktach z nieznanymi osobami.
2. Wykształcenie postaw tolerancji, wrażliwości na potrzeby innych:
- zaznajomienie z Ruchem Czerwonego Krzyża, jego ideami i działaniami,
- rozwijanie wrażliwości na krzywdę innych, z jedno czasowym aktywizowaniem do niesienia pomocy,
- wpojenie podstawowych zasad kulturalnego zachowania,
- wykształcenie tolerancyjnych zachowań
CELE OPERACYJNE:
Po zrealizowaniu programu zakładam, że dziecko:
- Potrafi dbać o swoje zęby,
- Stosować będzie profilaktykę zdrowotną,
- Posiadać będzie odpowiednie umiejętności, przyzwyczajenia i nawyki zdrowotne,
- Będą mu znajome zasady racjonalnego odżywania się,
- Dostrzegać będzie potrzeby innych,
- Znać będzie podstawowe zasady udzielania pierwszej pomocy,
- Znać będzie idee i działania PCK,
- Rozumieć będzie potrzeby niesienia pomocy innym,
- Znać będzie zasady warunkujące bezpieczną zabawę i odpoczynek,
- Znać będzie zasady warunkujące bezpieczeństwo komunikacyjne.
V. METODY, FORMY I ŚRODKI REALIZACJI PROGRAMU
Jednym z głównych zadań nauczyciela jest wspieranie aktywności edukacyjnych dziecka, a pełniejszy jego rozwój warunkuje właściwy dobór metod, form pracy oraz środków dyplomatycznych.
Metoda to sposób stosowany systematycznie, świadomie, mogący być wielokrotnie, a nie jednostkowo wykorzystywany w działaniu (R. Więckowski).
Przy realizacji programu Super Wiewiórka, będę korzystała z następujących metod dydaktycznych:
- opowiadania,
- dyskusje,
- pogadanki,
- teatrzyki (el. dramy),
- burza mózgów,
- pokazywanie ilustracji służących realizacji tematu,
- ćwiczenia praktyczne,
- zabawy, gry,
- konkursy,
- scenki rodzajowe.
Metody pracy z dziećmi wspierają formy pracy:
- praca indywidualna,
- praca grupowa,
- praca zbiorowa.
Pomoce dydaktyczne:
- poradnik metodyczny, kolorowani dla dzieci, wiersze, opowiadania, itp.
VI. PRZEWIDYWANE EFEKTY:
Zakładam, że dzieci uczestniczące w programie osiągną:
- postawę cechującą zachowania bezpieczne podczas nauki, zabawy i odpoczynku.
- postawę przestrzegania zasad bezpieczeństwa komunikacyjnego,
- postawę przestrzegania nawyków higienicznych i dbałości o higienę osobistą,
- znajomość udzielenia pierwszej pomocy w nagłych wypadkach,
- znajomość numerów alarmowych i umiejętności prawidłowego korzystania z nich,
- umiejętność racjonalnego zachowania się i współpracy z rówieśnikami.
Lp.
TEMATYKA ZAJĘĆ
ZAGADNIENIA ZWIĄZANE Z REALIZACJĄ TEMATU
TERMIN REALIZACJI
1.
DBAMY O SWOJE ZDROWIE
- Poznanie zasad racjonalnego odżywania się.
- Przybory potrzebne do utrzymania higieny osobistej.
-Wybór odpowiedniego ubioru do pory roku i stanu pogody.
- Prawidłowa postawa ciała.
- Dbanie o odpowiednie oświetlenie w trosce o narząd wzroku.
-Wyrabianie nawyku mycia rąk przed posiłkiem.
-Mycie warzyw i owoców
-wrzesień
-październik
-listopad
-grudzień
-styczeń
2.
ZDROWE ZĘBY TO NASZA DEWIZA
- Instrukcje w jaki sposób i jak często należy myć zęby.
-Wpływ prawidłowego odżywania na wygląd zębów.
- Znaczenie regularnych wizyt u dentysty.
- Spotkanie ze stomatologiem
-przez cały rok
3.
DBAMY O BEZPIECZEŃSTWO WŁASNE I KOLEGÓW
- Poznanie zasad bezpiecznego poruszania się na drodze.
- Spotkanie z policjantem.
- Prawidłowe korzystanie z urządzeń terenowych na placach zabaw.
- Poznanie zasad udzielania pierwszej pomocy przy lekkich urazach.
- Bezpieczeństwo w lesie.
- Poznanie numerów alarmowych: 997, 999, 998, 112.
- Poznanie skutków zabawy ogniem, urządzeniami elektrycznymi.
- Bezpieczeństwo w czasie zabaw zimowych.
- Ostrożność w kontaktach z nieznanymi osobami
-luty
-marzec
-kwiecień
-maj
4.
SPOTKANIE Z PCK
-Wyjaśnienie znaczenia skrótu PCK.
- Zapoznanie z ogólnymi zadaniami i celami PCK.
- Uświadomienie konieczności pomagania innym.
- Wpojenie zasad kulturalnego zachowania się.
- Udział w akcjach charytatywnych.
- Wykształcenie tolerancyjnych zachować
VII. EWALUACJA PROGRAMU
Ewaluacja, zdaniem B. Niemierki, jest pogłębionym sprawdzeniem i ocenieniem osiągnięć uczniów, obejmującym analizę warunków przebiegu i wyników nauczania, nastawionym na ulepszenie procesu dydaktycznego.
Wychowanie prozdrowotne, to proces kształtowania nawyków i przyzwyczajeń rozpoczynających się od urodzenia i trwającym nieustannie – na wszystkich etapach edukacji.
W ewaluacji wytyczonych działań na etapie kształcenia przedszkolnego, pomocami będą przede wszystkim rodzice, którzy we współpracy z nauczycielami będą wraz z dziećmi w domu realizować zadania związane z profilaktyką zdrowotną. W ten sposób tworzone przez nauczyciela pewne modele zachowań przenoszone będą do życia codziennego.
Dla nauczyciela miernikiem osiągnięć jego wychowanków będzie podsumowujący spotkanie KWIZ „Zgaduj- Zgadula”.
GRA PLANSZOWA „ZGADUJ-ZGADULA”
Cel:
- Podsumowanie serii zajęć Super wiewiórka- Przyjaciółka Oli i Kuby
- Powtórzenie wiadomości
- Demonstracja umiejętności zdobytych przez dzieci podczas spotkań
Metody Pracy:
- Gra planszowa
Pomoce naukowe:
- Gra, duża kostka do gry i dwa duże pionki dla każdego zespołu
Pytania do gry planszowej „Super Wiewiórka”:
1. Co to jest PCK?
2. Co robi Czerwony Krzyż?
3. Jaki jest jego znak?
4. Co to jest „Klub wiewiórka” i kto może do niego należeć?
5. Jakie miejsca na ulicy są przeznaczone dla pieszych?
6. Jak prawidłowo przejść przez jezdnię (prośba o demonstrację) ?
7. Jak należy zachowywać się w lesie?
8. Kto mieszka w lesie?
9. Co może się przydarzyć, gdy będziemy nieostrożni w lesie?
10. Jak należy zachowywać się na wycieczce w lesie?
11. Dlaczego trzeba myć ręce przed każdym posiłkiem?
12. Jak ważne jest mycie warzyw i owoców?
13. Jakie mogą być następstwa spożywania brudnych warzyw i owoców?
14. Dlaczego należy myć zęby?
15. Jak często należy myć zęby?
16. Jak prawidłowo myc zęby (prośba o demonstrację)?
17. Dlaczego powinniśmy chodzić do dentysty i jak często?
18. Jakie mogą być następstwa nie dbania o zęby?
19. Dlaczego należy dbać o proste plecy?
20. Jakie mogą być następstwa nie dbania o prawidłową postawę ciała?
21. Jak należy siadać, aby przy codziennych zajęciach nie niszczyć oczu?
...
grazia12