Z_higiena_za_pan_brat.doc

(89 KB) Pobierz
PROGRAM AUTORSKI

 

 

 

 

PROGRAM AUTORSKI

 

pt. „Z higieną za pan brat” - 
stymulowanie rozwoju dziecka
poprzez profilaktykę
w edukacji prozdrowotnej

 

 

 

 

 

 

Powyższy program profilaktyczno-zdrowotny „Z higieną za pan brat”” wprowadzono do realizacji jako uzupełniający treści programu „ABC.. Program wychowania przedszkolnego XXI wieku.” do wewnętrznego stosowania w grupie dzieci 6-letnich. Wprowadza on dodatkowe treści dotyczące profilaktyki zdrowotnej i bezpieczeństwa.

Został pozytywnie zaopiniowany przez nauczyciela dyplomowanego oraz dopuszczony do użytku wewnętrznego w Miejskim Przedszkolu Nr 34 w Katowicach przez dyrektora przedszkola, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej jak i Rady Rodziców.

Program wpisano do przedszkolnego wykazu programów realizowanych w przedszkolu pod numerem MP34- 4345/4/06

 

 

 

Opracowanie: mgr Marzena Gdak, nauczycielka M. Przedszkola Nr 34 w Katowicach


KATEGORIA PROGRAMU:               profilaktyczno-zdrowotny

 

 

I.                    AUTORKA PROGRAMU: mgr Marzena Gdak

 

 

 

II.                REALIZATORZY:

- Do realizacji badań określonych w programie zobowiązana jest nauczycielka grupy starszaki I –mgr Marzena Gdak.

- W ramach realizacji tego programu przewidziana jest współpraca z rodzicami oraz z panią prezes PCK w Katowicach p. Wiesławą Rak.

 

 

III.             ZAŁOŻENIA PROGRAMU I OKREŚLENIE PROBLEMU

Prezentowany program autorski przeznaczony jest dla dzieci przedszkolnych 6-letnich. Stanowi uzupełnienie programu „ABC.. Program wychowania przedszkolnego XXI wieku.” Wdrażając go do codziennego rozkładu zajęć w przedszkolu, chciałabym wykształcić u dzieci nawyk dbania o zdrowie (w szczególności o zdrowie zębów), a także wykształcić umiejętność bezpiecznego zachowania się dzieci w różnych sytuacjach. Okres przedszkolny to czas, kiedy można również uwrażliwić dzieci na potrzebę niesienia pomocy innym. W związku z narastającą falą przemocy na świecie i brutalizacją życia, należy pokazywać dzieciom pozytywne wzorce zachowań w celu kształtowania postaw tolerancji i wrażliwości. Uznałam więc, że w roku szkolnym 2006/2007 dobrze byłoby stworzyć program działalności Klubu Wiewiórka, promującym zdrowie i idee Czerwonego Krzyża.

Do założenia Klubu Wiewiórka skłoniły mnie po części doniesienia prasowe o fatalnym stanie uzębienia naszych dzieci. Ponadto nadal dość często panuje przekonanie, iż dzieci w wieku przedszkolnym nie muszą dbać i zęby mleczne. Założyłam więc sobie, że poprzez różnego rodzaju pogadanki, zabawy, a także przez systematyczne mycie zębów w przedszkolu, dzieci nabiorą odpowiednich nawyków zdrowotnych i higienicznych jamy ustnej i zębów, co pozwoli im zachować na długi czas zdrowy i radosny uśmiech. Program Klubu Wiewiórka będzie realizowany w ranku dwa razy w tygodniu, a także podczas codziennej akcji mycia zębów po posiłkach.

 

 

 

IV.             CELE PROGRAMU

 

CELE OGÓLNE:

1.      Kształtowanie nawyków dbania o higienę oraz zdrowia:

- popularyzacja zasad higieny jamy ustnej,

- popularyzacja zasad zdrowego odżywania się,

- przestrzeganie podstawowych zasad higieny narządu wzroku,

- kształtowanie podstawowych nawyków higieniczno-sanitarnych i żywieniowych,

- wyrabianie nawyku dbania o prawidłową postawę ciała,

- wyrabianie nawyków ubierania się stosownie do pory roku, pogody i temperatury,

 

     2. Kształtowanie postaw warunkujących bezpieczeństwo:

- poznawanie zasad warunkujących bezpieczeństwo na drodze,

- przestrzeganie zakazu poruszania się po drogach bez opieki dorosłych,

- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa na placu zabaw,

- wykształcenie umiejętności udzielania pierwszej pomocy przy lekkich urazach,

- poznanie zasad bezpiecznego pobytu w lesie,

- przestrzeganie zakazu próbowania nieznanych owoców, roślin, grzybów, itp.

- wykształcenie umiejętności zachowania się w sytuacji kryzysowej,

- poznania numerów tel. : 997- policja, 998- straż pożarna, 999- pogotowie, 112- wspólny numer z telefonu komórkowego,

- poznanie zasad bezpieczeństwa dotyczącego zabaw na śniegu i lodzie,

- przestrzeganie zakazów: zabawy ogniem i zapałkami, samodzielnego korzystania z urządzeń elektrycznych,

-rozumienie potrzeby zachowania ostrożności w kontaktach z nieznanymi osobami.

 

2.      Wykształcenie postaw tolerancji, wrażliwości na potrzeby innych:

- zaznajomienie z Ruchem Czerwonego Krzyża, jego ideami i działaniami,

- rozwijanie wrażliwości na krzywdę innych, z jedno czasowym aktywizowaniem do niesienia pomocy,

- wpojenie podstawowych zasad kulturalnego zachowania,

- wykształcenie tolerancyjnych zachowań

 

 

CELE OPERACYJNE:

Po zrealizowaniu programu zakładam, że dziecko:

- Potrafi dbać o swoje zęby,

- Stosować będzie profilaktykę zdrowotną,

- Posiadać będzie odpowiednie umiejętności, przyzwyczajenia i nawyki zdrowotne,

- Będą mu znajome zasady racjonalnego odżywania się,

- Dostrzegać będzie potrzeby innych,

- Znać będzie podstawowe zasady udzielania pierwszej pomocy,

- Znać będzie idee i działania PCK,

- Rozumieć będzie potrzeby niesienia pomocy innym,

- Znać będzie zasady warunkujące bezpieczną zabawę i odpoczynek,

- Znać będzie zasady warunkujące bezpieczeństwo komunikacyjne.

 

 

V.                 METODY, FORMY I ŚRODKI REALIZACJI PROGRAMU

Jednym z głównych zadań nauczyciela jest wspieranie aktywności edukacyjnych dziecka, a pełniejszy jego rozwój warunkuje właściwy dobór metod, form pracy oraz środków dyplomatycznych.

Metoda to sposób stosowany systematycznie, świadomie, mogący być wielokrotnie, a nie jednostkowo wykorzystywany w działaniu (R. Więckowski).

 

Przy realizacji programu Super Wiewiórka, będę korzystała z następujących metod dydaktycznych:

- opowiadania,

- dyskusje,

- pogadanki,

- teatrzyki (el. dramy),

- burza mózgów,

- pokazywanie ilustracji służących realizacji tematu,

- ćwiczenia praktyczne,

- zabawy, gry,

- konkursy,

- scenki rodzajowe.

 

Metody pracy z dziećmi wspierają formy pracy:

- praca indywidualna,

- praca grupowa,

- praca zbiorowa.

 

Pomoce dydaktyczne:

- poradnik metodyczny, kolorowani dla dzieci, wiersze, opowiadania, itp.

 

 

VI.             PRZEWIDYWANE EFEKTY:

Zakładam, że dzieci uczestniczące w programie osiągną:

- postawę cechującą zachowania bezpieczne podczas nauki, zabawy i odpoczynku.

- postawę przestrzegania zasad bezpieczeństwa komunikacyjnego,

- postawę przestrzegania nawyków higienicznych i dbałości o higienę osobistą,

- znajomość udzielenia pierwszej pomocy w nagłych wypadkach,

- znajomość numerów alarmowych i umiejętności prawidłowego korzystania z nich,

- umiejętność racjonalnego zachowania się i współpracy z rówieśnikami.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lp.

TEMATYKA ZAJĘĆ

ZAGADNIENIA ZWIĄZANE Z REALIZACJĄ TEMATU

TERMIN REALIZACJI

1.

DBAMY O SWOJE ZDROWIE

- Poznanie zasad racjonalnego odżywania się.

- Przybory potrzebne do utrzymania higieny osobistej.

-Wybór odpowiedniego ubioru do pory roku i stanu pogody.

- Prawidłowa postawa ciała.

- Dbanie o odpowiednie oświetlenie w trosce o narząd wzroku.

-Wyrabianie nawyku mycia rąk przed posiłkiem.

-Mycie warzyw i owoców

-wrzesień

-październik

-listopad

-grudzień

-styczeń

2.

ZDROWE ZĘBY TO NASZA DEWIZA

- Instrukcje w jaki sposób i jak często należy myć zęby.

-Wpływ prawidłowego odżywania na wygląd zębów.

- Znaczenie regularnych wizyt u dentysty.

- Spotkanie ze stomatologiem

-przez cały rok

3.

DBAMY O BEZPIECZEŃSTWO WŁASNE I KOLEGÓW

- Poznanie zasad bezpiecznego poruszania się na drodze.

- Spotkanie z policjantem.

- Prawidłowe korzystanie z urządzeń terenowych na placach zabaw.

- Poznanie zasad udzielania pierwszej pomocy przy lekkich urazach.

- Bezpieczeństwo w lesie.

- Poznanie numerów alarmowych: 997, 999, 998, 112.

- Poznanie skutków zabawy ogniem, urządzeniami elektrycznymi.

- Bezpieczeństwo w czasie zabaw zimowych.

- Ostrożność w kontaktach z nieznanymi osobami

-grudzień

-styczeń

-luty

-marzec

-kwiecień

-maj

4.

SPOTKANIE Z PCK

-Wyjaśnienie znaczenia skrótu PCK.

- Zapoznanie z ogólnymi zadaniami i celami PCK.

- Uświadomienie konieczności pomagania innym.

- Wpojenie zasad kulturalnego zachowania się.

- Udział w akcjach charytatywnych.

- Wykształcenie tolerancyjnych zachować

 

 

 

 

 

 

 

 

VII.          EWALUACJA PROGRAMU

Ewaluacja, zdaniem B. Niemierki, jest pogłębionym sprawdzeniem i ocenieniem osiągnięć uczniów, obejmującym analizę warunków przebiegu i wyników nauczania, nastawionym na ulepszenie procesu dydaktycznego.

Wychowanie prozdrowotne, to proces kształtowania nawyków i przyzwyczajeń rozpoczynających się od urodzenia i trwającym nieustannie – na wszystkich etapach edukacji.

W ewaluacji wytyczonych działań na etapie kształcenia przedszkolnego, pomocami będą przede wszystkim rodzice, którzy we współpracy z nauczycielami będą wraz z dziećmi w domu realizować zadania związane z profilaktyką zdrowotną. W ten sposób tworzone przez nauczyciela pewne modele zachowań przenoszone będą do życia codziennego.

Dla nauczyciela miernikiem osiągnięć jego wychowanków będzie podsumowujący spotkanie KWIZ „Zgaduj- Zgadula”.

 

 

GRA PLANSZOWA „ZGADUJ-ZGADULA”

Cel:

- Podsumowanie serii zajęć Super wiewiórka- Przyjaciółka Oli i Kuby

- Powtórzenie wiadomości

- Demonstracja umiejętności zdobytych przez dzieci podczas spotkań

 

Metody Pracy:

- Gra planszowa

 

Pomoce naukowe:

- Gra, duża kostka do gry i dwa duże pionki dla każdego zespołu

 

Pytania do gry planszowej „Super Wiewiórka”:

1.      Co to jest PCK?

2.      Co robi Czerwony Krzyż?

3.      Jaki jest jego znak?

4.      Co to jest „Klub wiewiórka” i kto może do niego należeć?

5.      Jakie miejsca na ulicy są przeznaczone dla pieszych?

6.      Jak prawidłowo przejść przez jezdnię (prośba o demonstrację) ?

7.      Jak należy zachowywać się w lesie?

8.      Kto mieszka w lesie?

9.      Co może się przydarzyć, gdy będziemy nieostrożni w lesie?

10.  Jak należy zachowywać się na wycieczce w lesie?

11.  Dlaczego trzeba myć ręce przed każdym posiłkiem?

12.  Jak ważne jest mycie warzyw i owoców?

13.  Jakie mogą być następstwa spożywania brudnych warzyw i owoców?

14.  Dlaczego należy myć zęby?

15.  Jak często należy myć zęby?

16.  Jak prawidłowo myc zęby (prośba o demonstrację)?

17.  Dlaczego powinniśmy chodzić do dentysty i jak często?

18.  Jakie mogą być następstwa nie dbania o zęby?

19.  Dlaczego należy dbać o proste plecy?

20.  Jakie mogą być następstwa nie dbania o prawidłową postawę ciała?

21.  Jak należy siadać, aby przy codziennych zajęciach nie niszczyć oczu?

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin