Motoryka mała koordynacja wzrokowo ruchowa oraz lateralizacja
Motoryka mała odnosi się zasadniczo do czynności związanych z użyciem palców i dłoni. Objawy zakłócenia motoryki małej są następujące: - opóźnienie rozwoju praksji (umiejętności posługiwania się przedmiotami codziennego użytku); - mała wyćwiczalność w zakresie ruchów drobnych (brak precyzji ruchów) związana z nadmiernym lub za małym napięciem mięśni; - brak koordynacji ruchów palców, dłoni i przedramienia; - zakłócenia koordynacji wzrokowo - ruchowej przy czynnościach wykonywanych pod kontrolą wzroku (niski poziom graficzny oraz trudności w innych zadaniach plastycznych); - szybkość ruchów rąk niedostosowana do zadania; - niechętne podejmowanie czynności manualnych.
-trudność i niechęć do wykonywania czynności samoobsługowych np. zapinania małych guzików, sznurowania butów, zabaw manipulacyjnych, takich jak nawlekanie korali,
-trudnościami z budowaniem z klocków,
-niechęcią dziecka do rysowania, wykonywaniem bardzo uproszczonych rysunków,
-sposób trzymania ołówka w palcach ( nieprawidłowy chwyt ) - dziecko rysując za mocno lub za słabo go przyciska,
-brakiem umiejętności rysowani koła - w wieku 3 lat, kwadratu i krzyża - w wieku 4 lat, trójkąta i kwadratu opartego na kole - w wieku 5 lat;
Część zadań z racji wieku dziecka jest z góry niemożliwa do realizacji. Jednak, aby nie tworzyć kilku arkuszy obserwacji proponuję wykonać te, które dostosowane są do możliwości dziecka i jego wieku. W przypadku trudności z ustaleniem dominacji ręki możemy polecić dziecku wkładanie w określonym czasie drobnych koralików do pudełeczka, najpierw jedna , potem druga ręką. Następnie przeliczamy, którą ręka włożyło więcej.
ARKUSZ OBSERWACJI DZIECKA PRZEDSZKOLNEGO
Imię i nazwisko...................................................................................................................
Data urodzenia .......................................... Rok w przedszkolu.........................................
Oznaczenia: p- prawa, l-lewa – w przypadku lateralizacji, w innych P- potrafi, N- nie potrafi, S- sprawność słabo rozwinięta
I rok
II rok
III rok
IV rok
Lateralizacja - ręka
Chwyta piłkę tocząca się po dywanie
Rzuca do celu.
Puka
Myje zęby
Zasłania się przed atakiem
Sięga po przedmiot stojący wysoko
Lateralizacja- noga
Kopanie piłki do celu
Toczenie piłki między słupkami- slalom
...
joawie