Plan pracy wychowawczej dla klasy II.doc

(67 KB) Pobierz
Plan pracy wychowawczej dla klasy I

Plan pracy wychowawczej dla klasy II a
na rok szkolny 2007/2008

 

Wartości

Ogólne zadania

wychowawcze

Efekty (postawy, zachowania)

Sposób realizacji

 

Społeczne (społeczność szkolna i lokalna)

Poznajemy się wzajemnie

 

 

 

 

 

Uczeń pamięta nazwę szkoły i adres, imię i nazwisko dyrektora oraz swojego wychowawcy, zna pracowników szkoły oraz ich funkcje służbowe (sekretarka, woźny, logopeda, pedagog, pielęgniarka itp.), potrafi odnaleźć w szkole poszczególnych nauczycieli, wie, gdzie są klaso-pracownie.

Edukacja społeczno-przyrodniczna, edukacja, polonistyczna
z elementami kultury, edukacja artystyczno-techniczna, edukacja motoryczno-zdrowotna, pogadanki, gry dramowe, gry
i zabawy muzyczno-ruchowe, odpowiednia lektura, wycieczki, spacery, obserwacje, spotkania z policjantem, Dzień Chłopca, Dzień Kobiet, bal karnawałowy, wspólne zabawy między zajęciami, pełnienie określonych ról w klasie, gazetki okolicznościowe.

Pomagamy sobie

Uczeń wie jak i kiedy pomóc koledze
w trudnej sytuacji – służy radą, wsparciem i wiedzą na dany temat, potrafi pomóc słabszemu fizycznie, potrafi zaopiekować się młodszym kolegą, jest opiekuńczy, wrażliwy na krzywdę innym, uczynny wobec kolegów i osób dorosłych, chętnie pożycza swoje rzeczy innym.

Jesteśmy wzorem dla innych

Uczeń respektuje ustalone normy postępowania w grupie, przestrzega regulaminu  klasy i szkoły, potrafi zgodnie współpracować w zadaniach grupowych, jest pracowity i obowiązkowy, potrafi kulturalnie słuchać innych, chętnie wykonuje polecenia, jest tolerancyjny wobec inności wyglądu, zachowania kolegów, potrafi pracować nie przeszkadzając innym, potrafi dokonać samooceny, korzystać ze swoich praw, przestrzega zasad kulturalnego zachowania się w każdej sytuacji.

Zdobywamy sympatię innych – jesteśmy przyjaciółmi

Uczeń używa zwrotów grzecznościowych w kontaktach
z innymi, często się uśmiecha, jest życzliwy w kontaktach z rówieśnikami, potrafi cieszyć się sukcesami innych, jest inicjatorem ciekawych zabaw zespołowych, jest akceptowany w grupie rówieśniczej, potrafi być szczery, otwarty, zgodnie współdziała z innymi, podczas pracy i zabawy liczy się
z potrzebami i życzeniami innych, potrafi dochować tajemnicy.

Opanowujemy negatywne emocje

Uczeń potrafi opanować złość i gniew
w sytuacjach konfliktowych, samodzielnie nie wymierza sprawiedliwości, pokojowo rozwiązuje konflikty i wyjaśnia nieporozumienia bez stosowania agresji i przemocy, potrafi przyznać się do winy, umie ponosic konsekwencje swoich czynów, potrafi przeprosić za niestosowne zachowanie.

Pełnimy różne funkcje

Uczeń potrafi pełnić nadane mu role
i funkcje klasowe (przewodniczący, zastępca przewodniczącego), odpowiedzialnie pełni zadania ważne dla zespołu klasowego, potrafi zaakceptować przydzielone mu obowiązki, jest słowny w podjętych zobowiązaniach.

Czy możemy zaufać każdemu człowiekowi?

Uczeń jest ostrożny w kontaktach
z osobami nieznajomymi, wie jak się zachować, wie kiedy mówić „nie”.

 

Patriotyczne (umiłowanie Ojczyzny)

Znamy symbole narodowe

Uczeń zna nazwę swojej Ojczyzny, jej barwy i godło, potrafi zaśpiewać hymn narodowy, czuje się emocjonalnie racjonalnie związany z Ojczyzną, jest dumny z tego, że jest Polakiem, przejawia uczucia więzi narodowej
i patriotycznej zaangażowania w związku z teraźniejszością i przeszłością własnego kraju, szanuje język i symbole narodowe.

Przygotowywanie uroczystości klasowych
i szkolnych (uroczyste rozpoczęcie
i zakończenie roku szkolnego), udział
w uroczystych akademiach, wykonanie flagi państwowej, śpiewanie hymnu narodowego i hymnu szkoły, zachowanie odpowiedniej postawy podczas śpiewania hymnu, wycieczki, spacery po najbliższej okolicy, obserwacje, „Andrzejki”, „Mikołajki”, klasowa Wigilia, powitanie wiosny, edukacja polonistyczna, edukacja społeczno-przyrodnicza, edukacja artystyczno-techniczna.

Znamy swój

kraj

Uczeń rozumie sens słów: moja miejscowość, mój kraj, moje miejsce na Ziemi, zna ciekawe wydarzenia z historii największych miast polski, rozumie, że wiele miast ma swoja bogatą historię, którą warto badać i poznać, zna elementy kultury regionalnej (herb poznania, opowiadania związane ze swoją miejscowością i okolicą, zna wybrane zabytki Poznania).

Nasze dziedzictwo kulturowe

Uczeń przejawia szacunek dla obrzędów i zwyczajów nawiązujących do życia naszych przodków, bierze aktywny udział w kultywowaniu regionalnych tradycji.

 

Pro społeczne (rodzinne)

Znamy swoje miejsce w rodzinie

Uczeń ma świadomość swojego miejsca w rodzinie, dostrzega ważność różnic i wspólnych cech rodzinnych, zna stosunki pokrewieństwa członków w rodzinie, zna imiona członków rodziny, wypowiada się na temat rodzeństwa i wykazuje do niego pozytywny stosunek, umie w sposób odpowiedzialny zaopiekować się młodszym rodzeństwem.

Edukacja polonistyczna
z elementami kultury, edukacja społeczno – przyrodnicza oraz artystyczno – techniczna, pogadanki, lektura, obserwacje, obchodzenie uroczystości rodzinnych, Dzień Dziecka, wykonywanie upominków i laurek
z okazji Dnia Matki
i Dnia Ojca, Dnia Babcia i Dnia Dziadka.

Mieszkanie jest naszym miejscem pracy i wypoczynku

Uczeń potrafi dbać o porządek w swoim pokoju, w swoim kąciku zabaw i nauki, bierze aktywny udział w pracach rodziny, zna swoje stałe obowiązki i rzetelnie się z nich wywiązuje, pamięta o swoich zobowiązaniach wobec najbliższych, włącza się w organizowanie uroczystości rodzinnych, swój wolny czas chętnie spędza w gronie rodzinnym.

Dorastamy
w miłości

Uczeń ma poczucie bezpieczeństwa wśród członków swojej rodziny, jest dumny z przynależności do niej, czuje się uczuciowo z nią związany, potrafi wczuwać się w smutki najbliższych, potrafi podzielić się z nimi swoimi problemami i radościami, umie okazywać i wyrażać swoje uczucia (szacunku, miłości, wdzięczności)
w sposób werbalny i poza werbalny, posiada świadomość tego czego oczekuje od rodziny i rodzina od niego.

 

Moralne

Potrafimy dojrzale się zachować

Uczeń umie radzić sobie w sytuacjach trudnych, wymagających podstawowych umiejętności praktycznych, potrafi podejmować decyzje korzystne dla wszystkich członków grupy, jest słowny w podjętych przez siebie zobowiązaniach, wyraża chęć niesienia pomocy w razie potrzeby, potraci wczuwać się w smutki i radości innych, potrafi przyznawać się do błędów i je naprawiać, umie przeprosić za popełniony nietakt, umie mówić prawdę, jest obiektywny w wyrażaniu swoich opinii, umie poprosić o pomoc starszego kolegę lub osobę dorosłą, bierze aktywny udział w pracach na rzecz klasy, szkoły
i środowiska, zna swoje dane identyfikacyjne, potrafi współzawodniczyć, nie zabiera cudzych rzeczy, rozumie znaczenie nagrody
i kary, odróżnia dobre czyny od złych.

Edukacja polonistyczna
z elementami kultury, edukacja społeczno-przyrodnicza, pogadanki, obserwacje, wycieczki, konkursy, gry dramowe, spotkania
z rówieśnikami
z innych klas, dokonanie samooceny.

 

Dbamy o swoje zdrowie

 

Uczeń rozumie potrzebę mycia się, zna przybory do mycia i ich przeznaczenie, rozumie sens zorganizowania w klasie kącika czystości, rozumie zasady pozwalające zachować zdrowie i urodę, przestrzega zasad higieny, zawsze posiada chusteczkę do nosa, dba o swój wygląd zewnętrzny, dba o swoje zęby, systematycznie odwiedza stomatologa szkolnego. 

 

Zdrowo się odżywiamy
i odpoczywamy

Uczeń rozumie potrzebę ruchu na świeżym powietrzu, potrafi czynnie wypoczywać, umie zaplanować sprzątanie, posiada nawyk wietrzenia pomieszczeń, zna walory odżywcze mleka, warzyw i owoców, wie jak racjonalnie korzystać z telewizji
i komputera, nie hałasuje i unika hałasu, bierze aktywny udział w zawodach sportowych.

Dbamy o swoje bezpieczeństwo

Uczeń zna rodzaje i znaczenie znaków drogowych, respektuje zasady bezpiecznego i kulturalnego zachowania się na drodze, zachowuje się bezpiecznie podczas zajęć ruchowych, bezpiecznie porusza się po budynku szkoły, zna drogę ewakuacyjną szkoły, wie jak zachować się na wypadek zagrożenia pożarowego, umie zachować się w czasie znalezienia niewypału.

 

Pro ekologiczne

Jesteśmy częścią środowiska,
w którym żyjemy

Uczeń dostrzega piękno otaczającej go przyrody, umie właściwie zachować się w kontaktach z przyrodą, jest opiekuńczy wobec zwierząt z najbliższego otoczenia, jest wrażliwy na krzywdę zwierząt, umie pomagać i ma poczucie odpowiedzialności za ich stan, rozwija swoje zainteresowania przyrodnicze, prezentuje postawę badacza przyrody.

Udział w konkursie
z okazji Światowego Dnia Ziemi, wycieczki, obserwacje, pogadanki, spacery, edukacja społeczno-przyrodnicza, polonistyczna, artystyczno-techniczna, kącik zieleni w klasie, udział w akcji dokarmiania ptaków w okresie zimy, udział w akcji Sprzątanie Świata

Chronimy środowisko naturalne

Uczeń rozumie potrzebę i wie, dlaczego należy chroniąc środowisko naturalne, rozumie słowo ekologia, potrafi działać w obronie Ziemi, jest miłośnikiem przyrody i wie jak ją chronić, posiada nawyk dokarmiania zwierząt zimą, rozumie potrzebę pomocy ginącym gatunkom.

 

Poznawcze (wiedza, nauka, praca)

Chcemy wiedzieć więcej

Uczeń posiada twórcze nastawienie do życia, chce wiedzieć i rozumieć więcej, posiada umiejętność nabywania wiedzy z różnych źródeł, systematycznie odwiedza bibliotekę szkolną, czyta wybrane czasopisma dziecięce, ogląda wybrane programy telewizyjne przeznaczone dla dzieci, bierze udział w konkursach
i zawodach klasowych

Zajęcia w bibliotece szkolnej, urządzenie klasowej biblioteczki, udział w klasowym
i szkolnym konkursie czytelniczym, zajęcia z informatyki, edukacja polonistyczna, wystawy najciekawszych książek i czasopism dla dzieci, czytanie książek i czasopism dziecięcych na zajęciach z edukacji polonistycznej, edukacja społeczno-przyrodnicza, edukacja artystyczno-techniczna, pogadanki, wyjazdy do kina, teatru, organizowanie konkursów przedmiotowych, stosowanie motywacyjnego systemu oceniania.

Szanujemy pracę swoją
...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin