INDYWIDUALNY PROGRAM ZAJĘĆ
KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNYCH
Opracowała: Marcelina Chorabik – Grześ
(nauczyciel zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, oligofrenopedagog, terapeuta pedagogiczny)
DIAGNOZA DZIECKA:
Dziewczynka z upośledzieniem umysłowym w stopniu lekkim. Porażenie kończyn dolnych obustronne (porusza się na wózku).
Dziecko obecnie uczęszcza do trzeciej klasy szkoły podstawowej.
Wszystkie funkcje intelektualne odpowiedzialne za powodzenie w nauce szkolnej: sprawność logicznego myślenia, pamięć, percepcja wzrokowa, percepcja słuchowa, koordynacja wzrokowo-ruchowa i sprawność manualna są poważnie opóźnione w stosunku do wieku życia dziecka.
W chwili obecnej uczennica jest pozytywnie zmotywowana do zajęć.
I. Ćwiczenia wprowadzające – terapeutyczne:
1. Prowadzenie rozmów z dzieckiem.
2. Oglądanie filmów, przeźroczy.
3. Słuchanie bajek, opowiadań, wierszy.
4. Malowanie (stosowanie różnych technik).
5. Lepienie z plasteliny, gliny, modeliny.
6. Zabawy muzyczno-ruchowe.
7. Wyliczanki, zabawy paluszkowe.
8. Dzięcięce masażyki.
9. Pusy.
II. Ćwiczenia korekcyjne.
Usprawnianie percepcji wzrokowej:
Ćwiczenia na materiale obrazkowym:
1. Rozpoznawanie przedmiotów na obrazkach:
· loteryjki obrazkowe,
· domina obrazkowe,
· odpoznawanie obrazków opisanych słownie,
· dobieranie par obrazków (identycznych), np. gra w Piotrusia, memory.
2. Układanie według zasady podobieństw:
· wyszukiwanie różnic,
· wyszukiwanie podobieństw,
· „Dobieramy liście”,
· „Co do czego pasuje”,
· dobieranie obrazka do jego schematu,
· „Kto zmienił miejsce”,
· „Co zostało schowane”.
3. Rozpoznawanie czynności i rozumienie sytuacji przedstawionej na
obrazku:
· dobieranie obrazków z przedstawioną czynnością,
· nazywanie czynności,
· wyszukawanie obrazków przedstawiających czynności,
· demonstrowanie ruchem czynności przedstawionej na obrazku,
· odgadywanie czynności przedstawionej ruchem,
· wyszukiwanie obrazków opisanych słownie.
4. Rozpoznawanie przebiegu zdarzeń przedstawionych na obrazkach:
· porządkowanie historyjek obrazkowych,
· dobieranie obrazków do podanego napisu,
· dobieranie „dobrych” i „złych” obrazków do podanego opisu,
· opowiadanie historyjki przedstawionej na obrazku.
5. Składanie całości z części:
· składanie obrazka z części (początkowo rozcinanego w obecności dziecka; najpierw dziecko układa na wzorze, potem według wzoru, na końcu bez wzoru),
· dopasowywanie połówek obrazków,
· dobieranie części do całości,
· uzupełnianie części twarzy prezentowanej na planszy,
· układanie postaci ludzkiej z części,
· dopasowywanie brakujących części na dużej ilustracji sytuacyjnej,
· dokładanie elementów (np. zwierzęta i ich głowy),
· dopasowywanie obrazków do konturów i cieni.
Ćwiczenia na materiale geometrycznym:
1. Odpoznawanie jednakowych kształtów:
· różnicowanie figur geometrycznych pod względem kształtu, koloru, wielkości,
· segregowanie figur wg określonych zasad (np. od największej do najmniejszej, albo wszystkie kwadraty, koloru czerwonego, lub od najjaśniejszego do najciemniejszego itp.),
· dobieranie odpowiedniego rysunku.
2. Prawidłowe wyróżnianie narysowanych figur:
· obrysowywanie prostych figur,
· kopiowanie przez kalkę,
· łączenie po śladzie kropek,
· rysowanie z pamięci.
3. Wyróżnianie i odtwarzanie narysowanych figur:
· loteryjki geometryczne,
· układanki mozaikowe,
· domina geometryczne,
· mozaika wg Magnuskiej,
· rysunkowe abstrakcje,
· loteryjka z figurami „Listki”,
· loteryjka „Całość i części”,
· układanie wzorów tematycznych (domek, pajacyk itp.) z figur geometrycznych,
· odtwarzanie z pamięci wcześniej widzianych wzorów,
· różnicowanie kształtów,
· odtwarzanie z pamięci prostych układów z klocków.
4. Prawidłowe wyróżnianie i odtwarzanie układów linii prostych
i krzywych:
· rysowanie wzorków i szlaczków na gładkim papierze, w linię, kratkę,
· figury liczbowe wg Magnuskiej,
· układanie kompozycji szlaczkowych z figur wg wzoru, z pamięci.
5. Umiejętność składania figur z części:
· układanki jednobarwne i wielobarwne,
· układanie figur: po uprzednim rozcięciu, wg wzoru, z pamięci,
· odbijanie stemplami układu figur,
· kolorowe wycinanki z figur geometrycznych.
Ćwiczenia na materiale literopodobnym:
1. Odpozpoznawanie znaków graficznych i liter (bez wprowadzania
nazwy liter):
· segregowanie liter (identyczne kształty),
· wyszukiwanie takiej samej litery wśród innych,
· wyszukiwanie liter w tekście,
· odtwarzanie z pamięci uprzednio widzianych wzorów.
Ćwiczenia na materiale literowym:
1. Różnicowanie znaków graficznych i liter podobnych:
· segregowanie podobnych liter: u – n, p – b, d – b, p – g,
· domino literowe,
· różnicowanie mylonych liter.
2. Odpoznawanie i różnicowanie sylab:
· wyszukiwanie sylaby demonstrowanej wśród innych,
· wyodrębnianie sylab w wyrazach (np. szukanie sylaby „rak” w wyrazach),
· domino sylabowe.
3. Odpoznawanie i różnicowanie wyrazów (trzyliterowych):
· wyszukiwanie takich samych wyrazów,
· wyszukiwanie wyrazów podobnych (np. noc – nos, lok – lak).
Usprawnianie percepcji słuchowej:
1. Ćwiczenia rozwijające mowę i wzbogacające słownictwo:
· uściślanie rozumienia znaczenia pojedynczych słów,
· uściślanie rozumienia zdań,
· słuchanie treści opowiadań ustnych lub (łatwiejsze) słuchanie w powiązaniu z oglądaniem obrazków, przedstawienia, słuchanie z taśmy
magnetofonowej, płyty CD,
· powtarzanie wyrazów, zdań, opowiadań,
· układanie zdań z pojedynczych wyrazów,
· opowiadanie treści obrazków (historyjek obrazkowych),
· samodzielne zrozumiałe wypowiadanie się na określony temat:
Ø rozmowy telefoniczne,
Ø opowiadanie różnych zdarzeń,
Ø relacjonowanie własnych przeżyć,
Ø nawiązywanie kontaktów społecznych,
Ø zabawy tematyczne,
· wspólne recytowanie wierszyków Jana Brzechwy czy Juliana Tuwima,
· uczenie się na pamięć bardzo krótkich piosenek, wierszyków, rymowanek,
· powtarzanie długich i krótkich zdań, powtarzanie cyfr, powtarzanie wyrazów trudnych i łatwych fonetycznie i znaczeniowo,
· rozwiązywanie zagadek i rebusów.
2. Kształcenie wrażliwości słuchowej, różnicowanie dźwięków:
· odróżnianie z zamkniętymi oczami, tylko słuchowo, różnych szumów, trzasków, dźwięków wydawanych przez ptaki, zwierzęta, pojazdy, przedmioty,
· różnicowanie dźwięków, np. który był wyższy, głośniejszy, trwał dłużej, krócej,
· liczenie i odtwarzanie dźwięków ze zwróceniem uwagi na ich cechy (czas trwania, tempo, natężenie),
· zabawa „Kto mnie woła?”,
· odtwarzanie struktur dźwiękowych układami przestrzennymi,
· odtwarzanie układów przestrzennych strukturami dźwiękowymi – wyszukiwanie wg układów,
· odtwarzanie rytmu,
· graficzne odtwarzanie słyszanego układu dźwiękowego,
· określanie z której strony nadchodzi dźwięk,
· porównywanie dźwięków, melodii,
· zastępowanie poleceń słownych przez sygnał dźwiękowy,
· różnicowanie dźwięków z otoczenia z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych (np. „Słucham i mówię”) lub...
biedroneczkaaa