Kajtek zostaje w Polsce.
Zakres tematyczny:
· ustalenie czasu i miejsca akcji oraz wyodrębnienie postaci głównych i drugorzędnych w lekturze M. Kownackiej "Kajtkowe przygody",
· cechy charakterystyczne bohaterów,
· przymiotniki jako wyrazy określające cechy,
· indywidualne opisywanie bociana; bociany - ptaki chronione.
Cele dydaktyczne:
· doskonalenie techniki głośnego czytania ze zrozumieniem,
· wzbudzenie zainteresowania książką.
· kształcenie umiejętności wyodrębniania postaci głównych i drugorzędnych,
· doskonalenie umiejętności opisywania rzeczy,
· wyróżnianie przymiotników,
· wdrażanie do zadawania trafnych pytań na określony temat,
· rozszerzenie wiadomości o życiu bociana białego.
1. Rozmowa wprowadzająca w temat lekcji.Nauczyciel czyta I rozdział książki "Kajtkowe przygody".- Na dzisiaj miałyście przeczytać książkę, której fragment wam przeczytałam.- Przypomnijcie jej autora i tytuł.- Zastanówcie się, czy znacie inne utwory M. Kownackiej ("Plastusiowy pamiętnik", "Rogaś z doliny Roztoki")- Czy lektura "Kajtkowe przygody" zainteresowała was?- Jakie macie wrażenia po jej przeczytaniu?- Jakie uczucia budzi w was Kajtek? (zwrócenie uwagi na osamotnienie bociana, odłączenie od rodziny, pozostanie w zimnym klimacie)
2. Uzupełnienie metryczki książki.
3. Forma pamiętnika lektury.- Kto jest narratorem w tym opowiadaniu?- Jak nazywamy taką formę?- W jakiej innej lekturze zetknęliście się z pamiętnikiem?- Przeczytajcie takie fragmenty, które nas przekonają, że to jest pamiętnik.
4. Ustalenie miejsca i czasu akcji oraz wyodrębnienie postaci głównych i drugorzędnych.- Kto w tym opowiadaniu jest postacią główną, najważniejszą?- Dlaczego Kajtek jest bohaterem głównym?- Jakie wyróżnicie postacie drugoplanowe (podział na ludzi i zwierzęta)?- Poszukajcie w książce fragmentów opisujących różnych bohaterów i pięknie nam przeczytajcie.- Gdzie rozgrywa się akcja opowiadania, w jakim czasie toczy się?- Jak to się stało, że Kajtek został sam we wsi?
5. Wprawki dramowe "Konferencja prasowa z Kajtkiem"- Wybór ucznia, który będzie Kajtkiem.- Podział reszty klasy na dwuosobowe zespoły (przedstawiciele redakcji telewizyjnych, radiowych, prasowych).- Przygotowanie pytań do Kajtka.- Nauczyciel pełni rolę rzecznika prasowego, wita zebranych, rozpoczyna spotkanie.- Kajtek siedzi przed klasą i odpowiada na zadawane przez grupy pytania (wcześniej nauczyciel zasugerował, aby pytania nie dotyczyły jedynie treści książki, ale opierały się również na wiedzy przyrodniczej - zwrócenie uwagi na ekologię).
6. Opis bociana- Grupowanie przymiotników, opisujących wygląd bociana (zapisywanie przymiotników na tablicy, powtórzenie wiadomości o przymiotniku).- Ustalenie planu opisu.- Przypomnienie o trójdzielnej budowie tekstu: wstęp, rozwinięcie, zakończenie.
7. Indywidualne redagowanie opisu bociana.
8. Czytanie prac, ocena przez uczniów, wybór najciekawszych.
9. Praca plastyczna - portret Kajtka (karty pracy)Ocena prac, wystawka
10. Praca domowaZaznaczyć w książce fragmenty, w których jest mowa o stosunkach panujących wśród zwierząt.
mario19101