instruktarz kat B.docx

(1873 KB) Pobierz

Państwa zadaniem na egzaminie państwowym jest przede wszystkim znać na pamięć wszystko, co znajduje się w tabeli Rozporządzenia Ministra Infrastruktury 2, 4, 7, 12, bez tego proszę Państwa nie macie, po co iść na egzamin.

 

Zawsze po otrzymaniu numeru zadania egzaminator będzie oczekiwał od Państwa tytułu zadania jak i jego kryterium.

 

Pamiętajcie Państwo, iż to, co zostanie przeze mnie napisane nie jest ostatnim słowem, zawsze możecie Państwo zinterpretować to wszystko inaczej lub nawet zmienić.

 

Zadanie numer 1 możemy je podzielić na tak zwane dwa zadania tzn. albo przygotowanie do jazdy albo sprawdzenie stanu technicznego pojazdu, egzaminator z zasady powie Państwu, co będzie chcieć lub wszystko będzie go interesować.

 

Musicie Państwo traktować jego jak kursanta, który nigdy nie miał do czynienia z pojazdem a więc cały czas zachęcacie go, aby był kolo Was i razem z Wami np. podczas omawiania elementów pod pokrywą silnika wdział to, co chcecie mu pokazać jednocześnie omawiając.

 

Nigdy nie wchodzimy w tak zwane dane techniczne pojazdu, a jeśli egzaminator, jako kursant będzie próbował Państwa wytrącić z toku omawiania to staramy się jak najszybciej wybrnąć z tego.

 

ZADANIA EGZAMINACYJNE

 

ZADANIE 1

 

              PRZYGOTOWANIE DO JAZDY, SPRAWDZENIE STANU TECHNICZNEGO PODSTAWOWYCH ELEMENTÓW POJAZDU ODPOWIEDZIALNYCH ZA BEZPIECZEŃSTWO RUCHU DROGOWEGO

 

Dzień dobry Panu (podając rękę na powitanie) nazywam się Tomasz Lasota na dzisiejszych pierwszych zajęciach praktycznych nauczę Pana prawidłowego przygotowania się do jazdy oraz przy użyciu, jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe jak również omówię a jednocześnie zademonstruję wszystkie światła zewnętrzne pojazdu. Pana zadaniem na egzaminie wewnętrznym jak i państwowym będzie zaprezentować dwa losowo wybrane elementy, omówić, sprawdzić je. Na wykonanie tego zadania będzie Pan miał 5 minut.

 

W tym momencie możemy wymienić wszystkie elementy spod pokrywy silnika oraz sygnał dźwiękowy jak również światła zewnętrzne pojazdu.

 

W trakcie sprawdzania stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu rozpoczynamy od pokrywy silnika. Należy pokazać, w którym miejscu wewnątrz pojazdu odbezpiecza się pokrywę silnika, przejść do przodu pojazdu i pokazać, w jaki sposób odbezpiecza się pokrywę silnika z jednoczesnym jej zabezpieczeniem. Jako że są to pierwsze zajęcia omawiam wszystkie elementy znajdujące się pod pokrywą silnika:

 

 

 

Poziom oleju w silniku sprawdzamy za pomocą „wskaźnika bagnetowego”, wskazać, w którym miejscu się on znajduje, na którym znajduje się oznaczenie minimum i maksimum, poziom oleju powinien mieścić się pomiędzy tymi wartościami, aby prawidłowo sprawdzić poziom oleju w silniku należy zawsze sprawdzać jego poziom przed rozpoczęciem jazdy na unieruchomionym silniku (zimny silnik, pojazd wypoziomowany), jeśli chcemy sprawdzić poziom oleju po jeździe to należy pojazd ustawić na poziomej powierzchni i unieruchomić silnik, jeśli silnik jest gorący, ciepły należy odczekać by ostygł jednocześnie by olej ściekł do misy olejowej, wyciągamy wskaźnik bagnetowy z bloku silnika wycieramy go do sucha, po czym wkładamy go ponownie do bloku silnika w celu sprawdzenia poziomu oleju, następnie wyciągamy wskaźnik bagnetowy i odczytujemy poziom oleju na bagnecie, który powinien znajdować się pomiędzy wartościami minimum a maksimum, jeśli poziom oleju jest przy wartości minimum lub poniżej powinniśmy uzupełnić go takim olejem, jakim był zalany, jeśli nie wiemy, jakim był zalany powinniśmy go usunąć i zalać nowym zalecanym przez producenta tak by jego poziom znajdował się pomiędzy wartościami minimum a maksimum, jednocześnie wskazujemy korek wlewu oleju do silnika;

 

Wskazać gdzie znajduje się zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego, na nim znajduje się oznaczenie poziomu płynu chłodzącego minimum i maksimum, poziom płynu chłodzącego powinien znajdować się pomiędzy tymi wartościami, płyn chłodzący powinniśmy uzupełniać, gdy silnik jest unieruchomiony oraz pojazd stoi na poziomej nawierzchni, przed rozpoczęciem jazdy, czyli gdy silnik jest zimny, nie wolno uzupełniać płynu chłodzącego zaraz po jeździe, gdy silnik jest gorący, ponieważ po otwarciu korka zbiorniczka wyrównawczego płynu chłodzącego możemy zostać poparzeni oparami płynu chłodzącego;

 

Wskazać gdzie znajduje się zbiornik płynu hamulcowego, na nim znajduje się oznaczenie poziomu płynu hamulcowego minimum i maksimum, poziom płynu hamulcowego powinien znajdować się pomiędzy tymi wartościami (pojazd wypoziomowany, silnik nie musi być zimny);

 

Wskazać gdzie znajduje się zbiornik płynu do spryskiwaczy szyb, lub, jeśli jest niewidoczny jego wlew, po jego otwarciu sprawdzić jego obecność, jeśli nie widać go możemy zakołysać pojazdem nasłuchując czy płyn jest obecny w zbiorniku, lub za pomocą dźwigni do uruchamiania wycieraczek możemy sprawdzić czy płyn występuje, nie ma określenia ile powinno być płynu do spryskiwaczy – na pytanie egzaminatora ile powinno być płynu do spryskiwaczy w zbiorniku, odpowiadamy, POWINIEN BYĆ;

 

 

Po omówieniu elementów spod pokrywy silnika pokazujemy, w jaki sposób należy zamknąć pokrywę. Samo otwieranie jak i również zamykanie pokrywy silnika pokazujemy, lecz w tym samym czasie prosimy, aby osoba szkoląca się samodzielnie dokonała tego.

 

Pokazujemy, w którym miejscu znajduje się oraz sprawdzamy działanie sygnału dźwiękowego.

 

Następnie przystępujemy do sprawdzenia świateł zewnętrznych pojazdu. W pierwszej kolejności pokazujemy, w jaki sposób, którym włącznikami, wyłącznikami lub dźwigniami włączamy światła zewnętrzne pojazdu i po włączeniu jednego z rodzaju świateł przechodzimy z osobą szkoloną, wskazując, w którym miejscu na zewnątrz pojazdu się znajdują.

 

PRZYPOMINAM, ŻE WSZYSTKIE ŚWIATŁA ZEWNĘTRZNE POJAZDU MOŻEMY SPRAWDZIĆ BEZ ZAPŁONU, OPRÓCZ ŚWIATEŁ COFANIA I KIERUNKOWSKAZÓW.

 

 

Aby sprawdzić światło cofania należy wykonać odpowiednie czynności, wsiąść do pojazdu wraz z kursantem, zaciągnąć dźwignię hamulca awaryjnego, wcisnąć dźwignię sprzęgła, przekręcić kluczyk w stacyjce w pozycje zapłonu bez uruchamiania silnika, dźwignię zmiany biegów ustawić w pozycji, „R”, wysiąść z pojazdu najpierw kursant dopiero my wysiadamy, i w jego tylnej części wskazać gdzie światło cofania się znajduje, określając jego barwę. Po zakończonej czynności należy wsiąść do pojazdu wraz z kursantem, wcisnąć dźwignię sprzęgła, dźwignię zmiany biegów ustawić w pozycji neutralnej;

 

 

pozycyjne przednie i tylne - służą do określania pozycji

pojazdu na drodze, lokalizują położenie pojazdu w czasie postoju,

sygnalizowanie na desce rozdzielczej tych świateł w zależności od

producenta;

 

 

 

podświetlenia tablicy rejestracyjnej tylnej - zaświeca się

jednocześnie ze światłami pozycyjnymi, niewidoczne bezpośrednio

z tyłu pojazdu, barwy białej, umożliwiające odczytanie znaków

rejestracyjnych z odległości, co najmniej 20metrów w nocy przy

dobrej przejrzystości powietrza (nie jest ono wymagane, lecz można je pokazać, zgodnie z warunkami technicznymi pojazdu jest światłem obowiązkowym);

             

mijania - o natężeniu światła większym niż światła

pozycyjne, służą do oświetlania drogi przed pojazdem, co najmniej na 40metrów przed pojazdem przy dobrej przejrzystości powietrza, światła te powinny być asymetryczne, to znaczy oświetlać drogę po prawej stronie na większą odległość niż po lewej stronie, świateł mijania używamy przez całą dobę, sygnalizowanie na desce rozdzielczej tych świateł w zależności od producenta;

 

przeciwmgłowe tylne, przednie - jeśli pojazd jest w nie

wyposażony – tylne światło przeciwmgłowe barwy czerwonej o

natężeniu światła większym niż światła pozycyjne tylne, możemy

włączyć je, gdy przejrzystość powietrza spadnie poniżej 50metrów w razie poprawy widoczności niezwłocznie wyłączamy go, światła przeciwmgłowe przednie włączamy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami, jednocześnie możemy używać tych świateł od zmierzchu do świtu przy dobrej przejrzystości powietrza na drodze krętej oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi, sygnalizowanie na desce rozdzielczej tych świateł odpowiednio rysunkiem, barwy żółtej;

 

drogowe - o natężeniu światła większym niż światła pozycyjne i

mijania, oświetlające drogę, co najmniej na 100metrów przed

pojazdem przy dobrej przejrzystości powietrza od zmierzchu do

świtu, możemy używać ich na drogach nieoświetlonych od

zmierzchu do świtu, nie są asymetryczne, oświetlają drogę

równomiernie po obu jej stronach, sygnalizowanie na desce

rozdzielczej tych świateł odpowiednio rysunkiem, barwy

niebieskiej;

 

 

 

kierunkowskazy przednie, tylne, boczne - służą do sygnalizowania

zmiany pasa ruchu oraz zmiany kierunku jazdy, (wyprzedzanie,

omijanie), wskazać przy załączeniu (prawego lub lewego)

kierunkowskazu za pomocą dźwigni, z której strony pojazdu one

występują, w jakiej ilości i gdzie są umieszczone oraz podać ich

barwę, sygnalizowanie na desce rozdzielczej tych świateł

odpowiednio rysunkiem w postaci strzałek, odpowiednio do

zasygnalizowania kierunku, barwy zielonej;

 

awaryjne – powodujące działanie wszystkich kierunkowskazów

jednocześnie, powinny być włączane oddzielnym włącznikiem i

działać nawet wtedy, gdy silnik jest unieruchomiony, świateł tych

używamy w sytuacjach np. awarii pojazdu na drodze,

wypadku oraz kolizji, jeżeli pojazd znajduje się na jezdni lub

poboczu drogi, wraz z sygnalizowaniem tych zdarzeń powinniśmy

ustawić trójkąt ostrzegawczy będący na wyposażeniu

obowiązkowym w pojeździe, na drogach ekspresowych i

autostradach 100metrów za pojazdem na jezdni lub poboczu

odpowiednio od miejsca unieruchomienia pojazdu, na pozostałych

drogach twardych poza obszarem zabudowanym 30 – 50metrów

za pojazdem na jezdni lub poboczu odpowiednio od miejsca

unieruchomienia pojazdu, w obszarze zabudowanym możemy

umieścić za pojazdem lub na nim na wysokości nie większej niż

1metr, sygnalizowanie na desce rozdzielczej tych świateł

rysunkiem w postaci strzałek tak jak dla kierunkowskazów

jednak obie strzałki świecą jednocześnie;

 

 

hamowania – stopu - powinny zaświecić się w momencie

uruchamiania dźwigni hamulca...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin