GRUDZIEŃ.doc

(137 KB) Pobierz
cele

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZEJ

DLA DZIECI 3 i 4 LETNICH

GRUDZIEŃ 2008

 

 

TEMAT KOMPLEKSOWY: „CO NAM PRZYNIESIE ŚWIĘTY MIKOŁAJ?”

 

 

L.P.

CELE/OSIĄGNIĘCIA DZIECI

TEMAT SZCZEGÓŁOWY/ SPOSÓB REALIZACJI

ŚRODKI DYDAKTYCZNE

UWAGI

1.

Wdrażanie dzieci do czekania na swoją kolej.

Zapoznanie z nową piosenką.

„Nasz Święty Mikołaj” – zapoznanie z piosenką.

Rozmowy z dziećmi n/t marzeń dotyczące prezentów gwiazdkowych, rysowanie zabawek, które dzieci chciałyby dostać.

Zabawa ruchowo – naśladowcza „Mikołaj”.

Rozmowa przy gazetce ściennej na temat wyglądu Mikołaja – opis stroju: czerwony płaszcz, czapka i buty, długa biała broda.

Zapoznanie z piosenką „Mikołaj” – osłuchanie z melodią, próby zapamiętania zwrotek.

Określenie nastroju piosenki.

Ćwiczenia intonacyjne z tekstem „Mikołaju, Mikołaju, przyjdź do nas”.

Zabawa w kole wiązanym „Goń swój kolor”.

Utrwalenie poznanej piosenki, śpiew grupowy i indywidualny.

Lepienie z plasteliny na tematy dowolne.

Papier, kredki.

Ilustracja Mikołaja.

Plastelina, podkładki.

- Umożliwianie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu.

 

2.

Poprawne nazywanie przedmiotów.

Poprawne odmienianie nazw.

Wdrażanie do pracy zespołowej – podział ról.

„Co Mikołaj przyniesie?” – poprawne nazywanie przedmiotów, praca plastyczna.

Wysłuchanie bajki czytanej przez nauczycielkę o przygodach zwierzątek, które spotykały w lesie Mikołaja.

Oglądamy dary, jakie Mikołaj przyniósł zwierzętom (m.in. żołędzie, orzechy, szyszki).

Zabawa ruchowo – naśladowcza „Podróż Mikołaja”.

Ćwiczenia artykulacyjne – śpiewanie samogłosek: a, o, u, e.

„Święty Mikołaj” – praca plastyczna – praca zbiorowa – malujemy farbami temperowymi sylwetę Mikołaja (kontur został wcześniej namalowany przez nauczycielkę) – dobieramy odpowiednie kolory, z pomocą nauczycielki doklejamy białą brodę z waty itd.

Wspólny śpiew piosenki „Nasz Święty Mikołaj”.

Bajka.

Żołędzie, orzechy, szyszki.

Farby, pędzle, bristol, wata, klej.

 

- Tworzenie warunków do doświadczeń językowych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka.

- Umożliwianie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu.

 

3.

Rozwijanie pomysłowości dzieci.

Klasyfikowanie przedmiotów wg rodzaju.

Wdrażanie do nie oddalania się od grupy i chodzenia parami.

 

 

 

 

 

 

 

„List od Mikołaja” – klasyfikowanie przedmiotów.

Szukamy w sali listu, który ukrył Mikołaj – poruszanie się pod dyktando nauczycielki. Po odnalezieniu listu wspólne „czytanie” – nauczycielka czyta tekst, dzieci obrazki.

„Zabawki” – zabawa ruchowa: naśladowanie ruchem poszczególnych zabawek (np. lalki, samochodu, rowerka, robota).

„Co do zabawy?” – wyszukiwanie wśród zgromadzonych przedmiotów zabawek, odkładanie ich do osobnej pętli (szarfa), uzasadnienie wyboru.

Zabawy tematyczne w kącikach zainteresowań.

Spacer po osiedlu – oglądanie dekoracji świątecznych w sklepach

List.

Różne przedmioty.

Szarfy.

 

 

- Dostrzegania i opisywania różnic, podobieństw i relacji między przedmiotami i zjawiskami. Stwarzanie okazji do porządkowania, klasyfikowania i liczenia.

4.

Rozwijanie wrażliwości dotykowej.

Rozwijanie pomysłowości i inwencji twórczej dzieci.

Prawidłowe posługiwanie się

pędzlem, staranne wykonanie pracy.

 

 

 

 

 

 

„Worek Mikołaja” – ćwiczenia dotykowe.

Oglądanie czasopism i książeczek dla dzieci – wyszukiwanie ilustracji tematycznie związanych ze zbliżającymi się Świętami.

Zabawa ruchowo – naśladowcza „Mikołaj”.

Nauczycielka prezentuje dzieciom worek Mikołaja – dzieci wkładają do niego ręce i dotykiem rozpoznają schowane tam przedmioty.

Zabawa rozwijająca pamięć słowna „Co mam w torbie?”

Zabawa ruchowa „Taniec śnieżynek” – dowolna interpretacja ruchem muzyki Vivaldiego.

Malowaniem papierowych sylwet worków Mikołaja.

Czasopisma, książeczki.

Worek z zabawkami.

Płyta CD.

Sylwety, farby, pędzle.

- Odczytywanie sensu i przeznaczenia rzeczy.

- Wspieranie działań twórczych w różnych dziedzinach aktywności.

5.

Ćwiczenie dużych grup mięśniowych.

Zestaw zabaw ruchowych - „Podróż Mikołaja”

Zabawa indywidualna „Powiedz co widzisz na obrazku”.

Robimy przedświąteczne porządki w kuchence, kąciku samochodów, klockach – utrwalenie nazw.

Zestaw zabaw ruchowych (zestaw własny).

Obrazki.

Zabawki.

- Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka. Umożliwianie udziału w grach, zabawach ruchowych i gimnastyce.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TEMAT KOMPLEKSOWY: WYPRAWA DO KRAINY MOŻLIWOŚCI”

(zajęcia realizowane w ramach Projektu Partnerskiego Wędrówki Przedszkolaka).

 

1.

Poznawanie własnych możliwości oraz możliwości innych ludzi.

Nabywanie umiejętności identyfikowania i nazywania różnych stanów emocjonalnych.

Wprowadzanie w świat wartości uniwersalnych.

Zdobywanie doświadczeń w mówieniu, słuchaniu i byciu słuchanym,

 

Rejs po Oceanie Możliwości – wprowadzenie w tematykę.

Zabawa ruchowa „Samolot”. Naśladujemy lot samolotu wsłuchując się w takt brzmiącej muzyki. Przypomnienie wyprawy do Krainy Marzeń. Wspólne oglądanie stworzonej wtedy makiety.

Zabawa ruchowo – naśladowcza „Płyną statki”.

Burza mózgów – poszukiwanie definicji „marzenia” i „możliwości”.

Praca plastyczna „Bilet na rejs statkiem Marzyciel”.

Zabawa tematyczna – podział na role, tworzenie własnej krainy(Krainy Możliwości) w sali przedszkolnej.

Płyta Cd KLANZA.

Szablon biletu na rejs statkiem.

Wprowadzanie dziecka w świat wartości uniwersalnych, np. dobro, prawda, miłość, piękno, poprzez:

a) przekaz osobowy nauczyciela,

b) tworzenie otoczenia sprzyjającego rozumieniu i przeżywaniu tych wartości.

 

2.

Machina umiejętności i możliwości –budowa robota, który uświadomi nam nasze możliwości i pomoże spełnić marzenia.

Wysłuchanie piosenki „Fantazja”. Rozmowa o marzeniach. Poszukiwanie odpowiedzi czy wszystkie marzenia są takie same, czy dotyczyć muszą tylko rzeczy materialnych…

Zabawa dydaktyczno – ruchowa „Tak czy nie”. Zgodnie ze swoim przekonaniem dzieci ustawiają się w odpowiedniej części sali – wskazanej przez nauczyciela, odpowiadając tym samym na pytania nauczyciela związane z marzeniami oraz umiejętnościami dzieci.

Praca plastyczno – konstrukcyjna „Machina umiejętności i możliwości”. Budujemy machinę, która pomoże nam uświadomić sobie swoje marzenia oraz dostrzec możliwość ich realizacji.

Płyta CD z nagraniem piosenki „Fantazja” Fasolek.

Materiały plastyczne do stworzenia machiny: karton, papier kolorowy, pisaki, kredki, plastelina itp.

 

3.

List do przyjaciół z Wesołej Ludwiczki – podjęcie wspólnych działań z przedszkolem partnerskim.

Wysłuchanie wiersza J. Kulmowej „Tatuś listonosz.

Rozmowa z dziećmi nt. odczuć, które towarzyszą odbiorcom listów. Zabawa ruchowa „Dostarczyciel listów” – sprawne reagowanie na zmiany tempa muzyki.

Działania praktyczne – przygotowujemy przesyłkę dla zaprzyjaźnionego przedszkola. Pakujemy ją, adresujemy, a następnie przygotowujemy do wysyłki.

Tekst wiersza.

Kartki z bloku.

Kolorowanki.

Plastelina.

4.

Kronika zadań niemożliwych – praca przy wykorzystaniu techniki burzy mózgów.

Rozmowa z dziećmi na temat ich zdaniem zadań niemożliwych do wykonania.

Poszukiwanie sposobów na rozwiązanie owych zadań. Spisanie pomysłów dziecięcych w worku pomysłów (na arkuszu papieru).

Praca plastyczna – stworzenie Kroniki Zadań Niemożliwych wraz z propozycjami rozwiązań.

Arkusz szarego papieru.

Marker.

Kredki.

Kartki.

5.

Zestaw zabaw ruchowych - „Nasze zabawy”.

Zabawy oddechowa z piórkiem i słomką.

Zestaw zabaw ruchowych rozwijający ogólną sprawność fizyczną dziecka ze szczególnym uwzględnieniem ćwiczeń z elementami czworakowania.

Piórko i słomka dla każdego dziecka.

Piłki.

Płyta CD z podkładem do twista.

 

 

 

 

 

 

 

TEMAT KOMPLEKSOWY: NADCHODZI BOŻE NARODZENIE”

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin