Dobre zwyczaje w nauce.pdf

(49 KB) Pobierz
698603960 UNPDF
Zbiór zasad i wytycznych. Polska Akademia Nauk, Komitet Etyki w Nauce.
Wydanie trzecie zmienione i uzupełnione, Warszawa 2001
Po roku 1989, w obliczu powstawania "państwa prawa", różne środowiska zawodowe w Polsce
zaczęły tworzyć dokumenty, deklarujące normy i zasady moralne, do przestrzegania których
zachęcały, bądź nawet zobowiązywały.
Wzorem najstarszego Kodeksu etyki lekarskiej, ze słynną przysięgą Hipokratesa, powstawały
kolejno: Zbiór zasad etyki adwokackiej i godności zawodu, Etyka zawodowa farmaceutów,
Zawodowy kodeks etyczny architekta, Karta etyczna mediów, Kodeks etyczny inżyniera,
Dziennikarski kodeks obyczajowy, a także dotyczące środowiska nauczycieli: Kodeks etyki
nauczycielskiej oraz "Dobre obyczaje w nauce".
Po dwunastu latach istnieje nadal niebezpieczeństwo pewnych zachowań i działań, których nie
można zaakceptować. Jesteśmy świadkami odrzucania wszelkich autorytetów i deprecjacji
uznanych wartości, co przy beztroskim traktowaniu przez lata spraw etyki doprowadziło do
katastrofalnych wręcz skutków, zarówno w sferach życia prywatnego jak i publicznego.
Dlatego z szacunkiem należy się odnieść do wszelkich inicjatyw tworzenia dokumentów
(zwanych najczęściej kodeksami), które zobowiązują do respektowania określonych, jasno
sprecyzowanych reguł etycznych, uznanych za konieczne, by można było mówić o etosie danego
zawodu.
Choć dokument ten formalnie nie został nazwany "kodeksem", to de facto nim jest, o czym
świadczy jego podtytuł "Zbiór zasad i wytycznych", wyjaśnienia zawarte w Przedmowie oraz treść
poszczególnych rozdziałów, posiadająca jednoznaczna wymowę deontologiczną. Dokument "Dobre
obyczaje w nauce" jest adresowany do wszystkich, którzy stanowią w Polsce tzw. środowisko
nauki, tj. do uczonych, pracowników naukowych oraz nauczycieli akademickich różnych profesji.
Celem nadrzędnym było wskazanie wzorcowych wytycznych i wytknięcie najczęstszych
naruszeń etyki przez uczonych i pracowników nauki oraz potrzeba dostarczenia ramowego zestawu
dezyderatów, dla zapewnienia nauce solidności i wiarygodności. Autorzy wyszli z założenia, iż taki
zestaw wymagań będzie elementem pomocnym w opiniowaniu nakładów na naukę i badania
naukowe (nierzadko źle gospodarowanych lub wręcz trwonionych), w rankingu osiągnięć do
regulowania procedur awansu, ale również w określeniu granicy odcinającej od nieuczciwości i
fałszu w nauce, aby nie można było tłumaczyć się nieświadomością (s. 4).
Prof. Kornel Gibiński autor Przedmowy, przedstawiając genezę kodeksu odwołuje się do
podobnego projektu, opracowanego w roku 2000 przez European Science Foundation Guidelines,
którego myśli i sformułowania stanowiły pewną inspirację do III wydania dokumentu polskiego,
szczególnie w sferze nadzoru nad solidnością nauki oraz ścigania naukowej nieuczciwości (s. 6).
Rozdział 1
odnosi się do spraw nadrzędnych, którymi powinien kierować się pracownik nauki. "Pracownika
nauki obowiązują zasady etyki ogólnoludzkiej, w szczególności dobrych obyczajów w nauce" (1.1,
s. 9), które winny obowiązywać we wszystkich jego zachowaniach, a nie tylko w ramach
działalności zawodowej. Swego zachowania, sprzecznego z zasadami dobrych obyczajów,
pracownik nauki nie może usprawiedliwiać posłuszeństwem ani lojalnością wobec osób trzecich.
Pracownik nauki jest zobowiązany przeciwdziałać niewłaściwemu wykorzystaniu osiągnięć
naukowych i użyciu ich przeciw człowiekowi. Taka sytuacja zobowiązuje go do przeciwstawienia
się służeniu celom niegodziwym, przez odmowę współpracy (1.6, s. 10). Bardzo ważna część
"Zasad ogólnych", która porusza problem wolności w nauce, nakazuje pracownikowi nauki bronić
tej wolności oraz stanowczo przeciwstawić się ewentualnemu wymuszaniu deklaracji lojalności
wobec władz politycznych lub innych, gdyż taka postawa godzi w zasady wolności nauki i powinna
spotkać się z protestem środowisk naukowych (1.9, s. 11).
Rozdział 2
("Pracownik nauki jako twórca") jest poświęcony zaszczytnemu zadaniu, jakie przychodzi pełnić
pracownikowi naukowemu, a mianowicie tworzeniu nauki. Jako pierwszy problem autorzy
omawiają zagadnienie prawa autorskiego. Pracownik nauki publikujący wyniki swojej twórczości
jest zobowiązany do bezwzględnego "przestrzegania przyjętych w skali międzynarodowej i
skonkretyzowanych w prawie państwowym przepisów prawa, zwłaszcza prawa autorskiego". "Z
prac opublikowanych drukiem może korzystać pod warunkiem wskazania źródła i wyraźnego
rozgraniczenia osiągnięć naukowych własnych i cudzych" (2.1, s. 13). "Pracownik nauki dba o to,
aby uznanie za osiągnięcia naukowe przypadło temu, komu uznanie to rzeczywiście się należy"
(2.2, s. 13). Główną motywacją pracownika naukowego powinna być pasja poznawcza i chęć
wzbogacenia dorobku nauki, zaś celem poznanie prawdy w nauce (2.3, s. 14).
Jedną z podstawowych powinności moralnych pracownika naukowego winno być prowadzenie
badań naukowych w sposób nie uwłaczający godności człowieka i nie naruszający zasad
humanitarnych. Badania, których przedmiotem jest człowiek, należy prowadzić zgodnie z
przyjętymi zasadami Deklaracji Helsińskiej i jej kolejnymi uzupełnieniami (2.5, s. 15). Dokument
zobowiązuje pracowników nauki do rzetelnego przedstawiania wyników swoich badań,
uświadamiając im, iż wszelka nierzetelność szkodzi nauce i ludziom. Niewygodnych wyników
badań nie wolno ukrywać ani zatajać (2.7, s. 16). Nie należy mnożyć publikacji naukowych
(kilkakrotne publikowanie pod zmienionymi tytułami!), w celu upozorowanego wzbogacania
swego dorobku (2.8, s. 17). Jeżeli upowszechnienie osiągnięć naukowych usprawiedliwia
opublikowanie tej samej pracy w różnych czasopismach, należy powiadomić redakcje tychże i
uzyskać ich zgodę, natomiast przy sporządzaniu bibliografii własnych publikacji wszystkie prace
publikowane wielokrotnie muszą być wymienione w jednej pozycji (2.8, s. 17).
Ten bardzo ważny z merytorycznego i etycznego punktu widzenia rozdział kończy się
zabawnym, choć mającym uzasadnienie w życiu apelem, by pracownik nauki powstrzymywał się
od samochwalczej reklamy! (2.9, s. 17).
Rozdział 3
("Pracownik nauki jako mistrz i kierownik") podejmuje problem relacji pomiędzy mistrzem a
uczniem, to jest zależności pomiędzy tym, który osiągnąwszy pewne tytularne zaszczyty znalazł się
na wysokiej drabinie w hierarchii uczelnianej bądź instytutowej i winien być postrzegany czy
określany mianem mistrza, a tymi, którzy pod względem stopni naukowych stoją od niego niżej.
Autorzy domagają się, aby mistrz: 1) grupował wokół siebie adeptów nauki jedynie na podstawie
bezstronnej oceny ich kwalifikacji intelektualnych, 2) ujawniał i zwalczał wszelkie przejawy
protekcjonizmu, korupcji i dyskryminacji, 3) unikał autokratycznych form kierowania pracą
zespołu, 4) nie popierał i nie ułatwiał drogi do świata nauki osobom nie mającym odpowiednich
kwalifikacji naukowych i moralnych, natomiast obowiązkiem pracownika nauki jako mistrza i
kierownika względem swoich współpracowników jest wyszukiwanie i otaczanie szczególną opieką
adeptów wybitnie uzdolnionych i zachęcanie ich do pracy naukowej (s. 18).
Rozdział 4
określa powinności pracownika nauki wobec roli, jaką często pełni nauczyciel. Jedną z
podstawowych powinności moralnych, jaka stoi przed nauczycielem, jest sumienne wykonywanie
swych zadań dydaktycznych i wychowawczych wobec studiującej młodzieży. Powinno się to
wyrażać dbałością o ustawiczne doskonalenie jakości nauczania, rozwijaniem samodzielności
myślenia studentów, szanowaniem ich prawa do swobodnego wyrażania opinii, także w kwestiach
naukowych, ocenianiem każdego studenta sprawiedliwie i na podstawie jego osiągnięć (4.3, s. 21).
Autorzy zdecydowanie przeciwstawiają się czerpaniu jakichkolwiek korzyści, wynikających z
dominującej wobec studenta i jego rodziców pozycji nauczyciela akademickiego. Mocno artykułują
też problem przyjmowania wynagrodzeń (w różnych formach), udzielania płatnych korepetycji czy
pisania studentom prac dyplomowych (4.9, s. 22).
Rozdział 5
traktuje o funkcji pracownika nauki, jako opiniodawcy "Pracownik nauki wyraża swą opinię o
cudzej pracy i dorobku naukowym wnikliwie, bezstronnie i konkretnie, zwracając uwagę, iż jest on
szczególnie odpowiedzialny za rzetelne i obiektywne opiniowanie prac doktorskich i
habilitacyjnych" (5.2, s. 23). Formułuje się również postulat, by w swej działalności opiniodawczej
i krytycznej pracownik nauki kierował się zaleceniami sumienia oraz normami prawa, a także brał
pod uwagę wskazania, płynące z zaleceń wyrażonych w niniejszym zbiorze wytycznych (5.6, s. 24).
Rozdział 6
został poświęcony roli pracownika nauki jako eksperta. "Pracownik nauki podejmuje się
opracowania ekspertyzy lub jej części tylko w zakresie swojej specjalności i tylko wtedy, kiedy
może ją oprzeć na odpowiedniej wiedzy i doświadczeniu" zaś "przy opracowaniu ekspertyzy
pracownik naukowy nie sugeruje się oczekiwaniami zleceniodawcy i nie dopuszcza, aby presja
zleceniodawcy wywarła wpływ na merytoryczną zawartość ekspertyzy" (6.1 i 6.4, s. 25).
Rozdział 7
mówi o tym, że przy podejmowaniu popularyzowania wiedzy pracownik naukowy winien
pamiętać, że wiadomości, które upowszechnia muszą być wiarygodne, a nade wszystko
respektujące prawo człowieka do prawdy. Autorzy przestrzegają "pracowników nauki jako
krzewicieli wiedzy" przed pseudonaukowością, chroniącą się za parawanem naukowej frazeologii
(7.1, s. 26).
Rozdział 8
określa miejsce pracowników nauki w społeczeństwie i wspólnocie międzynarodowej. Autorzy
uznają, iż w miarę swoich zainteresowań i możliwości osoby te powinny wykorzystywać swoją
wiedzę, intelekt i autorytet w praktycznej działalności dla dobra społecznego i międzynarodowego
(8.1, s. 27). Podejmując się pełnienia funkcji w kolegiach i gremiach uczelnianych, lokalnych,
krajowych i zagranicznych, powinni dawać priorytet dobru nauki, a potem instytucji naukowej,
którą reprezentują. Autorzy rozdziału uwrażliwiają pracowników, że muszą być świadomi zagrożeń
płynących z przeprowadzania eksperymentów biologicznych i wprowadzania nowych technologii
bez uwzględniania moralnej oceny ich możliwych konsekwencji dla przyszłych pokoleń (8.4, s. 27).
Appendix
zawiera zestawienie bibliograficzne wybranych pozycji literatury, głównie anglojęzycznej,
związanej z poruszanymi zagadnieniami.
Na zakończenie zamieszczono wykaz znanych nazwisk z różnych dziedzin nauki polskiej,
uznanych autorytetów, którzy weszli w skład Komitetu Etyki w Nauce Polskiej Akademii Nauk.
Kadencje tych komitetów obejmują lata: 1993-1995, 1996-1998 oraz 1999-2002. Wśród tego
gremium znalazły się nazwiska profesorów z Krakowa: Adama Bielańskiego (fizykochemia ciała
stałego), Romana Ciesielskiego (inżynieria lądowa, mechanika budowli), Stanisława Waltosia
(nauki prawne, postępowanie karne) oraz Andrzeja Zolla (prawo karne).
Otrzymaliśmy niezwykle interesujący, jak dotąd jedyny w Polsce, dokument, zawierający zbiór
norm, zasad, postulatów i wytycznych, których adresatem jest "środowisko ludzi nauki". Wielość
poruszonych dziedzin ich działania, aspekt moralny, postulatywny charakter, daleki od pouczania i
demagogii każe uznać go za dokument ze wszech miar potrzebny. Choć treść tego dokumentu nie
zastąpi podręczników etyki ani nie da gwarancji, że postulowane w nim normy postępowania będą
przestrzegane, to jednak fakt istnienia takiego dokumentu uświadomi środowisku naukowemu w
Polsce pewne podstawowe problemy, związane z wykonywaniem ich zawodu i przyczyni się do
utrzymania solidności i rzetelności nauki, zabezpieczy etos uczonego i zaufanie społeczne do nauki
(s. 7).
Do tych stwierdzeń dodam następującą uwagę: osobom, które zawsze postępowały według
pewnych zasad życia i postępowania, żaden kodeks moralny nie jest potrzebny, zaś osobom z
gruntu nieetycznym żaden zbiór przepisów i pouczeń nie zda się na nic, bowiem poprzez taki zapis
nie można nikogo uczynić prawym. Jednakże świadomość istnienia pewnych ustaleń i reguł, prawd
i zasad, które, mogą sprawić wiele dobrego - zatem świadomość istnienia i funkcjonowania takiego
Kodeksu zachęci do refleksji, a może nawet do zweryfikowania własnej drogi.
Kodeks "Dobre obyczaje w nauce" jest jedną z dróg prowadzących do moralnego odnowienia
"stanu nauczycielskiego" (w szerokim rozumieniu tego określenia), od czego przecież nie jest
wolne żadne środowisko.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin