NEW ADVENTURES A PROJEKT STANDARDÓW WYMAGAŃ EGZAMINACYJNYCH
I. ODBIÓR TEKSTU SŁUCHANEGO
Standardy wymagań egzaminacyjnych
Uczeń:
1) 1) określa główną myśl tekstu (w New Adventures - większość wstępnych ćwiczeń do tekstów słuchanych)
2) określa kontekst sytuacyjny (w New Adventures - większość wstępnych ćwiczeń do tekstów słuchanych)
3) stwierdza, czy tekst zawiera określone informacje; wyszukuje lub selekcjonuje informacje (np. NA Elem. str 22 ćw. 2)
II. ODBIÓR TEKSTU CZYTANEGO
1) określa główną myśl tekstu ( wszystkie wstępne ćwiczenia do tekstów)
2) określa główną myśl poszczególnych części tekstu (np. New Adv Elem str. 29 ćw. 5)
3) stwierdza, czy tekst zawiera określone informacje; wyszukuje lub selekcjonuje informacje (np. New Adv Elem str. 44 ćw 1)
4) określa intencje nadawcy tekstu (np. New Adv Elem str. 37 ćw. 4)
5) określa kontekst sytuacyjny (np. New Adv. Elem str. 14)
6) rozpoznaje związki pomiędzy poszczególnymi częściami tekstu (np. New Adv Elem str. 34 )
7) rozpoznaje poprawne użycie struktur leksykalno – gramatycznych (w New Adventures wszystkie ćwiczenia do tekstów typu „Recycling” oraz „Skills Focus”)
III. REAGOWANIE JĘZYKOWE
1) właściwie reaguje językowo w określonych kontekstach sytuacyjnych, w szczególności w celu uzyskania, udzielenia, przekazania lub odmowy udzielenia informacji, rozpoczęcia, podtrzymania i zakończenia rozmowy (w New Adventures wszystkie ćwiczenia w sekcji Practical English)
2) przetwarza treści tekstu przeczytanego w języku polskim lub treści przedstawione w materiale ikonograficznym i wyraża je w języku obcym (np. New Adv Elem str. 18 ćw. 1, str. 30 ćw. 6)
STRUKTURY LEKSYKALNO-GRAMATYCZNE wg funkcji komunikacyjnych
Uwaga!
W informatorze o egzaminie z każdego języka obcego nowożytnego przykłady ilustrujące poszczególne funkcje będą zapisane w danym języku, z uwzględnieniem specyfiki nauczania tego języka w gimnazjum.
New Adventures Starter
New Adventures Elementary
New Adventures Pre-Intermediate
Informacja
Identyfikacja i lokalizacja osoby lub przedmiotu
√
Pytanie i prośba o informację
Opis
Opis miejsca i przedmiotu
Opis postaci – narodowość, zawód, pokrewieństwo
Cechy fizyczne – wygląd
Stan emocjonalny
Opis czynności zwyczajowych i odbywających się w trakcie mówienia
Plany i zamierzenia
Określenie czasu, odległości, miary, wagi, ceny
Porównanie cech osób, przedmiotów, miejsc, sytuacji, czynności
Informacja o czynnościach przeszłych; opis sytuacji
Dalian