edytor tekstu - word Lab nr 1..doc

(813 KB) Pobierz
ĆWICZENIA NR 1

Edytor tekstów

1.   Tabulatory

 

1.1.   Uruchom edytor, utwórz plik FORMAT.DOC,  ustal wygląd dokumentu końcowego (rozmiar papieru, marginesy) i wprowadź poniższy tekst używając tabulacji:

 

Tabulator „do lewej” na pozycji 5 cm (położenie tabulatorów):

              Ania

              Alicja

              Agnieszka

              Andrzej

Tabulator „do prawej” na pozycji 5cm:

              Beata

              Bożena

              Bartłomiej

              Barbara

Tabulator „wyśrodkowany” na pozycji 5 cm

              Grażyna

              Arkadiusz

              Ala

              Pankracy

Tabulatory „do lewej” (pozycja 2), „dziesiętny” (pozycja8)”do prawej” (pozycja 12)

 

              Kapusta              12,345              bardzo dużo

              Piwo              2,50              mało

              Ciastka              9,80              średnio

              Kabanosy              20,03              dużo

 

Tabulatory ze znakami wiodącymi, Lp (1 cm) do  prawej, Nazwisko (2 cm) do lewej, Imię (6 cm) do środka ze znakiem wiodącym, Data urodzenia (10,5 cm) do prawej ze znakiem wiodącym, Miejsce urodzenia (13cm) do środka ze znakiem wiodącym

 

              Lp.              Nazwisko              Imię              Data ur.              Miejsce ur.

              1.              Borkowski              Piotr              26.08.1991              Krosno
              2.              Czekańska              Anita              5.12.1991              Jasło
              3.              Mazur              Robert              11.09.1991              Rzeszów
              4.              Okońska              Jolanta              22.07.1991              Biecz

 

 

2.   Wcięcia akapitu i wyrównanie tekstu

 

 

2.1.   ustaw kursor na końcu dokumentu i wstaw znak końca strony; wprowadź poniższy tekst, odpowiednio formatując wcięcia za pomocą linijki (format, akapit, wcięcia i odstępy):

 

wiersz bez wcięcia

wiersz - wcięcie 1 cm

wiersz - wcięcie 3 cm.

wiersz - wcięcie 5 cm.

 

Ten tekst jest tak sformatowany, że pierwszy wiersz jest bez wcięcia, ale reszta tekstu ma wcięcie 2,5 cm. Ten tekst jest tak sformatowany, że pierwszy wiersz jest bez wcięcia, ale reszta tekstu ma wcięcie 2,5 cm. Ten tekst jest tak sformatowany, że pierwszy wiersz jest bez wcięcia, ale reszta tekstu ma wcięcie 2,5 cm. Ten tekst jest tak sformatowany, że pierwszy wiersz jest bez wcięcia, ale reszta tekstu ma wcięcie 2,5 cm.

 

Ten tekst jest tak sformatowany, że lewe wcięcie (lewostronne wyrównanie) wynosi 2 cm i prawe wcięcie (prawostronne wyrównanie) wynosi 2 cm; dodatkowo pierwszy wiersz ma wcięcie 3 cm. Ten tekst jest tak sformatowany, że lewe wcięcie (lewostronne wyrównanie) wynosi 2 cm i prawe wcięcie (prawostronne wyrównanie) wynosi 2 cm; dodatkowo pierwszy wiersz ma wcięcie 3 cm.

 

Ø      Wstawianie znaku końca strony: Ctr + Enter

 

3.   Symbole i znaki specjalne, indeksy i pola

 

3.1.   Wprowadź poniższy tekst:

Funkcja trygonometryczna sin (x) i cos (x) są funkcjami o okresie 2π.

Kolory w kartach to ♠ ♣ ♥ ♦

y = x2 + bx

Ø      Opcja wstaw\symbol (zwróć uwagę na kartę znaków specjalnych) oraz Format \czcionka (indeks górny i dolny)

 

3.2.   Wprowadź poniższy tekst , wstawiając w miejsce „_” spację nierozdzielającą, a w miejsce „-„ łącznik nierozdzielający

                                                                                                                                             Spółka_Media_Zamość_Sa tel.0846382074

Ø      Opcja wstaw\symbol karta znaki specjalne

 

3.3.   Przejdź kursorem na początek wiersza i wstawiaj spacje do momentu, aż całe zdanie „przejdzie do nowego wiersza. Obserwuj, w jaki sposób poszczególne wyrazy „przechodzą” do nowego wiersza/

3.4.   Wprowadź poniższy tekst a następnie w miejsce daty, godziny, nazwy pliku, rozmiaru pliku. Liczby stron, liczby słów oraz liczby znaków wstaw odpowiednie pola

Dzisiaj jest data i godzina

Ten dokument to nazwa dokumentu/pliku o rozmiarze rozmiar bajtów – zawiera liczba stron stron, liczba słów słów i liczba znaków znaków.

 

Ø      Sprawdź jak ustawiony jest zegar systemowy (w Panelu sterowania)

Ø      Skorzystaj z opcji wstaw\pole

Ø      FILENAME – nazwa dokumentu

Ø      NUMPAGES – liczba stron

Ø      FILESIZE – rozmiar dokumentu

Ø      NUMWORDS – liczba słów

Ø      NUMCHARS – liczba znaków w dokumencie

 

W dokumencie format.doc dołącz poniższy tekst

Copyright oznaczamy symbolem © a Trade Mark symbolem ™

4,8 ≠ 5, ale 4,8 ≈5

α ≤  β i  β ≤ γ => α ≤ γ            β1 + β2 + β3 +... =Σβi

 

 

4.   nagłówki i stopki, wyliczenia

 

4.1.   Utwórz plik nagłówek. doc, ustal wygląd dokumentu końcowego i zachowaj go w katalogu A:\PRACE

4.2.   W utworzonym dokumencie zaprojektuj nagłówek oraz stopkę w postaci:

 

Nagłówek dokumentu      (aktualna data), godzina   (aktualna godzina)

.

.

.

 

 

Stopka Dokumentu, str. 1.

 

Ø      Opcja\widok\nagłówek i stopka

Ø      Do obramowania nagłowka skorzystaj z przycisku krawędzie , a potem zacieniuj nagłówek – opcja Format\obramowanie i cieniowanie. Jeśli nie ma potrzebnej ikony, można przygotować środowisko przez umieszczenie często wykorzystywanych ikon na pasku narzędzi – opcja Narżędzia\dostosój oraz karta Polecenia. W lewym oknie należy wybrać określoną kategorię poleceń, a z prawego okna przeciągnąć ikony odpowiednich poleceń n pasek narzędzi.

 

4.3.   W nagłówku w miejsce daty i godziny wstaw bieżącą datę i godzinę, a w stopce w miejscu numeru strony ma się pojawić automatycznie numer bieżącej strony.

 

4.4.   Do dokumentu wprowadź poniższy tekst z odpowiednimi wcięciami i znakami wyliczenia:

Ø      Wprowadź najpierw kolejne akapity bez formatowania tekstu. Następnie zaznacz pierwaszy wiersz, który ma być wypunktowany za pomocą pustego kwadratu, i ustal dla niego odpowiedni format (opcja Format\Wypunktowanie i numerowanie) oraz odpowiednie wcięcia za pomocą znaczników linijki a także krój czcionki. Następnie zdefiniuj dla niego styl i nazwij go tak, by nazwa sugerowała rodzaj formatu (opcja Format\styl\nowy).  Wskazując teraz odpowiednie akapity określ dla nich zdefiniowany styl (rozwiń lewe okienko na pasku narzędzi i wskaż nazwę stylu); można też wykorzystać przycisk malarza formatów ( kopiuje styl zaznaczonego wcześniej tekstu) – po każdorazowym wskazaniu zaznacza się kolejne akapity, które mają być dokładnie tak samo sformatowane. Podobnie zdefiniuj styl dla akapitów wypunktowanych za pomocą kwadracika i kółeczka.
 

q       Studia podyplomowe:

§         „Informatyka w szkole”

§         „Zarządzanie i Organizacja dla Dyrektorów i nauczycieli”

§        

Czcionka Arial

Rozmiar 12.

§         „Dydaktyka Przedsiębiorczości”

§         „Dydaktyka Matematyki”

q       Policealne Studium Zawodowe o kierunkach:

§         Informatyka

§         Turystyka i hotelarstwo

§         Administracja:

o        celna

o        państwowa

o        samorządowa

q       Kursy komputerowe

 

4.5.   Skopiuj powyższe wypunktowanie  i zmień jego format na:

 

1)      Studia podyplomowe:

a)      „Informatyka w szkole”

b)      „Zarządzanie i Organizacja dla Dyrektorów i nauczycieli”

c)     

Czcionka Arial

Rozmiar 12.

d)      „Dydaktyka Przedsiębiorczości”

e)      „Dydaktyka Matematyki”

2)      Policealne Studium Zawodowe o kierunkach:

a)      Informatyka

b)      Turystyka i hotelarstwo

c)      Administracja:

3)      Kursy komputerowe

 

Ø Po skopiowaniu tekstu zmień jesgo styl na standardowy, a następnie skorzystaj z automatycznej numeracji wielopoziomowej. W tym celu wybierz z menu Format polecenie Wypunktowanie i numerowanie a następnie kliknij kartę konspekty numerowane . Następnie wybierz odpowiedni format listy (nie powinien on zawierać tekstu „Nagłówek 1.) i kliknij przycisk ok. Aby umieścić element na odpowiednim poziomie numerowania, kliknij w dowolnym miejscu wybranego elementu, a następnie kliknij przycisk Zwiększ wcięcie (lub Zmniejsz wcięcie) .

Ø Można również po wybraniu odpowiedniego formatu, wpisywać listę, naciskając klawisz ENTER po wpisaniu kazdego elementu. W takim przypadku poziom numerowania można zmieniać w trakcie wpisywania. Po rozpoczęciu nowego akapitu listy, należy nacisnąć klawisz tab w celu umieszczenia elementu na niższym poziomie numerowania. Aby przenieść element na wyższy poziom numerowania, należy nacisnąć klawisze SHIFT + TAB , a następnie wpisać tekst elementu listy.

Ø Jeżeli  wystąpi problem z odległością numerów od tekstu, należy zaznaczyć tekst i ponownie skorzystać z karty Dostosowanie numeracji konspektu. W polu Po znaku numeracji:...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin