ADMIN WYKŁADY ZAOCZNE 2011 R(2).doc

(770 KB) Pobierz

ADMIN WYKŁADY ZAOCZNE 2011 R.

ZIMOWY ( 6):

16.10.2010R.    1

6.11.2010R.               2

11.12.2010R.              3

12.12.2010R.              4

8.01.2011R.              5

22.01.2011R.              6 brak ( na kartce samorzad terytorialny)

LETNI ( 4 +2):

26.03.2011R.              7

27.03.2011R.              8

9.04.2011R.              9

10.04.2011R.              10

11 i 12.06.              11 ( brak egz przedtermin)

 

wykład nr 1      16.10.2010R.

Prawo administracyjne- jest działem, gałęzią prawa,  która zawiera normy dot. organizacji i funkcjonowania administracji ( przede wszystkim administracji publicznej).

 

Prawo administracyjne składa się z :

1.Prawa adminsitracyjne ustrojowego: ustrój administracji zawiera normy dot. tworzenia organów administracji, ich zakresów działania, kompetencji i normy dot. systemu organów administracji i zachodzące w tym systemie procesów takich jak: kontrola, nadzór, koordynacja, kierownictwo, planowanie, programowanie, informatyzacja itd. Zawiera normy dotyczące podziału terytorialnego państwa (administracyjnego). Podział terytorialny a wiec zasadniczy ( podstawowy): na gminy, powiaty, samorządowe województwa. Podział pomocniczy: wsi na sołectwa, w mieście na dzielnice i osiedla. Podział do celów specjalnych: w zależności od tego z jaką branżą mamy do czynienia.

 

2.Prawo administracyjne materialne: zawiera normy dot. wzajemnych uprawnień i obowiązków organów administracji i podmiotów nie podporządkowanych bezpośrednio administracji.

 

3. Prawo administracyjne proceduralne: zawiera normy mające na celu wykonanie dwóch pierwszych Np. Postępowanie o charakterze porządkowym.

 

Cechy prawa administracyjnego:

1.       jest to prawo o charakterze publicznym,

2.       jest nie skodyfikowane,

3.       dot. administracji publicznej (uwaga! -wcześniej do lat 90tych-> administracja państwowa obowiązywała w Polsce).

 

ADMINISTRACJA PUBLICZNAà DUALIZM w administracji:

 

I .              ADMINSITRACJA RZĄDOWA- działa w imieniu państwa i na rachunek państwa. Dzieli się na:

A ) Centralną     i     B) Terenową

 

ad. A)1) administracja rządowaàcentralnaàORGANY NACZELNE takie jak:

1.       Rada Ministrów

2.       Prezes Rady Ministrów

3.       Ministrowie kierujący działami administracji rządowej

4.       Prezydent RP (gdy wykonuje funkcje administracyjne)

5.       w książce prof. Wierzbowskiego KRRiT

ad. A)2)administracja rządowaàcentralnaàcentralne organy administracji rządowej tzw. URZĘDY CENTRALNE, kierownicy urzędów centralnych.

1.       Prezes Urzędu Regulacji Energetyki

2.       Prezes UOKiK

3.       Prezes Urzędu Patentowego RP

4.       Prezes Urzędu Zamówień Publicznych

5.       Komendant Główny Policji   itp.

 

ad. B 1) administracja rządowaà TERENOWAà Administracja ZESPOLONA (Wojewódzka Administracja Zespolona- Wojewoda tworzy warunki do tworzenia tej administracji i ponosi odpowiedzialność za jej funkcjonowanie- (dwa wyjątki) poza policją i strażą, bo nie musi się znać):

1.       Wojewoda

2.       Kierownicy służb, inspekcji i straży ( Np. policji, Straży pożarnej).

 

ad. B 2) administracja rządowaà TERENOWAà Administracja NIE ZESPOLONA (Na obszarze Wojewody a szefów ma w Warszawie)

1.       dyrektorzy urzędów Morskich

2.       Dyrektorzy urzędów Górniczych

3.       Szefowie sztabów wojskowych

4.       Naczelnicy Urzędów Skarbowych

5.       Dyrektorzy izb skarbowych

6.       Naczelnicy urzędów celnych

Wydają akty prawa miejscowego, ale wojewoda musi się wobec tego pozytywnie wypowiedzieć.

 

 

II              ADMINISTRACJA SAMORZĄDOWA- działa we własnym imieniu, na własną odpowiedzialność i na własny rachunek. Każda z nich jest wspólnota samorządową. Gmina i Powiat to Samorząd Lokalny, województwa- Samorząd Regionalny. Każda z tych jednostek jest:niezależna, nie ma żadnej podległości, jest osoba prawną (ma swój majątek) a ich samodzielność jest chroniona prawem. Samodzielna, (nie ma podrzędności i nadrzędności, podległości- jest chroniona prawem- podlega ochronie sądowej. Jednostki samorządu terytorialnego:

 

1.       GminaàOrganyàNa szczeblu gminy:

-Organ stanowiący i kontrolny- Rada Gminy

-Organ wykonawczy- wójt, burmistrz, lub prezydent miasta, w zależności od wielkości gminy.

 

2.       Powiatà  Organy àNa szczeblu powiatowym:

-Organ stanowiący i kontrolny- Rada Powiatu

-Organ wykonawczy- zarząd powiatu ze Starosta na czele

 

3.       Samorządowe Województwoà Na szczeblu wojewódzkim:

-Organ stanowiący i kontrolny: sejmik województwa

-Organ wykonawczy: zarząd województwa z marszałkiem na czele

 

III                            SAMORZĄD SPECJALNY:

 

1. Samorząd zawodowy- związany z wolnymi zawodami, Np. adwokatów, lekarzy

2. Samorząd gospodarczy- skupiający przedsiębiorców, jest to samorząd dobrowolny, izba przemysłowa, Izba handlowa, Północna Izba Gospodarcza.

WYKŁAD 2       6.11.2010R

Termin Administracja:

1.       Jako struktury organizacyjne w państwie

2.       Jako ludzie (zatrudnieni na stanowiskach publicznych, wojewoda itp.)

3.       Jako działalność

 

 

łac. administrare- oznacza służba, organizować, kierować prowadzić, termin ma charakter organizatorski, wykonawczy, wspomagający wydawanie decyzji politycznych. Może być używany w stosunku do czynności ( ujęcie przedmiotowe), w stosunku do osób je podejmujących (ujęcie podmiotowe).

 

1.       Ujęcie PODMIOTOWE ADMINSITRACJI - administrację tworzą organy, instytucje, urzędy, ludzie zatrudnieni w urzędach. W skład adminsitracji wchodzi aparat administracyjny, organy adminsitracyjne, kompetencje organizacyjne, hierarchizacja organów adminsitracyjnych, bezosobowość administracyjna, zawodowość administracyjna.

 

2.       Ujęcie PRZEDMIOTOWE ADMINISTRACJI – ( używany w stosunku do czynności) działanie administracji rządowej w imieniu państwa i na rachunek państwa oraz administracji samorządowej działalność w imieniu własnym i na własna odpowiedzialność. W ujęciu przedmiotowym działanie na podstawie prawa i w granicach prawa.

 

Administracja ma charakter monopolistyczny- działanie w ramach powierzonych przez prawo kompetencji, jako wyłączny gospodarz we właściwej kategorii spraw. To działanie na zasadach kierownictwa i podporządkowania, opieranie się z reguły na działaniu aparatu pracowniczego, w sposób ciągły i stabilny, działanie administracji z własnej inicjatywy ( w odróżnieniu od sądów). Opieranie sie na pracy zawodowego personelu urzędniczego

 

PODZIAŁY ADMINSITRACJI

1

 


Podział ze względu na podmioty administrujące:

Rządowe

samorządowe

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin