Pytania opracowane Tomczuk.docx

(82 KB) Pobierz

STRUMIEN SWIETLNY - f - [ lm ] – jest to wielkosc wyprowadzona od strumienia energetycznego fe , przez ocene promieniowania za pomoca odbiornika, którego

wzgledna czułosc odpowiada czułosci widmowej oka przystosowanego do jasnosci.

SWIATŁOSC - I – [cd] – jest wielkoscia okreslona dla kierunku przestrzeni. Jest to iloraz strumienia swietlnego df wysłanego przez punktowe zródło swiatła lub element powierzchni nie punktowego zródła swiatła w nieskonczenie małym kacie przestrzennym obejmujacym dany kierunek, do kata bryłowego dw tego stożka .

NATENIE OSWIETLENIA - E – [lx] – jest okreslone w danym punkcie powierzchni. Jest to stosunek strumienia swietlnego df padajacego na elementarna powierzchnie dA zawierajaca dany punkt do wartosci tej elementarnej powierzchni. Jest to wiec powierzchniowa gestosc strumienia padajacego na dana powierzchnie

E – [lx] – jest okreslone w danym punkcie powierzchni.

LUMINANCJA - L - [cd/m2] – jest wielkoscia okreslana w danym punkcie przestrzeni i w danym kierunku .Jest stosunkiem ilorazu swiatłosci w danym kierunku elementarnego pola powierzchni dA otaczajacego dany punkt P do pozornego pola powierzchni z obserwowanego kierunku .

SKUTECZNOSC SWIETLNA ŹRÓDŁA (SWIATŁA) jest to iloraz strumienia swietlnego f wysyłanego przez zródło do mocy P przez nie pobranej – symbol h.

Przestrzen otaczajaca kierowce siedzacego w pojezdzie, pozbawiona ograniczajacych przysłon nazywamy widzialnoscia geometryczna z miejsca kierowcy.

Widzialnosc geometryczna urzadzen swietlnych okreslona jest poprzez katy widzialnosci geometrycznej

 

lumenomierz, lumenometr «przyrząd fotometryczny do pomiaru strumienia światła»

Adaptacja nazywamy zdolnosc wzroku w zakresie przystosowania do zmian otoczenia (zarówno gwałtownych jak i powolnych). Przystosowanie wzroku do ciemnosci i do jasnosci

Lampy sygnałowe –przeciwmgłowe tylne

• Wg statystyk – 75% wypadków drogowych we mgle zwiazana jest z najechaniem na pojazd zdążajacy w tym samym kierunku, co było powodem wprowadzenia w latach 72-73 swiateł przeciwmgłowych tylnych

• Zalecenia dla lamp przeciwmgłowych tylnych:

1. Zakres promieniowania lampy powinien wyn.: 50 w góre, 50 w dół, 300 w lewo i 300 w prawo

2. Swiatłosc lampy w efektywnej strefie działania powinna byc nie mniejsza niż 160 cd, nie wieksza niż 300 cd (tzn. od 100 do 150 razy wiecej niż swiatłosc tylnych swiateł pozycyjnych)

3. Odległosc pewnego rozróżniania lampy sygnałowej: gdzie: SW – odległosc pewnego rozró_niania lampy sygnałowej [m]

I0 - swiatłosc lampy [cd]

F - powierzchnia swietlnego otworu lampy m2]

 

Natężenie oswietlenia – jest to ilosc swiatła padajaca na jednostke powierzchni. Nie daje podstawy do oceny, jak silne bedzie wrażenie wzrokowe oraz jak jaskrawa wydawac sie bedzie powierzchnia.

 

Luminancja (jaskrawosc) zależy od ilosci swiatła

wypromieniowanego w kierunku obserwatora przez

jednostke powierzchni i na jednostke kata bryłowego. Luminancja a nie nateżenie okresla jaskrawosc jakiegos okreslonego punktu. Dlatego od luminancji zależy ostatecznie wydolnosc wzrokowa i wygoda widzenia.

 

Kontrast Przy niskich poziomach oswietlenia detekcja jest

możliwa dziekiżnicy luminancji przedmiotu i tła

(kontrast luminancji).

 

 

 

Parametry wpływajace na wydolnosc wzrokowa i wygode widzenia W oswietleniu stacjonarnym wprowadza sie tak swiatło na ulice, że tło jest jasniejsze niż obiekty postrzegane, przez co wytwarza sie kontrast ujemny (negatywny). Efektem jest widzenie ciemnych sylwetek na jasniejszym tle jezdni. Zaleta tego sposobu oswietlania jest zminimalizowanie wpływu olsnienia na niezawodnosc widzenia. W przypadku

wytworzenia kontrastu dodatniego (pozytywnego) oprawy oswietleniowe musiałyby byc umieszczone na niskiej wysokosci powodujac przy tym niemożliwe do akceptacji olsnienie.

Droga czesc przestrzeni, przeznaczona do ruchu pojazdów i pieszych, wraz z towarzyszacymi urzadzeniami inżynieryjnymi (słupy, rowy itp.) i komunikacyjnymi (znaki drogowe, przystanki,

przejscia dla pieszych itp.).

Ulica czesc przestrzeni przeznaczona do ruchu pojazdów i pieszych, wraz z urzadzeniami inżynieryjnymi (systemy kanalizacji, oswietlenie itp.) i komunikacyjnymi (chodniki, kraweżniki itp.).

Jezdnia – jest to czesc drogi przeznaczona do ruchu pojazdów.

Nawierzchnia drogowa – jest to utwardzona warstwa materiału (najczesciej bitumicznego) pokrywajaca czesc drogi lub ulicy, służ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin