cw 1 - DETEKTORY.doc

(334 KB) Pobierz
Ćwiczenie 1 – „DETEKTORY”

Ćwiczenie 1 – „DETEKTORY”

 

Wejście

 

·         Na czym polega strojenie indukcyjnego czujnika pętlowego?

Strojenie indukcyjnego czujnika pętlowego polega na zestrojeniu generatora G1 oraz wewnętrznego generatora G2 na tą samą częstotliwość. Generatory te wprowadzane są od niezrównoważonego mostka. Jeśli zmiana indukcyjności pętli wynosi co najmniej 0,1% to na wyjściu układu mostka otrzymujemy sygnał ciągły.

 

·         Dlaczego stosujemy skokową zmianę częstotliwości ?

 

·         Co to jest elektryczna długość pojazdu

lpoj = Vpi ∙ tai - la

Vpi – prędkość pojazdu

la- parametry geometryczne pętli

tai – czas zajętości detektorów

 

·         Schemat blokowy indukcyjnego detektora pętlowego wraz z zaznaczeniem elementów regulacji

Elementy regulacji – strojenie i obecność

 

·         Charakterystyka impedancja – częstotliwość

 

·         Jak zmienia się częstotliwość jak się pojawia pojazd

Wraz ze wzrostem impedancja częstotliwość rośnie, osiąga pewien poziom i maleje

 

zejście

 

·         Zasada działania detektora mikroprocesorowego (Jak wykrywany jest pojazd) ?

 

Mikroprocesor w kolejnych cyklach pomiarowych dokonuje pomiaru częstotliwości rezonansowej obwodu zawierającego cewkę detektora. Odpowiednia liczba zliczonych impulsów w każdym cyklu pomiarowym mikroprocesora zależy od częstotliwości generatora zasilającego cewkę (pętlę). Jednocześnie w tym czasie zliczana jest liczba impulsów z generatora wzorcowego. Różnica liczby odpowiednio zliczonych w kolejnych cyklach pomiarowych jest miarą zmian częstotliwości generatora pętli, umożliwiających wykrycie pojazdu znajdującego się nad pętlą detektora.

 

Detektor MD1 zawiera układ porównujący częstotliwości dwóch pętli, przy czym każda pętla (1 lub 2) wysterowuje generator (G1 lub G2), co umożliwia uzyskanie częstotliwości f01 lub f02, natomiast w celu uniknięcia szkodliwych sprzężeń wartości tych częstotliwość z reguły różnią się od siebie. Porównania częstotliwości f01 z f02 dokonuje się za pomocą mikroprocesora, który sterując kluczem elektronicznym zlicza kolejno impulsy, zależne raz od częstotliwości f01 a raz od częstotliwości f02

 

·         Wpływ wysokości pojazdu na pomiar (detekcje)

 

·         Na czym polega strojenie na ciemne i na jasno ?

 

 

Strojenie na jasno – przy najeździe pojazdu na pętlę zapala się lampka

Strojenie na ciemno - przy najeździe pojazdu na pętlę lampka gaśnie

 

·         Od czego zależy czułość indukcyjnego czujnika pętlowego, jak ją zwiększamy ?

 

-          regulacja wzmocnienia (wzmacniacz)

-          zmiany geometryczne pętli

-          zwiększenie częstotliwości generatora wzorcowego co powoduje większe prądy wirowe a co za tym idzie większe straty (taką regulacje możemy prowadzić do momentu aż nie wejdziemy na częstotliwość radiową ok. 150Hz)

 

·         Zalety indukcyjnych czujników pętlowych

 

-          nie reaguje na ludzi i zwierzęta

-          reaguje na metal

-          obszar percepcji czujnika jest określony przez jego wymiary geometryczne

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin