ZASADA 6S.pdf
(
68 KB
)
Pobierz
zasada 6s.handout
ZASADA 6S
[opracowanie: Bożena Wołoszyn]
Reakcja dorosłych na niewłaściwe zachowania dzieci powinna być:
1. Szybka
, czyli powinna nastąpić natychmiast po danym niepożądanym zachowaniu, ponieważ
wyciąganie konsekwencji w kilka dni lub nawet w kilka godzin po zachowaniu jest odbierane przez
dziecko jako niesprawiedliwą przykrość, nie ma więc odpowiedniego działania wychowawczego. Poza
tym długie oczekiwanie na karę jest dla dziecka psychicznym cierpieniem.
2. Skuteczna
, czyli doprowadzona do końca. Żadna konsekwencja nie przyniesienie zakładanego.
efektu, jeżeli dorośli zrezygnują lub przerwą swoją reakcję w połowie. Dla dziecka jest to informacja,
że po „gadaniu starych" i tak nic się nie zdarzy, albo też, że po godzinie im przejdzie i zapomną o
karze; dziecko nabiera przekonania o własnej bezkarności.
3. S
prawiedliwa
- kara powinna być adekwatna do przewinienia, tzn., że nie powinna być ani zbyt
surowa, ani zbyt łagodna. Konsekwencje niepożądane zachowania powinny być stałe.
4. Słuszna
- konsekwencja powinna być ściśle związana z rzeczywistym przewinieniem dziecka,
karanie dziecka za to np., że dało się złapać na ściąganiu, a nie fakt ściągania uczy je, że nie ma nic
złego w jego niewłaściwym postępowaniu, a błędem było to, że dało się na tym zachowaniu
przyłapać.
5. Sympatyczna
- dziecko nie jest przestępcą i nie jest złe, popełnia błędy, za które musi ponieść
odpowiednią karę, ale nie powinno się czuć odrzucone i osamotnione.
6. Słowna
, ponieważ kary cielesne nie są skutecznymi metodami wychowawczymi; zadając ból
dzieciom nie tylko je poniżamy, ale też nie uczymy żadnych zasad.
© Fabryka Projektów Społecznych
www.fundacjafps.pl
Plik z chomika:
Aislyn
Inne pliki z tego folderu:
ZASADA 6S.pdf
(68 KB)
WINDSOR.pdf
(125 KB)
TRUDNE ZACHOWANIA.pdf
(72 KB)
TREŚCI KOREKCYJNE.pdf
(73 KB)
STYLE KOMUNIKACYJNE.pdf
(71 KB)
Inne foldery tego chomika:
Antropologia kultury
Bio, Neuro, Anatomia
Deva Premal
DUCHOWOŚĆ
ETNO
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin