Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej dla dzieci 3 i 4 – letnich na miesiąc MARZEC ROK SZKOLNY 2009/2010
Opracowanie: Anna Gospodarek
Tematy kompleksowe:
1. Moja siostra i mój brat, kolorowy z nimi świat!
2. Wiosna zaraz tu przybędzie, kolorowo będzie wszędzie!
3. Wielkanocne to pisanki, wyklejanki, malowanki
TEMAT I : Moja siostra i mój brat, kolorowy z nimi świat!
Treści z podstawy programowej:
Obszar 1:
uświadamiania własnej osoby – To ja
budowania pozytywnych relacji w kontaktach społecznych
Obszar 2:
wykonywania czynności samoobsługowych
Obszar 5 :
dbałości o zdrowie,
rozwijania sprawności ruchowej
Obszar 6:
przestrzegania zasad bezpieczeństwa na drodze
Obszar 8:
śpiewania piosenek
Obszar 9:
odbioru dzieł sztuki
Obszar 13:
liczenie
Obszar 14:
doskonalenia percepcji słuchowej
Obszar 15:
uświadamiania związków w rodzinie
Sytuacje edukacyjne
pomoce dydaktyczne
Cele operacyjne lub przewidywane osiągnięcia dzieci
Uwagi
1. Gdzie lubimy spacerować z rodzeństwem – spacer w okolicy przedszkola, wskazywanie przez dzieci ulubionych miejsc rodzinnych spacerów.
− potrafi wskazać miejsce, w którym mieszka, np. dom, blok ( 3- latek),
− potrafi nazwać swoją miejscowość i ulicę, na której mieszka ( 4- latek),
− przyzwyczaja się do zdrowego trybu życia
− wie, że dziecko może poruszać się po ulicy tylko pod opieką osoby dorosłej
2. Moja siostra, mój brat – „Rodzeństwo” – nauka wiersza E. Szelburg – Zarembiny.
Śr. dyd.:tekst wiersza, sylwety do wiersza, liczmany dla 4- latków,.
− uważnie słucha opowiadań i wierszy przedstawianych przez nauczyciela
- opowiada treść wysłuchanego utworu własnymi słowami ( 4- latek),
− zna imiona rodziców i rodzeństwa ( 3 – latek),
- używa zwrotów oznaczających stopień pokrewieństwa, siostra, brat ( 3- latek),
− wie, jaką rolę pełnią członkowie w jego rodzinie ( 4- latek),
− wyznacza wynik dodawania i odejmowania w zakresie 5, pomagając sobie liczeniem na palcach lub na liczmanach ( 4- latek)
3. W parach – zestaw zabaw ruchowych według W. Sherborne
− porusza się prawidłowo, zachowując równowagę w czasie chodzenia, biegania, podskakiwania
wskakuje obunóż do obręczy ( 4- latek),
− uczestniczy w zajęciach ruchowych organizowanych przez nauczyciela
naśladuje ruchy demonstrowane przez nauczyciela ( 4- latek),
- doskonali sprawność i umiejętność współpracy podczas ćwiczeń.
4. Razem nigdy nie jest nudno – nauka piosenki „Razem”, zabawa ilustracyjna do piosenki.
Śr. dyd.:CD, instrumenty perkusyjne.
- poznaje słowa i melodię piosenki ( 3 – latek),
- ilustruje ruchem treść piosenki ( 4 –latek),
- śpiewa w grupie wspólnie z innymi dziećmi po tygodniu ( 3- latek),
− próbuje ilustrować treść piosenki ruchem ( 3- latek),
− potrafi przedstawiać ruchem treść piosenek ( 4- latek).
- stara się zagrać na wybranym instrumencie perkusyjnym ( 3- latek)
5. Malutki braciszek, malutka siostrzyczka – modelowanie z plasteliny własnego portretu ( 4- latek), dorysowanie brakujących elementów twarzy kredką ( 3 – latek)
- tworzy pracę plastyczną, używając plasteliny ( 4- latek),
- zapoznaje się z nową formą płaskorzeźbą ( 4- latek),
− zdobywa nowe doświadczenia plastyczne ( 4- latek)
- ogląda ilustracje, zdjęcia, reprodukcje – przedstawiające portrety ludzi ( 3- latek)
- rysuje kredką świecową ( 3- latek),
Inne działania podejmowane z dziećmi:
ü Zabawa ruchowa „ Omiń przeszkodę”, zabawa ruchowa w parach „Huśtawka”,
ü „Jaki to taniec?”, „ Turlanie piłki” – zabawa muzyczno – ruchowa, zabawa orientacyjno – porządkowa „ Znajdź sobie parę”,
ü „Lustro” zabawa w parach, wzajemne naśladowanie ruchów i mimiki, zabawa ruchowa z czworakowaniem „Tunel”,
ü „Po omacku” – zabawa integracyjna, głaskanie się wzajemne po twarzach z zamkniętymi oczami i zgadywanie miny, jaką robi partner,
ü zabawa rytmiczna „Ty i ja” – rytmizowanie tekstu,
ü pomoc w przygotowani tablicy tematycznej,
ü rodzeństwo – wyjaśnienie pojęć: rodzeństwo, jedynak, brat, siostra; ustalenie kto w grupie jest jedynakiem, a kto ma rodzeństwo,
ü „Tomek i dzidziuś” – wysłuchanie opowiadania nauczyciela,,
ü portret – rysowanie kredkami rodzeństwa ( prawdziwego lub z wyobraźni),
ü przeliczanie sióstr, braci, lalek, itp. Porządkowanie zgodnie z poleceniami nauczyciela,
ü „Piotruś” – poznanie zasad gry w karty, wyszukanie i połączenie wszystkich par ze sobą, demonstracja nieparzystego „Piotrusia”,
ü prezent dla malucha – składanki z papieru,
ü zabawa dydaktyczna – do pary – wyszukiwanie przedmiotów tworzących parę – buty, skarpety, rękawiczki, itp.
ü Zabawa w liczenie „Ile? Tyle!” wskazywanie przedmiotów w sali , których jest więcej niż jeden,
ü Przeliczanie dziewczynek i chłopców w grupie, próba przeliczania krzesełek w sali,
ü „Koty śpią – koty na spacerze” – zabawa naśladowcza,
ü kołysanki – rozmowy na temat usypiania: opowiadanie dzieci o sposobach na zasypianie: słuchanie kołysanek, bajek, itp.),
ü „Usypianie misia” – zabawa z dziećmi każde tuli przyulankę ( tuli, kładzie w łóżeczku, kołysze, itp.),
ü zabawa ruchowa przy muzyce – zasypianie,
ü kołysanka – usypianka – zabawa artykulacyjna – naśladowanie odgłosów spania i usypiania,
ü „Niewidzialna plastelina” słuchanie wiersza D. Wawiłow – dostrzeżenie zawartego w nim humoru,
ü lepienie z plasteliny, rysunke dowolny, kolorowanki,
ü zabawy z instrumentami perkusyjnymi.
TEMAT II: Wiosna zaraz tu przybędzie, kolorowo będzie wszędzie!
Obszar 1
kształtowania nawyków higienicznych
przyzwyczajania do utrzymywania w porządku rzeczy i otoczenia
Obszar 3:
umiejętności w zakresie porozumiewania się
stosowania poprawnych form gramatycznych
Obszar 4:
Porównywanie i grupowanie obiektów
Obszar 5:
dbałości o zdrowie
Rozwijanie sprawności ruchowej
Obszar 7:
aktywnego uczestniczenia w różnego typu przedstawieniach
wyrabiania wrażliwości muzycznej
śpiewanie piosenek
osiągania umiejętności w zakresie:odbioru dzieł sztuki
kształtowania umiejętności twórczych
Obszar 10:
Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez budzenie zainteresowań technicznych
Obszar 11:
rozpoznawania zjawisk atmosferycznych w różnych porach roku i zachowania się odpowiednio
do pogody
Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania
...
irinka123