Plan Marzec 20092010.doc

(202 KB) Pobierz

Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej dla dzieci 3 i 4 – letnich na miesiąc MARZEC ROK SZKOLNY 2009/2010

Opracowanie: Anna Gospodarek

 

Tematy kompleksowe:

1.      Moja siostra i mój brat, kolorowy z nimi świat!

2.      Wiosna zaraz tu przybędzie, kolorowo będzie wszędzie!

3.      Wielkanocne to pisanki, wyklejanki, malowanki

TEMAT I : Moja siostra i mój brat, kolorowy z nimi świat!

Treści z podstawy programowej:

Obszar 1:

uświadamiania własnej osoby – To ja

budowania pozytywnych relacji w kontaktach społecznych

Obszar 2:

wykonywania czynności samoobsługowych

Obszar 5 :

dbałości o zdrowie,

rozwijania sprawności ruchowej

Obszar 6:

przestrzegania zasad bezpieczeństwa na drodze

Obszar 8:

śpiewania piosenek

Obszar 9:

odbioru dzieł sztuki

Obszar 13:

liczenie

Obszar 14:

doskonalenia percepcji słuchowej

Obszar 15:

uświadamiania związków w rodzinie

Sytuacje edukacyjne

pomoce dydaktyczne

Cele operacyjne lub przewidywane osiągnięcia dzieci

Uwagi

1. Gdzie lubimy spacerować z rodzeństwem spacer w okolicy przedszkola, wskazywanie przez dzieci ulubionych miejsc rodzinnych spacerów.

potrafi wskazać miejsce, w którym mieszka, np. dom, blok ( 3- latek),

potrafi nazwać swoją miejscowość i ulicę, na której mieszka ( 4- latek),

przyzwyczaja się do zdrowego trybu życia

wie, że dziecko może poruszać się po ulicy tylko pod opieką osoby dorosłej

 

2. Moja siostra, mój brat – „Rodzeństwo” – nauka wiersza E. Szelburg Zarembiny.

Śr. dyd.:tekst wiersza, sylwety do wiersza, liczmany dla 4- latków,.

uważnie słucha opowiadań i wierszy przedstawianych przez nauczyciela

- opowiada treść wysłuchanego utworu własnymi słowami ( 4- latek),

zna imiona rodziców i rodzeństwa ( 3 – latek),

- używa zwrotów oznaczających stopień pokrewieństwa, siostra, brat ( 3- latek),

wie, jaką rolę pełnią członkowie w jego rodzinie ( 4- latek),

wyznacza wynik dodawania i odejmowania w zakresie 5, pomagając sobie liczeniem na palcach lub na liczmanach ( 4- latek)

 

3. W parach – zestaw zabaw ruchowych według W. Sherborne

porusza się prawidłowo, zachowując równowagę w czasie chodzenia, biegania, podskakiwania

wskakuje obunóż do obręczy ( 4- latek),

uczestniczy w zajęciach ruchowych organizowanych przez nauczyciela

naśladuje ruchy demonstrowane przez nauczyciela ( 4- latek),

- doskonali sprawność i umiejętność współpracy podczas ćwiczeń.

 

4. Razem nigdy nie jest nudnonauka piosenki „Razem”, zabawa ilustracyjna do piosenki.

Śr. dyd.:CD, instrumenty perkusyjne.

- poznaje słowa i melodię piosenki ( 3 – latek),

- ilustruje ruchem treść piosenki ( 4 –latek),

  - śpiewa w grupie wspólnie z innymi dziećmi po tygodniu ( 3- latek),

próbuje ilustrować treść piosenki ruchem ( 3- latek),

potrafi przedstawiać ruchem treść piosenek ( 4- latek).

  - stara się zagrać na wybranym instrumencie perkusyjnym ( 3- latek)

 

5. Malutki braciszek, malutka siostrzyczka – modelowanie z plasteliny własnego portretu ( 4- latek), dorysowanie brakujących elementów twarzy kredką ( 3 – latek)

- tworzy pracę plastyczną, używając plasteliny ( 4- latek),

- zapoznaje się z nową formą płaskorzeźbą ( 4- latek),

zdobywa nowe doświadczenia plastyczne ( 4- latek)

  - ogląda ilustracje, zdjęcia, reprodukcje – przedstawiające portrety ludzi ( 3- latek)

- rysuje kredką świecową ( 3- latek),

 

Inne działania podejmowane z dziećmi:

ü       Zabawa ruchowa „ Omiń przeszkodę”, zabawa ruchowa w parach „Huśtawka”,

ü       „Jaki to taniec?”, „ Turlanie piłki” – zabawa muzyczno – ruchowa, zabawa orientacyjno – porządkowa „ Znajdź sobie parę”,

ü       „Lustro” zabawa w parach, wzajemne naśladowanie ruchów i mimiki, zabawa ruchowa z czworakowaniem „Tunel”,

ü       „Po omacku” – zabawa integracyjna, głaskanie się wzajemne po twarzach z zamkniętymi oczami i zgadywanie miny, jaką robi partner,

ü       zabawa rytmiczna „Ty i ja” – rytmizowanie tekstu,

ü       pomoc w przygotowani tablicy tematycznej,

ü       rodzeństwo – wyjaśnienie pojęć: rodzeństwo, jedynak, brat, siostra; ustalenie kto w grupie jest jedynakiem, a kto ma rodzeństwo,

ü       „Tomek i dzidziuś” – wysłuchanie opowiadania nauczyciela,,

ü       portret – rysowanie kredkami rodzeństwa ( prawdziwego lub z wyobraźni),

ü       przeliczanie sióstr, braci, lalek, itp. Porządkowanie zgodnie z poleceniami nauczyciela,

ü       „Piotruś” – poznanie zasad gry w karty, wyszukanie i połączenie wszystkich par ze sobą, demonstracja nieparzystego „Piotrusia”,

ü       prezent dla malucha – składanki z papieru,

ü       zabawa dydaktyczna – do pary – wyszukiwanie przedmiotów tworzących parę – buty, skarpety, rękawiczki, itp.

ü       Zabawa w liczenie „Ile? Tyle!” wskazywanie przedmiotów w sali , których jest więcej niż jeden,

ü       Przeliczanie dziewczynek i chłopców w grupie, próba przeliczania krzesełek w sali,

ü       „Koty śpią – koty na spacerze” – zabawa naśladowcza,

ü       kołysanki – rozmowy na temat usypiania: opowiadanie dzieci o sposobach na zasypianie: słuchanie kołysanek, bajek, itp.),

ü       „Usypianie misia” – zabawa z dziećmi każde tuli przyulankę ( tuli, kładzie w łóżeczku, kołysze, itp.),

ü       zabawa ruchowa przy muzyce – zasypianie,

ü       kołysanka – usypianka – zabawa artykulacyjna – naśladowanie odgłosów spania i usypiania,

ü       „Niewidzialna plastelina” słuchanie wiersza D. Wawiłow – dostrzeżenie zawartego w nim humoru,

ü       lepienie z plasteliny, rysunke dowolny, kolorowanki,

ü       zabawy z instrumentami perkusyjnymi.

TEMAT II: Wiosna zaraz tu przybędzie, kolorowo będzie wszędzie!

Treści z podstawy programowej:

Obszar 1

budowania pozytywnych relacji w kontaktach społecznych

Obszar 2:

kształtowania nawyków higienicznych

przyzwyczajania do utrzymywania w porządku rzeczy i otoczenia

Obszar 3:

umiejętności w zakresie porozumiewania się

stosowania poprawnych form gramatycznych

Obszar 4:

Porównywanie i grupowanie obiektów

Obszar 5:

dbałości o zdrowie

Rozwijanie sprawności ruchowej

Obszar 6:

przestrzegania zasad bezpieczeństwa na drodze

Obszar 7:

aktywnego uczestniczenia w różnego typu przedstawieniach

Obszar 8:

wyrabiania wrażliwości muzycznej

śpiewanie piosenek

Obszar 9:

osiągania umiejętności w zakresie:odbioru dzieł sztuki

kształtowania umiejętności twórczych

Obszar 10:

Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez budzenie zainteresowań technicznych

Obszar 11:

rozpoznawania zjawisk atmosferycznych w różnych porach roku i zachowania się odpowiednio

do pogody

Obszar 14:

Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania

Sytuacje edukacyjne

pomoce dydaktyczne

Cele operacyjne lub przewidywane osiągnięcia dzieci

Uwagi

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin