Plan pracy z dzieckiem zdolnym i o specjalnych potrzebach edukacyjnych.docx

(36 KB) Pobierz

Plan pracy z dzieckiem zdolnym i o specjalnych potrzebach edukacyjnych

Plan pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych

1. Sfera emocjonalno – społeczna

Działania:

- wdrażanie do czynnego udziału „w zabawie” z innymi,

- kształtowanie umiejętności współżycia w grupie, nawiązywania kontaktów,

- kształtowanie pozytywnej samooceny i wiary we własne możliwości,

- dostarczanie okazji do przeżywania pozytywnych doświadczeń, takich jak życzliwość, tolerancja, empatia,

- rozwijanie umiejętności radzenia sobie z niepowodzeniami i porażkami,

- nabywanie umiejętności przezwyciężania lęku i niepewności,

- rozmowy indywidualne z rodzicami, udzielanie wskazówek praktycznych.

2. Trudności ze sprawnością manualną.


http://www.wychowanieprzedszkolne.pl/reklama.png
http://bi.gazeta.pl/im/2/9420/m9420082,PRESTO-110411-3-300X100.jpg 

 

Działania:

- doskonalenie małej motoryki poprzez: rysowanie kredkami, malowanie farbami, kolorowanie, wycinanie, odrysowywanie figur geometrycznych i innych przedmiotów,

- doskonalenie umiejętności modelowania w plastelinie, glinie, masie solnej,

- ćwiczenia grafomotoryczne (pisanie po śladzie)

3. Trudności z koordynacją ruchową.

Działania:

- doskonalenie sprawności ruchowej poprzez systematyczne zabawy i ćwiczenia gimnastyczne,

- pobyt na świeżym powietrzu

4.Trudności z koordynacją wzrokowo-ruchową

Działania:

- układanie puzzli, malowanie, kolorowanie wg wzoru, cięcie nożyczkami, układanie klocków wg wzoru,

- konstruowanie budowli z różnych klocków ( dużych i drobnych),

- ćwiczenia grafomotoryczne

Plan pracy z dzieckiem zdolnym

1. Zdolność szybkiego zapamiętywania tekstów.

Działania:

- udział w inscenizacjach, teatrzykach przedszkolnych, konkursach recytatorskich, występach publicznych

2. Mowa i myślenie.

Działanie:

- zachęcanie do samodzielnego myślenia i rozwiązywania zadań,

- stawianie pytań problemowych pobudzających myślenie twórcze i krytyczne,

- rozbudzanie ciekawości, wyobraźni, zachęcanie do samodzielnego generowania oryginalnych pomysłów

3. Zdolności matematyczne.

Działanie:

- przydzielanie trudniejszych zadań do rozwiązania podczas pracy indywidualnej i zbiorowej,

- przydzielanie dodatkowych zadań mobilizujących do wysiłku intelektualnego i zaangażowania,

- stopniowe zwiększanie wymagań

4. Zdolności muzyczno – taneczne.

Działania:

- objęcie programem „Tańce ludowe w edukacji przedszkolnej”,

- wprowadzanie tańców integracyjnych,

- udział w konkursach, występach publicznych

5. Zdolności plastyczne.

Działania:

- organizowanie miejsca pracy do działań plastycznych, zawierające różnorodne materiały,

- tworzenie sytuacji do eksperymentowania z kolorami i różnymi metodami plastycznymi,

- tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznaniu różnych stylów plastycznych : malarstwo, rzeźba, sztuka ludowa,

- inspirowanie do pracy twórczej poprzez wyzwalanie ciekawości i aktywności,

- udział w konkursach plastycznych

Opracowała Edyta Wójcik

Przedszkole Publiczne nr 188 w Krakowie

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin