Lateralizacja.pdf

(163 KB) Pobierz
Microsoft Word - Lateralizacja.doc
Lateralizacja – wybrane problemy
Elżbieta Bober
Lateralizacja to funkcjonalna przewaga stronna ciała człowieka, przejawiająca
się jako preferencja do używania ręki, oka, nogi i ucha leżących po tej samej
stronie ciała.
Dziecko rodzi się z określoną predyspozycją do danego typu lateralizacji, który
w ciągu życia ustala się w kierunku określonego modelu lateralizacji.
Wyróżnia się następujące rodzaje lateralizacji:
1. lateralizacja jednorodna: -prawostronna (przeważa sprawność prawej ręki,
prawego oka, prawej nogi) ; - lewostronna (przewaga sprawności lewej ręki,
lewego oka, lewej nogi).
2. lateralizacja niejednorodna : - skrzyżowana (np. sprawniejsza lewa ręka,
prawe oko, lewa noga lub prawa ręka, lewe oko, prawa (lewa) noga) .
lateralizacja osłabiona (dziecko jest np. oburęczne lub obuoczne, obunożne).
Ustalanie się dominacji ręki jest sprawą indywidualną i przebiega w
różnorodny sposób u poszczególnych dzieci. U dzieci oburęcznych proces
lateralizacji przebiega w sposób zwolniony. Obie ręce tych dzieci są
zazwyczaj mało sprawne, często występuje również brak koordynacji
między nimi. Jeśli dziecko posługuje się na zmianę prawą i lewą ręką
powyżej 10r.ż. to objaw ten możemy interpretować jako zaburzenie rozwoju.
Dzieci takie zazwyczaj napotykają na trudności w nauce.
Przyjmuje się, że:
u większości dzieci w wieku 2 – 3 r.ż. można stwierdzić silnie
ukształtowaną praworęczność :
leworęczność – ustala się zazwyczaj między 3 – 4 r.ż ;
oburęczność – jest częstym zjawiskiem u dzieci do 4 r.ż
W ciągu pierwszego roku nauki szkolnej powinna się ustalić dominacja ręki.
Powyżej 10 r.ż nieustalona lateralizacja może być uznawana za zaburzenie
rozwoju.
2
Aby uchronić dziecko przed konsekwencjami niewłaściwych nawyków
ruchowych, kształtujących się od okresu niemowlęcego aż do końca nauczania
wczesnoszkolnego, czyli do momentu, kiedy opanowuje ono w sposób
automatyczny czynność pisania, konieczna jest ocena dominacji stronnej u
dziecka, u którego obserwujemy zakłócenia w procesie lateralizacji.
Jeśli podczas spontanicznej aktywności dziecka zaobserwujemy, że:
- dziecko posługuje się ręką lewą, raz lewą a raz prawą, czasami
posługuje się na równi obiema
- przy czynnościach grafomotorycznych – wykonuje je niechętnie,
niedbale bądź nie nadąża za grupą
- szybko się męczy i zniechęca podczas wykonywania czynności
manualnych
- ma trudności w przyswajaniu pojęć określających kierunki przestrzenne
oraz w orientacji w stronach swego ciała
a podczas nauki pisania:
- kreśli litery niekształtnie
- w nierównych odstępach
- opuszcza linijkę bądź zaczyna pisać od środka kartki
- pisze „pismem lustrzanym’’, czyli kreśli znaki stanowiące zwierciadlane
odbicie pisma normalnego
to musimy skierować dziecko do psychologa, który określi przyczyny trudności
i ustali odpowiednie oddziaływania usprawniające.
Postępowanie z dziećmi o zaburzonej lateralizacji i obniżonej sprawności
manualnej
W przypadku dzieci o obniżonej sprawności manualnej (zarówno leworęcznych
jak i praworęcznych, czy oburęcznych) usprawniamy motorykę ręki wiodącej
(bądź obu rąk), zwracając uwagę na:
3
pozycję dziecka przy pisaniu (wyprostowane plecy, właściwie ułożone
ręce na stoliku, stopy oparte o podłoże)
sposób trzymania ołówka, kredki
i wprowadzając różnorodne ćwiczenia :
ćwiczenia prawidłowego uchwytu i sposobu trzymania ołówka, kredki...
ćwiczenia zdolności do kontrolowania siły nacisku ręki dziecka w trakcie
pisania, rysowania
wytwarzanie nawyków ruchowych związanych z kierunkiem pisania
ćwiczenia precyzji ruchów
ćwiczenia współpracy oka i ręki
ćwiczenia relaksacyjne – w przerwie między ćwiczeniami graficznymi
Odpowiednie ćwiczenia grafomotoryczne pomagają dziecku w osiągnięciu
gotowości do nauki pisania, służą także korygowaniu nieprawidłowej techniki
rysowania i pisania.
W przypadku dzieci leworęcznych pamiętamy o następujących zasadach:
kartka (zeszyt) powinna być ułożona ukośnie, jej lewy górny róg
skierowany ku górze
lampka oświetlająca stanowisko pracy dziecka jest ustawiona z prawej
strony, aby cień ręki nie utrudniał pisania
dziecko dowolnie reguluje kąt nachylenia kartki
kartka znajduje się na lewo od osi ciała
w szkole dziecko siedzi z lewej strony ławki (jeśli ma praworęcznego
sąsiada) wówczas dzieci nie przeszkadzają sobie nawzajem podczas
pisania.
4
Przykładowe zabawy dla dzieci z zaburzeniami lateralizacji
Zabawa 1.
Dziecko stoi przed terapeutą.
Polecenie: „ Podskakujemy w miejscu przez kilka minut.
Stop. Zatrzymujemy się. Kładziemy obie dłonie na klatce piersiowej.
Przesuwamy dłonie w kierunku bijącego serca .
Czujemy bicie serca, wsłuchujemy się w jego rytm .
Informacja: „ Serce mamy po lewej stronie. Abyś zapamiętał, założę Ci frotkę
na tę rękę, która jest bliżej serca. Podnieś tę rękę do góry – to jest
lewa ręka”.
Polecenie: „ Załóż drugą frotkę na kostkę lewej nogi ”.
Informacja: „ Frotka jest na lewej nodze ”.
Polecenie: „ Podnieś do góry rękę na której nie ma frotki. To jest prawa ręka .”
Złap się prawą ręką za prawą kostkę ”. itp.
Zabawa 2.
„Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę siedem?
Tak jest jeden – tupnięcie prawą nogą
Tak jest dwa – tupnięcie lewą nogą
Tak jest trzy – przyklęk na prawe kolano
Tak jest cztery – przyklęk na lewe kolano
Tak jest pięć – podparcie prawym łokciem
Tak jest sześć – podparcie lewym łokciem
A tak siedem – podparcie się czołem.
Inne zabawy
Naprzemienne dotykanie – prawą ręką lewe kolano; lewą ręką prawe
ucho itp. chwytanie woreczka z ryżem– raz prawą ręką a raz lewą;
kopanie piłki do bramki – raz prawą nogą a raz lewą itp.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin