Lateralizacja.pdf
(
163 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - Lateralizacja.doc
Lateralizacja – wybrane problemy
Elżbieta Bober
Lateralizacja to funkcjonalna przewaga stronna ciała człowieka, przejawiająca
się jako preferencja do używania ręki, oka, nogi i ucha leżących po tej samej
stronie ciała.
Dziecko rodzi się z określoną predyspozycją do danego typu lateralizacji, który
w ciągu życia ustala się w kierunku określonego modelu lateralizacji.
Wyróżnia się następujące rodzaje lateralizacji:
1.
lateralizacja jednorodna:
-prawostronna
(przeważa sprawność prawej ręki,
prawego oka, prawej nogi) ; -
lewostronna
(przewaga sprawności lewej ręki,
lewego oka, lewej nogi).
2.
lateralizacja niejednorodna
: -
skrzyżowana
(np. sprawniejsza lewa ręka,
prawe oko, lewa noga lub prawa ręka, lewe oko, prawa (lewa) noga) .
lateralizacja osłabiona
(dziecko jest np.
oburęczne
lub obuoczne, obunożne).
Ustalanie się dominacji ręki jest sprawą indywidualną i przebiega w
różnorodny sposób u poszczególnych dzieci. U dzieci oburęcznych proces
lateralizacji przebiega w sposób zwolniony. Obie ręce tych dzieci są
zazwyczaj mało sprawne, często występuje również brak koordynacji
między nimi. Jeśli dziecko posługuje się na zmianę prawą i lewą ręką
powyżej 10r.ż. to objaw ten możemy interpretować jako zaburzenie rozwoju.
Dzieci takie zazwyczaj napotykają na trudności w nauce.
Przyjmuje się, że:
u większości dzieci w wieku
2 – 3 r.ż.
można stwierdzić silnie
ukształtowaną
praworęczność
:
leworęczność
– ustala się zazwyczaj między
3 – 4 r.ż ;
oburęczność
– jest częstym zjawiskiem u dzieci
do 4 r.ż
W ciągu pierwszego roku nauki szkolnej powinna się ustalić dominacja ręki.
Powyżej 10 r.ż nieustalona lateralizacja może być uznawana za zaburzenie
rozwoju.
2
Aby uchronić dziecko przed konsekwencjami niewłaściwych nawyków
ruchowych, kształtujących się od okresu niemowlęcego aż do końca nauczania
wczesnoszkolnego, czyli do momentu, kiedy opanowuje ono w sposób
automatyczny czynność pisania, konieczna jest ocena dominacji stronnej u
dziecka, u którego obserwujemy zakłócenia w procesie lateralizacji.
Jeśli podczas spontanicznej aktywności dziecka zaobserwujemy, że:
- dziecko posługuje się ręką lewą, raz lewą a raz prawą, czasami
posługuje się na równi obiema
- przy czynnościach grafomotorycznych – wykonuje je niechętnie,
niedbale bądź nie nadąża za grupą
- szybko się męczy i zniechęca podczas wykonywania czynności
manualnych
- ma trudności w przyswajaniu pojęć określających kierunki przestrzenne
oraz w orientacji w stronach swego ciała
a podczas nauki pisania:
- kreśli litery niekształtnie
- w nierównych odstępach
- opuszcza linijkę bądź zaczyna pisać od środka kartki
- pisze „pismem lustrzanym’’, czyli kreśli znaki stanowiące zwierciadlane
odbicie pisma normalnego
to musimy skierować dziecko do psychologa, który określi przyczyny trudności
i ustali odpowiednie oddziaływania usprawniające.
Postępowanie z dziećmi o zaburzonej lateralizacji i obniżonej sprawności
manualnej
W przypadku dzieci o obniżonej sprawności manualnej (zarówno leworęcznych
jak i praworęcznych, czy oburęcznych) usprawniamy motorykę ręki wiodącej
(bądź obu rąk), zwracając uwagę na:
3
pozycję dziecka przy pisaniu (wyprostowane plecy, właściwie ułożone
ręce na stoliku, stopy oparte o podłoże)
sposób trzymania ołówka, kredki
i wprowadzając różnorodne ćwiczenia :
ćwiczenia prawidłowego uchwytu i sposobu trzymania ołówka, kredki...
ćwiczenia zdolności do kontrolowania siły nacisku ręki dziecka w trakcie
pisania, rysowania
wytwarzanie nawyków ruchowych związanych z kierunkiem pisania
ćwiczenia precyzji ruchów
ćwiczenia współpracy oka i ręki
ćwiczenia relaksacyjne – w przerwie między ćwiczeniami graficznymi
Odpowiednie ćwiczenia grafomotoryczne pomagają dziecku w osiągnięciu
gotowości do nauki pisania, służą także korygowaniu nieprawidłowej techniki
rysowania i pisania.
W przypadku dzieci leworęcznych pamiętamy o następujących zasadach:
kartka (zeszyt) powinna być ułożona ukośnie, jej lewy górny róg
skierowany ku górze
lampka oświetlająca stanowisko pracy dziecka jest ustawiona z prawej
strony, aby cień ręki nie utrudniał pisania
dziecko dowolnie reguluje kąt nachylenia kartki
kartka znajduje się na lewo od osi ciała
w szkole dziecko siedzi z lewej strony ławki (jeśli ma praworęcznego
sąsiada) wówczas dzieci nie przeszkadzają sobie nawzajem podczas
pisania.
4
Przykładowe zabawy dla dzieci z zaburzeniami lateralizacji
Zabawa 1.
Dziecko stoi przed terapeutą.
Polecenie: „
Podskakujemy w miejscu przez kilka minut.
Stop. Zatrzymujemy się. Kładziemy obie dłonie na klatce piersiowej.
Przesuwamy dłonie w kierunku bijącego serca
.
Czujemy bicie serca, wsłuchujemy się w jego rytm
.
Informacja: „
Serce mamy po lewej stronie. Abyś zapamiętał, założę Ci frotkę
na tę rękę, która jest bliżej serca. Podnieś tę rękę do góry – to jest
lewa ręka”.
Polecenie: „
Załóż drugą frotkę na kostkę lewej nogi
”.
Informacja: „
Frotka jest na lewej nodze
”.
Polecenie: „
Podnieś do góry rękę na której nie ma frotki. To jest prawa ręka
.”
„
Złap się prawą ręką za prawą kostkę
”.
itp.
Zabawa 2.
„Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę siedem?
Tak jest jeden – tupnięcie prawą nogą
Tak jest dwa – tupnięcie lewą nogą
Tak jest trzy – przyklęk na prawe kolano
Tak jest cztery – przyklęk na lewe kolano
Tak jest pięć – podparcie prawym łokciem
Tak jest sześć – podparcie lewym łokciem
A tak siedem – podparcie się czołem.
Inne zabawy
•
Naprzemienne dotykanie – prawą ręką lewe kolano; lewą ręką prawe
ucho itp. chwytanie woreczka z ryżem– raz prawą ręką a raz lewą;
kopanie piłki do bramki – raz prawą nogą a raz lewą itp.
5
Plik z chomika:
biechomik
Inne pliki z tego folderu:
1.docx
(29 KB)
Bloki ćwiczeń dodatkowych terapii pedagogicznej.docx
(18 KB)
Forum Serwisu Logopedycznego.docx
(30 KB)
Gimnastyka mózgu.docx
(26 KB)
Jak pracować z dzieckiem o zaburzonej lateralizacji.docx
(20 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin