Bloki ćwiczeń dodatkowych terapii pedagogicznej
mgr Dorota Rudzińska-Friedel
>>Twoja opinia<<
Blok ćwiczeń słuchowych
· słuchanie odgłosów ciszy
· słuchanie szeptów w ciszy - rozumienie słów wypowiedzianych
· słuchanie poleceń mówionych szeptem w ciszy i wykonanie ich ze zrozumieniem
· skakanie rytmów na prawej nodze (do przodu, do tyłu, w prawo, w lewo)
· skakanie rytmów na lewej nodze (do przodu, do tyłu, w prawo, w lewo)
· wystukiwanie, wyklaskiwanie rytmów wg wzorów graficznych
· wysłuchiwanie rytmów i tworzenie ich wzorów graficznych
· wyrazy w wyrazach
· wyrazy o tym samym znaczeniu
· wyrazy przeciwstawne
· dobieranie wyrazów rymujących się
· ile sylab jest w wyrazie, ile liter, ile głosek
· na jaką głoskę zaczyna się wyraz
· na jaką głoskę kończy się wyraz
· mówienie sylabami ze zrozumieniem
· mówienie literami ze zrozumieniem
· rozróżnianie odgłosów
· sprzętów, zwierząt, ludzi, instrumentów, odgłosów miasta
· słuchanie tekstów - odpowiadanie na pytania
· słuchanie tekstów - konstruowanie pytań
Blok ćwiczeń wzrokowych
· taki sam element - konkrety
· taki sam element - figury geometryczne, kształty, wzory
· narysuj tak samo - konkrety, kształty
· układanie elementów wg wzoru (rodzaj puzzli - rozcinamy obrazek, rodzaj rytmu elementy powtarzają się logicznie, dziecko układa lub rysuje)
· ćwiczenia grafomotoryczne
· współrzędne
· wykreślanki tematyczne
· rymowanki - dobieranie wyrazów rymujących się
· taka sama litera - trudne litery
· taka sama sylaba - metoda 18 struktur wyrazowych
· taki sam wyraz - metoda 18 struktur wyrazowych
· łączenie sylab w wyrazy, łączenie sylab w zdania - metoda 18 struktur wyrazowych
· znajdowanie jednego słowa na kartce książki przewracając karty płynnym ruchem
· wodzenie wskaznikiem po linijce tekstu (linijka po linijce ruchem płynnym) z zauważeniem jednego słowa ze zrozumieniem
· rozumienie tekstu czytanego samodzielnie - odpowiadanie na pytania
· rozumienie tekstu czytanego samodzielnie - konstruowanie pytań
Ćwiczenia językowe i wyobraźni
· opis przedmiotów widzianych cały czas (werbalnie potem opisowo)
· opis przedmiotów widzianych określony czas (werbalnie i opisowo)
· opis przedmiotów wyobrażonych (werbalnie i opisowo)
· opis sytuacji widzianych (werbalnie i opisowo)
· opis sytuacji wyobrażanych (werbalnie i opisowo)
· tworzenie skojarzeń bezpośrednich do zadanego wyrazu (werbalnie, opisowo)
· tworzenie skojarzeń pośrednich (werbalnie i opisowo)
· zakreślanie skojarzeń
· łańcuchy skojarzeń (werbalnie i grafomotorycznie)
· wyrazy z wyrazu
· napisz (powiedz) maksymalnie wiele wyrazów zaczynających się głoską ...
· powiedz (napisz) maksymalnie wiele wyrazow kończących się na głoskę ...
· podajemy wyraz np. RADIO dziecko podaje wyraz na każdą literę wyrazu (zapisujemy) - wersja słuchowa trudniejsza
· podajemy x wyrazów - dziecko z pierwszych liter tych wyrazów układa wyraz (wersja słuchowa trudniejsza)
· podajemy x wyrazów - dziecko z ostatnich liter tych wyrazów układa wyraz (wersja słuchowa trudniejsza)
· podajemy x wyrazów - dziecko z pierwszych sylab tych wyrazów układa wyraz (wersja słuchowa trudniejsza)
· podajemy x wyrazów - dziecko z ostatnich sylab tych wyrazów układa wyraz (wersja słuchowa trudniejsza)
· podaję 5 (7 lub więcej) skojarzeń do wyrazy który dziecko ma odgadnąć (wersja słuchowa trudniejsza)
· podaję wyraz do którego dziecko dobiera samo skojarzenia
· ile głosek ma wyraz? (słuchowo trudniej)
· ile liter ma wyraz? (słuchowo trudniej)
· ile głosek E występuje w wyrazie ....... (słuchowo trudniej)
· ile liter B występuje w wyrazie ....... (słuchowo trudniej)
· z ilu sylab składa się wyraz ....... (słuchowo trudniej)
· dopasowywanka - dopasowanie słowa do jego obrazu graficznego
· magia liter
· rozsypane sylaby - układanie wyrazów
· rozsypane wyrazy - układanie zdań
· łączenie sylab w wyrazy - wg 18 struktur wyrazowych
· krótkie wypracowania na zadany temat
· pisanie po śladzie - głośne wg 18 struktur wyrazowych
· wzory grafomotoryczne
· pisanie wg wzoru - głośne wg 18 struktur wyrazowych
· rozsypane sylaby wg 18 struktur wyrazowych - głośne czytanie, pisanie i znajdowanie takich samych sylab
· rozsypane wyrazy wg 18 struktur wyrazowych - głośne czytanie, pisanie i znajdowanie takich samych wyrazów
Ćwiczenia usprawniajace pamięć
· kolory w pamięci
· figury w pamięci
· rzeczowniki w pamięci
· litery w pamięci
· liczby w pamięci
· wyrazy w pamięci
· kołki pamięciowe
· znikający element (konkretny) dziecko patrzy 2 min. (stopniowo skracamy czas zapamiętywania)
· znikający element (elementy abstrakcyjne, figury inne elementy) dziecko patrzy 2 min. (stopniowo skracamy czas zapamiętywania)
Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej i koncentracji uwagi
· ćwiczenia naprzemienne w pozycji leżącej
· ćwiczenia naprzemienne w pozycji stojącej
· znak nieskończoności - ósemka alfabetyczna
· leniwa ósemka - w przestrzeni
· ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej - wodzenie oczami za ruchem terapeuty, następnie za własnym ruchem
· dyktanda graficzne
· wzory do rysowania
· narysuj tak samo
· labirynty
· pisanie "głośne" po śladzie wg 18 struktur wyrazowych
· pisanie "głośne" wg wzoru, wg 18 struktur wyrazowych
Ćwiczenia myślenia logicznego
· co do czego pasuje - elementy konkretne
· co do czego pasuje - elementy abstrakcji
· czego tu brakuje - elementy konkretne (uzupełnienie)
· czego tu brakuje - elementy abstrakcji
· co tu nie pasuje - elementy konkretne wg wielkości koloru, funkcji, zapachu itd.
· co tu nie pasuje - elementy abstrakcji wg wielkości, kształtu koloru itd.
· brakująca figura
· brakujący symbol
· jak to ułożyć - figurę z 16 kwadratów, z figur geometrycznych określoną figurę
· jakiego słowa brakuje w ciągu wyrazów
· ćwiczenia przyczynowo-skutkowe (dobieranie przyczyny do skutku)
· rzeczywistość i fantazja
· prawda i odczucie
· zagadki
· szarady
· zadania z testów inteligencji
· krzyżówki
· orientacja w schemacie własnego ciała
· orientacja kierunków w odniesieniu do środka własnego ciała
· orientacja kierunków w odniesieniu do obiektów trzecich
· orientacja kierunków na płaszczyźnie (kartka papieru) niejednorodnych (liczba parzysta i nieparzysta) - orientacja kierunków w tzw. lustrzanym odbiciu
· umiejętność poruszania się w terenie wg instrukcji
· umiejętność udzielenia instrukcji jak dojść w dane miejsce
· trening liczenia - przeliczanie obiektów zastępczych jednorodnych i niejednorodnych, porównywanie równoliczności zbiorów jednorodnych i niejednorodnych
· trening liczenia - dodawanie odejmowanie wg różnych za każdym razem innych reguł - na dominie, kościach kartach, klockach, patyczkach i innych obiektach zastępczych
biechomik