Bloki ćwiczeń dodatkowych terapii pedagogicznej.docx

(18 KB) Pobierz

Bloki ćwiczeń dodatkowych terapii pedagogicznej

 

mgr Dorota Rudzińska-Friedel

 

 

>>Twoja opinia<<

 

 

Blok ćwiczeń słuchowych

·         słuchanie odgłosów ciszy

·         słuchanie szeptów w ciszy - rozumienie słów wypowiedzianych

·         słuchanie poleceń mówionych szeptem w ciszy i wykonanie ich ze zrozumieniem

·         skakanie rytmów na prawej nodze (do przodu, do tyłu, w prawo, w lewo)

·         skakanie rytmów na lewej nodze (do przodu, do tyłu, w prawo, w lewo)

·         wystukiwanie, wyklaskiwanie rytmów wg wzorów graficznych

·         wysłuchiwanie rytmów i tworzenie ich wzorów graficznych

·         wyrazy w wyrazach

·         wyrazy o tym samym znaczeniu

·         wyrazy przeciwstawne

·         dobieranie wyrazów rymujących się

·         ile sylab jest w wyrazie, ile liter, ile głosek

·         na jaką głoskę zaczyna się wyraz

·         na jaką głoskę kończy się wyraz

·         mówienie sylabami ze zrozumieniem

·         mówienie literami ze zrozumieniem

·         rozróżnianie odgłosów

·         sprzętów, zwierząt, ludzi, instrumentów, odgłosów miasta

·         słuchanie tekstów - odpowiadanie na pytania

·         słuchanie tekstów - konstruowanie pytań

Blok ćwiczeń wzrokowych

·         taki sam element - konkrety

·         taki sam element - figury geometryczne, kształty, wzory

·         narysuj tak samo - konkrety, kształty

·         układanie elementów wg wzoru (rodzaj puzzli - rozcinamy obrazek, rodzaj rytmu elementy powtarzają się logicznie, dziecko układa lub rysuje)

·         ćwiczenia grafomotoryczne

·         współrzędne

·         wykreślanki tematyczne

·         wyrazy w wyrazach

·         rymowanki - dobieranie wyrazów rymujących się

·         wyrazy przeciwstawne

·         wyrazy o tym samym znaczeniu

·         taka sama litera - trudne litery

·         taka sama sylaba - metoda 18 struktur wyrazowych

·         taki sam wyraz - metoda 18 struktur wyrazowych

·         łączenie sylab w wyrazy, łączenie sylab w zdania - metoda 18 struktur wyrazowych

·         znajdowanie jednego słowa na kartce książki przewracając karty płynnym ruchem

·         wodzenie wskaznikiem po linijce tekstu (linijka po linijce ruchem płynnym) z zauważeniem jednego słowa ze zrozumieniem

·         rozumienie tekstu czytanego samodzielnie - odpowiadanie na pytania

·         rozumienie tekstu czytanego samodzielnie - konstruowanie pytań

Ćwiczenia językowe i wyobraźni

·         opis przedmiotów widzianych cały czas (werbalnie potem opisowo)

·         opis przedmiotów widzianych określony czas (werbalnie i opisowo)

·         opis przedmiotów wyobrażonych (werbalnie i opisowo)

·         opis sytuacji widzianych (werbalnie i opisowo)

·         opis sytuacji wyobrażanych (werbalnie i opisowo)

·         tworzenie skojarzeń bezpośrednich do zadanego wyrazu (werbalnie, opisowo)

·         tworzenie skojarzeń pośrednich (werbalnie i opisowo)

·         zakreślanie skojarzeń

·         łańcuchy skojarzeń (werbalnie i grafomotorycznie)

·         wyrazy z wyrazu

·         napisz (powiedz) maksymalnie wiele wyrazów zaczynających się głoską ...

·         powiedz (napisz) maksymalnie wiele wyrazow kończących się na głoskę ...

·         podajemy wyraz np. RADIO dziecko podaje wyraz na każdą literę wyrazu (zapisujemy) - wersja słuchowa trudniejsza

·         podajemy x wyrazów - dziecko z pierwszych liter tych wyrazów układa wyraz (wersja słuchowa trudniejsza)

·         podajemy x wyrazów - dziecko z ostatnich liter tych wyrazów układa wyraz (wersja słuchowa trudniejsza)

·         podajemy x wyrazów - dziecko z pierwszych sylab tych wyrazów układa wyraz (wersja słuchowa trudniejsza)

·         podajemy x wyrazów - dziecko z ostatnich sylab tych wyrazów układa wyraz (wersja słuchowa trudniejsza)

·         podaję 5 (7 lub więcej) skojarzeń do wyrazy który dziecko ma odgadnąć (wersja słuchowa trudniejsza)

·         podaję wyraz do którego dziecko dobiera samo skojarzenia

·         ile głosek ma wyraz? (słuchowo trudniej)

·         ile liter ma wyraz? (słuchowo trudniej)

·         ile głosek E występuje w wyrazie ....... (słuchowo trudniej)

·         ile liter B występuje w wyrazie ....... (słuchowo trudniej)

·         z ilu sylab składa się wyraz ....... (słuchowo trudniej)

·         dopasowywanka - dopasowanie słowa do jego obrazu graficznego

·         magia liter

·         rozsypane sylaby - układanie wyrazów

·         rozsypane wyrazy - układanie zdań

·         łączenie sylab w wyrazy - wg 18 struktur wyrazowych

·         krótkie wypracowania na zadany temat

·         pisanie po śladzie - głośne wg 18 struktur wyrazowych

·         wzory grafomotoryczne

·         pisanie wg wzoru - głośne wg 18 struktur wyrazowych

·         rozsypane sylaby wg 18 struktur wyrazowych - głośne czytanie, pisanie i znajdowanie takich samych sylab

·         rozsypane wyrazy wg 18 struktur wyrazowych - głośne czytanie, pisanie i znajdowanie takich samych wyrazów

Ćwiczenia usprawniajace pamięć

·         kolory w pamięci

·         figury w pamięci

·         rzeczowniki w pamięci

·         litery w pamięci

·         liczby w pamięci

·         wyrazy w pamięci

·         kołki pamięciowe

·         znikający element (konkretny) dziecko patrzy 2 min. (stopniowo skracamy czas zapamiętywania)

·         znikający element (elementy abstrakcyjne, figury inne elementy) dziecko patrzy 2 min. (stopniowo skracamy czas zapamiętywania)

Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej i koncentracji uwagi

·         ćwiczenia naprzemienne w pozycji leżącej

·         ćwiczenia naprzemienne w pozycji stojącej

·         znak nieskończoności - ósemka alfabetyczna

·         leniwa ósemka - w przestrzeni

·         ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej - wodzenie oczami za ruchem terapeuty, następnie za własnym ruchem

·         dyktanda graficzne

·         wzory do rysowania

·         narysuj tak samo

·         wykreślanki tematyczne

·         labirynty

·         pisanie "głośne" po śladzie wg 18 struktur wyrazowych

·         pisanie "głośne" wg wzoru, wg 18 struktur wyrazowych

Ćwiczenia myślenia logicznego

·         co do czego pasuje - elementy konkretne

·         co do czego pasuje - elementy abstrakcji

·         czego tu brakuje - elementy konkretne (uzupełnienie)

·         czego tu brakuje - elementy abstrakcji

·         co tu nie pasuje - elementy konkretne wg wielkości koloru, funkcji, zapachu itd.

·         co tu nie pasuje - elementy abstrakcji wg wielkości, kształtu koloru itd.

·         brakująca figura

·         brakujący symbol

·         jak to ułożyć - figurę z 16 kwadratów, z figur geometrycznych określoną figurę

·         jakiego słowa brakuje w ciągu wyrazów

·         ćwiczenia przyczynowo-skutkowe (dobieranie przyczyny do skutku)

·         rzeczywistość i fantazja

·         prawda i odczucie

·         zagadki

·         szarady

·         zadania z testów inteligencji

·         krzyżówki

·         orientacja w schemacie własnego ciała

·         orientacja kierunków w odniesieniu do środka własnego ciała

·         orientacja kierunków w odniesieniu do obiektów trzecich

·         orientacja kierunków na płaszczyźnie (kartka papieru) niejednorodnych (liczba parzysta i nieparzysta) - orientacja kierunków w tzw. lustrzanym odbiciu

·         umiejętność poruszania się w terenie wg instrukcji

·         umiejętność udzielenia instrukcji jak dojść w dane miejsce

·         trening liczenia - przeliczanie obiektów zastępczych jednorodnych i niejednorodnych, porównywanie równoliczności zbiorów jednorodnych i niejednorodnych

·         trening liczenia - dodawanie odejmowanie wg różnych za każdym razem innych reguł - na dominie, kościach kartach, klockach, patyczkach i innych obiektach zastępczych

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin