Sprawozdanie z hospitacji
I część
1. Data: 23.10.2008
2. Grupa wiekowa: 6-latki
3. Liczba dzieci biorących udział w zajęciach :
4. Czas trwania zajęcia: 45 minut
5. Rodzaj zajęcia z aktywną działalnością umysłową
6. Temat zajęcia: „Poznajemy region Kujawy”
7. Cele:
Dydaktyczne:
- dziecko potrafi podać pełną nazwę miasta oraz określić jego położenie i odszukać
je na mapie
- dziecko wie, jak wygląda herb Bydgoszczy
- dziecko wie, gdzie leży Bydgoszcz i potrafi je wskazać
- dziecko potrafi w dużej mierze rozpoznać strój Kujawianki i Kujawiaka
-dziecko utrwali wiadomości o regionie
Wychowawcze:
Dziecko:
- dziecko rozwija więź emocjonalną z regionem
8. Metody prowadzenia zajęcia:
Słowne: rozmowa, zagadka, pogadanka
Oglądowe: pokaz
Praktycznego działania: metoda czynnościowa, instrukcje zadań stawianych dziecku
do wykonania
9. Środki dydaktyczne:
o mapa
o naczynia
o paczka
o stroje
o magnesy
10. Sprawozdanie napisała: Katarzyna Jaćmierska
Edukacja Przedszkolna i terapia pedagogiczna
Tok zajęcia
Czas trwania
Czynności nauczyciela
Czynności ucznia
1.Część wstępna
a) przywitanie
2 min.
-Witam wszystkie dzieci , które:
· Piły dziś rano herbatę
· Są dziś uśmiechnięte
· Dziś rano piły mleko
· mają okulary
· Są dziewczynkami
Witane dzieci wchodzą do środka okręgu w ten sposób koło się zmniejsza, aż wszystkie dzieci znajda się w środku i nie będę mogły zrobić kroku do przodu.
2. Część główna
a) pokaz tablicy z mapą
b) pokaz strojów regionalnych
33 min.
- Dziś mamy tu taką dziwną tablicę. Kto ma pomysł co to może być?
Przywieszenie przez nauczyciela podpisu – Polska.
- Jeżeli to jest Polska to kim my jesteśmy?
- Jak nazywają się chłopcy / dziewczynki mieszkający/ce w Polsce?
- W jakim języku mówimy w Polsce?
Pokaz konturu mapy Polski przez nauczyciela.
- A teraz wy obrysujcie granice Polski w:
- powietrzu
- na podłodze
- z nitki
- Co wam przypomina kontur naszego kraju?
- Jak nazywa się miejscowość w której mieszkamy?
- Kto wie gdzie jest na mapie Bydgoszcz?
Nauczycielka przyczepia na tablicę herb Bydgoszczy i nazwę miasta.
Zapoznanie dzieci z wierszem o Kujawiance.
Pokaz przez nauczyciela gdzie leżą Kujawy. Pokazanie większych miast regionu. Przypięcie na tablicę Kujawiaka i Kujawianki.
- Kto jest na obrazku?
- Jak wygląda tradycyjny strój Kujawianki i Kujawiaka?
Przypomnienie dzieciom piosenki regionalnej pt. „Czerwone jabłuszko”
Pokaz wazonu z kwiatami w barwach regionalnych.
- Co to są za kwiaty i jakiego są koloru?
- Czy jest jakieś powiązanie miedzy kolorami kwiatów a kolorami strojów ludowych?
Prezentacja wierszyka o izbie.
- Teraz spróbujemy poruszyć nasz wiszące pająki robiąc wietrzyk.
- A teraz zapraszam wszystkie dzieci do koła.
- Dziś rano spotkałam w naszym przedszkolu pana listonosza. Zostawił on dla nas paczkę. Czy ktoś wie może co jest na niej napisane (pokaz napisu na paczce)?
- będziemy podawać sobie paczkę, którą otrzymaliśmy w rytmie wierszyka. Na kogo wypadnie ten wyciąga jeden przedmiot który pasuje do izby.
Dzieci udzielają odpowiedzi na pytanie nauczyciela.
- Polakami
- Polacy/ Polki
- Po Polsku
- Dzieci obrysowują kontur Polski w powietrzu, na dywanie i układają z nitek.
- Spontaniczne odpowiedzi dzieci.
- Bydgoszcz
- Wskazanie Bydgoszczy przez dziecko na mapie.
- Dzieci opisują wygląd stroju.
Dzieci zaśpiewały piosenkę.
- niebieskie chabry i czerwone maki
- Dzieci opisują który kolor odpowiada jakiej części strojów.
- Jedno z dzieci pokazuje elementy wyposażenia izby zaprezentowane w wierszu (powała- sufit, ozdoby pod sufitem – pająki).
- wszystkie dzieci mocno dmuchają
- Przedszkole numer 22, Bydgoszcz, ulica Ignacego Paderewskiego.
Dzieci mówią wierszyk:
„paczka tu, paczka tam, paczka krąży tu i tam. Jak tu miło i wesoło, kiedy paczka krąży w koło.”
- dzieci wyciągają poszczególne przedmioty, opisują te które są regionalne: filiżanka, łyżka, talerzyk. Następnie odkładają te które nie są przedmiotami związanymi z regionem.
3. Część końcowa
a) samodzielna praca dzieci przy stolikach
10 min.
- Dawniej lepiono naczynia z gliny, ale trzeba je wypalać w specjalnym piecu, więc my dzisiaj będziemy lepić własne dzbanki, ale z masy papierowej.
Pokaz przez nauczyciela jak wykonać dzbanek.
Samodzielna praca dzieci przy stolikach.
basiak20