Poznajemy region Kujawy POLSKA.docx

(18 KB) Pobierz

Sprawozdanie z hospitacji

I część

1.      Data: 23.10.2008

2.      Grupa wiekowa: 6-latki

3.      Liczba dzieci biorących udział w zajęciach :

4.      Czas trwania zajęcia: 45 minut

5.      Rodzaj zajęcia z aktywną działalnością umysłową

6.      Temat zajęcia:  „Poznajemy region Kujawy

7.      Cele:

Dydaktyczne:

- dziecko potrafi podać pełną nazwę miasta oraz określić jego położenie i odszukać

   je na mapie

- dziecko wie, jak wygląda herb Bydgoszczy

- dziecko wie, gdzie leży Bydgoszcz i potrafi je wskazać

- dziecko potrafi w dużej mierze rozpoznać strój Kujawianki i Kujawiaka

-dziecko utrwali wiadomości o regionie

Wychowawcze:

Dziecko:

- dziecko rozwija więź emocjonalną z regionem

       8. Metody prowadzenia zajęcia:

              Słowne: rozmowa, zagadka, pogadanka

Oglądowe: pokaz

Praktycznego działania: metoda czynnościowa, instrukcje zadań stawianych dziecku    

             do wykonania

       9. Środki dydaktyczne:

o       mapa

o       naczynia

o       paczka

o       stroje

o       magnesy

       10. Sprawozdanie napisała: Katarzyna Jaćmierska  

              Edukacja Przedszkolna i terapia pedagogiczna                                                                          

 

 

 

 

Tok zajęcia

Czas trwania

Czynności nauczyciela

Czynności ucznia

1.Część wstępna

a) przywitanie

 

 

 

 

 

 

2 min.

-Witam wszystkie dzieci , które:

·         Piły dziś rano herbatę

·         Są dziś uśmiechnięte

·         Dziś rano piły mleko

·         mają okulary

·         Są dziewczynkami

 

Witane dzieci wchodzą do środka okręgu w ten sposób koło się zmniejsza, aż wszystkie dzieci znajda się w środku i nie będę mogły zrobić kroku do przodu.

2. Część główna

a) pokaz tablicy z mapą

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

b) pokaz strojów regionalnych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

33 min.

 

 

- Dziś mamy tu taką dziwną tablicę. Kto ma pomysł co to może być?

 

Przywieszenie przez nauczyciela podpisu – Polska.

 

- Jeżeli to jest Polska to kim my jesteśmy?

 

- Jak nazywają się chłopcy / dziewczynki mieszkający/ce w Polsce?

 

- W jakim języku mówimy w Polsce?

 

Pokaz konturu mapy Polski przez nauczyciela.

- A teraz wy obrysujcie granice Polski w:

- powietrzu

- na podłodze

- z nitki

 

- Co wam przypomina kontur naszego kraju?

 

- Jak nazywa się miejscowość w której mieszkamy?

 

- Kto wie gdzie jest na mapie Bydgoszcz?

 

 

Nauczycielka przyczepia na tablicę herb Bydgoszczy i nazwę miasta.

Zapoznanie dzieci z wierszem o Kujawiance.

 

Pokaz przez nauczyciela gdzie leżą Kujawy. Pokazanie większych miast regionu. Przypięcie na tablicę Kujawiaka i Kujawianki.

- Kto jest na obrazku?

 

 

- Jak wygląda tradycyjny strój Kujawianki i Kujawiaka?

 

Przypomnienie dzieciom piosenki regionalnej pt. „Czerwone jabłuszko”

 

 

 

Pokaz wazonu z kwiatami w barwach regionalnych.

- Co to są za kwiaty i jakiego są koloru?

 

 

 

- Czy jest jakieś powiązanie miedzy kolorami kwiatów a kolorami strojów ludowych?

 

Prezentacja wierszyka o izbie.

 

 

 

 

 

 

 

- Teraz spróbujemy poruszyć nasz wiszące pająki robiąc wietrzyk.

 

 

- A teraz zapraszam wszystkie dzieci do koła.

 

- Dziś rano spotkałam w naszym przedszkolu pana listonosza. Zostawił on dla nas paczkę. Czy ktoś wie może co jest na niej napisane (pokaz napisu na paczce)?

 

- będziemy podawać sobie paczkę, którą otrzymaliśmy w rytmie wierszyka. Na kogo wypadnie ten wyciąga jeden przedmiot który pasuje do izby.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dzieci udzielają odpowiedzi na pytanie nauczyciela.

 

 

 

- Polakami

 

 

- Polacy/ Polki

 

 

 

- Po Polsku

 

 

- Dzieci obrysowują kontur Polski w powietrzu, na dywanie i układają z nitek.

 

 

- Spontaniczne odpowiedzi dzieci.

 

 

 

- Bydgoszcz

 

 

- Wskazanie Bydgoszczy przez dziecko na mapie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Dzieci opisują wygląd stroju.

 

Dzieci zaśpiewały piosenkę.

 

 

 

- niebieskie chabry i czerwone maki

 

 

 

 

 

- Dzieci opisują który kolor odpowiada jakiej części strojów.

 

- Jedno z dzieci pokazuje elementy wyposażenia izby zaprezentowane w wierszu (powała- sufit, ozdoby pod sufitem – pająki).

 

- wszystkie dzieci mocno dmuchają

 

 

 

 

 

- Przedszkole numer 22, Bydgoszcz, ulica Ignacego Paderewskiego.

 

Dzieci mówią wierszyk:

„paczka tu, paczka tam, paczka krąży tu i tam. Jak tu miło i wesoło, kiedy paczka krąży w koło.”

 

- dzieci wyciągają poszczególne przedmioty, opisują te które są regionalne: filiżanka, łyżka, talerzyk. Następnie odkładają te które nie są przedmiotami związanymi z regionem.

3. Część końcowa

a) samodzielna praca dzieci przy stolikach

10 min.

- Dawniej lepiono naczynia z gliny, ale trzeba je wypalać w specjalnym piecu, więc my dzisiaj będziemy lepić własne dzbanki, ale z masy papierowej.

Pokaz przez nauczyciela jak wykonać dzbanek.

Samodzielna praca dzieci przy stolikach.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin