Dariusz Szlawski
Gimnazjum nr 7 w Łodzi
Scenariusz lekcji historii w klasie II gimnazjum
Temat: „Człowiek renesansu" w cieniu Wawelu - kultura polskiego odrodzenia.
Cele ogólne
♦ ukazanie dorobku kulturowego polskiego odrodzenia
♦ transpozycja struktur wiedzy historycznej w formie wypowiedzi literackieji graficznej
♦ doskonalenie umiejętności interpretacji źródeł ikonograficznych
♦ integracja treści w bloku humanistycznym
Cele operacyjne
Po lekcji uczeń potrafi:
- wymienić najważniejsze osiągnięcia kultury odrodzenia w Polsce orazuzasadnić przyjętą przez siebie hierarchię
- scharakteryzować (w formie podsumowania, notatki) dorobek polskiegoodrodzenia
- wskazać charakterystyczne dla epoki elementy architektoniczne
- efektownie pracować w zespole zadaniowym
Metody
- praca pod kierunkiem z tekstem, podręcznikiem, materiałamiikonograficznymi
- elementy metody projektu
Środki dydaktyczne
- dostępne podręczniki historii i języka polskiego
- karta pracy /załącznik/
- wskazana literatura uzupełniająca: Encyklopedia szkolna. Historia,Warszawa 1993; Olkiewicz J., A jednak się porusza, Warszawa 1987,s. 51-70;
Opis lekcji
I Wprowadzenie
1. Podanie tematu i celów lekcji
2. Rekapitulacja wtórna: odrodzenie w Europie: ramy chronologiczne,charakterystyka przemian - rozmowa nauczająca
3. Podzielenie uczniów na 5 grup zadaniowych
II Rozwinięcie
1. Każdy z zespołów losuje kopertę, zawierającą kartę pracy (identyczna dla wszystkich grup - zob. załącznik) oraz zadanie do wykonania w czasie określonym na 40 minut.
Każde z zadań poprzedzono wstępem: „Na początek nadajcie swojej grupie nazwę, oczywiście kojarzącą się z odrodzeniem. Zapoznajcie się z zadaniem oraz kartą pracy. Zaplanujcie pracę w zespole oraz jej finał - publiczną prezentację efektów. Wykonanie przez Was zadań udowodni, że zasługujecie na miano ludzi renesansu. Pamiętajcie: Carpe diem! życie jest piękne, ale czas ograniczony... Macie 40 minut".
Zadania:
Grupa I - Ułóżcie ranking dziesięciu najważniejszych, Waszym zdaniem, osiągnięć kultury, nauki i sztuki polskiego odrodzenia. Uzasadnijcie krótko przyjętą kolejność.
Grupa II - Narysujcie komiks, ilustrujący dzieje teorii heliocentrycznej.
Grupa III - Wymyślcie fabułę filmu (dowolny gatunek!), którego akcja rozgrywa się w Polsce czasów renesansu. Przygotujcie plakat filmu oraz krótkie streszczenie.
Grupa IV - W oparciu o wiadomości na temat architektury odrodzenia, zaprojektuj gmach łódzkiego ratusza - w stylu neorenesansowym!
Grupa V - Scharakteryzujcie krótko kulturę polskiego odrodzenia w formie, wiersza lub piosenki.
2. Prezentacja efektów pracy (maksymalny czas prezentacji dla każdegozespołu - ok. 7 minut).
3. Omówienie kart pracy - zespoły kolejno przedstawiają zapisane przez siebieodpowiedzi, nauczyciel komentuje i ewentualnie uzupełnia wypowiedzi.
III Podsumowanie
1. „Czym możemy pochwalić się Europie ?" - wkład Polski do europejskiejskarbnicy kultury renesansu (dyskusja).
2. Ocena aktywności uczniów.
3. Praca domowa: Wymyśl „hasło reklamowe" dla polskiego renesansu.
ZAŁĄCZNIK
Karta pracy - opis
strona 1 - źródła ikonograficzne - kserokopie ilustracji, zaczerpniętych z pracy J. Olkiewicz (A jednak się porusza..., s. 51-70), T. Cegielskiego i K. Zielińskiej (Historia. Dzieje nowożytne, Warszawa 1991, s. 88-108), J. Delumeau (Cywilizacja odrodzenia, Warszawa 1993)
A - Postkopernikański układ wszechświata
B - Indeks ksiąg zakazanych, edycja polska (s. 1)
C - Operacja oka - drzeworyt
D - „De Revolutionibus..." Mikołaja Kopernika
E - Biskup warmiński Fabian Luzjański - portret z opisem „Fabianus
a Lusianis Episcopus Varmiensis MDXII - MDXXIII" Ilustracje nie są podpisane.
strona 2 - pytania do źródeł ikonograficznych oraz tekst źródłowy (Mikołaj Kopernik, O obrotach sfer niebieskich, cyt. za: Polska i Polacy, opr. B. Sucho-dolski, Warszawa 1981, s. 563)
Pytanie 1. Co przedstawiają ilustracje A i C ?
Pytanie 2. Jakie znane Wam z lekcji języka polskiego i historii polskie nazwiska znalazły się na liście, której fragment widzicie na ilustracji B ?
Pytanie 3. Jakie dzieło widzicie na ilustracji D ? Zaprojektujcie na kartce okładkę dla tej książki.
Pytanie 4. W jakich latach Fabian Luzjański był biskupem warmińskim ?
Pytanie 5. Zapoznaj się z tekstem. Kto go mógł napisać ? Dokończ wypowiedź autora, odpowiadając na pytanie pod tekstem źródłowym.
„Być może, że znajdą się tacy, co lubiąc bredzić i mimo zupełnej nieznajomości nauk matematycznych roszcząc sobie przecież prawo do wypowiadania o nich sądu, na podstawie jakiegoś miejsca w Piśmie św. tłumaczonego źle i wykrętnie odpowiednio do ich zamierzeń, ośmielą się potępiać i prześladować tę moją teorię. O tych jednak zupełnie nie dbam. (...) Spośród licznych i różnorodnych sztuk i nauk, budzących w nas zamiłowanie i będących dla umysłów ludzkich pokarmem, tym - według zdania mego - przede wszystkim poświęcać się należy i te z największym uprawiać zapałem, które obracają się w kręgu rzeczy najpiękniejszych
silent_cichy