szlawski.doc

(35 KB) Pobierz
szlawski

Dariusz Szlawski

Gimnazjum nr 7 w Łodzi

Scenariusz lekcji historii w klasie II gimnazjum

Temat: „Człowiek renesansu" w cieniu Wawelu - kultura polskiego odrodzenia.

Cele ogólne

        ukazanie dorobku kulturowego polskiego odrodzenia

        transpozycja struktur wiedzy historycznej w formie wypowiedzi literackiej
i graficznej

        doskonalenie umiejętności interpretacji źródeł ikonograficznych

        integracja treści w bloku humanistycznym

Cele operacyjne

Po lekcji uczeń potrafi:

-        wymienić najważniejsze osiągnięcia kultury odrodzenia w Polsce oraz
uzasadnić przyjętą przez siebie hierarchię

-        scharakteryzować (w formie podsumowania, notatki) dorobek polskiego
odrodzenia

-        wskazać charakterystyczne dla epoki elementy architektoniczne

-        efektownie pracować w zespole zadaniowym

Metody

-        praca pod kierunkiem z tekstem, podręcznikiem, materiałami
ikonograficznymi

-        elementy metody projektu

Środki dydaktyczne

-        dostępne podręczniki historii i języka polskiego

-        karta pracy /załącznik/

-        wskazana literatura uzupełniająca: Encyklopedia szkolna. Historia,
Warszawa 1993; Olkiewicz J., A jednak się porusza, Warszawa 1987,
s. 51-70;

Opis lekcji

I Wprowadzenie

1. Podanie tematu i celów lekcji


2.    Rekapitulacja wtórna: odrodzenie w Europie: ramy chronologiczne,
charakterystyka przemian - rozmowa nauczająca

3.     Podzielenie uczniów na 5 grup zadaniowych

II Rozwinięcie

1. Każdy z zespołów losuje kopertę, zawierającą kartę pracy (identyczna dla wszystkich grup - zob. załącznik) oraz zadanie do wykonania w czasie określonym na 40 minut.

Każde z zadań poprzedzono wstępem: „Na początek nadajcie swojej grupie nazwę, oczywiście kojarzącą się z odrodzeniem. Zapoznajcie się z zadaniem oraz kartą pracy. Zaplanujcie pracę w zespole oraz jej finał - publiczną prezentację efektów. Wykonanie przez Was zadań udowodni, że zasługujecie na miano ludzi renesansu. Pamiętajcie: Carpe diem! życie jest piękne, ale czas ograniczony... Macie 40 minut".

Zadania:

Grupa I - Ułóżcie ranking dziesięciu najważniejszych, Waszym zdaniem, osiągnięć kultury, nauki i sztuki polskiego odrodzenia. Uzasadnijcie krótko przyjętą kolejność.

Grupa II - Narysujcie komiks, ilustrujący dzieje teorii heliocentrycznej.

Grupa III - Wymyślcie fabułę filmu (dowolny gatunek!), którego akcja rozgrywa się w Polsce czasów renesansu. Przygotujcie plakat filmu oraz krótkie streszczenie.

Grupa IV - W oparciu o wiadomości na temat architektury odrodzenia, zaprojektuj gmach łódzkiego ratusza - w stylu neorenesansowym!

Grupa V - Scharakteryzujcie krótko kulturę polskiego odrodzenia w formie, wiersza lub piosenki.

2.    Prezentacja efektów pracy (maksymalny czas prezentacji dla każdego
zespołu - ok. 7 minut).

3.    Omówienie kart pracy - zespoły kolejno przedstawiają zapisane przez siebie
odpowiedzi, nauczyciel komentuje i ewentualnie uzupełnia wypowiedzi.

III Podsumowanie


1.       „Czym możemy pochwalić się Europie ?" - wkład Polski do europejskiej
skarbnicy kultury renesansu (dyskusja).

2.       Ocena aktywności uczniów.

3.       Praca domowa: Wymyśl „hasło reklamowe" dla polskiego renesansu.

ZAŁĄCZNIK

Karta pracy - opis

strona 1 - źródła ikonograficzne - kserokopie ilustracji, zaczerpniętych z pracy J. Olkiewicz (A jednak się porusza..., s. 51-70), T. Cegielskiego i K. Zielińskiej (Historia. Dzieje nowożytne, Warszawa 1991, s. 88-108), J. Delumeau (Cywili­zacja odrodzenia, Warszawa 1993)

A - Postkopernikański układ wszechświata

B - Indeks ksiąg zakazanych, edycja polska (s. 1)

C - Operacja oka - drzeworyt

D - „De Revolutionibus..." Mikołaja Kopernika

E - Biskup warmiński Fabian Luzjański - portret z opisem „Fabianus

a Lusianis Episcopus Varmiensis MDXII - MDXXIII" Ilustracje nie są podpisane.

strona 2 - pytania do źródeł ikonograficznych oraz tekst źródłowy (Mikołaj Kopernik, O obrotach sfer niebieskich, cyt. za: Polska i Polacy, opr. B. Sucho-dolski, Warszawa 1981, s. 563)

Pytanie 1. Co przedstawiają ilustracje A i C ?

Pytanie 2. Jakie znane Wam z lekcji języka polskiego i historii polskie nazwiska znalazły się na liście, której fragment widzicie na ilustracji B ?

Pytanie 3. Jakie dzieło widzicie na ilustracji D ? Zaprojektujcie na kartce okładkę dla tej książki.

Pytanie 4. W jakich latach Fabian Luzjański był biskupem warmińskim ?

Pytanie 5. Zapoznaj się z tekstem. Kto go mógł napisać ? Dokończ wypowiedź autora, odpowiadając na pytanie pod tekstem źródłowym.

„Być może, że znajdą się tacy, co lubiąc bredzić i mimo zupełnej nieznajomości nauk matematycznych roszcząc sobie przecież prawo do wypowiadania o nich sądu, na podstawie jakiegoś miejsca w Piśmie św. tłumaczonego źle i wykrętnie odpowiednio do ich zamierzeń, ośmielą się potępiać i prześladować tę moją teorię. O tych jednak zupełnie nie dbam. (...) Spośród licznych i różnorodnych sztuk i nauk, budzących w nas zamiłowanie i będących dla umysłów ludzkich pokarmem, tym - według zdania mego - przede wszystkim poświęcać się należy i te z największym uprawiać zapałem, które obracają się w kręgu rzeczy najpiękniejszych

Zgłoś jeśli naruszono regulamin