Syllepsis w twórczości Woodyego Allena.pdf
(
675 KB
)
Pobierz
Kwartalnik Filmowy, issue: 60 / 2007 — Syllepsis w twórczości Woody Allena
Syllepsis w twórczości Woody Allena
«Syllepsis in Woody Allen's Films»
by Adam Kruk
Source:
Film Quarterly (Kwartalnik Filmowy), issue: 60 / 2007, pages: 172182, on
www.ceeol.com
.
Syllepsiswtwórczos ci
Woody’egoAllena
A
DAM
K
RUK
Nie chc˛ ˙yc w swoich dziełach, chc˛ ˙yc
wswoimmieszkaniu.
Woody Allen
Koncepcjabłazna
Wedle Gombrowicza formy nieda si˛osłabic ,przeciwstawiaja˛c jej inna˛ for
m˛,alemo˙natozrobic przezrozluz nieniesamegostosunkudoformy.
Nie,tonie
przypadek, ˙e w chwili, kiedy na gwałt potrzeba bohatera, rodzi si˛ ni sta˛d, ni
zowa˛d błazen... S
wiadomy i wskutek tego powa˙ny
1
. Błazen jako archetypiczna
figurapowracaja˛cazawsze,kiedynaseriobywaja˛tylkogłupcy.IzdebskiiŁ˛cki
pisza˛,˙eGombrowicz
2
staleszukałpowia˛zan biografiiipisarstwa,choc zdawał
sobiespraw˛ztego,˙ewnaturalny,szczerysposóbzwia˛zkutwórczos cii˙ycia
ustanowic nie sposób. Ten przypominaja˛cy nieco paradoks sceptycki, paradoks
egzystencjalizmuczynipisarstwoGombrowicza
jedna˛znielicznychkonsekwencji
realizacjitejfilozofii.Byc mo˙ezreszta˛filozofiataniejestdopomys leniainaczej,
jakpisarstwoista˛dtonieustannewyrzekanieGombrowiczanaintelektualneru
sztowania,któresa˛mujedyniepomoca˛wpodkres laniuswojejkondycjiartysty
3
.
Jakkolwiek zgadzam si˛ z wy˙ej cytowanymi, mys l˛, ˙e nie tylko pisarstwo
potrafiwyrazic ówparadoks.Znalazłon(icia˛gleznajduje)zastosowanietak˙ewfil
mie,czegodowodemniechsi˛stanieniniejszyartykuł,którymawykazac ,˙erównie˙
wfilmiegranicyjawnos ciautorstwairozmiarówkreacji„ja”niedasi˛definitywnie
okres lic .Twórczos c Woody’egoAllenajesttegowys mienitymprzykładem.
Wedle tradycji teoretycznoliterackiej syllepsis jako figura retoryczna słów
tworzona przezdetrakcj˛,wyst˛puja˛ca˛ wroli klamry,cz˛stoimplikujeefekt ko
miczny.Słowaprzekształcanewtensposóbwrodzajhomonimu,kryja˛cegodwa
(lubwi˛cej)znaczenia,rozszerzaja˛tymsamymzakressemantycznywypowiedzi,
którejjednozodczytan bywakomiczne.Ziomekpisze,˙e
syllepsabardzołatwo,
ze wzgl˛du na gr˛ mi˛dzy gramatyczniepoprawna˛a semantycznie niepoprawna˛
zale˙nos cia˛,stajesi˛domena˛dowcipu,poniewa˙albozrównujeizbli˙ateczłony,
doktórychodnosisi˛członrza˛dza˛cyalboprzezjawna˛niekoherencj˛odniesienia
zwraca uwag˛ na wieloznacznos c ukryta˛, a teraz ujawniona˛ w członie rza˛dza˛
cym
4
.Jednakkomizmsylleptyczny,wywoływanyprzezzeugm˛,niejestautoma
tycznym rechotem, ale dowcipem gł˛bokim i – by powtórzyc mys l Ł˛ckiego
iIzdebskiego–egzystencjalnym.Błazenzawszeprzewy˙szałintelektemkrólów.
Zpozycjizawieszonejpowagimo˙napowiedziec wi˛cejni˙zpiedestału.Mo˙na
172
SYLLEPSIS W TWÓRCZOS
CI WOODY’EGO ALLENA
si˛ bawic , przebierac i grac .
Syllepsa nie jest bł˛dem, albo raczej jest bł˛dem
celowym i rodzajem gry słów: tu chodzi o zbli˙enie dwu sensów
5
.
Nigdy nie
wiesz, czy błazen mówi serio, czy ˙artuje. Cały urok w tym, ˙e obie wykładnie
sa
˛
dopuszczalne. Syllepsa jest figura
˛
włas ciwa
˛
dla krainy słowa. Zastosowanie
znajdujenietylkowdowcipie,aleiwpoezji.Nietrudnoodszukac ja
˛
uTymoteu
szaKarpowicza
(
Zapus cilimotor,brody
6
),MironaBiałoszewskiego
(
sporykawał
czasuiła˛ki
7
)czyStanisławaBaran czka(
codzis rzuciliwbłoto,aconawiatr
8
).
Tak rozumiana włas ciwa jest modernizmowi z jego zamiłowaniem do ekspery
mentu,awangardyzmuiprzekraczaniaform.Wyra˙anieufnos c wobecj˛zyka,ale
i ukazuje potencjał słowa, jego wieloznacznos c i mo˙liwos ci zastosowania, ma
gi˛.Dowodzi,˙epoezjaidowcipniemaja˛wcaledosiebiedaleko,czegoprzykła
dem niech b˛dzie twórczos c wy˙ej wymienionych autorów. Konwencjonalizacja
j˛zykaa˙si˛prosi,byja˛przekraczac .Zawszemo˙nacos powiedziec inaczej,zabaw
niej,ma˛drzej.Obraztak˙eulegakonwencjonalizacji,byprzywołac chocia˙byakade
mizm w malarstwie czy koncepcj˛ „stylu zerowego” w kinie. Jednak tak˙e tutaj
syllepsismo˙ebyc ratunkiem.
Podmiotowos c sylleptyczna
Dzis syllepsa nie stanowi ju˙ wyła˛cznie figury retorycznej, dekontekstualizuja˛cej
słowairozszerzaja˛cejichznaczenia(„ito,itamto”,„itak,inie”).Współczesnahuma
nistykaposzerzyłajejrozumieniedowymiarupoj˛ciafilozoficznego,bronia˛cegokon
cepcji nierozstrzygalnos ci nie tylko tekstu literackiego (Derridian skie aporie), ale
nawettezoniemo˙nos cijakichkolwiekrozstrzygni˛c definitywnych
9
.Zawrotna˛
karier˛tegopoj˛ciawhumanistycezawdzi˛czasi˛przedewszystkimJacques’owi
DerridzieiMichaelowiRiffaterre’owi,którzy
przywołuja˛cstara˛arystotelesowska˛
figur˛,ujrzeliwniejgł˛bsza˛metafor˛sytuacjipodmioturozproszonego.
Napolskigruntpoj˛cietoprzeszczepiłRyszardNycz
10
,którywyró˙niłcztery
głównemodelepodmiotowos ciwliteraturzepolskiejostatniegostulecia:symbol,
alegori˛,ironi˛iwłas niesyllepsis.Taklasyfikacjaczynizsyllepsisju˙nietylko
chwyt,alei cała˛koncepcj˛„ja”,odnosza˛ca˛si˛nietylkodotekstutraktowanego
autonomicznie, ale i otwieraja˛ca˛ si˛ na autora (prozaGombrowicza,Ró˙ewicza,
Konwickiego), którego nie sposób oddzielic od bohatera literackiego. Obydwu
niemo˙najednakuto˙samic .Dzisiejszasyllepsab˛dzieju˙zatempoj˛ciemszer
szym, znosza˛cym podział na „ja” i „nieja” w tekstach artystycznych, gra˛ nie
tylkozodbiorca˛,aleizsamymsoba˛–kos lawympodpisem,nieostrymzdj˛ciem
zrobionymsamemusobie,wreszcienajuczciwsza˛strategia˛autoprezentacjimglis
tego bytu, który zakłada czapk˛ błazna. Syllepsa jest znakiem nowej podmioto
wos ci (przykładem niech b˛dzie literatura sylwiczna), w której ja tekstowe i ja
rzeczywistesa˛niedorozdzielenia.Słowomo˙najednakzasta˛pic obrazem(iod
wrotnie).
TwarzWoody’egoAllenanaekraniejestrównoczes nietwarza˛re˙ysera(inter
feruje z rzeczywistos cia˛) i bohatera filmu (odnosi do historii opowiadanej na
ekranie). Te dwie interferencje nie uniewa˙niaja˛ si˛ wzajemnie, ale podkres laja˛
umownos c takhistoriiopowiadanejwfilmie,jakistatususamegoaktora,re˙yse
ra,człowiekawreszcie.Takiezawieszenieoczywistos ciról,rozmyciewautokre
acjinietylkoczyniAllena„błaznemsylleptycznym”,alerównie˙dowodzitego,
173
ADAM KRUK
˙esyllepsaimplikujepostaw˛błaznajakonajtrafniejsza˛odpowiedz narzeczywis
tos c bezwyraz nychkonturów.
Motto,którymrozpocza
˛
łemniniejszyartykuł,pochodzizestronywww.wo
odyallen.art.pl,gdziezostałyumieszczonerozmaitecytatyzaczerpni
˛
tezarówno
z wywiadów zre˙yserem, jakizjegoksia
˛
˙ekorazkwestie wypowiadane przez
bohaterów filmów Allena. Oczywis cie nie zaznaczono, które ska
˛
d pochodza
˛
.
Autorstwo si˛ rozmyło,zatarło.I trudno miec to zazłeautorom solidnie zreszta˛
opracowanej strony internetowej, skoro sam Allen swoja˛ twórczos cia˛ – konse
kwentnie wzbogacana˛ cytatami z mistrzów kina czy z innych obszarów kultury
(Allen to re˙yser erudyta), a tak˙e cytatami z samego siebie – taki sylleptyczny
porza˛dek nie tylko konstytuował, ale i antycypował. Konstrukcja przekazów in
ternetowychczywogólenowychmediówdobitniepokazuje,˙es wiat,wktórym
˙yjemy,macharaktersylleptyczny–dlategojesttotakwa˙nyiaktualnytermin.
Run˛łoklasycznemimesis,wa˛tpliwestałysi˛kategoriepodobien stwaireprezen
tacji. Przedstawienia symboliczne musiały usta˛pic miejsca wszechkoneksjonis
tycznym zestawieniom. Tak˙e poj˛cia nieska˙onego autorstwa, tym bardziej
autorstwa słów, które nale˙a˛ przecie˙ do wszechwładnego j˛zyka, trudno dzis
bronic ,skoroupadłaauraniepowtarzalnos ci
11
.Wtakims wiecietwórczos c Allena
jesttyle˙autobiograficzna,ilewswymbiografizmieniejasnaimyla˛ca.
Kultura postmodernistyczna, z immanentnym dla siebie ga˛szczem nieweryfiko
walnychinformacji,rozmywawszelkiekryteriaautorstwa,podmiotowos ci,pierwo
wzoru, autentyku. Nie sposób te˙ okres lic , co jest sztuka˛, a co ˙yciem. Jednak
czytanie(ogla˛danie)sylleptycznewcaletegoniewymaga.Syllepsisjakostylodbioru
wia˛˙e si˛ z zało˙eniem, ˙e nie ma jednej wykładni sensu dzieła. Dozwolona jest
zatem ka˙da interpretacja tekstu, co koresponduje z postmodernistyczna˛ koncepcja˛
„s mierciautora”.Owadwoistos c syllepsisoznaczajednakito,˙e˙adnaztychinter
pretacjiniejestuprawnionajakojedyniesłuszna.Raczejka˙dajesttaksamochybio
na,coju˙tejteoriiprzeczy,jako˙eczytaniepostmodernistyczneumieszczaprawd˛
zawsze po stronie czytelnika, legitymizuja˛c ka˙da˛ interpretacj˛, autora zas kłada˛c
wwygodnejtrumnie.Tunatomiastautorjestmo˙emartwyjakobytpełnyipozna
walny,alejegoszcza˛tkistaja˛si˛dominanta˛utworówtegotypu.
S
wiatnieoczywisty
˙
ycie w cytatach.Któ˙ dzis wie, kogo cytuje;cocytuje; kiedyto,cocytuje,
staje si˛ własne? Je˙eli j˛zyk ka˙dego z nas, jak chce póz ny Wittgenstein
12
,
kształtujesi˛wprocesiesocjalizacji,tonigdyniezastrze˙emygodlasiebie.Nie
dos c ˙eniemaj˛zykaprywatnego,toijegogenezajestnieweryfikowalna.Syllep
sis jest nie tylko strategia˛ umieszczania siebie w teks cie, ale i strategia˛ odbioru
dostosowana˛dorealióws wiatakopiibezoryginału
13
.Niesposóboddzielic siebie
od s wiata, a tego podzielic narzeczywistos c ifikcj˛.Takjaksymulakrumomija
niewygodneopozycjebinarne,takisyllepsaniepyta,cojestkreacja˛,aconia˛nie
jest. Te poj˛cia trzeba sprz˛gna˛c . Jakkolwiek syllepsa jest poj˛ciem starszym,
wrozszerzonym,poderridian skimznaczeniuwydajesi˛jejsiostra˛.
Dopiero zrozumienie tych zale˙nos ci, zrozumienie współczesnos ci pozwala
wdalszymcia˛gubyc „autoremkina”.Dawni„poecikina”,wielcyautorzystarej
gwardiiprzeszliju˙dohistoriiiprzezjejpryzmatsa˛postrzegani.Nowofalowa
174
SYLLEPSIS W TWÓRCZOS
CI WOODY’EGO ALLENA
Manhattan
, re˙. Woody Allen (1979)
la politique des auteurs
nie ma ju˙ racji bytu. Dzis za autorów uwa˙a si˛ tych
samych,którychcz˛stonazywasi˛twórcamikinapostmodernistycznego:Davida
Lyncha,WongKarWaia,PedroAlmodóvara,Woody’egoAllena.J˛zykipoetyka
ich dzieł sa˛ pełne rozmaitych zapo˙yczen . Ka˙dy z nich oczywis cie ma inna˛
metod˛natwórczos c ws wieciepostkartezjan skim,gdzietwarde
ego
jestju˙tylko
zamkni˛ta˛ karta˛historii,która sama jest mocnowa˛tpliwa,relatywnaipotrzebna
otyle,oiledasi˛ja˛wykorzystac dzisiaj.
WoodyAllen,jaksamtwierdzi, zamistrzówuwa˙aFedericoFelliniegooraz
Ingmara Bergmana i bardzo cz˛sto odwołuje si˛ do nich w swojej twórczos ci.
Jakkolwiek artystyczna˛ pows cia˛gliwos c Szweda i cyrkowe rozbuchanie Włocha
mo˙natraktowac antytetycznie,zapo˙yczeniazichfilmówAllenła˛czywswoich
dziełachwnaturalny,azarazemindywidualnysposób.OdBergmanazaczerpna˛ł
m.in. umiłowanie do psychoanalizy oraz intelektualny rozbiór toksycznych zwia˛z
ków
14
,natomiastodFelliniegoniewa˛tpliwieautotematyzm
15
.Jednakautotema
tyzm Felliniego nie równa si˛ syllepsis Allena. Przyjrzyjmy si˛ raczej temu, co
uAllenaabsolutnienowatorskie–sposobomnaocalenie„siebie”wfilmie,które
sa˛jednoczes niesposobaminaopłaceniesobierzeczonegoapartamentu.Sposoba
minakino,któreczasawangardymaju˙dawnozasoba˛.
Pos ródbogatejfilmografiiAllenazafilmywpełnisylleptyczne–czylitakie,
w którychnapi˛cie mi˛dzy „ja”a „nieja” re˙ysera (i scenarzysty w jednej oso
bie) staje si˛ dominanta˛ stylistyczna˛ i kompozycyjna˛ – uwa˙am przede wszy
stkim:
Annie Hall
(1977),
Manhattan
(1979),
Wspomnienia z gwiezdnego pyłu
(1980) oraz
Przejrzec Harry’ego
(1997). Co znamienne, sa˛ to jego najbardziej
udane dzieła. Jednak Allen umieszcza „siebieniesiebie” włas ciwie we wszy
175
Plik z chomika:
isik
Inne pliki z tego folderu:
Stara baśń.pdf
(1541 KB)
Ksawery Jasiak - Z dziejów Konspiracyjnego Wojska Polskiego (2010).pdf
(2394 KB)
Mitologia słowiańska.doc
(122 KB)
Syllepsis w twórczości Woodyego Allena.pdf
(675 KB)
Szekspir - 21 ebooków w formacie djvu(1).zip
(125934 KB)
Inne foldery tego chomika:
audio-book
Bettelheim
Czasopisma
Dokumenty
Dzieci
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin