FORMY AKTYWNOŚCI LUDZKIEJ – WSTĘP DO SOCJOLOGII CODZIENNOŚCI Szczegółowe motywy działania ludzkiego.
Wyróżniamy 4 kategorie aktywności ludzkiej:
1.
od kategorii mniejszych do większych; większe kategorie obejmują mniejsze
2. ZACHOWANIE
3. DZIAŁANIE
4. CZYNNOŚCI SPOŁECZNE
5. DZIAŁANIA SPOŁECZNE
ZACHOWANIE – każdy gest człowieka, który może być zaobserwowany lub zarejestrowany przez innych. To gest pozbawiony oprawy znaczeniowej. Oznacza jakikolwiek ruch/gest, który może być dostrzeżony przez innych za pośrednictwem zmysłów.
DZIAŁANIE – zachowanie wyposażone w znaczenie/sens; gestom nadajemy sens, dzięki czemu stają się one rozpoznawalne dla innych. Jest to uzależnione od uwarunkowań kulturowych. Od zachowania różni się tym, że do definicji zachowania dodajemy sens/znaczenie tego zachowania. Przechodzimy tu na sferę bardziej abstrakcyjną.
Przejście od zachowania do działania, czyli nadanie sensu, może dokonać się na 2 sposoby – sens można nadać poprzez:
· znaczenie psychologiczne – kategoria przejścia jednostkowego – nadanie sensu w wymiarze tylko jednostkowym; sens nadaje sama jednostka, która ten sens sobie wymyśliła;
· znaczenie wspólnie uznane – kategoria przejścia obudowanego znaczeniem – znaczenie nadane zachowaniu przez całą zbiorowość; gest powszechnie znany, zrozumiały dla wszystkich uczestników; sens nadawany zachowaniu człowieka jest wspólnie nadawany i rozpoznawalny (np. gest machania ręką).
CZYNNOŚCI SPOŁECZNE – czynności, które mają znaczenie i skierowane są do kogoś; gest, który ma sens i który skierowany jest do innych. To działanie, które może być obserwowane przez innych, czyli tzw. publiczność.
Czynność społeczną określamy za pośrednictwem 3 kategorii – podział czynności społecznych F. Znanieckiego:
· ze względu na znaczenie; rodzaj (odwołanie się do kontekstów sytuacyjnych) - podstawowe kategorie:
o wychowawcza;
o edukacyjna;
o władcza;
o zabawowa;
o informacyjna.
· sposoby wyrażania:
o komunikacja werbalna: pytania, pouczenia, prośby, rozkazy;
o komunikacja niewerbalna (np. udzielenie komuś pomocy).
· adresaci treści (kto stanowi tę publiczność):
o bezpośredni – zidentyfikowani jako konkretne osoby; mogą znajdować się w pośredniej odległości (np. występ przed kamerą osoby, która pozdrawia konkretne osoby (ciocię, babcię), które są jej znane);
o pośredni – adresaci anonimowi; mogą znajdować się bezpośrednio w naszym pobliżu (np. studenci na pierwszym wykładzie stanowili grupę osób anonimowych, dlatego należeli do kategorii pośredniej).
W podziale na adresatów pośrednich i bezpośrednich nie ma znaczenia kwestia bliskości przestrzennej, ale znajomości osób, do których się zwracamy!
DZIAŁANIA SPOŁECZNE – są to działania, w których uwzględnia się aktualne lub potencjalne reakcje innych i według tego kształtuje przebieg własnego działania. Adresat nie jest już (jak w czynnościach społecznych) bierny, ale reagujący. To schemat działania, gdy wykonujemy jakiś gest w odniesieniu do innych, a ci inni nam odpowiadają; wymiana gestów mających sens, po których następuje kolejny gest. To gest mający sens, skierowany do innych. Osoby, do których kierujemy nasze działania, odpowiadają nam, a to z kolei jest bodźcem do sformułowania kolejnej reakcji zwrotnej.
Podział działań społecznych (wg scenariusza wymiany gestów) – typologia Webera:
· tradycjonalne – działania rutynowe, działamy w pewien sposób dlatego, bo tak się zawsze czyniło, albo tak czynią inni w naszej zbiorowości. Kiedy zaczynamy budować schemat relacji z innymi to opieramy się o tradycję ustaloną w danym kręgu (np. odpowiadanie „dzień dobry” na „dzień dobry” to dobry zwyczaj przyjęty w kręgu kulturowym) – skorelowanie z kulturą;
· afektywne – działamy w dany sposób, bo mamy potrzebę ekspresji pewnych stanów psychicznych (radości, gniewu, strachu, etc.). Podstawę do budowania relacji z innymi stanowią nasze emocje, nastawienie na dany moment (np. gdy ktoś okazuje nam swoja radość, pobudza nas to do odpowiedzi również radością) – skorelowanie z psychologią;
· racjonalne – scenariusz relacji, gdzie racjonalnie kalkulujemy straty i zyski; zachowujemy się w taki sposób, by uzyskać jak najwięcej korzyści dla siebie; manipulujemy naszym zachowaniem tak, by relacja z innymi dała jak najwięcej zysków. Rodzaje działań racjonalnych. Racjonalność to inaczej kalkulacja. Działanie racjonalne to działanie poprzedzone pewną rozwagą, podejmowane po przemyśleniu;
o racjonalność subiektywna – zyski mają dla nas bardzo duże znaczenie; rachunek zysków i kosztów, który zmierza do maksymalizacji zysków i minimalizacji strat (np. transakcje ekonomiczne: kupno, sprzedaż, przestępca, który kalkuluje skok na bank);
o racjonalność autoteliczna – racjonalność ze względu na wartość (Weber) zgodnie z zasadą „cel uświęca środki”; staramy się tak działać, by osiągnąć ważny dla nas cel za wszelką cenę; gotowi jesteśmy do poświęceń; tu ważny cel jest ważny również dla innych;
o racjonalność instrumentalna – staramy się osiągnąć cel najmniejszym kosztem; zmierzamy do celu, ale wybieramy drogę, które będzie nas najmniej obciążała.
Kolejno po działaniach społecznych pojawia się interakcja – termin zbieżny z pojęciem działań społecznych.
INTERAKCJA – działanie inicjujące (np. moje) i działanie reagujące (np. mojego rozmówcy); pojawia się bodziec, a my na ten bodziec zaczynamy reagować – w ten sposób dochodzi do nawiązania relacji.
Innym terminem definiowanym identycznie do interakcji jest kontakt społeczny.
KONTAKT SPOŁECZNY – działanie inicjujące (bodziec) i reagujące (reakcja).
Oba terminy, interakcji i kontaktu społecznego, odróżniamy przez zastosowanie warunku:
INTERAKCJA – dynamiczna, ciągła sekwencja nawzajem ku sobie zwróconych działań społecznych; jest to bodziec i reakcja o charakterze ciągłym, powtarzającym się (np. osoba pytająca na ulicy o godzinę, osoba którą znamy i która zawsze nas o godzinę pyta).
Warunki interakcji – aby mówić o jednym epizodzie interakcyjnym musi być zachowana:
§ Jedność osób (ci sami partnerzy);
§ Akcji (o to samo chodzi);
§ Miejsca (partnerzy są współobecni);
§ Czasu (akcja toczy się bez przerwy).
KONTAKT SPOŁECZNY – jest to bodziec i reakcja o charakterze jednorazowym i przelotnym (np. 1. osoba nie znana nam, pyta nas o godzinę, a my odpowiadamy – bodźcem jest pytanie, odpowiedź – reakcją, 2. odbieramy telefon i okazuje się, że była to pomyłka – do relacji doszło, ale relacja ta miała charakter jednorazowy).
Interakcja jako kategoria socjologiczna wypracowała kilka istotnych form. Istnieją 4 podstawowe teorie interakcji:
1. TEORIA BEHAWIORALNA – interakcja w tej teorii jest pojmowana jako zjawisko obserwowalne zewnętrznie niezależne od treści, znaczeń psychologicznych czy kulturowych; jej istotą jest analiza reakcji opartej o bodziec i reakcję. Opiera się o sposób tej reakcji, emocje, schematy zachowań.
2. TEORIA WYMIANY – teoria racjonalnego wyboru; traktuje interakcję jako wzajemną wymianę pewnych dóbr czy wartości między partnerami, opartą na „zasadzie wzajemności” – reguła kulturowa nakładająca na ludzi powinność zrewanżowania się za uzyskane dobra; opiera się o działania o charakterze racjonalnym.
3. INTERAKCJONIZM SYMBOLICZNY – w interakcji wymiana i wzajemność dotyczą nie tyle obiektów materialnych, co idei, symboli, znaczeń. Istotą interakcji jest więc komunikacja.
4. TEORIA DRAMATURGICZNA – opiera się o ingracjację (ang. przymilać się, przypodobać się), czyli manipulację.
TEORIA WYMIANY
„Dylemat więźnia” – ćwiczenie przeprowadzone na zajęciach:
Podział na parzystą liczbę grup (4-6 osób) – 12 grup. W ćwiczeniu współpracują ze sobą dwie różne grupy, każda z nich otrzymuje kartkę z zapisem sytuacji:
„Śledczy zatrzymuje dwóch włamywaczy, co do których ma tak zwaną operacyjną wiedzę, że obrabowali bank, lecz nie może znaleźć wystarczających dla sądu dowodów. Jeśli któryś z podejrzanych nie zacznie współpracować, śledczy będzie musiał ich wypuścić – mimo przekonania o winie. Zamyka ich zatem w osobnych celach i osobno przesłuchuje, każdemu składając identyczną ofertę:
· jeśli się przyznasz i oskarżysz kolegę, wtedy jako świadek koronny wyjdziesz na wolność, a dla niego zażądam 10–letniego wyroku;
· jeśli ty się przyznasz i twój kolega też się przyzna, wtedy świadka koronnego nie potrzebuję, ale zważywszy na waszą współpracę – zażądam tylko po pięć lat dla każdego;
· jeśli się nie przyznasz, a twój kolega cię oskarży, to on wyjdzie na wolność, ty zaś dostaniesz 10 lat;
· jeśli obaj się nie przyznacie, może nic wam nie udowodnię, ale przytrzymam każdego w areszcie przez rok.”
„Dylemat więźnia” ukazuje schematy działania, które dzielimy na:
1. TEORIE GIER O SUMIE ZEROWEJ – w relacjach mogą wystąpić dwie sytuacje: jedna strona traci a druga zyskuje lub odwrotnie. Bilans jednak zawsze wychodzi na zero.
2. TEORIE GIER O SUMIE NIEZEROWEJ - w relacjach mogą wystąpić dwie sytuacje: i jedna i druga strona zyskuje lub obie strony tracą.
TY
WSPÓLNIK
DECYZJA
T
N
8/8 – rodzaj kary, jaką ponosimy za to, że chcemy przerzucić odpowiedzialność na 2 stronę
10/0 – strata 1 strony, zysk 2 strony – przerzucenie odpowiedzialności na 2 stronę
10/10
5/5 - zysk
W „dylemacie więźnia” uwidacznia się zjawisko zwane „warunkiem pokusy” – zaburza racjonalność myślenia; to rozważanie opcji, która przyniesie nam pewny zysk (np. w autobusie dylemat „kasować bilet czy nie”).
ZYSK – 1. w ekonomii: wartość dodana, coś co uzyskujemy „ponad”; 2. w socjologii: udaje nam się doprowadzić do kompromisu, gdzie jednej i drugiej stronie udaje się uzyskać optymalną sytuację.
Ćwiczenie „dylemat więźnia” ukazuje, czym zajmuje się teoria wymiany. Teoria ta kładzie nacisk na nasze działania: motywy, kiedy ponosimy stratę/zysk, w jakich grupach/społeczeństwach ludzie podejmują poszczególne działania.
TEORIA DRAMATURGICZNA
W myśl analizy interakcji Ervinga Goffmana ludzie kierują się w swoich działaniach przede wszystkim dążeniem do zrobienia dobrego wrażenia na partnerach czy audytorach. W tym celu posługują się różnymi technikami. Teoria dramaturgiczna przyjmuje ingracjację jako podstawę. Ingracjacja towarzyszy nam praktycznie przez całe życie.
3 podstawowe techniki ingracjacyjne:
1. ...
katiabb