USTAWA o powszechnym obowiązku obrony RP.doc

(756 KB) Pobierz
USTAWA

USTAWA

z dnia 21 listopada 1967 r.

o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej

(Tekst jednolity)

(Dz. U. z 2004 r. Nr 241, poz. 2416)

DZIAŁ I

PRZEPISY OGÓLNE

Art. 1. Obrona Ojczyzny jest sprawą i obowiązkiem wszystkich obywateli

Rzeczypospolitej Polskiej.

Art. 2. Umacnianie obronności Rzeczypospolitej Polskiej, przygotowanie ludności i

mienia narodowego na wypadek wojny oraz wykonywanie innych zadań w ramach

powszechnego obowiązku obrony należy do wszystkich organów władzy i administracji

rządowej oraz innych organów i instytucji państwowych, organów samorządu terytorialnego,

przedsiębiorców i innych jednostek organizacyjnych, organizacji społecznych, a także do

każdego obywatela w zakresie określonym w ustawach.

Art. 3. 1. Na straży suwerenności i niepodległości Narodu Polskiego oraz jego

bezpieczeństwa i pokoju stoją Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej, zwane dalej "Siłami

Zbrojnymi".

2. Siły Zbrojne mogą ponadto brać udział w zwalczaniu klęsk żywiołowych i likwidacji

ich skutków, akcjach poszukiwawczych oraz ratowania życia ludzkiego, a także w

oczyszczaniu terenów z materiałów wybuchowych i niebezpiecznych pochodzenia

wojskowego oraz ich unieszkodliwianiu.

3. W skład Sił Zbrojnych wchodzą jako ich rodzaje:

1) Wojska Lądowe;

2) Siły Powietrzne;

3) Marynarka Wojenna.

4. Rodzaje Sił Zbrojnych składają się z jednostek wojskowych i związków

organizacyjnych różnych rodzajów wojsk i służb.

5. Przez jednostkę wojskową rozumie się jednostkę organizacyjną Sił Zbrojnych,

funkcjonującą na podstawie nadanego przez Ministra Obrony Narodowej etatu określającego

jej strukturę wewnętrzną, liczbę, rodzaje i rangę wszystkich stanowisk służbowych

występujących w tej jednostce, jak również liczbę i rodzaje uzbrojenia, środków transportu i

innego wyposażenia należnego jednostce, oraz posługującą się pieczęcią urzędową z godłem

Rzeczypospolitej Polskiej i nazwą (numerem) jednostki.

6. Przez związek organizacyjny rozumie się jednostki wojskowe zorganizowane w

określoną strukturę, w szczególności w korpus, dywizję lub brygadę, funkcjonującą

samodzielnie albo w składzie rodzaju Sił Zbrojnych.

7. W skład Sił Zbrojnych wchodzą również Wojskowe Służby Informacyjne i

Żandarmeria Wojskowa, jako ich wyodrębnione i wyspecjalizowane służby.

Art. 3a. 1. Jednostki wojskowe i ich związki organizacyjne są rozmieszczone w

garnizonach.

2. Minister Obrony Narodowej powierza pełnienie funkcji dowódcy garnizonu

żołnierzowi zawodowemu zajmującemu stanowisko służbowe w tym garnizonie, a także

zwalnia z tej funkcji.

3. Minister Obrony Narodowej, w drodze rozporządzenia, tworzy, przekształca i znosi

garnizony, określa zadania ich dowódców oraz siedziby i terytorialny zasięg właściwości, z

uwzględnieniem w szczególności podziału terytorialnego państwa.

1Page 2

 

Art. 4. 1. Powszechnemu obowiązkowi obrony podlegają wszyscy obywatele polscy

zdolni ze względu na wiek i stan zdrowia do wykonywania tego obowiązku. Obywatel polski

będący równocześnie obywatelem innego państwa nie podlega powszechnemu obowiązkowi

obrony, jeżeli stale zamieszkuje poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

2. W ramach powszechnego obowiązku obrony obywatele polscy są obowiązani do

pełnienia służby wojskowej, służby w obronie cywilnej, odbywania przysposobienia

obronnego, uczestniczenia w samoobronie ludności, pełnienia służby w jednostkach

zmilitaryzowanych oraz do wykonywania świadczeń na rzecz obrony - na zasadach i w

zakresie określonych w ustawie.

2a. Przeznaczanie do służby zastępczej, kierowanie do jej odbywania oraz odbywanie

służby zastępczej następuje na zasadach określonych w ustawie z dnia 28 listopada 2003 r. o

służbie zastępczej (Dz. U. Nr 223, poz. 2217).

3. Ochotnicze spełnianie zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony

Rzeczypospolitej Polskiej jest prawem wszystkich obywateli polskich.

Art. 4a. 1. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, stojąc na straży suwerenności i

bezpieczeństwa państwa, nienaruszalności i niepodzielności jego terytorium, w szczególności:

1) zatwierdza, na wniosek Prezesa Rady Ministrów, strategię bezpieczeństwa narodowego;

2) wydaje, na wniosek Prezesa Rady Ministrów, w drodze postanowienia, Polityczno-

Strategiczną Dyrektywę Obronną Rzeczypospolitej Polskiej oraz inne dokumenty

wykonawcze do strategii bezpieczeństwa narodowego;

3) zatwierdza, na wniosek Rady Ministrów, plany krajowych ćwiczeń systemu obronnego i

kieruje ich przebiegiem;

4) postanawia, na wniosek Prezesa Rady Ministrów, o wprowadzeniu albo zmianie

określonego stanu gotowości obronnej państwa;

5) może zwracać się do wszystkich organów władzy publicznej, administracji rządowej i

samorządowej, przedsiębiorców, kierowników innych jednostek organizacyjnych oraz

organizacji społecznych o informacje mające znaczenie dla bezpieczeństwa i obronności

państwa;

6) inicjuje i patronuje przedsięwzięciom ukierunkowanym na kształtowanie postaw

patriotycznych i obronnych w społeczeństwie.

2. Informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 5, przekazywane są bezzwłocznie.

Art. 5. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, sprawując zwierzchnictwo nad Siłami

Zbrojnymi, w szczególności:

1) określa, na wniosek Ministra Obrony Narodowej, główne kierunki rozwoju Sił Zbrojnych

oraz ich przygotowań do obrony państwa;

2) może uczestniczyć w odprawach kierowniczej kadry Ministerstwa Obrony Narodowej i

Sił Zbrojnych.

Art. 6. 1. Do zadań Rady Ministrów wykonywanych w ramach zapewniania

zewnętrznego bezpieczeństwa państwa i sprawowania ogólnego kierownictwa w dziedzinie

obronności kraju należy w szczególności:

1) opracowywanie projektów strategii bezpieczeństwa narodowego;

2) planowanie i realizacja przygotowań obronnych państwa zapewniających jego

funkcjonowanie w razie zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa i w czasie wojny, w

tym planowanie przedsięwzięć gospodarczo-obronnych oraz zadań wykonywanych na

rzecz Sił Zbrojnych i wojsk sojuszniczych;

3) przygotowywanie systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym, w tym obroną

państwa, i organów władzy publicznej do funkcjonowania na stanowiskach kierowania;

4) utrzymywanie stałej gotowości obronnej państwa, wnioskowanie do Prezydenta

Rzeczypospolitej Polskiej o jej podwyższanie w razie zewnętrznego zagrożenia

2Page 3

 

bezpieczeństwa i w czasie wojny oraz o jej obniżanie stosownie do zmniejszania stopnia

zagrożenia;

5) określanie obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa państwa, w tym

obronności, oraz przygotowywanie ich szczególnej ochrony;

6) przygotowanie na potrzeby obronne państwa i utrzymywanie w stałej gotowości

jednolitych systemów obserwacji, pomiarów, analiz, prognozowania i powiadamiania;

7) przygotowanie systemu stałych dyżurów na czas zewnętrznego zagrożenia

bezpieczeństwa państwa i wojny;

8) określanie zasad wykorzystania służby zdrowia i infrastruktury technicznej państwa na

potrzeby obronne, w tym sposobu zabezpieczania przestrzeni powietrznej i wód

terytorialnych w razie zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa i w czasie wojny;

9) zapewnianie funkcjonowania systemu szkolenia obronnego w państwie;

10) prowadzenie kontroli stanu przygotowań obronnych w państwie.

2. Rada Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, tryb realizacji zadań, o których

mowa w ust. 1, w szczególności:

1) warunki i tryb planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań

obronnych państwa realizowanych przez organy administracji rządowej i organy

samorządu terytorialnego, sposób ich nakładania oraz właściwość organów w tych

sprawach, w tym ujętych w planowaniu operacyjnym i programach obronnych;

2) organizację i tryb przygotowania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym, w

tym obroną państwa, oraz warunki funkcjonowania organów władzy publicznej na

stanowiskach kierowania;

3) stany gotowości obronnej państwa, ich rodzaje, warunki wprowadzania, zadania

związane z podwyższaniem gotowości obronnej państwa i tryb ich realizacji, organizację

i zadania w zakresie tworzenia systemu stałych dyżurów na potrzeby podwyższania

gotowości obronnej państwa oraz właściwość organów w tych sprawach;

4) obiekty szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa, ich kategorie, a

także zadania w zakresie ich szczególnej ochrony oraz właściwość organów w tych

sprawach;

5) organizację i warunki przygotowania oraz funkcjonowania systemów obserwacji,

pomiarów, analiz, prognozowania i powiadamiania o skażeniach promieniotwórczych na

terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz właściwość organów w tych sprawach;

6) warunki i sposób przygotowania i wykorzystania transportu morskiego, kolejowego,

samochodowego, lotniczego, żeglugi śródlądowej oraz infrastruktury drogowej i

kolejowej na potrzeby obronne państwa, a także ich ochrony w czasie wojny oraz

właściwość organów w tych sprawach;

7) warunki i sposób przygotowania i wykorzystania systemów łączności na potrzeby

obronne państwa oraz właściwość organów w tych sprawach;

8) warunki i sposób przygotowania i wykorzystania publicznej i niepublicznej służby

zdrowia na potrzeby obronne państwa oraz właściwość organów w tych sprawach;

9) organizację szkolenia obronnego w państwie, podmioty objęte tym szkoleniem, zadania

w zakresie planowania i realizacji szkolenia obronnego oraz właściwość organów w tych

sprawach;

10) zakres i sposób prowadzenia przez organy administracji rządowej i samorządu

terytorialnego kontroli realizacji zadań obronnych wykonywanych przez jednostki

organizacyjne i przedsiębiorców.

Art. 7-10. (uchylone).

Art. 11. 1. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej wykonuje zadania w zakresie

bezpieczeństwa i obronności przy pomocy Biura Bezpieczeństwa Narodowego.

3Page 4

 

2. Do pracowników Biura Bezpieczeństwa Narodowego stosuje się odpowiednio

przepisy ustawy o pracownikach urzędów państwowych. Przewidziane w tych przepisach

uprawnienia właściwych organów przysługują odpowiednio Prezydentowi Rzeczypospolitej

Polskiej.

3. Biurem Bezpieczeństwa Narodowego kieruje sekretarz stanu wyznaczony przez

Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

4. Działalność Biura Bezpieczeństwa Narodowego jest finansowana ze środków

budżetowych Kancelarii Prezydenta.

5. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej określa organizację oraz zakres działania Biura

Bezpieczeństwa Narodowego.

Art. 12. (utracił moc).

Art. 13. (uchylony).

Art. 14. 1. Terenowymi organami wykonawczymi Ministra Obrony Narodowej w

sprawach operacyjno-obronnych i rządowej administracji niezespolonej są:

1) dowódcy okręgów wojskowych;

2) szefowie wojewódzkich sztabów wojskowych;

3) wojskowi komendanci uzupełnień.

2. Dowódcy okręgów wojskowych w sprawach, o których mowa w ust. 1, wykonują w

szczególności zadania z zakresu:

1) planowania operacyjnego i mobilizacyjnego rozwinięcia jednostek wojskowych;

2) szkolenia bojowego i ogólnowojskowego podległych jednostek wojskowych;

3) udziału oddziałów i pododdziałów wojskowych w zwalczaniu klęsk żywiołowych i

likwidacji ich skutków, akcjach poszukiwawczych oraz ratowania życia ludzkiego, a

także w oczyszczaniu terenów z materiałów wybuchowych i niebezpiecznych

pochodzenia wojskowego oraz ich unieszkodliwianiu;

4) koordynacji przedsięwzięć wykonywanych w ramach obowiązków państwa-gospodarza;

5) zapewnienia uzupełnienia potrzeb osobowych jednostek wojskowych;

6) współpracy z innymi organami i podmiotami w sprawach związanych z obronnością

państwa.

3. Szefowie wojewódzkich sztabów wojskowych w sprawach, o których mowa w ust. 1,

wykonują w szczególności zadania z zakresu:

1) organu wyższego stopnia, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. -

Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn.

zm.1)), w stosunku do wojskowych komendantów uzupełnień;

2) zapewnienia operacyjnego i mobilizacyjnego rozwinięcia jednostek wojskowych;

3) koordynacji użycia oddziałów i pododdziałów wojskowych w zwalczaniu klęsk

żywiołowych i likwidacji ich skutków, akcjach poszukiwawczych oraz ratowania życia

ludzkiego;

4) gromadzenia informacji na potrzeby realizacji przedsięwzięć wykonywanych w ramach

obowiązków państwa-gospodarza;

5) zapewnienia uzupełnienia potrzeb osobowych jednostek wojskowych;

6) planowania wykorzystania sił układu pozamilitarnego na potrzeby obronne;

7) administracji rezerw osobowych i świadczeń na rzecz obrony;

8) udziału w planowaniu przestrzennego zagospodarowania, ze względu na potrzeby

obronności i bezpieczeństwa państwa;

9) współpracy z innymi organami i podmiotami w sprawach związanych z obronnością

państwa.

4. Wojskowi komendanci uzupełnień w sprawach, o których mowa w ust. 1, wykonują w

szczególności zadania z zakresu:

1) zapewnienia mobilizacyjnego rozwinięcia jednostek wojskowych;

4Page 5

 

2) administrowania rezerwami osobowymi;

3) świadczeń na rzecz obrony;

4) współpracy z innymi organami i podmiotami w sprawach związanych z obronnością

państwa.

5. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, tworzy, przekształca i znosi okręgi

wojskowe, określa szczegółowe zadania ich dowódców, jako organów rządowej administracji

niezespolonej, oraz określa siedziby i terytorialny zasięg działania okręgów wojskowych,

uwzględniając w szczególności podział terytorialny państwa.

6. Minister Obrony Narodowej, w drodze rozporządzenia, tworzy, przekształca i znosi

wojewódzkie sztaby wojskowe i wojskowe komendy uzupełnień, określa szczegółowe

zadania szefów wojewódzkich sztabów wojskowych i wojskowych komendantów uzupełnień,

jako organów rządowej administracji niezespolonej, oraz określa siedziby i terytorialny zasięg

działania wojewódzkich sztabów wojskowych i wojskowych komend uzupełnień, z

uwzględnieniem w szczególności podziału terytorialnego państwa. W rozporządzeniu należy

również określić stanowiska kierownicze i komórki organizacyjne wojewódzkich sztabów

wojskowych i wojskowych komend uzupełnień.

Art. 15. (uchylony).

Art. 16. (uchylony).

Art. 17. 1. Centralnym organem administracji rządowej w sprawach obrony cywilnej jest

Szef Obrony Cywilnej Kraju.

2. Szefa Obrony Cywilnej Kraju powołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra

właściwego do spraw wewnętrznych.

3. Szef Obrony Cywilnej Kraju podlega ministrowi właściwemu do spraw

wewnętrznych.

4. Do zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju należy:

1) przygotowywanie projektów założeń i zasad działania obrony cywilnej;

2) ustalanie ogólnych zasad realizacji zadań obrony cywilnej;

3) koordynowanie określonych przedsięwzięć i sprawowanie kontroli realizacji przez

organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego zadań obrony cywilnej;

4) sprawowanie nadzoru nad odbywaniem zasadniczej służby w obronie cywilnej.

5. Szef Obrony Cywilnej Kraju w sprawach należących do swojego zakresu działania

wydaje zarządzenia, wytyczne, instrukcje i regulaminy.

6. Terenowymi organami obrony cywilnej są wojewodowie, starostowie, wójtowie lub

burmistrzowie (prezydenci miast).

7. Do zakresu działania szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin należy

kierowanie oraz koordynowanie przygotowań i realizacji przedsięwzięć obrony cywilnej

przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje

społeczne działające na ich terenie.

8. Rada Ministrów określa w drodze rozporządzenia szczegółowy zakres działania Szefa

Obrony Cywilnej Kraju oraz szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin, jak

również zasady i tryb kierowania oraz koordynowania przez nich przygotowań i realizacji

przedsięwzięć obrony cywilnej.

Art. 18. 1. Zadania wykonywane w ramach powszechnego obowiązku obrony przez

organy, podmioty, jednostki organizacyjne oraz organizacje wymienione w art. 2 określają

ustawy i wydane na ich podstawie akty prawne właściwych organów.

2. Rada Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, ogólne zasady wykonywania zadań

w ramach powszechnego obowiązku obrony przez ministrów, wojewodów, marszałków

województw, starostów i wójtów lub burmistrzów (prezydentów miast) oraz przedsiębiorców

i inne jednostki organizacyjne, a także organizacje społeczne.

5Page 6

 

3. Ministrowie organizują wykonywanie zadań w ramach powszechnego obowiązku

obrony przez podległe ministerstwa, podporządkowane i nadzorowane jednostki

organizacyjne oraz przedsiębiorców, dla których są organami założycielskimi.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin