Ernest Wyciszkiewicz - strategia nuklearna FR.pdf

(314 KB) Pobierz
Microsoft Word - 193-2004.doc
P OLSKI I NSTYTUT S PRAW M IĘDZYNARODOWYCH
B IURO A NALIZ
BIULETYN
nr 5 (193) 13 lutego 2004 ¨ PISM
nr egz.
Redakcja: Krzysztof Bałon, Sławomir Dębski (redaktor naczelny), Dorota Dołęgowska (redaktor techniczny), Adam Eberhardt,
Beata Grka-Winter, Maciej Krzysztofowicz, Urszula Kurczewska, Grazyna Nowocień-Mach (redaktor tekstu), Emil Pietras (sekretarz Redakcji)
Strategia nuklearna Federacji Rosyjskiej
Ernest Wyciszkiewicz
W analizie przedstawiono uwarunkowania determinujące obecny kształt rosyjskiej
strategii nuklearnej. Autor zwraca uwagę na dwa zasadnicze cele stawiane
przed rosyjskimi siłami nuklearnymi: odstraszenie potencjalnych agresorw oraz
wygaszanie ewentualnych konfliktw zagrażających bezpieczeństwu państwa.
Omawia ponadto warunki, w jakich Rosja jest gotowa użyć broni jądrowej. Autor
wskazuje także na przyczyny wzrostu znaczenia sił jądrowych w polityce FR w
ostatnich latach oraz na prawdopodobne kierunki dalszych zmian w strategii.
Strategia nuklearna Federacji Rosyjskiej formułuje zadania sił nuklearnych oraz
określa warunki, w jakich państwo dopuszcza możliwość użycia broni jądrowej. Jej
elementy zostały sformułowane w kilku dokumentach: Koncepcji bezpieczeństwa
narodowego FR (zarwno w wersji z 1997 r., jak i w nowelizacji z 2000 r.),
Koncepcji rozwoju sił nuklearnych do 2010 r. (1998 r.) i, przede wszystkim,
Doktrynie wojennej FR z 2000 r.
Uwarunkowania. W wyniku rozpadu systemu dwubiegunowego znacznie
zmalało prawdopodobieństwo wybuchu konfliktu zbrojnego na dużą skalę z użyciem
broni jądrowej. Rosja nie zamierzała jednak rezygnować z rozbudowanego
arsenału jądrowego, ponieważ postrzegała utrzymanie parytetu z USA w tej
dziedzinie jako gwarancję swojej mocarstwowości. Pomimo to, ze względu na
kryzys gospodarczy, władze rosyjskie zostały zmuszone do ograniczania potencjału
nuklearnego. Sposobem na utrzymanie parytetu było zatem powiązanie redukcji z
realizacją układw rozbrojeniowych zawartych z USA, przewidujących obustronną i
stopniową (a więc najmniej kosztowną) likwidację broni strategicznej 1 .
W oczekiwaniu na poprawę sytuacji gospodarczej rząd FR odkładał reformę sił
nuklearnych. Na przeszkodzie stał rwnież wewnętrzny spr co do ich przyszłości.
Szef Sztabu Generalnego gen. Anatolij Kwasznin w 1999 r. zaproponował znaczne
zwiększenie nakładw na siły konwencjonalne kosztem przyspieszonej redukcji sił
nuklearnych. Dowodził on, że wzmocnienie sił konwencjonalnych pozwoli na
efektywną
1 A. D. Rotfeld (red.), Kontrola zbrojeń, rozbrojenie u progu XXI wieku , Polski Instytut Spraw
Międzynarodowych, Warszawa 2002.
ul. Warecka 1a, 00-950 Warszawa, tel. 556 80 00, fax 556 80 99, sekretarz-biuletyn@pism.pl, www.pism.pl
375815553.001.png 375815553.002.png
1062
P OLSKI I NSTYTUT S PRAW M IĘDZYNARODOWYCH
neutralizację głwnych zagrożeń dla bezpieczeństwa FR, płynących, jego zdaniem,
nie ze strony NATO lub Chin, lecz niestabilnej Azji Środkowej i Kaukazu. Propozycja
Kwasznina była odpowiedzią na niepowodzenia sił rosyjskich w Czeczenii. ìwczesny
minister obrony, marszałek Igor Siergiejew (wcześniej był on dowdcą strategicznych
wojsk rakietowych), nie zgadzając się z ocenami szefa sztabu, wysunął program
wzmocnienia sił strategicznych. Spr został zażegnany w sierpniu 2000 r., gdy Rada
Bezpieczeństwa FR podjęła decyzję o zwiększeniu środkw na siły konwencjonalne,
jednak przy utrzymaniu założonego tempa redukcji sił strategicznych oraz
kontynuowaniu ich modernizacji.
W latach 2000Î2003 nastąpił powrt do traktowania nuklearnych sił strategicznych
jako podstawowego instrumentu gwarantującego bezpieczeństwo państwa,
zwłaszcza w sytuacji, gdy inne państwa (lub sojusze) dysponują znaczną przewagą w
siłach konwencjonalnych. Przyczynił się do tego także splot czynnikw wewnętrznych
(szybszy wzrost gospodarczy umożliwiający zwiększenie środkw na reformę sił
zbrojnych) i zewnętrznych (wzrost poczucia zagrożenia w związku z interwencją
NATO w Kosowie, wypowiedzeniem przez USA Układu ABM i ich planami budowy
własnego strategicznego systemu obrony przeciwrakietowej , zmianami w doktrynie
bezpieczeństwa narodowego USA i wreszcie interwencją koalicji pod dowdztwem
USA w Iraku).
Warto podkreślić, że wymg zachowania ilościowego parytetu arsenałw
jądrowych przestał być już sprawą najważniejszą. Faktyczną rezygnację z polityki
zachowania rwnowagi sił potwierdziło ratyfikowanie podpisanego w maju 2002 r.
Układu o redukcji strategicznych broni ofensywnych (SORT), na mocy ktrego strony
zobowiązały się do zmniejszenia do 2012 r. liczby aktywnych głowic z posiadanych.
5000Î6000 do 1700Î2200. Układ nie zakłada jednak niszczenia broni, lecz jedynie jej
dezaktywację. Stany Zjednoczone zamierzają magazynować głowice, natomiast
Rosja, ze względw finansowych, będzie zmuszona do ich likwidacji.
Struktura, cele i użycie sił nuklearnych FR . Strategiczne siły nuklearne FR
zajmują głwne miejsce w rosyjskiej polityce bezpieczeństwa i obrony. Składa się
na nie tzw. triada strategiczna, a więc: (1) Strategiczne siły rakietowe, dysponujące
stacjonarnymi i mobilnymi wyrzutniami międzykontynentalnych pociskw
balistycznych oraz największą liczbą głowic jądrowych, (2) Strategiczne siły
morskie, składające się z okrętw podwodnych wyposażonych w wyrzutnie
pociskw balistycznych oraz (3) Strategiczne siły powietrzne. Blisko 60% potencjału
przypada na siły rakietowe, tradycyjnie najważniejszą część triady. Siły zbrojne FR
dysponują największymi na świecie zasobami taktycznej broni jądrowej (około 8000
głowic).
Cele strategii nuklearnej FR najpełniej przedstawia Doktryna wojenna. W
bezpośredni sposb wynikają one z nadrzędnego celu polityki bezpieczeństwa
wojskowego, jakim jest zapobieganie, lokalizacja i neutralizacja zagrożeń
militarnych dla FR. Zachowanie statusu mocarstwa nuklearnego służy przede
wszystkim przeciwdziałaniu wybuchowi konfliktu, metodą odstraszania
potencjalnych przeciwnikw.
Odstraszanie jądrowe polega na przekonaniu ewentualnego agresora (państwa lub
koalicji państw) o nieopłacalności ataku. Odziedziczona po zimnej wojnie doktryna
stanowi podstawę strategii nuklearnej FR, choć od rozpadu ZSRR uległa pewnym
zmianom. Obecnie w Rosji obowiązuje rozszerzona doktryna odstraszania, ktra
zakłada ewentualność użycia strategicznych sił nuklearnych nie tylko w odpowiedzi
na atak jądrowy, lecz rwnież na atak z wykorzystaniem innego rodzaju broni
masowego rażenia, a także na zmasowany atak konwencjonalny. Broń jądrowa,
a ściśle groźba jej użycia, stanowi wciąż przede wszystkim instrument
oddziaływania politycznego. Gdyby odstraszanie zawiodło, siły nuklearne mogłyby
być użyte do wygaszenia konfliktu. Duże znaczenie ma więc rwnież taktyczna broń
ul. Warecka 1a, 00-950 Warszawa, tel. 556 80 00, fax 556 80 99, sekretarz-biuletyn@pism.pl, www.pism.pl
P OLSKI I NSTYTUT S PRAW M IĘDZYNARODOWYCH
1063
jądrowa jako ewentualny środek do wykorzystania na polu walki w konfliktach
regionalnych o mniejszej intensywności.
Na uwagę zasługują zmiany, jakie zachodziły w rosyjskiej strategii w zakresie
zasad zastosowania przez FR sił nuklearnych. Strategia bezpieczeństwa
narodowego z 1997 r. stanowiła, że áRosja zachowuje prawo do użycia wszystkich
posiadanych sił i środkw, łącznie z bronią jądrową, w razie agresji zbrojnej
zagrażającej istnieniu Rosji jako niezależnego i suwerennego państwaÑ. Po
nowelizacji Strategii fragment ten kończy się jednak inaczej: áłącznie z bronią
jądrową, jeśli będzie to konieczne do odparcia agresji, gdy wszelkie inne środki
służące opanowaniu kryzysu zostaną wyczerpane lub okażą się nieskuteczneÑ. W
ten sposb rozszerzony został zakres możliwości użycia broni jądrowej, gdyż nie
zdefiniowano ani pojęcia ákryzysÑ, ani kryteriw oceny nieefektywności
zastosowanych środkw. Doktryna wojenna inaczej formułuje ten zasadniczy
element strategii jądrowej: áFR zachowuje prawo do użycia broni jądrowej w
odpowiedzi na użycie broni jądrowej lub innej broni masowego rażenia przeciwko
Rosji i/lub jej sojusznikom, jak rwnież w odpowiedzi na agresję konwencjonalną o
dużej skali w sytuacjach krytycznych dla bezpieczeństwa FRÑ. Wynika z tego, że
Rosja może użyć broni jądrowej jako pierwsza. Bez odpowiedzi pozostają natomiast
następujące pytania: Co oznacza ásytuacja krytyczna dla bezpieczeństwaÑ? Czy
Rosja jest gotowa użyć broni jądrowej w odpowiedzi na atak o małej skali, ale z
wykorzystaniem broni biologicznej lub chemicznej? Dlaczego dwa dokumenty, ktre
ukazały się niemal rwnocześnie, odmiennie ujmują ę samą kwestię?
Prawdopodobnie niejasność w sprawie użycia sił jądrowych służy zachowaniu
większego pola manewru w razie wystąpienia zagrożenia.
Perspektywy zmian. W październiku 2003 r. minister obrony FR przedstawił
dokument Aktualne zadania rozwoju Sił Zbrojnych FR. Nie został on jeszcze
podpisany przez prezydenta, a więc nie obowiązuje, stanowi jednak zapowiedź
przyszłych zmian. Podstawowe zadania sił nuklearnych nie będą modyfikowane. W
odrżnieniu od wcześniejszych dokumentw, znalazł się w nim pogląd, że w
ostatnich kilku latach wzrosło znaczenie siły militarnej w stosunkach
międzynarodowych, zwłaszcza w obliczu kryzysu najważniejszych organizacji
bezpieczeństwa międzynarodowego. W tym kontekście autorzy dokumentu uznali,
iż wzmocnienie sił zbrojnych FR jest czynnikiem, ktry wręcz gwarantuje
strategiczną stabilność na świecie. Z jednej strony, minister obrony FR mwił o
znacznych postępach w rozwoju wspłpracy między Rosją a NATO i USA. Z drugiej
Î negatywnie ocenił doktrynę wojenną NATO, jako ofensywną i wymierzoną przeciw
Rosji, a także skrytykował amerykańskie koncepcje wykorzystania taktycznej broni
jądrowej, jako środka walki w konfliktach o małym natężeniu. Z powyższej oceny
uwarunkowań międzynarodowych autorzy dokumentu wyciągnęli wniosek co do
konieczności podwyższenia znaczenia sił jądrowych jako najważniejszego elementu
polityki obrony FR.
ul. Warecka 1a, 00-950 Warszawa, tel. 556 80 00, fax 556 80 99, sekretarz-biuletyn@pism.pl, www.pism.pl
1064
P OLSKI I NSTYTUT S PRAW M IĘDZYNARODOWYCH
O G Ł O S Z E N I A
Bezpieczeństwo międzynarodowe czasu przemian
Zagrożenia Î Koncepcje Î Instytucje
Pod redakcją Romana Kuźniara i Zdzisława Lachowskiego
Warszawa 2003, stron 704, ISBN 83-918046-7-4
Spis treści
Od redaktorw
CZĘŚĆ I Ï ZAGROŻENIA I WYZWANIA
Steven E. Miller: Triumf sceptycyzmu: kontrola zbrojeń w polityce administracji prezydenta Busha
Aleksiej G. Arbatow: Megaterroryzm: implikacje dla nowej wsplnej strategii bezpieczeństwa
Francesco Calogero: Terroryzm nuklearny
James E. Goodby: Kooperatywne zmniejszanie zagrożenia i wspłzależność:
dwa filary euroatlantyckiej wsplnoty bezpieczeństwa
Jurij Nazarkin: NoweÏstare zagrożenia: emocje i trzeźwa analiza
Anatolij Hrycenko: Pole bitwy bez granic
Krzysztof Olendzki: Pamięć i odpowiedzialność. Kilka uwag na temat Rafała Lemkina
poglądw na ludobjstwo
Milton Leitenberg: Wojny i konflikty w latach 1945Ï2000: ofiary śmiertelne
CZĘŚĆ II Ï KONCEPCJA BEZPIECZEŃSTWA: NOWE MYŚLENIE
Roman Kuźniar: Niebezpieczeństwa nowego paradygmatu bezpieczeństwa
Guido Lenzi: Powrt do dyplomacji: skuteczność działania
Ryszard Stemplowski: Horyzont poznawczy i polityczny pojęcia âbezpieczeństwo państwa Ò
Curt Gasteyger: Nowe i stare rubieże bezpieczeństwa międzynarodowego
Janusz Symonides: Kilka uwag o prawnomiędzynarodowych podstawach bezpieczeństwa i ładu
międzynarodowego
Andrzej Karkoszka: Reforma sektora bezpieczeństwa: założenia i problemy implementacji
CZĘŚĆ III Ï TRANSATLANTYCKIE INSTYTUCJE BEZPIECZEŃSTWA: NOWE ZADANIA
Catherine McArdle Kelleher: Irak Ï co dalej? Europa i Stany Zjednoczone w XXI wieku
Helga Haftendorn: NATO i nowy program bezpieczeństwa: poszukiwanie spjności
Stanisław Parzymies: Unia Europejska a bezpieczeństwo europejskie i globalne po 11 września 2001 roku
Jerzy M. Nowak: Zmiany w NATO a polski interes narodowy
Władimir G. Baranowskij: NATO w oczach Rosji
Janusz Onyszkiewicz: Ukraina a NATO
Bo Huldt: Dekada aktywności małych państw: zmiany w regionie Morza Bałtyckiego po zimnej wojnie
Walther Sttzle: Transformacja systemu: pilne zadanie
Raimo Vyrynen: Stosunki transatlantyckie Ï prba nowej interpretacji
CZĘŚĆ IV Ï KONTROLA ZBROJEŃ W NOWYM SYSTEMIE BEZPIECZEŃSTWA
Alyson J.K. Bailes: Integralność kontroli zbrojeń
Adam Kobieracki: Kontrola zbrojeń konwencjonalnych CFE jako polska przepustka do NATO
Zdzisław Lachowski: Perspektywy kontroli zbrojeń konwencjonalnych
Ronald G. Sutherland: Broń chemiczna i biologiczna: stare zagrożenia w nowych warunkach
Ian Anthony: Kontrola zbrojeń w nowym środowisku międzynarodowym
CZĘŚĆ V Ï CZTERDZIEŚCI LAT PRACY NAUKOWEJ PROF. ROTFELDA
Roman Kuźniar: Profesor Rotfeld Ï badacz i negocjator
Adam Daniel Rotfeld: Dylematy polskiej polityki bezpieczeństwa (1944Ï1990)
Adam Daniel Rotfeld: System bezpieczeństwa międzynarodowego po 11 września 2001
Wybrane publikacje Adama Daniela Rotfelda. Książki, Artykuły, Dokumenty, Wykłady
Dane biograficzne Adama Daniela Rotfelda
Noty o autorach
Fotografie
Do nabycia w siedzibie Instytutu, w sprzedaży wysyłkowej
(po złożeniu pisemnego zamwienia pocztą, faksem lub przez Internet: www.pism.pl/czasopisma.html)
oraz w wybranych księgarniach: www.pism.pl/ksiazki-ksiegarnie.html
ul. Warecka 1a, 00-950 Warszawa, tel. 556 80 00, fax 556 80 99, sekretarz-biuletyn@pism.pl, www.pism.pl
375815553.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin