Teoria bezpieczeństwa10.docx

(539 KB) Pobierz

W Y Ż S Z A    S Z K O Ł A    E U R O P E J S K A

Im.  Ks.  Józefa  Tischnera

 

 

 

 

Prof.  dr  hab.  Witold  POKRUSZYŃSKI

 

 

TEORIA  BEZPIECZEŃSTWA

 

 

 

Temat:  METODOLOGIA  BADAŃ  BEZPIECZEŃSTWA

(10)

 

 

 

 

 

 

                                                     KRAKÓW  2008

 

 

                                  ZAGADNIENIA :

1.     WPROWADZENIE.

2.     POJĘCIE  METEDOLOGII   NAUK.

3.     METODYKA  I  METODA.

4.     METODY  BADANIA  BEZPIECZEŃSTWA.

5.     ANALIZA  STRATEGICZNA  WSPÓŁCZESNEGO  ŚWIATA.

6.     PODSUMOWANIE.

 

 

                                   LITERATURA :

1.     T.  Jemioło,  A.  Dawidczyk,  Wprowadzenie  do  metodologii  badań  bezpieczeństwa.  Wydanie  AON  Warszawa  2008.

2.     W.  Błaszczyk,  Nurt  metodologiczny  w  naukach  o zarządzaniu.  Uniwersytet   Łódzki,  Łódź  2006.

3.     S.  Kamieński,  Nauka  i  metoda.  Lublin  1992.

4.     S.  Nowak,  Metodologia  nauk  społecznych.  Warszawa  1985.

5.     J.  Sztumski,  Wstęp  do  metod  i  technik  badań  społecznych.  Katowice  1999.

6.     R.  Wójcicki,  Wykłady  z  metodologii  nauk.  Warszawa  1982.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                         1.WPROWADZENIE

 

        W  swoim  wykładzie  zamierzam  przedstawić  niektóre  kwestie  dotyczące  metodologii  badań  bezpieczeństwa  jako  ważnej  dyscypliny  naukowej  w  systemie  nauk  społecznych.  Przecież  dopiero   od  kilku  lat  społeczeństwo  międzynarodowe  zaczęło  poznawać,  od  strony  naukowej,  prawidłowości  występujące  w  tworzonych  systemach  bezpieczeństwa  narodowego,  regionalnego  i  globalnego.

        O  bezpieczeństwie  możemy  spotkać  już  wiele  publikacji,  opracowań  naukowych  w  postaci  prac  promocyjnych  i  monografii,  ale  zabrakło  zwartych  opracowań  dotyczących  metodologii  badań  bezpieczeństwa.  Jako  pierwsze  opracowanie   z  tej  dziedziny  można  potraktować  opracowanie  dwóch  autorów,  tj.  prof.  Tadeusza  Jemioły  i  prof.  Andrzeja  Dawidczyka  z  Akademii  Obrony  Narodowej,  wydanej  w  2008  roku.

        W  opracowaniu  tym  zostały  przedstawione  przemyślenia  i  propozycje  co  do  metod  badań  bezpieczeństwa,  chociaż  jak  sami  autorzy  zaznaczają,  że  są  to  tylko  wstępne  propozycje,  które  jeszcze  nie  są  ostateczne  i  wymagają  dalszego  doskonalenia.

        W  związku  z  dość  ekspansywnym  rozwojem  młodej  dyscypliny  naukowej  jaką  jest  bezpieczeństwa,  istnieje  dziś  pilna  potrzeba  ciągłego  poszerzania  zarówno  aparatorium  pojęciowo-znaczeniowego,  jak  też  poszukiwania  nowych  metod,  technik  i  narzędzi  badawczych,  zwłaszcza  że  brakuje  w  naszym  kraju  stosownych  opracowań  poświęconych   tej  problematyce.

        Dlatego  postanowiłem  w  wykładzie  zapoznać  Was -  studentów  z niektórymi  kwestiami  metodologii  badań  bezpieczeństwa,  ponieważ  w  dalszej  Waszej  działalności  ta  wiedza  będzie  Wam  niezbędna  w  trakcie  studiów  i  po  ich   zakończeniu.

 

 

 

                          2.  POJĘCIE  METODOLOGII  NAUK

        Termin  metodologia  pochodzi  z  języka  greckiego  i  znaczy  -  podążanie  wzdłuż  drogi.  Zatem  jest  jakby  sposobem  postępowania,  aby  osiągnąć  cel  albo  sposobem  porządkowania  działania  ze  względu  na  założony  cel.  To  oznacza,  że  jest  teorią  metody.

        Metodologię  formułuje  się  dla  każdej  dyscypliny  naukowej,  gdyż  bez  metodologii  trudno  sobie  wyobrazić  jej  uprawiania.  W  nauce  przez  cały  czas,  zwłaszcza  w  ostatnich  latach,  toczy  się ożywiona   dyskusja  na  temat  samej  metodologii.  W  niniejszym  wykładzie  nie  będę  rozwijał  bardzo  trudnego   problemu  ze  wszystkimi  jego  szczegółami,  gdyż  on  sam  stanowi  pole  odrębnych  badań.  W  naszym  przypadku  musimy  się  skupić  na  przyswojeniu,  jako  początkującemu  badaczowi  niezbędnych  podstaw  teoretycznych  w  tym   przedmiocie.

        Ujmując  rzecz  całą  najprościej  można  stwierdzić,  że  metodologia  jest  nauką  o  metodach  naukowego  badania,  której  celem  są  naukowe  rozważania,  badanie,  wyjaśnianie,  odkrywanie  i  opracowywania  zasad  i  reguł  prawidłowego  stosowania  metod  naukowych.  Natomiast  treścią  metodologii  są :  istoty  metod,  ich  miejsce  w  metodologii,  rola  i  znaczenie  w  procesie  badawczym,  systematyka  metod,  opracowywania  prawidłowości  metodologicznych,  wzajemność  powiązań  między  metodami.

        Systematyzując  ten  krótki  przegląd  powiemy  dalej,  że  metodologia  może  być  rozumiana  zarówno  jako  tworzenie  ogólnego  modelu  procedur  naukowych,  jak  i  opis  procesu  tworzenia  i przeobrażania  się  teorii  naukowych.  Aby  zobrazować  powyższe  wywody  postarajmy  się  dokonać  analizy  metodologii  w  ujęciu  K.  Ajdukiewicza,  opisując  ową  metodologię  na  zbiorze  problemów  nauk  praktycznych  ( w  tym  przypadku  będzie  to  projektowanie ).

        Przyjmijmy  za  K.  Ajdukiewiczem  kształt  ogólny  metodologii  projektowania  tzn.  podział  na  metodologię  ogólną  i  metodologie  szczegółowe,  a  także  metodologię  pragmatyczną  i  apragmatyczną.

 

 

        Jak  stwierdza  sam  K.  Ajdukiewicz,  metodologia  pragmatyczna  zajmuje  się  wyróżnianiem  typów  działań  projektotwórczych,  ich  analizą  i  definiowaniem,  opisywaniem  procedur  oraz  identyfikacją  celów  postępowania,  jak  również  kodyfikacją  sposobów  ich  osiągania.  Metodologia  apragmatyczna   zajmuje  się  wynikami  osiągniętymi  lub  możliwymi  do  osiągnięcia  -  w  projektowaniu, Rys. 1.

G:\skanuj0022.jpg

 

        Metodologia  ogólna  pragmatyczna  wypracowuje  ogólne  pojęcia  metodologiczne,  tj.  pojęcia  tych  typów  zabiegów  projektotwórczych,  które  występują  we  wszystkich  rodzajach  projektowania.  Metodologia  ta  spełnia  trzy  zasadnicze  zadania,   a  mianowicie:

1)    umożliwia  wyróżnienia  typów  czynności  wykonywanych  przy  projektowaniu  oraz  formułowanie  definicji  opisujących  na  czym  czynności  te  polegają;

2)    umożliwia  dokonanie  opisu  procedury  projektotwórczej,  stosowanej  w  różnych  rodzajach  projektowania;

3)    pozwala  na  formułowanie  zadań,  do  których  wykonania  zmierzają  projektanci,  oraz  kodyfikowanie  norm  poprawnego  postępowania  w  ramach  tego  projektowania.

        Mówiąc  najogólniej,  metodologia  pragmatyczna  projektowania  obejmuje  problematykę  wszechstronnego  badania  procesu  projektowania.

        Metodologie  szczegółowe  pragmatyczne  wypracowują  szczegółowe  pojęcia  metodologiczne,  tj.  pojęcia   tych  typów  zabiegów  projektotwórczych,  które  występują  tylko  w  projektowaniu  niektórych  obiektów.  Przykładem  może  być  projektowanie  architektoniczne,  psychologiczne,  społeczne  czy  organizacyjne.  Rozwój  metodologii  projektowania  odbywa  się  na  drodze  podejmowania  przez  różnych  autorów  niezależnie  od  siebie  różnych  jej  fragmentów.

        Metodologia  pragmatyczna  ogólna  w  odniesieniu  do  kategorii  uniwersalnych  projektowania,  jak  też  szczegółowa  w  odniesieniu  do  wybranych,  szczegółowych  obszarów,  zajmuje  się  badaniem  projektów  in  statu  nascendi   oraz  projektów  już  wytworzonych.

        Skoro  metodologię,  jak  zaznaczono  wyżej,  formułuje  się  dla  każdej  dziedziny  nauki,  a  każda  charakteryzuje  się  wielkością  sposobów  widzenia  świata,  to  każdej  dziedzinie  towarzyszy  różnorodność  i  jest  jej  przypisana  wielość  i  różnorodność  sposobów,  metod,  technik  badania  oraz  przekształcania  otaczającego  nas  świata,  czyli  pluralizm  metodologiczny. 

        Nauki  o  bezpieczeństwie  są  dziedziną  dopiero  powstającą  i  szybko  rozwijającą  się,  w  której  ramach   zaledwie  wykształcają  się  poszczególne  dyscypliny  naukowe  i  specjalności.  Dlatego  przedmiotowa  dziedzina  korzysta  szeroko  z  nauk  już  ukształtowanych,  dojrzałych,  dostarczających  naukom  o  bezpieczeństwie  własnego  aparatorium  pojęciowo-znaczeniowego  i  oryginalnego  warsztatu  metodologicznego.

 

                                    3.  METODYKA  I  METODA

        Należałoby  na  wstępie  dokonać  identyfikacji  samego  terminu  metoda.  Wyjaśnienie  to  jest  o  tyle  ważne,  że  termin  metoda  jest  wykorzystywany  w  języku  potocznym  dosyć  swobodnie,  a  bardzo  często  nadużywany  albo   świadomie  lub  nieświadomie.  Zdaniem  Prof.  Tadeusza  Kotarbińskiego  metoda  jest  sposobem  osiągania  zakładanego  celu,  działaniem  stosowanym  systematycznie,  a  więc  w  powtarzalny  sposób.  Stosujemy   jakąś  metodę  systematycznie,  powtarzalnie  w  nadziei  osiągnięcia  celu,  który  wymaga  zastosowania  właśnie  takiej  a  nie  innej  metody. A   cóż  oznacza  sposób

Nie  mniej  nie  więcej,  tylko  pewną  sekwencję  działań  służących  osiągnięciu  owego  celu.  Pytając  o  sposób  odpowiadamy  na  pytanie :  z  jakich  elementów  i  wzajemnie  do  siebie  usytuowanych  składa  się  działanie  służące  realizacji  zakładanego  celu ?  Odpowiedź  może  być  następująca :  osiągnięcie  zakładanego  celu  wymaga  najpierw  przeprowadzenia  działania  anastępnie  działania  bnastępnie  równolegle  c  i  dwreszcie  działanie  e

 

 

G:\skanuj0023.jpg

 

       Jest  więc  sposób  sekwencją  działań  złożonych,  występujących  w  określonym  porządku  i  usytuowaniu  względem  siebie.  Jeśli  ten  sposób  będzie  stosowany  przez  badacza  systematycznie,  to  nazwiemy  go  metodą  działania.  Czy  jednak  każdy  sposób  będziemy  nazywać  metodą ?  Otóż  nie !  Wszystko,  cokolwiek  się  robi,  robi  się  jakoś,  a  więc  w  jakiś  sposób;  nie  wszystko  jednak  robi  się  metodycznie,  zgodnie  z  jakąś  metodą.  O  metodzie  bowiem  można  mówić  wtedy  i  tylko  wtedy,  kiedy  osoba  wykonujące  jakieś  zadanie  złożone  wie,  że  robi  to  taką  a  taką  metodą,  a  więc  ze  świadomością  zastosowania  połączonych  z  systematycznością.  Istnieje  jeszcze  wiele  wyróżników  odnoszących  się  do  metody,  jak  np.  planować  metody,  ale  o  tym  mówić  nie  będziemy.  Reasumując  tę  część  rozważań  proponuję  przyjąć  następujące  znaczenie  metody :  metoda,  czyli  system  postępowania,  jest  to  sposób  wykonywania  czynu  złożonego,  polegający  na  określonym  doborze  i  układzie  działań  składowych,  a  przy  tym  uplanowiony  i  nadający  się  do  wielokrotnego  stosowania.

        A  teraz  parę  słów  na  temat  metodyki.  Metodyka  jest  zbiorem  wytycznych  wzoru  postępowania  swoistych  dla  danej  dyscypliny (dziedziny )  naukowej  i  odnosi  się  do  działalności  praktycznej.

                        4.  METODY    BADANIA    BEZPIECZEŃSTWA

        Interdyscyplinarne  podejście  do  badania  bezpieczeństwa  narodowego  pozwala  uzyskać  szeroką  wiedzę  o  bezpieczeństwie,  przechodząc  od    abstrakcyjnego,  teoretycznego  poziomu  poznania  do  rozważań  dotyczących  oceny  konkretnej  rzeczywistości  i  porównania  teorii  bezpieczeństwa  narodowego  z  niejednoznacznością  i  przeciwieństwami  zachodzących  procesów  społecznych.

        Kompleksowe  podejście  do  badania  bezpieczeństwa  narodowego  wymaga  syntezy  wiedzy  teoretycznej  i praktycznej,  jak  również  zbadania  wyróżnionych  elementów  tego  bezpieczeństwa,  ale  nade  wszystko  występujących  między  nimi  zależności  dialektycznych.  Podejście  interdyscyplinarne  wymaga  także  ustalenia  zależności  i  tendencji  zmian  zarówno  bezpieczeństwa  jako  całości,  jak  i  jego  poszczególnych  sfer.

       Badanie  bezpieczeństwa  narodowego  wymaga  zastosowania  odpowiedniej  aparatury  pojęciowej,  kompleksowego  podejścia  oraz  użycia  współczesnych  metod  pozyskiwania  i  przetwarzania  informacji.  Na  etapie  początkowym  badania   przedmiotu  bezpieczeństwa  dokonuje  się  analizy  zgromadzonej  informacji  pierwotnej.  W  etapie   końcowym  natomiast,  stosuje  się  metody  modelowania  różnych  stanów  przedmiotu  badań,  a  następnie  systemy  liczące,  a  także  dokonuje  się  doboru  optymalnych  lub  racjonalnych  decyzji  dotyczących  sterowania  obiektem.  Kolejność  stosowania  metod,  jak  na  Rys. 3.

 

 

G:\skanuj0024.jpg

                 Rys. 3  Kolejność  stosowania  metod  badania  bezpieczeństwa

        Ważne  znaczenie  w  procesie  badań  bezpieczeństwa  narodowego  odgrywa  połączenie  jakościowych  i  ilościowych  metod  analizy.  Jest  to  konieczne  do  uzyskania  większej  obiektywności  poznania.  Potrzeba  stosowania  interdyscyplinarnego  podejścia  w  badaniach  bezpieczeństwa  wynika  przede  wszystkim  z  tego,  że  samo  bezpieczeństwo  stanowi  dyscyplinę  naukową  na  styku  nauk  społecznych  i  humanistycznych.

        Metody  badawcze  oraz  aparatura  pojęciowa  występująca  w  naukach  podstawowych  (  matematyka,  fizyka,  chemia,  biologia  i  inne )  okazuje  się  wielce  pomocne  w  metodologii  kompleksowego  podejścia  do  badań  bezpieczeństwa  narodowego.  Należy  przy  tym  zauważyć,  że  wielu  politologów  w  pierwszej  połowie  XX  wieku  uzasadniało  także  nieodzowność  stosowania  w  trakcie  prowadzonych  badań   metod  wykorzystywanych  w  takich  dyscyplinach,  jak :  ekonomia,  historia,  psychologia,  matematyka  czy  statystyka.

        Wśród  metod  wykorzystywanych  w  badaniach  bezpieczeństwa  ważne  miejsce  zajmują  takie  metody  badawcze  jak :  analiza  porównawcza  i  analiza  systemowa   oraz  badania  opinii.

        Badanie  bezpieczeństwa  narodowego  wymaga  uwzględnienia  wielu  zmiennych,  co  sprawia  trudności  w  doborze  metod  jego  oceny  w  odniesieniu  do  wszystkich  jego  sfer.  Niestety,  do  tej  pory  nie  udało  się  opracować  uczonym  zajmującym  się  badaniem  bezpieczeństwa  narodowego  uniwersalnej  metody,  pozwalającej  na  jego  badanie  w  tak  szerokim  podmiotowym  i  przedmiotowym.

        Jest  jeszcze  metoda  intuicyjno-logiczna,  która  może  być  stosowana  w  badaniach  bezpieczeństwa  U  jej  podstaw  leży  wiedza  i  intuicja  ekspertów,  zaś  logika  procedury  badawczej  jest  ściśle  określona.  Sam  stopień  formalizacji  przedmiotu  badań  jest  przy  tym  stosunkowo  słaby.  Klasę  intuicyjno – logicznych  metod  stanowią  zazwyczaj  metody  scenariuszy :  delficka  oraz  gier  symulacyjnych.

        Jeden  z  autorów  metody  scenariuszy  -  G.  Kan,  określił  scenariusz  jako  względny  oraz  przewidywalny  rozwój  sytuacji,  skonstruowany  z  myślą  o  skupieniu  uwagi  na  związkach  przyczynowo – skutkowych  i  na  tych  momentach  rozwoju  sytuacji,  które  wymagają  podjęcia   decyzji.

 

                                           5.  PODSUMOWANIE

       Metodologia  badań  nie  należy  do  przedmiotu  łatwego,  a  zwłaszcza  badań  bezpieczeństwa   jako  nowej  dyscypliny  naukowej.  Podejmowane  próby  opracowania  adekwatnych  metod i  narzędzi  badawczych  problemów  bezpieczeństwa  narodowego,  regionalnego  czy  globalnego  nie  mają – w mojej  ocenie – oczekiwanego  sukcesu.  Daje  się  to  zauważyć  podczas  opracowywania  prac  promocyjnych   (  magisterskich,  doktorskich,  habilitacyjnych  i  naukowo – badawczych ).  Autorzy  tych  prac  starają  się  dopasowywać  metody  badawcze  z  innych  dyscyplin  naukowych,  np.  humanistycznych  do  przebadania  niektórych  problemów,  ale  gdy  dochodzi  do  weryfikacji  wyników  badań,  często  zastosowane  metody  nie  prowadzą  do  uzyskania  założonego  celu,  ponieważ  zastosowana  metoda  badawcza  okazała  się  fałszywą,  nieadekwatną  do  badanego  problemu.  A  to  oznacza,  że  nie  wystarczy  sprecyzować  cel,  problemy  badawcze  i  hipotezę  roboczą,  ale  ważnym  jest  wyznaczenie  właściwych  metod  i  narzędzi  badawczych.

 

                         DZIĘKUJĘ    ZA    UWAGĘ  ……….

 

         

10

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin