Plan pracy opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznej
na miesiąc LUTY 2010 r.
Grupa II – 4 – latki.
Tematy kompleksowe: (tygodniowe)
I. Poznajemy zawód Kucharza.
II. Poznajemy różne wielkości.
III. W dalekim kosmosie.
IV. W dalekim kosmosie.
Obszary z podstawy programowej:
Obszar 1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
Obszar 2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymania ładu i porządku.
Obszar 3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
Obszar 5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
Obszar 6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
Obszar 8. Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec.
Obszar 9. Wychowanie plastyczne - różne formy plastyczne.
Obszar 10. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.
Obszar 13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
Obszar 14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
Cele ogólne – główne
Ø Zapoznanie z kuchnią, miejscem przygotowania posiłków.
Ø Zachęcenie do spożywania zdrowej żywności.
Ø Wyrabianie świadomości konieczności spożywania zdrowych pokarmów.
Ø Zdobywanie doświadczenia w porównywaniu i określaniu wielkości przedmiotów.
Ø Stwarzanie warunków do zdobywania doświadczenia w postrzeganiu podobieństw i różnic.
Ø Zdobywanie doświadczeń poprzez manipulację figurami geometrycznymi na płaszczyźnie.
Ø Porównywanie wysokości.
Ø Przeliczanie w zakresie 5.
Ø Stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia.
Ø Zapoznanie ze sposobami robienia zakupów.
Ø Rozwijanie aktywności twórczej.
Ø Zapoznanie z gwiazdami i kometami.
Ø Kształtowanie umiejętności ustalania rytmu i stałego następstwa dni i nocy.
Ø Poznanie wiadomości dotyczących księżyca.
Ø Zapoznanie ze środkiem lokomocji – rakietą.
Ø Poznanie wiadomości nas temat księżyca.
Tematyka kompleksowa
Temat dnia
Sytuacje edukacyjne
Zamierzone efekty
Monitoring
TYDZIEŃ I : Poznajemy zawód Kucharza.
W krainie kuchennych niespodzianek.
Dowolne zabawy w kącikach zainteresowań – sprzątanie po skończonej zabawie.
- zachęcanie dzieci do spokojnych zabaw przy stolikach (np. układanie puzzli), rysowanie.
Kształtowanie nawyku mycia rąk w konkretnych sytuacjach: przed i po posiłkach.
Zabawa rozwijająca słuch: „Na czym gram”.
- rozpoznawanie i nazywanie urządzeń wykorzystywanych w pracach kuchennych – zabawy dźwiękonaśladowcze.
Słuchanie wiersza A. Rżysko – Jamrozik „W kuchni” – rozmowy na temat wiersza, jakie przedmioty występują w wierszu.
- stwarzanie sytuacji do mówienia rozbudowanymi zdaniami.
Zestaw zabaw ruchowych z przyborem – piłką:
- kształtowanie przestrzegania reguł obowiązujących w zabawie.
- wyrabianie poprawności ruchów.
Wdrażanie do zachowania zasad bezpieczeństwa podczas spożywania posiłków – nie należy
wymachiwać sztućcami, trzeba ostrożnie posługiwać się widelcem.
Podczas spaceru w pobliżu przedszkola dzieci podziwiają piękno przyrody w czasie zimy i doskonalą umiejętność chodzenia parami.
KATECHEZA:………………………………………………………………….
Samodzielnie potrafi zorganizować sobie czas wolny.
Rozumie potrzebę zachowania higieny.
Rozpoznaje i nazywa przybory kuchenne
Słucha i wypowiada się na temat usłyszanego utworu.
Uczestniczy w zabawach ruchowych z elementami przysiadu, czworakowanie i toczenia.
Przestrzega zasad zachowania się przy stole oraz podczas zabaw na śniegu.
Małe kuchareczki i mali kucharze.
Praca indywidualna z dziećmi, które mają problemy z aktywnością ruchową: Olek T., Ksawery.
Doskonalenie umiejętności samodzielnego posługiwania się chustką do nosa.
Rozwijanie słuchu rytmicznego oraz poczucia rytmu poprzez zabawy przy pianinie.
Doskonalenie spostrzegawczości ruchowej poprzez zabawy ruchowo – naśladowcze:
- naśladowanie czynności wykonywanych w kuchni, np.: ubijamy pianę, wałkujemy ciasto, kroimy warzywa na desce…
Zapoznanie dzieci z pracą kucharki – zwiedzanie przedszkolnej kuchni, rozmowa z panią kucharką i pozostałymi paniami z kuchni.
Demonstracja przyborów kuchennych oraz omówienie zasad ich używania.
Dalsze rozwijanie umiejętności bezpiecznego poruszania się podczas zabaw ruchowych na powietrzu.
Zwrócenie uwagi na zakręcanie wody podczas samodzielnego mycia rąk, twarzy i zębów.
Praca plastyczna „Pieczemy ciastka dla lalek” z masy solno – kukurydzianej.
- kształtowanie sprawności manualnej poprzez modelowanie.
Zabawa ruchowa kołowa ze śpiewem „Mało nas”.
Aktywnie uczestniczy w zabawach przy muzyce.
Rytmicznie porusza się przy muzyce.
Ostrożnie porusza się po kuchni, poznaje pracę pań kucharek, poznaje sprzęty niezbędne kucharkom w pracy.
Potrafi rozpoznać przybory kuchenne i powiedzieć do czego służą.
Zdobywa nowe doświadczenia plastyczne.
Potrafi poruszać się w kole.
Od jedzenia zależy nasze zdrowie.
Słuchanie bajki lub baśni wybranej przez dzieci – uwrażliwianie na piękno prozy i humor zawarty w danym utworze.
Wyrabianie nawyku mycia rąk po wyjściu z toalety.
Rozwijanie sprawności fizycznej i koordynacji ruchowej poprzez zabawę ruchową wielorozwojową „Gotujemy makaron”.
Słuchanie fragmentu wiersza M. Bartkowicza „Słodki kucharz”.
- stwarzanie sytuacji do wypowiedzi pełnymi zdaniami poprzez rozmowy związane ze zdrową żywnością oraz o spożywaniu słodyczy.
Przygotowanie deseru mistrza przedszkolaka „Kolorowa galaretka” – nabywanie umiejętności krojenia na drobne kawałki.
Wdrażanie do dbania o estetykę własnego wyglądu – czesanie włosów własną szczotką lub grzebieniem.
Uaktywnienie wszystkich dzieci poprzez stworzenie radosnej atmosfery zabaw na świeżym powietrzu.
Malowanie gąbką umoczoną w farbie – zapoznanie z nową techniką plastyczną.
(Ćwiczenia plastyczne, ćw. nr 18)
Wie, że po skorzystaniu z toalety trzeba umyć ręce.
Chętnie i aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych.
Uważne słucha wiersza przedstawianego przez nauczyciela i potrafi odpowiedzieć na pytania dotyczące treści.
Wyjaśnia dlaczego nie należy jeść za dużo słodyczy.
Dba o estetykę własnego wyglądu.
Bierze udział w zabawach z całą grupą.
Starannie wykonuje prace plastyczną.
W królestwie kucharzy.
Praca indywidualna z dziećmi mającymi problemy ze sprawnością manualną: Mikołaj, Kinga, Olek T.
Zabawa ruchowa „Głowa, ramiona...” – utrwalanie znajomości własnego ciała.
Usprawnienie wypowiedzi dzieci i wzbogacanie ich słownictwa na bazie opowiadania L. Krzemienieckiej „O Kuchciku, o Nadziei i o drzwiach zamkniętych” – sprawne przeliczanie w zakresie 5.
Dalsze doskonalenie czynności samoobsługowych poprzez samodzielne nakładanie wybranych elementów garderoby podczas zmiany stroju na gimnastykę.
- zwrócenie uwagi na utrzymanie porządku w miejscu przebierania się.
Ćwiczenia gimnastyczne – utrwalanie zestawu zabaw ruchowych z piłką:
- kształtowanie celności rzutu, rzuty i chwyty piłką.
- wdrażanie do różnych form aktywności ruchowej.
Rozwijanie pomysłowości i własnej inwencji w zabawach na śnieg w ogrodzie przedszkolnym.
Powtórzenie zabawy ruchowo – kołowej ze śpiewem „Mało nas”.
Dowolne zabawy w wybranym kąciku zainteresowań.
- doskonalenie umiejętności zgodnej i grzecznej zabawy z innymi dziećmi.
Uważnie słucha opowiadania i wypowiada się na temat jego treści.
Potrafi sprawnie przeliczać liczebnikami porządkowymi.
Samodzielnie nakłada rajstopy.
Układa ubranie na krzesełku.
Potrafi ćwiczyć z przyborem.
Rozpoznaje ślady pozostawione na śniegu.
Potrafi zgodnie bawić się z innymi dziećmi.
Kuchenne zabawy.
Kształtowanie nawyków porządkowych poprzez sprzątanie po skończonej zabawie w dowolnych kącikach tematycznych: kuchennym oraz budowlanym.
Zabawa integracyjna „Witaj” – wprowadzenie wszystkich w dobry nastrój.
Ćwiczenie relaksacyjne „Pizza” – masażyk – zachęcanie do udziału w technikach relaksacyjnych i próba zrozumienia ich znaczenia dla funkcjonowania organizmu.
Zabawa „Poznaj po dotyku” – rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku.
Dzielenie się wrażeniami z wycieczki do przedszkolnej kuchni, która odbyła się na początku tygodnia – wdrażanie do poprawnego budowania zdań w czasie przeszłym.
Po powrocie z ogrodu przedszkolnego zwrócenie uwagi na wieszanie odzieży wierzchniej na wieszakach w szatni, ustawianie butów obok siebie.
Komponowanie własnego dania – praca plastyczna (z zastosowaniem techniki collage). „Kuchenna orkiestra” – zabawa twórcza z kuchennymi akcesoriami – rozwijanie ekspresji muzycznej.
Chętnie bierze udział w zabawach organizowanych przez nauczyciela.
Rozpoznaje przedmioty za pomocą dotyku.
...
thorba