Plan miesięczny luty 2010.docx

(41 KB) Pobierz

Plan pracy opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznej

na miesiąc LUTY 2010 r.

Grupa II – 4 – latki.

 

Tematy kompleksowe: (tygodniowe)

I.        Poznajemy zawód Kucharza.

II.     Poznajemy różne wielkości.

III.   W dalekim kosmosie.

IV.  W dalekim kosmosie.

 

Obszary z podstawy programowej:

Obszar 1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.

Obszar 2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymania ładu i porządku.

Obszar 3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.

Obszar 5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.

Obszar 6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.

Obszar 8. Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec.

Obszar 9. Wychowanie plastyczne - różne formy plastyczne.

Obszar 10. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.

Obszar 13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.

Obszar 14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.

 

 

 

 

Cele ogólne – główne

Ø      Zapoznanie z kuchnią, miejscem przygotowania posiłków.

Ø      Zachęcenie do spożywania zdrowej żywności.

Ø      Wyrabianie świadomości konieczności spożywania zdrowych pokarmów.

Ø      Zdobywanie doświadczenia w porównywaniu i określaniu wielkości przedmiotów.

Ø      Stwarzanie warunków do zdobywania doświadczenia w postrzeganiu podobieństw i różnic.

Ø      Zdobywanie doświadczeń poprzez manipulację figurami geometrycznymi na płaszczyźnie.

Ø      Porównywanie wysokości.

Ø      Przeliczanie w zakresie 5.

Ø      Stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia.

Ø      Zapoznanie ze sposobami robienia zakupów.

Ø      Rozwijanie aktywności twórczej.

Ø      Zapoznanie z gwiazdami i kometami.

Ø      Kształtowanie umiejętności ustalania rytmu i stałego następstwa dni i nocy.

Ø      Poznanie wiadomości dotyczących księżyca.

Ø      Zapoznanie ze środkiem lokomocji – rakietą.

Ø      Kształtowanie umiejętności ustalania rytmu i stałego następstwa dni i nocy.

Ø      Zapoznanie z gwiazdami i kometami.

Ø      Poznanie wiadomości nas temat księżyca.

 

 

 

 

 

Tematyka kompleksowa

Temat dnia

Sytuacje edukacyjne

Zamierzone efekty

Monitoring

TYDZIEŃ I : Poznajemy zawód Kucharza.

W krainie kuchennych niespodzianek.

Dowolne zabawy w kącikach zainteresowań – sprzątanie po skończonej zabawie.

- zachęcanie dzieci do spokojnych zabaw przy stolikach (np. układanie puzzli), rysowanie.

Kształtowanie nawyku mycia rąk w konkretnych sytuacjach: przed i po posiłkach.

Zabawa rozwijająca słuch: „Na czym gram”.

- rozpoznawanie i nazywanie urządzeń wykorzystywanych w pracach kuchennych – zabawy dźwiękonaśladowcze.

Słuchanie wiersza A. Rżysko – Jamrozik „W kuchni” – rozmowy na temat wiersza, jakie przedmioty występują w wierszu.

- stwarzanie sytuacji do mówienia rozbudowanymi zdaniami.

Zestaw zabaw ruchowych z przyborem – piłką:

- kształtowanie przestrzegania reguł obowiązujących w zabawie.

- wyrabianie poprawności ruchów.

Wdrażanie do zachowania zasad bezpieczeństwa podczas spożywania posiłków – nie należy

wymachiwać sztućcami, trzeba ostrożnie posługiwać się widelcem.

Podczas spaceru w pobliżu przedszkola dzieci podziwiają piękno przyrody w czasie zimy i doskonalą umiejętność chodzenia parami.

 

KATECHEZA:………………………………………………………………….

 

Samodzielnie potrafi zorganizować sobie czas wolny.

Rozumie potrzebę zachowania higieny.

Rozpoznaje i nazywa przybory kuchenne

Słucha i wypowiada się na temat usłyszanego utworu.

Uczestniczy w zabawach ruchowych z elementami przysiadu, czworakowanie i  toczenia.

Przestrzega zasad zachowania się przy stole oraz podczas zabaw na śniegu.

 

Małe kuchareczki i mali kucharze.

Praca indywidualna z dziećmi, które mają problemy z aktywnością ruchową: Olek T., Ksawery.

Doskonalenie umiejętności samodzielnego posługiwania się chustką do nosa.

Rozwijanie słuchu rytmicznego oraz poczucia rytmu poprzez zabawy przy pianinie.

Doskonalenie spostrzegawczości ruchowej poprzez zabawy ruchowo – naśladowcze:

- naśladowanie czynności wykonywanych w kuchni, np.: ubijamy pianę, wałkujemy ciasto, kroimy warzywa na desce…

Zapoznanie dzieci z pracą kucharki – zwiedzanie przedszkolnej kuchni, rozmowa z panią kucharką i pozostałymi paniami z kuchni.

Demonstracja przyborów kuchennych oraz omówienie zasad ich używania.

Dalsze rozwijanie umiejętności bezpiecznego poruszania się podczas zabaw ruchowych na powietrzu.

Zwrócenie uwagi na zakręcanie wody podczas samodzielnego mycia rąk, twarzy i zębów.

Praca plastyczna „Pieczemy ciastka dla lalek” z masy solno – kukurydzianej.

- kształtowanie sprawności manualnej poprzez modelowanie.

Zabawa ruchowa kołowa ze śpiewem „Mało nas”.

 

Aktywnie uczestniczy w zabawach przy muzyce.

Rytmicznie porusza się przy muzyce.

Ostrożnie porusza się po kuchni, poznaje pracę pań kucharek, poznaje sprzęty niezbędne kucharkom w pracy.

Potrafi rozpoznać przybory kuchenne i powiedzieć do czego służą.

Zdobywa nowe doświadczenia plastyczne.

Potrafi poruszać się w kole.

 

TYDZIEŃ I : Poznajemy zawód Kucharza.

Od jedzenia zależy nasze zdrowie.

Słuchanie bajki lub baśni wybranej przez dzieci – uwrażliwianie na piękno prozy i humor zawarty w danym utworze.

Wyrabianie nawyku mycia rąk po wyjściu z toalety.

Rozwijanie sprawności fizycznej i koordynacji ruchowej poprzez zabawę ruchową wielorozwojową „Gotujemy makaron”.

Słuchanie fragmentu wiersza M. Bartkowicza „Słodki kucharz”.

- stwarzanie sytuacji do wypowiedzi pełnymi zdaniami poprzez rozmowy związane ze zdrową żywnością oraz o spożywaniu słodyczy.

Przygotowanie deseru mistrza przedszkolaka „Kolorowa galaretka” – nabywanie umiejętności krojenia na drobne kawałki.

Wdrażanie do dbania o estetykę własnego wyglądu – czesanie włosów własną szczotką lub grzebieniem.

Uaktywnienie wszystkich dzieci poprzez stworzenie radosnej atmosfery zabaw na świeżym powietrzu.

Malowanie gąbką umoczoną w farbie – zapoznanie z nową techniką plastyczną.

(Ćwiczenia plastyczne, ćw. nr 18)

 

KATECHEZA:………………………………………………………………….

 

Wie, że po skorzystaniu z toalety trzeba umyć ręce.

Chętnie i aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych.

Uważne słucha wiersza przedstawianego przez nauczyciela i potrafi odpowiedzieć na pytania dotyczące treści.

Wyjaśnia dlaczego nie należy jeść za dużo słodyczy.

Dba o estetykę własnego wyglądu.

Bierze udział w zabawach z całą grupą.

Starannie wykonuje prace plastyczną.

 

W królestwie kucharzy.

Praca indywidualna z dziećmi mającymi problemy ze sprawnością manualną: Mikołaj, Kinga, Olek T.

Zabawa ruchowa „Głowa, ramiona...” – utrwalanie znajomości  własnego ciała.

Usprawnienie wypowiedzi dzieci i wzbogacanie ich słownictwa na bazie opowiadania
L. Krzemienieckiej „O Kuchciku, o Nadziei i o drzwiach zamkniętych” – sprawne przeliczanie w zakresie 5.

Dalsze doskonalenie czynności samoobsługowych poprzez samodzielne nakładanie wybranych elementów garderoby podczas zmiany stroju na gimnastykę.

- zwrócenie uwagi na utrzymanie porządku w miejscu przebierania się.

Ćwiczenia gimnastyczne – utrwalanie zestawu zabaw ruchowych z piłką:

- kształtowanie celności rzutu, rzuty i chwyty piłką.

- wdrażanie do różnych form aktywności ruchowej.

Rozwijanie pomysłowości i własnej inwencji w zabawach na śnieg w ogrodzie przedszkolnym.

Powtórzenie zabawy ruchowo – kołowej ze śpiewem „Mało nas”.

Dowolne zabawy w wybranym kąciku zainteresowań.

- doskonalenie umiejętności zgodnej i grzecznej zabawy z innymi dziećmi.

 

Uważnie słucha opowiadania i wypowiada się na temat jego treści.

Potrafi sprawnie przeliczać liczebnikami porządkowymi.

Samodzielnie nakłada rajstopy.

Układa ubranie na krzesełku.

Potrafi ćwiczyć z przyborem.

Rozpoznaje ślady pozostawione na śniegu.

Potrafi zgodnie bawić się z innymi dziećmi.

 

TYDZIEŃ I : Poznajemy zawód Kucharza.

 

Kuchenne zabawy.

 

Kształtowanie nawyków porządkowych poprzez sprzątanie po skończonej zabawie w dowolnych kącikach tematycznych: kuchennym oraz budowlanym.

Zabawa integracyjna „Witaj” – wprowadzenie wszystkich w  dobry nastrój.

Ćwiczenie relaksacyjne „Pizza” – masażyk – zachęcanie do udziału w technikach relaksacyjnych i próba zrozumienia ich znaczenia dla funkcjonowania organizmu.

Zabawa „Poznaj po dotyku” – rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku.

Dzielenie się wrażeniami z wycieczki do przedszkolnej kuchni, która odbyła się na początku tygodnia – wdrażanie do poprawnego budowania zdań w  czasie przeszłym.

Po powrocie z ogrodu przedszkolnego zwrócenie uwagi na wieszanie odzieży wierzchniej na wieszakach w szatni, ustawianie butów obok siebie.

Komponowanie własnego dania – praca plastyczna (z zastosowaniem techniki collage). Kuchenna orkiestra” – zabawa twórcza z  kuchennymi akcesoriami – rozwijanie ekspresji muzycznej.

 

Chętnie bierze udział w zabawach organizowanych przez nauczyciela.

Rozpoznaje przedmioty za pomocą dotyku.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin