Amortyzatory olejowo-spr�ynowe Elementem �ciskanym jest spr�yna wykonana ze stali chromowo-molibdenowej, lub w najl�ejszych i najdro�szych wersjach z tytanu. Rol� t�umika drga� stanowi olej, kt�ry jest najdoskonalszym, jak dot�d medium t�umi�cym, o czym mo�e �wiadczy� jego powszechne stosowanie w amortyzatorach w samochodach, czy motocyklach. T�umienie odbicia odbywa si� spowolnienie przep�ywaj�cego oleju pomi�dzy odpowiednim systemem kanalik�w, t�oczk�w i zawork�w. W uproszczeniu: podczas �ciskania amortyzatora olej jest przet�aczany przez otworki o �rednicy wi�kszej, a w drodze powrotnej za� o �rednicy mniejszej co powoduje wytracenie energii odbicia. Zalety: dzi�ki liniowej charakterystyce ugi�cia spr�yny, amortyzatory pozwalaj� wykorzysta� w spos�b p�ynny ca�y skok widelca. Regulacja - twardo�� zawieszenia (przez wymian� spr�yny) oraz stopie� t�umienia (przez zmian� g�sto�ci oleju).Olej stanowi�cy medium t�umi�ce mo�e znajdowa� si� w zamkni�tym cartidge lub w otwartej k�pieli. Zamkni�ty cartidge olejowy - zamkni�ty i fabrycznie uszczelniony cylinder w kt�rym znajduje si� jeden, lub wi�cej t�ok�w posiadaj�cych otwory, przez kt�re przep�ywa olej. Zalety: bardzo dobre t�umienie oraz "czysto��" konstrukcji - rozbieraj�c amortyzator, nie musimy si� martwi� �e wycieknie nam olej. Wady: du�a masa, oraz konieczno�� wymiany ca�ego kompletnego cartidge�a w przypadku jego awarii b�d� uszkodzenia. Otwarta k�piel olejowa - spr�yna jest zanurzona bezpo�rednio w oleju, wi�c rozbieraj�c widelec musimy uwa�a� �eby go nie wyla�. T�umienie jest realizowane przez t�ok z otworkami. Olej s�u�y nie tylko do t�umienia, ale i do smarowania ca�ej wewn�trznej konstrukcji oraz odprowadzania ciep�a powsta�ego przy przeciskaniu si� oleju przez otwory. Zalety i wady: gorsze t�umienie ni� w zamkni�tym systemie, ni�sza waga. W amortyzatorach spr�ynowo-olejowych problemem mo�e by� powstawanie podci�nienia spieniaj�cego oleju co powoduje spadek t�umienia. Zastosowanie: amortyzatory tego typu maj� zastosowanie przede wszystkim w rowerach zjazdowych, tam gdzie nie jest istotna najni�sza waga
andga