Wybrane systemy zapewniające bezpieczeństwo zdrowotne żywności i żywienia (Krupa).pdf

(297 KB) Pobierz
Spis treści
Wybrane systemy zapewniające bezpieczeństwo zdrowotne żywności i żywienia
15
Jan Krupa
Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
WYBRANE SYSTEMY ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZEŃSTWO
ZDROWOTNE ŻYWNOŚCI I ŻYWIENIA
1. Wprowadzenie
Współczesna gospodarka świata charakteryzuje się dużą dynamiką roz-
woju i bardzo silną konkurencją. Trwają więc ciągłe poszukiwania nowych
rozwiązań w zarządzaniu i organizacji przedsiębiorstw, by mogły one prze-
trwać i zająć korzystną pozycję na rynku. Polska, wchodząc do Unii Europej-
skiej, również stanęła przed koniecznością przekształcenia i dostosowania
dotychczasowych modeli zarządzania i organizacji do standardów świato-
wych. Szczególne wymagania stawiane są przedsiębiorstwom branży spo-
żywczej oraz wszystkim podmiotom mającym kontakt z żywnością ze wzglę-
du na ich specyfikę i rolę, jaką odgrywają w nich właśnie jakość
i bezpieczeństwo zdrowotne klienta. Walka z zagraniczną konkurencją, po-
siadającą wieloletnie doświadczenie i ustabilizowaną pozycję na rynkach,
wymaga od polskich przedsiębiorców oparcia się na wiedzy i wyborze naj-
bardziej efektywnych rozwiązań, a następnie wdrożeniu ich w możliwie
szybkim tempie.
Ze względu na członkostwo Polski w Unii Europejskiej istnieje pilna ko-
nieczność podjęcia działań zmierzających do powszechnego wdrożenia zasad
oraz systemów zapewniających bezpieczeństwo żywności, które staje się warto-
ścią nadrzędną. Jakość żywności jest problemem szczególnej rangi, ponieważ
wiąże się ściśle ze zdrowiem, a nawet życiem człowieka.
Stanowisko nauki w kwestii uniknięcia lub przynajmniej zminimalizowania
prawdopodobieństwa przekazania konsumentowi żywności stanowiącej zagro-
żenie jest jednoznaczne i wskazuje na efektywne wdrożenie zasad Dobrej Prak-
tyki Higienicznej i Dobrej Praktyki Produkcyjnej, a w szczególności systemu
zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, tj. Analizy Zagrożeń i Kry-
tycznych Punktów Kontroli, który w skrócie nazywany jest systemem HACCP
( Hazard Analysis and Critical Control Point ).
16
JAN KRUPA
2. Podstawy prawne wdrażania systemów zapewniania jakości w Unii Eu-
ropejskiej
Wszystkie zagadnienia krajowego życia gospodarczego i społecznego regu-
lowane są prawem. Prawem objęte są również różne aspekty dotyczące higieny i
bezpieczeństwa zdrowotnego w sektorze produkcji i przetwórstwa żywności, w
tym również gastronomii.
Prawo żywnościowe Unii Europejskiej podlega dynamicznym zmianom
wynikającym z postępu technicznego i naukowego. Wykaz koniecznych do
wdrożenia aktów, z ewentualnym podziałem na bardziej i mniej ważne akty oraz
postulaty dotyczące zalecanego trybu i terminów wdrożenia, został przedstawio-
ny w postaci „Białej Księgi Przygotowania Krajów Stowarzyszonych Europy
Środkowej i Wschodniej do Integracji z Jednolitym Rynkiem Wspólnoty Euro-
pejskiej”. Została ona przyjęta na posiedzeniu Rady Europejskiej w Essen w
grudniu 1994 roku. „Biała Księga” składa się z dwóch części: opisowej oraz
obszernego aneksu będącego wykazem aktów prawnych Unii przewidzianych do
wdrożenia 1 .
Członkostwo Polski w Unii Europejskiej nakłada na nasz kraj obowiązek
zharmonizowania polskiego ustawodawstwa z unijnym, w tym również prawa
żywnościowego. Głównymi dokumentami międzynarodowymi dotyczącymi
zagadnień higieny i bezpieczeństwa żywnościowego są:
1. „Kodeks Żywnościowy” ( Codex Alimentarius – FAO/WHO) Dotyczy około
150 krajów z całego świata i jest zbiorem zaakceptowanych w skali między-
narodowej i przedstawionych w jednolitej formie standardów żywieniowych
dla wyrobu lub grup wyrobów. Zawiera również Kodeksy Dobrej Praktyki dla
typowych grup towarowych.
2. „Zielona Księga” – Generalne Zasady Prawa Żywnościowego w Unii Euro-
pejskiej. Głównym celem prawa żywnościowego określonym w „Zielonej
Księdze” jest:
– zapewnienie wysokiego poziomu ochrony zdrowia publicznego i bezpieczeń-
stwa zdrowotnego konsumenta,
– przypisanie podstawowej odpowiedzialności za bezpieczeństwo żywnościowe
przemysłowi, producentom i dostawcom stosującym system HACCP, którego
funkcjonowanie musi być wspierane efektywną, urzędową kontrolą,
– gwarancja, że prawodawstwo oparte jest głównie na naukowych dowodach
i analizie ryzyka,
– zapewnienie, że prawodawstwo jest spójne, racjonalne i przyjazne dla jego
użytkowników,
1 M. Obiedziński, Polskie prawodawstwo żywnościowe a nowe regulacje prawne w UE ,
„Przemysł Spożywczy” 2002, nr 8, s. 32–36.
344807265.001.png
Wybrane systemy zapewniające bezpieczeństwo zdrowotne żywności i żywienia
17
– zapewnienie wolnego przepływu towarów w ramach rynku wewnętrznego,
– zapewnienie konkurencyjności przemysłu europejskiego i zwiększenie jego
perspektyw eksportowych.
3. „Biała Księga Żywności” , opublikowana w 2000 roku, określa zasady
bezpieczeństwa żywnościowego, priorytety w tym zakresie oraz elementy
polityki UE na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa żywnościowego
i ochrony zdrowia konsumenta. Księga przedstawia także harmonogramy
postulowanych działań oraz propozycje ich transformacji w spójny
i efektywny system. Wskutek propozycji zawartych w „Białej Księdze”
powołano Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności – EFSA (Euro-
pean Food Safety Authority).
4. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 178/2002
z dnia 28 stycznia 2002 roku określające ogólne zasady i wymagania prawa
żywnościowego. Na jego podstawie powoływany jest Europejski Urząd ds.
Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawian e s ą procedury w sprawie bezpie-
czeństwa żywnościowego 2 .
Fundamentem prawnym systemu HACCP w Unii Europejskiej była Dy-
rektywa Rady nr 93/43/EEC z dnia 10 czerwca 1993 roku. Określała ona
oprócz obligatoryjności stosowania w produkcji zasad HACCP także wymogi
dotyczące higieny, zakupów, dystrybucji i sprzedaży żywności. Innym waż-
nym elementem tej dyrektywy jest stwierdzenie, że osoby pracujące na rynku
w sektorze żywnościowym powinny analizować każdy etap działania celem
zapewnienia bezpieczeństwa żywności i potwierdzać, że stosują odpowiednie
procedury postępowania w standardowych czynnościach podczas prowadzenia
działalności.
Realizując postulaty „Białej Księgi”, 28 stycznia 2002 r. Parlament Europej-
ski i Rada wydały Rozporządzenie 178/2002/WE 3 określające zasady oraz pod-
stawowe wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds.
Bezpieczeństwa Żywności oraz określające podstawowe procedury dotyczące
bezpieczeństwa żywności 4 .
Konsekwencją realizacji strategii zawartej w „Białej Księdze” jest także
wiele zmian w zakresie wymagań higieny i spraw bezpieczeństwa żywności.
Bazowy dokument w zakresie higieny środków spożywczych – Dyrektywę
93/43/EWG zastąpiło w pierwszym półroczu 2003 roku Rozporządzenie Par-
lamentu Europejskiego i Rady w sprawie higieny środków spożywczych nr
2 B. Jackiewicz, Poradnik opracowania zasad Dobrej Praktyki Produkcyjnej GMP i Dobrej
Praktyki Higienicznej GHP, ODDK, Gdańsk 2003, s. 7–8.
3 Regulation EC no 178/2002 of the European Parliament and of the Council , „Official Jour-
nal of the EC” 2002, 45, s. L31/1.
4 M. Obiedziński, Polskie prawodawstwo..., op. cit. , s. 32.
344807265.002.png
18
JAN KRUPA
0129/2002 5 . Rozporządzenie to wprowadza przyjęte przez „Kodeks Żywno-
ściowy” 6 wytyczne dotyczące stosowania i wdrażania systemu HACCP.
Drugim niezwykle istotnym aktem prawnym w zakresie wymagań higie-
nicznych jest Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawia-
jące zasady higieny dla żywności pochodzenia zwierzęcego nr 0131/2002.
Rozporządzenie to wprowadziło od 1 stycznia 2004 roku, jako jednolicie
obowiązujące we wszystkich krajach członkowskich Wspólnoty, wymagania
specyficzne dotyczące następujących produktów pochodzenia zwierzęcego:
mięso zwierząt kopytnych, mięso drobiowe, zwierząt udomowionych, zwierząt
łownych, mięso odkostnione i preparaty mięsne, produkty mięsne, skorupiaki,
produkty rybne, jaja i produkty z jaj, mleko i produkty mleczne, żabie udka,
ślimaki, tłuszcze zwierzęce, przetwarzane żołądki, pęcherze i jelita, żelatyna 7 .
Dyrektywa 93/43/EEC została uchylona z dniem wejścia w życie Rozporzą-
dzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 852/2004/WE z dnia 29 kwietnia
2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych.
Obecnie najważniejszymi obowiązującymi rozporządzeniami dotyczącymi
prawa żywnościowego w UE są:
– Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 852/2004/WE z dnia
29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych, w którym do-
konano uporządkowania prawodawstwa dotyczącego: higieny żywności, za-
wartego w dyrektywie Rady nr 93/43/EWG, która została uchylona, oraz sze-
regu dyrektyw Rady dotyczących problemów zdrowia publicznego i regulują-
cych zasady produkcji oraz wprowadzania na rynek produktów pochodzenia
zwierzęcego, aspektów zdrowia zwierząt, kontroli urzędowych.
– Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 853/2004/WE z dnia
29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczegółowe zasady organizacji kontroli
urzędowych produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spoży-
cia przez ludzi.
– Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 854/2004/WE z dnia
29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące organizacji
urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego
przeznaczonych do spożycia przez ludzi.
5 Based on Document no A5-0129/2002 – Final Edition. European Parliament legislative
resolution on the proposal for a European Parliament and Council regulation on the hygiene of
foodstuffs (COM (2000) 438-C5-0376/2000-2000/0178(COD)), Brussels, 15.05.2002 r.
6 Codex Alimentarius, Hazard Analysis and Critical Control Point (HACCP) System and
Guideelines for its application , „Food Hygiene Basic” texts, FAO/WHO, Rzym 1997, s. 33.
7 Based on Document no A5-0131/2002 – Final Edition. European Parliament legislative
resolution on the proposal for a European Parliament and Council regulation laying down spe-
cific hygiene rules for food of animal origin (COM (2000) 438-C5-0377/2000-2000/0179(COD)),
Brussels, 15.05.2002 r.
344807265.003.png
Wybrane systemy zapewniające bezpieczeństwo zdrowotne żywności i żywienia
19
Nowe europejskie rozporządzenie o higienie żywności nr 852/2004 nakłada
obowiązek wdrożenia pełnego 7-stopniowego systemu HACCP w przedsiębior-
stwach działających we wszystkich sektorach, wzdłuż całego łańcucha żywno-
ściowego (produkcja, transport, handel i dystrybucja, gastronomia), z wyłącze-
niem jedynie podstawowej produkcji rolniczej.
Zmiany zachodzące w ustawodawstwie unijnym doprowadziły do sytuacji,
że wymagania w zakresie bezpieczeństwa żywności objęły cały łańcuch żywno-
ściowy, a wymagania specyficzne w wielu przypadkach są ogólne i uproszczone
oraz zobowiązują poszczególne kraje członkowskie do ich interpretacji przy
pomocy przewodników.
W świetle obowiązującego nowego prawa na przedsiębiorcy produkującym
lub wprowadzającym żywność do obrotu spoczywa obowiązek i pełna odpowie-
dzialność za zapewnienie bezpieczeństwa zdrowotnego żywności. On też odpo-
wiada za wszelkie szkody i uszczerbki na zdrowiu konsumenta spowodowane
niewłaściwą jakością zdrowotną żywności 8 .
Od kilku lat narasta w Polsce dyskusja nad koniecznością wdrażania zasad
systemu HACCP w sektorze produkcji i obrotu żywnością, w tym również bran-
ży gastronomicznej. Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. o warunkach zdrowotnych
żywności i żywienia początkowo obligowała do wdrażania systemu jedynie duże
zakłady przemysłu spożywczego, jednakże jej kolejne nowelizacje zobowiązały
do tego najpierw zakłady średniej wielkości, a następnie również i małe przed-
siębiorstwa. Wynikało to z konieczności pełnego zharmonizowania polskiego
prawa żywnościowego z wymogami Unii Europejskiej. Aktualnie kwestia ta
staje się bezsporna, bowiem Rozporządzenie (WE) nr 852/2004 Parlamentu Eu-
ropejskiego i Rady w sprawie higieny środków spożywczych, które weszło
w życie z dniem 1 stycznia 2006 r., wyraźnie określa w artykule 5, że „wszystkie
przedsiębiorstwa sektora spożywczego, bez względu na wielkość i profil prowa-
dzonej działalności, mają obowiązek opracowania, realizowania i utrzymania
stałych procedur opartych na zasadach systemu HACCP”. Warto nadmienić, że
rozporządzenie to obowiązuje we wszystkich krajach Wspólnoty, w tym także
w Polsce, a prawo unijne jest nadrzędne w stosunku do prawa krajowego 9 .
Harmonizacja polega na wprowadzeniu wspólnych praw na obszarze
Wspólnoty Europejskiej, przy jednoczesnym wycofaniu lub dostosowaniu do
nich istniejących dotychczas narodowych rozwiązań prawnych. Harmonizacji
podlegają prawa narodowe i przepisy techniczne wydawane przez rząd narodo-
wy w postaci ustaw, zarządzeń, uchwał, instrukcji i innych. Podstawą harmoni-
8 H. Turlejska, Poradnik dla przedsiębiorców: System HACCP, Urząd Komitetu Integracji
Europejskiej, Warszawa 2003, s. 4.
9 H. Turlejska, U. Pelzner, E. Konecka-Matyjek, HACCP w małych zakładach , „Nowości
Gastronomiczne” 2006, nr 2, s. 36.
344807265.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin