teoria_wych.doc

(37 KB) Pobierz
Aksjologiczny kontekst celów wychowawczych wartości uniwersalnych

Aksjologiczny kontekst celów wychowawczych wartości uniwersalnych?

Wartości uniwersalne:

Określona kategoria wartości, rozumiana jako element kultury, czyli złożony system symboliczny służący jako kryterium czy standard selekcji pomiędzy alternatywnymi orientacjami możliwymi do przyjęcia w konkretnych sytuacjach życiowych. To idea która wzbudza emocje pozytywne bądź negatywnie, ku której jednostka kieruje swoje pragnienia i dążenia, bądź której unika. Znajduje swoje odzwierciedlenie w postawach będących egzemplifikacja indywidualnej hierarchii wartości.

Postawą człowieka wobec przedmiotu nazywamy ogół względnie trwałych dyspozycji do jego oceniania i emocjonalnego na nie reagowania oraz ewentualnie towarzyszących tym dyspozycjom wiedzy o przedmiocie oraz działań zorientowanych na ten przedmiot.

W postawie wyróżnia się 3 jej zasadnicze komponenty:

·          emocjonalno-oceniający (element konstytuowany dla postawy, jeśli nie występuje nie mówimy o postawie;

·          poznawczy (wiedza o przedmiocie)

·          działaniowy (behawioralny)

Ze względu na zawartość komponentalną postaw, możemy je różnicować na następujące:

·          poznawcza

·          behawioralna

·          pełna

·          asocjacja afektywna

W wychowaniu intencjonalnym wychowawca winien kształtować postawy (będące odzwierciedleniem uznawanych wartości) różnego rodzaju.

Osobisty aspekt celów wychowania

·          wychowanie intencjonalne

·          cel przyjęty, realizowany, akceptowany przez wychowawcę

-           osobiste cele wychowania to konkretne projekty osobowości wychowanków określone przez konkretnego wychowawcę. Przyjmują postać celów projektujących

-           kategorie celów projektujących:

·          cele kreatywne – sprowadzają się one do wywołania, ukształtowania określonych cech dyspozycji po stronie wychowanka, których on nie posiada

·          cele optymalizujące – zakładają one rozszerzenie zakresu (ilościowego i jakościowego)danej cechy czy właściwości

·          cele minimalizujące – osłabienie, ograniczenie występowania danej cechy czy właściwości

·          cele korekcyjne – przekształcanie, zmiana cech, dyspozycja osobowościowych wychowanka

Osobiste cele wychowawcze mają wymiar realny, nieoficjalny (formalny), bo odnoszą się do konkretnych wychowanków uwikłane w określoną rzeczywistość społ.-kult.

 

Mechanizm przekształcania celów oficjalnych w osobiste:

 

 

 

Oficjalne cele wychowania

 

Þ

 

 

 

Þ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Þ

 

Akceptacja celu wychowania

 

 

 

 

 

 

 

Þ

 

 

 

 

 

 

 

 

Þ

 

 

 

Þ

 

Pozytywny (osobisty cel wych.)

Ocena szans sukcesu realizacji celu wych.

Aktualne warunki

 

Negatywny (odrzucenie celu wych.)

Ocena wartości treści celów wychowania

Modyfikacja

Ý

Wartości znaczące dla wychowawcy

 

Odrzucenie celu wychowania

Sformułować nowy cel

 

 

Osobowość wychowanka


 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin