Aksjologiczny kontekst celów wychowawczych wartości uniwersalnych?
Wartości uniwersalne:
Określona kategoria wartości, rozumiana jako element kultury, czyli złożony system symboliczny służący jako kryterium czy standard selekcji pomiędzy alternatywnymi orientacjami możliwymi do przyjęcia w konkretnych sytuacjach życiowych. To idea która wzbudza emocje pozytywne bądź negatywnie, ku której jednostka kieruje swoje pragnienia i dążenia, bądź której unika. Znajduje swoje odzwierciedlenie w postawach będących egzemplifikacja indywidualnej hierarchii wartości.
Postawą człowieka wobec przedmiotu nazywamy ogół względnie trwałych dyspozycji do jego oceniania i emocjonalnego na nie reagowania oraz ewentualnie towarzyszących tym dyspozycjom wiedzy o przedmiocie oraz działań zorientowanych na ten przedmiot.
W postawie wyróżnia się 3 jej zasadnicze komponenty:
· emocjonalno-oceniający (element konstytuowany dla postawy, jeśli nie występuje nie mówimy o postawie;
· poznawczy (wiedza o przedmiocie)
· działaniowy (behawioralny)
Ze względu na zawartość komponentalną postaw, możemy je różnicować na następujące:
· poznawcza
· behawioralna
· pełna
· asocjacja afektywna
W wychowaniu intencjonalnym wychowawca winien kształtować postawy (będące odzwierciedleniem uznawanych wartości) różnego rodzaju.
· wychowanie intencjonalne
· cel przyjęty, realizowany, akceptowany przez wychowawcę
- osobiste cele wychowania to konkretne projekty osobowości wychowanków określone przez konkretnego wychowawcę. Przyjmują postać celów projektujących
- kategorie celów projektujących:
· cele kreatywne – sprowadzają się one do wywołania, ukształtowania określonych cech dyspozycji po stronie wychowanka, których on nie posiada
· cele optymalizujące – zakładają one rozszerzenie zakresu (ilościowego i jakościowego)danej cechy czy właściwości
· cele minimalizujące – osłabienie, ograniczenie występowania danej cechy czy właściwości
· cele korekcyjne – przekształcanie, zmiana cech, dyspozycja osobowościowych wychowanka
Osobiste cele wychowawcze mają wymiar realny, nieoficjalny (formalny), bo odnoszą się do konkretnych wychowanków uwikłane w określoną rzeczywistość społ.-kult.
Mechanizm przekształcania celów oficjalnych w osobiste:
Oficjalne cele wychowania
Þ
Akceptacja celu wychowania
Pozytywny (osobisty cel wych.)
Ocena szans sukcesu realizacji celu wych.
Aktualne warunki
Negatywny (odrzucenie celu wych.)
Ocena wartości treści celów wychowania
Modyfikacja
Ý
Wartości znaczące dla wychowawcy
Odrzucenie celu wychowania
Sformułować nowy cel
Osobowość wychowanka
mpwjs