PPorownawczaNotatkiZCwRogowskaPrzedstawiciele.doc

(48 KB) Pobierz

Pedagogika porównawcza – notatki z ćwiczeń

Historia, przedstawiciele

Nauka

·      indukcyjna

·      dedukcyjna

 

·      formalne – log, mat.

·      materialne – realne

 

·      idiograficzne – badanie zjawisk rzadkich

·      nomotetyczne – prawidłowości

 

·      Dilthey – przyrodnicze – wytw. przyrody

·      - humanistyczne – czł. i jego wytwory

2 podejścia do p. por.:

·      pozytywistyczne

о  metody analogiczno-logiczne, ilościowe, sprawdzalność, niezawodność, powtarzalność

о  fakty, wskaźniki, generalizacja wniosków

·      humanistyczne

о  jakościowe, met. intuicyjno-uczuciowe

о  kontekst zjawiska

Pozytywizm

Marc Antoine Julien de Paris

·      1917 – pierwszy plan badań porównawczych oświaty

        zapożyczenia z innych systemów, by ratować szk. fr.

        obserwacja, gromadzenie danych

·      chciał stworzyć instytut badań międzynar. nad ośw., ale mu się nie udało

·      zapożyczenia były częste – to jego pomysł

Pedro Rosello

·      w-ce dyr. międzynar. biura wych. w Genewie (dyr. był Piaget)

              - inf. o edukacji na całym świecie

        ppor to instrument porozumienia międznarodowego, dzięki któremu wykrywa się prądy w obrębie wychowania

        2 zasady wpływające na powst. prądów:

1.    życie społ. i szkoła wzajemnie na siebie oddziałują

2.    fakty oświatowe pozostają wobec siebie w stosunku wzajemnej zależn.

        Rosello poszukiwał tego, co wspólne, generalizował wnioski

komparatystyka pedagogiczna – ppor – odkrywanie tego, co wspólne w celu rozpowsz. najlepszego rozw.

 

Humanistyka

- szukają tego, co swoiste, indywidualne, uwikłane w kontekst

Michael Sadler

·      ang.

        trzeba wniknąć w siłę duchową narodu w bad. porówn. – każde zjawisko należy rozpatrywać na tle kontekstu społ.-kult.

·      bo to, co dzieje się poza szkołą jest ważniejsze niż to, co w szkole dla zrozumienia systemu

        praktyczna korzyść z bad. por. to lepsze zrozumienie własnego sys.

·      jego pogl. → rozszerzenie ppor o kontekst

Isaac Kandel

·      kontynuator Sadlera

        metoda wybrana prze badaczy wygodna

        ppor to współcz. hist. wych.

        ustalenie znaczenia oświaty w świetle sił polit., społ. i kult.

        opisy (→ pozyt.) opóźniają rozwój ppor

              od opisu trzeba wyjść, ale później zinterpretować zjawiska

о  w wyjaśnieniu trzeba się odwoływać do metod historycznych

              → czyli interdyscyplinarność

        czynniki społ. i polit. są ważniejsze niż teorie ped. i psych.

Friedrich Schneider

·      niem.

        siły napędowe – sytuacja wychowawcza w danym kraju – warunki geogr., gosp., kultura, war. polit. – te siły kształtują charakter narodowy; pedagogika, szkołą to uzewnętrznienie tego charakteru

        jakościowa analiza danych! – to humanista

        ppor nie tylko bada tendencje, ale też wyjaśnia zjawiska z P ogólnej.

        dowolność faktów do analizy i wyprowadzania wniosków → kontrowersyjność

Pozyt. + hum.

Franz Hilker

korzenie hum., badania pozyt.

nie uważał, że ppor jest nomotetyczna – nie wykrywa praw

Brian Holmes

        POg. może się wzbogacić w wyniku badań ppor., ppor jest środkiem dla planowego rozwoju refl. i polityki oświat.

Kandel ppor to współcz. hist. wych.

        Holmes nowa metodaproblemowa:

problem → możliwe rozwiązania → refleksja → analiza kontekstu → nowe rozw. → testować hipotezy → ...

        ppor musi mieć charakter interdyscypl.

 

 

Edmund King

        metodologia ppor nie jest możliwa do stworznia, ppor może korzystać z każdej metody w zal. od celu

·      wkład pppor do polityki ośw. –gł. jego zainteresowanie

Harold Noah, Max Eckschtein

        ppor, by usprawiedliwić swoje istnienie musi ofiarować unikatową pomoc w badaniach, bad. między ośw. a otoczeniem

        problem – hipotezy – pojęcia – wskaźniki, case wybierali

George Beredai

        ppor nie jest współcz. hist. wych. (→← Kandel), ale syntezą hist. wych. i innych dziedzin nauki

        zadanie ppor: połącznie niektórych probl, nauk hum. i społ. w geogr. perspektywie pedagogiki

        monografia to też ppor wg niego

→ dwie fazy: opisowa, wyjaśniająca

        w porównawczych – juksta pozycja – wstępna konfrontacja danych z różnych krajów w celu ustalenia kryteriów porównania

        2 rodzaje porównania:

  1. porównanie zrównoważone  - wiąże się z procedurą równoważenia danych z różnych krajów – naciąganie danych
  2. porówn. ilustracyjne – gromadzi się przykłady praktyk oświatowych z różnych krajów w celu ilusracji punktów porównania

        odrzucił badanie sys. bez kontekstów

Wolfgang Hörner

        4 metody badawcze

  1. idiografia charakt. i indywid. cechy rzeczywist.
  2. melioracja – kontekst
  3. ewolucjonizm – tendencje
  4. quasi-eksperyment – pozwala na weryfikację

Polska

·      nauka czysta

→ B. Nawroczyński

·      użyteczność dla praktyki

→ Wiloch, Pęcharski, Mońka-Stańkowa, Suchodolski

        Suchodolski – ppor jako narzędzie polityki ośw. – dopiero to nadaje ppor status naukowy

        brak praw ogólnie obowiązujących

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin