Pedagogika porównawcza – notatki z ćwiczeń
Historia, przedstawiciele
· indukcyjna
· dedukcyjna
· formalne – log, mat.
· materialne – realne
· idiograficzne – badanie zjawisk rzadkich
· nomotetyczne – prawidłowości
· Dilthey – przyrodnicze – wytw. przyrody
· - humanistyczne – czł. i jego wytwory
· pozytywistyczne
о metody analogiczno-logiczne, ilościowe, sprawdzalność, niezawodność, powtarzalność
о fakty, wskaźniki, generalizacja wniosków
· humanistyczne
о jakościowe, met. intuicyjno-uczuciowe
о kontekst zjawiska
· 1917 – pierwszy plan badań porównawczych oświaty
zapożyczenia z innych systemów, by ratować szk. fr.
obserwacja, gromadzenie danych
· chciał stworzyć instytut badań międzynar. nad ośw., ale mu się nie udało
· zapożyczenia były częste – to jego pomysł
· w-ce dyr. międzynar. biura wych. w Genewie (dyr. był Piaget)
- inf. o edukacji na całym świecie
ppor to instrument porozumienia międznarodowego, dzięki któremu wykrywa się prądy w obrębie wychowania
2 zasady wpływające na powst. prądów:
1. życie społ. i szkoła wzajemnie na siebie oddziałują
2. fakty oświatowe pozostają wobec siebie w stosunku wzajemnej zależn.
Rosello poszukiwał tego, co wspólne, generalizował wnioski
→ komparatystyka pedagogiczna – ppor – odkrywanie tego, co wspólne w celu rozpowsz. najlepszego rozw.
- szukają tego, co swoiste, indywidualne, uwikłane w kontekst
· ang.
trzeba wniknąć w siłę duchową narodu w bad. porówn. – każde zjawisko należy rozpatrywać na tle kontekstu społ.-kult.
· → bo to, co dzieje się poza szkołą jest ważniejsze niż to, co w szkole dla zrozumienia systemu
praktyczna korzyść z bad. por. to lepsze zrozumienie własnego sys.
· jego pogl. → rozszerzenie ppor o kontekst
· kontynuator Sadlera
metoda wybrana prze badaczy wygodna
ppor to współcz. hist. wych.
ustalenie znaczenia oświaty w świetle sił polit., społ. i kult.
opisy (→ pozyt.) opóźniają rozwój ppor
→ od opisu trzeba wyjść, ale później zinterpretować zjawiska
о w wyjaśnieniu trzeba się odwoływać do metod historycznych
→ czyli interdyscyplinarność
czynniki społ. i polit. są ważniejsze niż teorie ped. i psych.
· niem.
siły napędowe – sytuacja wychowawcza w danym kraju – warunki geogr., gosp., kultura, war. polit. – te siły kształtują charakter narodowy; pedagogika, szkołą to uzewnętrznienie tego charakteru
jakościowa analiza danych! – to humanista
ppor nie tylko bada tendencje, ale też wyjaśnia zjawiska z P ogólnej.
dowolność faktów do analizy i wyprowadzania wniosków → kontrowersyjność
korzenie hum., badania pozyt.
nie uważał, że ppor jest nomotetyczna – nie wykrywa praw
POg. może się wzbogacić w wyniku badań ppor., ppor jest środkiem dla planowego rozwoju refl. i polityki oświat.
Kandel ppor to współcz. hist. wych.
Holmes nowa metoda – problemowa:
problem → możliwe rozwiązania → refleksja → analiza kontekstu → nowe rozw. → testować hipotezy → ...
ppor musi mieć charakter interdyscypl.
metodologia ppor nie jest możliwa do stworznia, ppor może korzystać z każdej metody w zal. od celu
· wkład pppor do polityki ośw. –gł. jego zainteresowanie
ppor, by usprawiedliwić swoje istnienie musi ofiarować unikatową pomoc w badaniach, bad. między ośw. a otoczeniem
problem – hipotezy – pojęcia – wskaźniki, case wybierali
ppor nie jest współcz. hist. wych. (→← Kandel), ale syntezą hist. wych. i innych dziedzin nauki
zadanie ppor: połącznie niektórych probl, nauk hum. i społ. w geogr. perspektywie pedagogiki
monografia to też ppor wg niego
→ dwie fazy: opisowa, wyjaśniająca
w porównawczych – juksta pozycja – wstępna konfrontacja danych z różnych krajów w celu ustalenia kryteriów porównania
2 rodzaje porównania:
odrzucił badanie sys. bez kontekstów
4 metody badawcze
· nauka czysta
→ B. Nawroczyński
· użyteczność dla praktyki
→ Wiloch, Pęcharski, Mońka-Stańkowa, Suchodolski
Suchodolski – ppor jako narzędzie polityki ośw. – dopiero to nadaje ppor status naukowy
brak praw ogólnie obowiązujących
1
isfolken