Pytania na egzamin z historii.doc

(132 KB) Pobierz
Pytania na egzamin z historii

Pytania na egzamin z historii

Definicja historii wychowania: Historia wychowania to nauka zajmująca się dziejami oświaty, praktyki szkolnej i myśli pedagogicznej.

 

STAROŻYTNOŚĆ

1.       Pierwsza szkoła: leśna

2.       Pierwszy egzamin: inicjacja

3.       Wspólnota pierwotna to: formacja społeczno-ekonomiczna będąca pierwszą formą współżycia zbiorowości ludzkiej

4.       Okres wspólnoty pierwotnej: grupa pierwotna, ustrój rodowy, demokracja wojskowa

5.       Funkcjonująca forma wychowania: wychowanie naturalne

6.       Najstarsze cywilizacje: Babilon, Sumer, Egipt, Chiny

7.       Najstarsze miasta: Jerycho, Uhr, Eridu, Kisz, Umma

8.       Religie w starożytności: Buddyzm, Islam, Chrześcijaństwo

9.       Kto wymyślił pismo: Sumerowie

10.    Pismo:

·         Sumer-klinowe

·         Egipt-obrazkowe

·         Ameryka (Inkowie)-supełkowe

11.    Typy szkół w Egipcie: kapłańskie, pisarzy, wojskowe, szkoły wytwórców(rzemieślników, rolników)

12.    Etapy egzaminów w Chinach i tytuły: I etap kwitnący talent, II etap promowany uczony, III etap zdolny do urzędu

13.    Konfucjusz: twórca systemu filozoficzno-moralnego Chin, pierwszy filozof świecki który proponował wiedzę opartą na podstawach naukowych.

 

STAROŻYTNA GRECJA

14.    Kto napisał Iliadę i Odyseję: Homer

15.    Grecja dzieli się na: Bliski Wschód(Egipt, Syria, Babilon, Iran, Turcja, Izrael) i Daleki Wschód(Indie, Chiny, Japonia)

16.    Okresy w starożytnej Grecji: Homerycki- IV-V wiek, Klasyczny- IV-III wiek, Hellenistyczny- III- II wiek

17.    Upadek Grecji: 146r. p.n.e.(nastąpił podbój Grecji przez Rzym)

18.    Krypteja: szkoła przetrwania w starożytnej Grecji

19.    Niewolnictwo: a)patriarchalne-pierwsza forma niewolnictwa, niewolnicy prowadzili gospodarstwa ludzi do których należeli, pracowali z właścicielami b)klasyczne-wykorzystywani niewolnicy fizycznie do produkcji, tylko w cywilizacjach zachodnich

20.    Prawodawca Aten: Solon

21.    Polis: państwo-miasto, pierwsze polis to Sparta

22.    Nomos: styl życia w polis

23.    Twórcy wychowania: Homer-uważa się go za wychowawcę w starożytnej Grecji

24.    Prawodawca Sparty: Likurg-przypisywano mu organizację systemu wychowania w Sparcie

25.    Cechy wychowania spartańskiego: charakter militarny, szkoły państwowe bez rozwoju umysłu, przyzwyczajano do znoszenia bólu, państwo decydowało o wychowaniu, dziewczynki też uczęszczały do szkoły, efebia obowiązkowa, ostatni etap wychowania to 10-letnia służba wojskowa

26.    Cechy wychowania ateńskiego: wychowanie humanistyczne, harmonijny rozwój umysłu i ciała, szkoły prywatne, uczono czytania, pisania, potem gimnastyka, tylko chłopcy chodzili do szkoły, efebia początkowo dobrowolna, mając 20 lat stawał się pełnoprawnym obywatelem

27.    Geruzja: rada starszych w Sparcie

28.    Eforowie: najwyżsi urzędnicy państwowi, czuwali nad sprawami wychowania w Sparcie

29.    Pajdonom: urzędnik państwowy w Sparcie, stał na czele wychowania całej edukacji spartańskiej

30.    Efebia: wychowanie wojskowe

31.    Kalokagatia: ideał człowieka w Atenach, wykształcony umysłowo i fizycznie

32.    Solon: twórca Aten, autor pierwszych przepisów, reformator w Atenach

33.    Gramatysta: uczył czytania, pisania, rachunków oraz literatury w Atenach

34.    Kitarysta: (lutnista) uczył gry na lutni w Atenach

35.    Palestra: (boisko sportowe) pierwszy stopień wychowania obywatelskiego

36.    Pedotrib: nauczyciel w palestrze, Ateny

37.    Kunszty: obejmowały naukę tańca, ćwiczenia gimnastyczne, skoki, biegi, musztrę wojskową, jazdę konną

38.    Najważniejsze umiejętności w Atenach: czytanie i pływanie

39.    Kim byli Sofiści i przedstawiciele: Sofiści to wędrowni mędrcy, nauczyciele, pedagodzy, uczyli mowy, dobierania argumentów. Filozofia Sofistów koncentrowała się wokół człowieka czyniąc go „miarą wszystkich rzeczy”. Działali w V-IV w. p.n.e. Przedstawiciele: Kryfiasz, Gorgiasz, Hippiasz, Protagoras, Alkidamos

40.    Najważniejsze przedmioty Sofistów: filozofia, dialektyka, retoryka

41.    Relatywizm teoriopoznawczy: poznanie prawdy przez zmysły, relatywizm-względność

42.    Isokrates: uczeń Sofistów, założył pierwszą formalną szkołę retoryki w Atenach ok. 390r. p.n.e.

43.    Hellenizm: ideał arystokratycznego, wolnego i szlachetnego człowieka, wykształcony ogólnie, ale dość jednostronnie i powierzchownie, raczej językowo i literacko niż przyrodniczo

44.    W okresie hellenistycznym ukształtował się podział szkół: a)elementarne-miasta i wsie, chłopcy i dziewczęta z rodzin mniej zamożnych b)średnie i wyższe-tylko dla chłopców, wiedza encyklopedyczna, język grecki obowiązkowy. W szkole średniej 7 sztuk wyzwolonych

45.    Gimnazjarcha: dyrektor i mecenas szkoły średniej w okresie hellenistycznym

46.    Platon: założył pierwszą Akademię w Atenach, stworzył teorię państwa, jego dzieła: „Obrona Sokratesa”; „Państwo”; „Prawo”; „Uczta”

47.    Cztery cnoty Platona: sprawiedliwość(harmonia wewnętrzna duszy), mądrość(dusza rozumna), odwaga(dusza uczuciowa), umiarkowanie(dusza impulsywna)

48.    Anamneza: przypominanie sobie przez duszę tego co widziała w świecie idei. Według Platona dzielił świat na świat idei i świat rzeczy realnych

49.    Idealizm: kierunek przeciwstawny realizmowi, według którego idea, myśl, świadomość są pierwotne natomiast byt, rzecz-wtórne. Platon, uważał że pierwiastki idealne mają przewagę nad realnymi

50.    Sokrates: był nauczycielem Platona, nie napisał żadnego dzieła

51.    Pedagogikę Sokratesa nazywamy: heurezą

52.    Metody Sokratesa:

·         Heurystyczna(akuszerska)-powolne dochodzenie do prawdy

·         Indukcyjna-od szczegółu do ogółu

·         Dedukcyjna-od ogółu do szczegółu

·         Negatywna(krytyczne, elenktyczna)-tępimy to co negatywne przez oczyszczanie umysłu

·         Pozytywna(majeutyczne, odkrywcza)

53.    Czego uczył Sokrates: uczył bezinteresownie cnoty każdego kto tego pragnął

54.    Czyje są metody poznania: Sokratesa, nie pozostawił żadnych dzieł, jego słynne słowa to: „wiem że nic nie wiem”

55.    Arystoteles: twórca teorii nauczania, jego dzieło to: „Polityka”; „Metafizyka”; „Etyka”

56.    Pierwsze liceum: założył Arystoteles w 334r. p.n.e.

57.    3 dusze według Arystotelesa: roślinna, zwierzęca, myśląca

58.    Etapy poznania Arystotelesa: etap pierwszy-od urodzenia do 7 roku życia; etap drugi-od 7 do 15 roku życia; etap trzeci-od 16 do 22 roku życia

59.    Stopnie poznania Arystotelesa: postrzeganie, zapamiętywanie, uogólnianie

60.    Dualizm: dwoistość, istnienie obok siebie dwóch odrębnych zjawisk, nurtów, pierwiastków, zasad działania lub poznania np. materii i ducha, ciała i duszy, zła i dobra. Arystoteles chciał pogodzić materializm z idealizmem

61.    Twórca dialektyki: Piotr Abelard

62.    Heureza: metoda nauczania mająca nakłonić ucznia do aktywnych, samodzielnych obserwacji, doświadczeń, poszukiwań

63.    Kto napisał „Żywot” i „Moralność”: Plutarch

 

STAROŻYTNY RZYM

64.    Powstanie miasta Rzym: 21.04.753r.p.n.e.(Remus i Romulus)

65.    Okresy w starożytnym Rzymie: a)rodowy(królewski) do VI w. p.n.e. b)republikański od VI do I w. p.n.e. c)cesarski od I w .p.n.e. do V w. n.e.

66.    Kto i kiedy podzielił Rzym na dwie części: Teodozjusz Wielki w 395

67.    Terytorium Rzymu obejmowało: 15 diecezji

68.    Sztuka przemawiania w Rzymie: retoryka

69.    Państwo-miasto w Rzymie: civis

70.    Supremacja: dominująca gospodarka (w Rzymie rolnictwo)

71.    Pietas: zasady moralne w wychowywaniu młodzieży w Rzymie

72.    Ludus: szkoła elementarna (gra, zabawa w której uczyli nauczyciele zwania literatorami)

73.    Kalkulatorzy: nauczyciel rachunku na wyższym poziome w elementarnej szkole

74.    Literator: nauczyciel w elementarnej szkole

75.    Ekwici: stan wywodzący się z plebejuszów, który na dostawach wojennych, dzierżawach dorobił się dużego majątku

76.    Pedagogie: szkoły dla niewolników, którzy było pedagogami

77.    Cycero Marek: domagał się aby mówca znał 7 sztuk wyzwolonych, psychologię, prawo państwowe, geografię i filozofię. Główny nacisk kładł na życie moralne, teoretyk wykształcenia retorycznego

78.    Katon Starszy: nauczyciel własnego syna, obrońca tradycyjnego ideału wychowania w starożytnym Rzymie

79.    7 sztuk wyzwolonych: gramatyka, retoryka, dialektyka, arytmetyka, geometria, astronomia, muzyka

80.    „Dyscyplinae”: M. Terantius Varro- pierwszy w starożytnym Rzymie podręcznik 7 sztuk wyzwolonych

81.    Marcjan Capella: w utworze „O zaślubinach Merkurego i Filologii” nadaje nazwy 7 sztuk wyzwolonych

82.    Gallus: założył pierwszą szkołę retoryki w Rzymie-I w. p.n.e.

83.    Cechy mówcy Kwintyliana: mówca musiał być wzorem wykształconego człowieka i obywatela, musiał umieć znaleźć się w każdej sytuacji

84.    Rodzaje mów: doradcze, sądownicze, panegiryczne

85.    Narodziny szkół średnich w Rzymie: ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin